Hulpmiddelen voor de (scheeps-)modelbouwer

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Roel van Essen, 17 feb 2011.

  1. Justin

    Justin

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Marken
    Het woord slingeren is misschien te overdreven maar je gat is in ieder geval niet zuiver rond.

    Maare als je goed gelezen had staat er: Centreer je boor boven je centerpunt op de plaat;-)

    Gr. Justin
     
  2. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    groter gat boren in dunne(re) plaat boren..

    Hoi,
    Ik heb nog een tip: koop een goede set "hout" speed-boren, je weet wel met die extra snijkantjes aan de buitenkant. Boor langzaam in, en je zal zien dat de buitensnijdende scherpe hoeken perfect een cirkel uitsnijden:D. Eventueel deze boren extra harden...
     
  3. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Klopt Max daarom zijn plaatwerkboren ook zo geslepen! (met opstaande punten) Ik gebruik boren met een punthoek van 135 gr. die een vrijloop hebben van ca. 8 gr. Dit scheelt een hoop in plaatmateriaal maar ook voor lichtmetaal als alu. alhoewel ze zijn gemaakt (en geslepen) voor taaie metalen. Mijn tip is het boorgat nooit voorboren zodat de de boor niet het materiaal in zakt ahw. Wat ik doe is eigenlijk een aanvulling op het plaatje hout dat eerder werd genoemd in dit topic. Maar ja, als je zoiets roept dan gaan mensen zuur kijken vermoedelijk. Een zeer hoog toerental werkt ook als tierelier..
     
  4. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    elke tip welkom!

    Hallo Zore,
    Elke tip is welkom natuurlijk, de verwachting is toch dat de lezers en wij zelf natuurlijk ook er hun/ons voordeel mee kunnen doen.
    Bedankt weer voor deze aanvullende bijdrage/toelichting.
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2012
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Een standaard maken voor een boot zonder spantenplan beschikbaar te hebben, hoe pak je dat aan? Ik doel dan wel op het klassieke type standaard die uit 2 platen bestaat, met de contouren van de romp.
     
  6. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Even een snijplaat eroverheen.(ipv de moer)
     
  7. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    ---
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2012
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    beetje jammer dat die al genoemd is: profielkam
     
  9. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Gewoon harde kern elektriciteits draad nemen, en dat terplaatse van de standaard over de romp vouwen, en voila, de romp contour.
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dat is een goede tip! Dank je!


    Dat kan ook, is wel wat bewerkelijker. En die had ik over het hoofd gezien, na al die discussie over de waterlijn etc, heb ik niet meer in de oudere pagina's gekeken, van daarvoor. Zou ik vaker boten bouwen, dan kan ik beter zo'n profielkam maken, maar op dit moment lijkt het dat dit de eerste en voorlopig enige standaard gaat worden. Althans de enige die ik "vanuit het niets" moet maken, bij andere boten waar de standaard aan vervanging door iets beters toe is, heb ik een voorbeeld.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    In de tekenwinkel zijn ook buigbare linealen verkrijgbaar.
    Je kan het ipv met elektriciteitsdraad ook met een dikkere soldeerkern afpassen. Dat laat zich wat makkelijker vormen en veert niet zo sterk terug. Ook voor kleine objectjes gebruik ik de soldeerkern truck.

    Nog een andere eenvoudige methode is de vorm ruw geschat knippen uit karton. De contour afmaskeren met strookjes crepe tape of met Post-It plakkertjes. Trucje dat ik bij het plaatwerken wel toepaste. En dat gaat behoorlijk nauwkeurig en vlot.

    Een contourkam heeft niet een ieder voorhanden.

    Goed centrerend boren doe ik met speedboren, of idd een puntlasboor... met een centreerpunt. Voor het houtwerk althans. Speedboren komen in twee soorten. Het platte peddel-achtige type of als 'gewone boor' maar dan met centerpunt.
    Voor exact werken boor ik op werktekening, op het houten werkstuk geplakt.
    Daarin heb ik boorkruizen en diameter afgetekend.
    Eerst centreer ik met een mini-kruiskopschroevendraaier een punt in het hout. Dan met de proxxon een voor boring met 1,5 mm, door en door. Dan gaat het werkstuk onder de boorkolom. Boor ik zover dat de centerpunt er aan de andere kant uit komt. Draai ik het werkstuk om en boor ik aan de andere kant het gat open. Zo voorkom je splinters op de snede.

    Met een beetje geduld krijg je dan keurige perforaties... daar waar het splintert... heb ik te ver geboord... kan gebeuren...

    In staal? Dan gaat het met een scherpe centreerpunt of doorn en een goede tik met de hamer... en verder met een verse scherpe boor.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Bas, ik hoop dat hier drijvers onder komen, anders moet ik je helaas rapporteren wegens het posten van een vl***tuig in een verkeerde sub-afdeling van het forum...;)


    (Overigens een mooi stukkie houtbewerking... Dat dan weer wel!)
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mwahhhh... Roel...
    Beetje kruisbestuiving kén geen kwaad... immers ook bootjes in het bloed... Maar't ging idd om de techniek, trucjes en werkwijze.
    Ehhhugh... drijvers? Jazekerrrrr! Heb ik ook al liggen. Twee juweeltjes.
    Kist wordt overigens elektro... (sleepboot met bijna 5 kg statische trekkracht... maar dan zit er wel een lel van een prop op.. en een beul van een Lipo... is om op de club zwevertjes op te sjorren)
    Komen ook bakboort/stuurboord navigatie ledjes in... was de planning... des boots... niet?
    Groet Bas

    Nog een tip: Schroefdraad afzagen in de bankschroef?
    Neem een passende moer... zaag hem aan 1 kant door. Daarmee kan je de draad veilig in de bankschroef klemmen. Andere truc is de bankschroef met kunststof hoekprofiel te beschermen. Dat witte spul van de bouwmarkt om panelen af te werken. Taai spul, werkt prima... ook dan beschadig je met de bekken niet het draad. Is het profie aan flarden... zaag je gewoon weer een nieuw stukkie af...

    Afslijpen van doorgezaagd schroefdraad? Alhier... Langs de slijpsteen of Dremel, met draaiende beweging afkanten, om ende nabij 45 graad. Eventueel met moer er al op (zoals RAF aan gaf). Met een sleutelvijltje of tapje is ieder draad wel weer te reparenen. Hoe klein ook.

    Tip: Moet je een boutje uit ergens uit tikken? Sla nooit op de draad. Draai er een moer op... daar mag je dan met hartelust op meppen.

    Tip: Zit een boutje ongehoord klem? Kan je het aan de kop niet goed lossen? Maar wel aan de draad kant erbij... of gaat het om een tapeind?
    Draai dan twee moeren stevig tegen elkaar in met ring- of steeksleutels, dan heb je houvast op de draad, zonder de draad te mollesteren... mocht het dan nog niet lukken... dan gaat bij de auto de brander erop...
     
    BerendBotje59 vindt dit leuk.
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    er bestaan speciale moeren om de draad terug in orde te brengen
    het zijn geen snijkussens maar het gelijkt er wel op alleen zijn ze 6 kantig en hebben ze kleinere snijvlakken met tussen in elke keer een opening

    ze zijn van het merk snapon geloof ik

    gr raf
     
  15. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    Klopt idd raf, Snap-On tools heeft dit idd.. er zijn ook vast wel andere merken die dit hebben denk ik..

    Kruiskop (phillips) Schroeven verwijderen:
    Soms is de kop van een kruiskop schroef zo naar de knoppen dat je deze met geen mogelijkheid meer loskrijgt. wat te doen?!

    Pak een kleine ijzerzaag en zaag in 1 van de kruis delen een sleufje voor een passende platte/ conventionele schroeven draaier en voila, je kan weer vollop kracht zetten om de schroef te verwijderen
     
  16. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Dat mag jij dan doen als de kruiskop zo.n 2 cm verzonken is
    Bij vele apparaten

    mvg
    Frederik
     
  17. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    Ja dan word het wat lastiger idd ;)
     
  18. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Kopje eraf boren, vastgezet object verwijderen en met een (grip)tang de rest van de schroefdraad eruit draaien.
     
  19. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Volgens mij boor je daar niet veel aan: knoerhard zijn die schroefjes meestal.
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Snijolie en laag toerental... en natuurlijk scherpe boor...

    Bij 'tel-sel-bel-snel' zijn daar thans linkse tapjes voor... ik vraag me af of dat werkt...
     

Deel Deze Pagina