Helaas kan ik door een auto-ongeluk, waarbij ik mijn rug gebroken heb, niet verder met de F1-1kg. Ik moet nog veel schuren en dat gaat lichamelijk ff niet lukken. Ik heb de afgelopen weken mezelf bezig gehouden met het tekenen van een Hydro. Je moet toch wat he als je niet veel kan Dit is het ontwerp: Ik heb er een spantenplan van gemaakt en deze laten frezen door RBC-kits. Na twee (lange ) dagen wachten krijg je het volgende binnen: Na wat snijden hou je dit over: Na het bouwen van een bouwplank en een middagje passen en meten zijn we tot zo ver gekomen: Dit is nu mijn eerste ervaring met houtbouw maar man wat bouwt dat snel! Ik merk nu al dat dit erg verslavend is dus dit zal niet de laatste zijn Hoe snel de volgende update komt kan ik niet zeggen. niet iedere dag gaat het zoals ik zou willen maar heerlijk om mijn zinnen even ergens anders op te hebben!
Wauw, prachtig model! Dat heb je erg mooi getekend. Hoe groot wordt de Hydro? En welk programma heb je gebruikt? (Ik teken zelf in Creo) Ik hoop dat het snel beter gaat met je rug!
Dankje! Hij wordt 650 lang en 310 breed en hoop straks een 4S setup kwijt te kunnen. Ik heb het getekend met Solidworks en de plaatjes met photoworks 360. Creo ziet er ook mooi uit maar zelf nooit mee getekend. Morgen weer naar het ziekenhuis, na 12 weken gipscorset, dus morgen weten we meer .
Is het kapje los te halen van de rest van de romp, of lopen die spanten door naar de rest van het frame? Dat laatste lijkt het geval namelijk. Ik zou het dek er zo snel mogelijk in maken en het kapje loshalen. Nu kan je overal nog goed bij. Vergeet ook niet om de binnenkant van de rechter sponson extra te verstevigen voor de montage van de turnfin. Ik ben benieuwd naar je vorderingen.
De spanten lopen inderdaad nu nog door maar die had ik achteraf apart moeten laten snijden. Ik wil nu eerst de sponsons bekleden, dan de rest van de onderkant zodat ik genoeg stevigheid heb om vervolgens de spanten van het kapje los te halen. Ik heb 1,5mm en 1mm multiplex liggen, zou 1mm voldoende zijn voor de sponsons? De spiegel, laatste spant en aan de rechterkant voor de turnfin zijn allemaal dubbele spanten. Ik had er dus al rekening mee gehouden
Dat lijkt er op. En ook erg mooi getekend inderdaad. Ook zeker een mooi sportief moddel. @ dirk jan: Bedoel je met creo "cocreate modeling" toevallig? Wat en pracht programma is dat. Lekker simpel qua opbouw. Solidworks, het programma waar ik mee heb leren tekennen, werkt naar mijn mening iets minder geordend. Heel veel succes met de bouw. Het ziet er al goed uit.
1mm is meer dan voldoende, zeker versterkt met dun laagje gfk aan de binnenzijde bijvoorbeeld. Zelf gebruik ik bij voorkeur 0,8mm. Mooi project trouwens, heeft wel iets weg van de stealth sport hydro van Phil Thomas.
Dan wordt het 1mm! Het was al mijn bedoeling om hem eerst te bekleden en vervolgens een laagje epoxy aan de binnenkant te geven. Later als hij helemaal bekleed is nog aan de buitenkant een laagje glas van 45gr/m2. Ik heb mij laten inspireren door een Blazer Marine Wihplash (hoe ironisch na een auto-ongeluk ) van 2009 zo uit mijn hoofd. Ik heb het model alleen naar mijn idee iets vloeiender gemaakt en het onderwaterschip is bij de Blazer a-symetrisch en dat heb ik symetrisch gehouden. Ten eerste omdat de mijne een stuk kleiner is dus de invloed hiervan is volgens mij kleiner en ten tweede dat ik het voor een eerste houtbouw niet gelijk te moeilijk te maken. *Edit*: Link: http://www.modelgasboats.com/blazer-marine-whiplash/
Nee geen CoCreate, maar Creo Parametric. De leercurve is juist iets groter dan van SolidWorks maar het pakket staat ook iets hoger in de markt.
Bedankt!! Ben er wel trots op zeker nu die zo op de bouwplank ligt @Dirk jan: Is dat niet hetzelfde programma?? Als je googled kom ik bij hetzelfde uit. Vorige bedrijf noemde ze het weer Creo Elements, het is allemaal van PTC. Heb er toen niet mee gewerkt, net toen ze over gingen van autocad naar creo liep mijn contract af.
Het is Creo Elements inderdaad. Ik zie door de bomen het bos niet meer Je hebt ook de Creo direct modeling versie en ik dacht even dat dat CoCreate was. Een paar jaar geleden was het gewoon Pro Engineer Wildfire, dat was tenminste duidelijk On topic maar weer; de onderkant eerst beplanken lijkt me een goed idee voordat je het kapje losmaakt. Heb je al een idee hoe je het kapje de vloeiende vorm gaat geven? Bijvoorbeeld met dunne latjes of met schuim tussen de spanten?
Inderdaad we houden het op pro engineer Zal wel hetzelfde verhaal zijn als met solidworks, voor elke stroming een andere versie/add-in. On topic: ik heb in de spanten uitsparingen gemaakt voor latjes alleen kan ik daar nog wel advies bij gebruiken. Ik had het geprobeerd met vuren latjes maar de radius is te groot, die braken af. Zou dit met balsa beter gaan?
Ik heb het kapje van mijn Hydromite met hele dunne stroken balsa beplankt. Gewoon van een normale balsa plank afgesneden. Het buigt en snijd erg makkelijk, dus dat is een voordeel. De sterkte krijg je vervolgens door een paar laagjes glasweefsel er overheen te lamineren. Ik zou nu zelf denk ik voor de schuim optie gaan, met de spanten ertussen als leidraad. Ik denk dat het makkelijker werkt en met minder nabewerking strak te krijgen is. En dan ook weer glasweefsel er overheen natuurlijk.
Ik zal er nog eens op studeren ik ben zelf niet zo kapot van de schuim methode. Ik heb de F1 zo gemaakt maak ik vind het lastig om liks en rechts gelijk te krijgen. Nu hoeft een kapje niet zo precies als een romp maar toch als je het weet... Ik heb nu de sponsons aan de onderkant dicht en heb de mal al gemaakt voor de rest van de onderkant. Ik heb de sponsons met CA-lijm gedaan en dat werkt perfect! Hierna wil ik een laagje epoxy met katoenvlokken aan de binnenkant doen. (of zouden de katoenvlokken niet nodig zijn?). Kan ik deze bouwwijze ook met de rest van de onderzijde doen of is het verstandiger om de onderkant en epoxy in één handeling te doen? Nog een sfeerplaatje:
Katoenvlokken zijn relatief zwaar. (zuigt veel epoxy op) Je kan ook met glasdoek 'snippers' aan de gang. Of als het mooi moet smeren en vloeien, met microbaloons.
@samz11: Dankje! deze manier van bouwen gaat ook erg snel ben ik achter. @Wvr: Dan denk ik dat ik die snippers ga doen. Volgens mij dacht ik ergens gelezen te hebben dat microbaloons weinig toevoegd aan de stevigheid alleen dat het beter te schuren is.
Hallo Joris, Alleen epoxy (al dan niet voorzien van micro balloons) voegt inderdaad alleen gewicht toe en geen noemenswaardige stevigheid. Sterkte krijg je door het gebruik van glasweefsel en epoxy, dat kan zowel binnen als buiten. Ik zou de loopvlakken voorzien van een laagje glasweefsel en epoxy, zodat het oppervlak gesloten en hard wordt. Niet(!) het weefsel op de hoeken vouwen, dat lukt zonder vaccuumtechniek niet, maar een paar millimeter laten oversteken en zodra het uitgehard is afsnijden met een (loeischerp) mes, zo houdt je de randen scherp. Groeten, Jan.