het merk van de bronzen prop weet ik niet , komt van bij TFL , en dat plasje is lang genoeg denk ik , is de schelde , vertrek in Frankrijk tot in Nederland , De diameter 38 is juist , maar de 55 ? heb nu 2317-45 gekocht ,dan gaat deze veel minder water verzetten , deze is wel van graupner kunststof , en een K-prop , wat is dat ? link van één van de props die ik besteld heb http://www.mini-meca-rc.com/gb/graupner-drive-dog-props/161-graupner-k45-dd.html
Ik teste mijn Graupner B 28 (93cm) met een 3974 motor met 2200 Kv op 4S en met een K45 mm drivedog schroef van Graupner en kwam op 65,8 Km/h en alles bleef gewoon koud. De volgende stap is een K50 mm prop, maar ik denk dat ik nog groter kan gaan, maar dat moet de toekomst uitwijzen. Hopelijk heb je iets aan deze gegevens.
Waar de K voor staat weet ik niet. Spoed is 2,3 diameter prop 45mm asgat 4,75mm ik vermoed dat het hier fout gaat oldy. Ik neem aan dat je een 4mm as hebt. Asgat prop moet gelijk zijn aan je as. Gr eddy
@speedy bob , En welke esc (amp) heb jij er in zitten ? Hopelijk morgen de grotere props binnen . @NQDtransformer Zit een adapter tussen , van 4 -- 4.75 . Met een 4mm as gaan de props maar tot een bepaalde diameter .
Dan gaat het goed. Een hogere spoed wil niet altijd zeggen dat je boot harder gaat. Ergens tot de 3P (spoed) gaat voor mij het beste. Succes Gr eddy
daar juist gaan testen met de graupner prop 2317-48 , wat een verschil , natuurlijk worden die potjes(hoe heet dit?) op de esc warmer , 50° ongeveer , maar de fun heeft niet lang geduurd , terug iets geraakt en de prop een stuk uit , had dit ook al gezien met de bronzen prop en roer lichtjes naar achter geslagen , niet los . en batterijtjes ook gekregen , natuurlijk douanekosten .
Heb je as motor e.d. uitgelijnd voor zo laag mogelijk onbelaste stroom? Hoe hoog was de stroom bij vollast? FETs, Field effect transistor, een elektronische schakelaar. Altijd in 2×3voud aanwezig, de high-sdie FETs zijn iets anders dan de low-side FETs. Veldeffecttransistor (wikidpedia) Principe schema het vermogensdeel van een brushless regelaar. Simalatie met schakelaars
@ron van sommeren , de as is een vaste as , kan ik niets aan plooien , deze draait soepel . De stroom bij vollast kan ik niets over zeggen , van electriciteit weet ik niet veel vanaf , hoe moet je dit dan meten ? ben niet zo thuis in deze dingen . . je schrijft voor de fets , altijd 2x3 , bij mij staan er 4 op de esc ?
Niet buigen, maar met lopende motor stroom meten, motor- en schroef-as op elkaar uitlijnen tot stroom het laagst is. Daarna vastzetten. Ik vind zo'n eerste vaart met een ongemeten nieuwe of gewijzigde setup eng, "op hoop van zegen". Je hebt een watt-meter nodig die tijdens varen metingen opslaat zodat je aan wal kunt uitlezen, of watt-meter of regelaar met telemetrie. Voor elektrovliegen zijn veel e-calculators beschikbaar, voor e-varen bij mijn weten geen enkele. Ongezien je (nog) niet veel elektro-kennis hebbt, zou ik iemand anders de vollast stroom laten meten. (Als elektro- en geen boten-man heb ik ooit eens gesuggereerd om e.e.a. in de badkuip te doen, bleek niet niet zo'n handig idee te zijn, waterballet). Kun je foto's van beide kanten van je regelaar plaatsen?
Without a watt-meter you are in the dark, until something starts to glow To trust is good To calculate is better e-flight calculators & propdata (compilation) To measure is a must Without a watt-meter you are in the dark, until something starts to glow A watt-meter will more than pay for itself, several times over, your battery, ESC and motor will love you for it. After calculating, always check current when you have a new/changed setup. Will also help you find optimal setup. Keep watt-/multi-meter wires short too long wires batteryside will kill ESC over time: precautions, solutions & workarounds close out sale: Hyperion watt-meter II (optical tach, servo tester, local&remote logging) - RCG
Die "potjes" zijn de condensatoren, de FET's zitten verstopt onder het koellichaam. Die condensatoren kun je zien als een soort kleine batterijtjes die erg snel kunnen laden en ontladen. De condensatoren krijgen het ook zwaarder van deellast (niet volgas) varen. Bij speedbootjes moet je zoveel mogelijk vol gas varen, hiermee maak je het de regelaar makkelijker.
Ah, die, echt potvormig. Het werkpaard onder de condensatoren: Elektrolytische_condensator (wikipedia) Lange accudraden maken het leven moeilijker voor de condensatoren én voor de regelaar. Hoe lang zijn de draden tussen accu en regelaar?
Check je roer uitslag eens want een prop die tegen de vaarrichting buigt heeft niks geraakt wat in het water ligt maar eerder je roer bij een te verre uitslag.
Ik heb hier wat berichten geplaatst met algemene inforamtie over de achtergronden en het inwendig van borstelloze motoren, simpele rekenregels, het (fundamente) verschil tussen Kv en vermogen, ..., oplopend in moeilijkheidsgraad: Brushless Noob - MBF
@ron van sommeren , je hebt terug een heleboel linkjes gegeven waar ik noppes van versta , en dan nog allemaal engels , dikke boterham , de lengte van de kabels is ongeveer 22cm accu naar esc , van de motor naar de esc 18cm , zal foto plaatsen , maar ben van plan om de esc misschien voor de motor te plaatsen , dan kan ik de draden inkorten , had de esc zoveel mogelijk achteraan gezet om de waterkoeling vlotter te laten lopen , maar zie in het varen dat het water er deftig uit spuit bij de motorkoeling , maar deze van de esc gaat samen met de voorkant motorsteun , maar deze nippels zijn kleiner van diameter en daardoor komt daar minder water uit . . Een multimeter heb ik wel (geel spul) , maar weet alleen niet hoe je dit moet meten en waar , en op wat je deze moet instellen . Ik heb wel een vijver waarin ik kan testen . @focused het roer kan niet tegen de prop komen , omdat het roer achter de prop zit , ongeveer 5mm van de as e, 12mm van de prop . heb het voor gehad in rechte lijn .
. dit heb ik gedaan als ik de as geplaatst heb , as en motor gemonteerd (motor los in de steun, schuine hoek) en de steun gelijmd , en laten uitharden , en daarna de strut vast gezet , en dan in de spiegel met kit afgedicht , en dan nog een steuntje onder de as , waar de esc nu op staat .
Meeste van mijn teksten zijn in het Engels. Maar niet allemaal. Violà ... Kv zegt niets over vermogen of stroom dat motor aan kan. Het ook zegt niets over de grootte, zowel een 100watt motortje als een 1000kilowatt motor, denk 1:1 trein, kunnen dezelfde Kv hebben. Accuspanning en gewenst (onbelast) toerental bepalen samen de Kv motorconstante. Motor Kv (in toerental per volt) betreft willen, motorvermogen (in watt) en -stroom (in ampère) betreft kunnen ... Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien. rpm_onbelast = spanning × Kv. Dat toerental en prop-grootte samen bepalen motorstroom. stroom = koppel × Kv De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan. Uit stroom en looptijd volgens accu-capaciteit. capaciteit (Ah) = stroom (A) × tijd (hour) In het kort: Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren een vast toerental. Elektromotoren willen hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.
bedankt Ron , maar dacht dat ik dit toch al ergens gelezen had in het nederlands . Daarjuist nog eens gaan varen , met de nieuwe batterijen , en een kleinere prop 2317-45 , het water waar ik gewoon was van te gaan varen lag vol met troep , dan maar een einde verder , daar was het meer wind , en meer golf , hij ging wel lekker hard , temperatuur van de condensatoren was iets minder , rond de 30° , ga gewoon met deze prop blijven varen , gaat hard genoeg en al de temperaturen blijven tussen de 20-30° .