Hyperion G3 accu's draadje (CX, VX en EX serie)

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door jitze, 10 apr 2009.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Gezien het feit dat het LiFePo draadje ook bij electro vliegtuigen staat heb ik deze draad hier ook maar neergezet.


    Het doel is kort maar krachtig. Post hier je vragen en ervaringen met de Hyperion G3 accu's.

    Een korte beschrijving van de accu's:
    • Nieuwe technologie
    • Laden tot 5C
    • Ontladen met 25C of 35C, sinds mei 2010 ook 45C
    • 4x langere levensduur dan huidige generatie

    Voor mij zijn de accu's interessant om als alternatief af te wegen tegenover de LiFePo cellen.
    Als deze G3 accu's inderdaad kunnen wat opgegeven is, dan hebben ze een veel gunstiger prestatie/gewicht verhouding dan LiFe accu's...


    De beschrijving zoals rctechnics.eu hem geeft:

    G3 Technologie Lipo
    Op capaciteit en weerstand geselecteerde cellen
    5C snellading OK
    4 x Langere levensduur

    Hyperion Generation 3 Lithium Polymeer Packs Zijn een ware revolutie in waarde en prestatie. Vergeleken met de gemiddelde accu die het laatste jaar op de markt te koop was hebben ze 4x langere levensduur onder dezelfde ontlaadcondities. Dat maakt ze tot een koopje.

    Ze leveren ook ng eens het hoogste Voltage en de vlakste ontlaadcurve in bedrijf die we ooit gezien hebben, wat ze tot de best presterende accu's maakt die je kunt kopen. Tests hebben uitgewezen dat ze als ze 70% ontladen zijn zo'n 40% meer stroom leveren dan vorige generaties LiPo's.

    Het feit dat ze veilig geladen kunnen worden tot 5C - voor laadtijden van 10-12 minuten - is als het glazuur op een heerlijke cake.

    De G3 packs zijn gebaseerd op een nieuwe Hybrid RS productietechnologie, superkwaliteit substraatmateriaal, nauwkeurige kwaliteitscontrole en celselectie om te garanderen dat de packs super prestaties leveren, nauwkeurig gebalanceerd zijn en een lange levensduur hebben.

    De G3 LiPo's worden in twee soorten geleverd: de CX serie die met 25C ontladen kan worden voldoet voor de meeste vliegers en kost iets minder.
    De VX serie kan met 35C ontladen worden en is geschikt voor toepassingen met zeer grote ontlaadstromen zoals 3D vliegers, pylonracers en EDF-jets.
    Edit: inmiddels is de EX serie toegevoegd die met 45C ontladen kan worden.

    Alternatieven:

    A123:
    • Mechanisch sterker, dus meer geschikt voor ragkistjes die regelmatig flinke klappen krijgen
    • Hierdoor wel een stuk zwaarder dan LiPo's
    • Deze accu's zijn verder leeg te vliegen dan LiPo's
    • Dit impliceert echter wel dat er soms een aparte ontvangeraccu nodig zal zijn


    Kokam 5H:
    • Een stukje zwaarder
    • Veel dikker
    • De curve van de Hyperion G3's lijkt vlakker te zijn
    • Let wel: Kokam heeft nieuwe / betere accu's aangekondigt!

    Hobbycity 40C pakketten:
    • Goedkoper
    • Zwaarder
    • Interne weerstand niet bekend, ontlaadcurve ook niet

    Shops:

    Tips:
    Zorg dat je de accu's de eerste 15 cycles met niet veel meer dan 7C ontlaadt en met niet meer dan 2C laadt. Dit verlaagt de inwendige weerstand van de cellen, waardoor de levensduur omhoog gaat.
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2010
  2. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    voor mijn 'waarschijnlijk' volgende toestel heb ik een 3S of 4S LiPo nodig met een capaciteit van ruim 2000mAh.

    Vergelijken we hier de G3 LiPo's met LiFe, dan komen we op het volgende:

    LiFePo A123 4s1P:
    • 13,2V
    • 2300mAh
    • 135x55x28mm = 207,9cm3
    • 290gr
    • 70A continu ontlaadstroom
    • 10A max laadstroom
    • ongeveer €60,-

    Hyperion G3 VX 4S1p:
    • 14,6V
    • 2200mAh
    • 109x36,5x35mm = 139,2cm3
    • 246gr
    • 77A continu ontlaadstroom
    • 11A max laadstroom
    • ook ongeveer €60,-

    Deze keuze lijkt heel gauw gemaakt!
     
  3. TomB

    TomB

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Enschede
    Ik heb een 3S2100 CX G3 besteld.... nog even afwachten op de levering en dan zal ik de resultaten laten weten
     
  4. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Super! Prettig om te weten dat de eerste ervaringen onderweg zijn.

    Ik ben wel benieuwd naar de temperaturen van de pakketten. Leuk als je met 5C kunt ladne, maar wat gaat er gebeuren als je laadt, vliegt, laadt, vliegt en nog een aantal keren deze cyclus doorloopt...

    Misschien ook handig als je foto's / scannetjes maakt van de bijgevoegde handleiding met laadparameters en prestaties e.d.

    Ik zal proberen de startpost bij te houden.
     
  5. Murdock

    Murdock

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Goed initiatief! :)

    Ik heb de G3 VX 3S 1100 mAh besteld voor de ParkMaster, met de bedoeling deze lipo continu te gebruiken.
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2009
  6. Stekke

    Stekke Guest

    Ik ben ook benieuwd. Heb twee 5000mAh 3S CX'en van Hyperion besteld. Eens kijken wat ze waard zijn. Ik ben nogal veeleisend voor mijn accupacks en kies daarom alleen maar voor Kokam of Flightpower. Andere accu's van zowel 'topnamen' als chinees spul gaven mij niet de power die ik gewoon ben van Kokam H5. M'n alfamodel F16 EDF doet moeiteloze verticals met 1800 mAh 3S H5 van kokam, iets wat ik met verschillende andere pakketten niet kan... De vermelding van een ultravlakke ontlaadcurve en de 5C laden hebben me overtuigd om het eens te proberen. We zullen zien...
     
  7. benvlieggraag

    benvlieggraag

    Lid geworden:
    4 sep 2002
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Tilburg
    Ze hebben alles mee, ook het gewicht is niet toegenomen, ik merk wel dat mijn oude vertouwde Schulze 330 met 5.5A te weinig Ampjes levert.
    De maximale grote met 5C is nu een 1100 pakketje geworden. 2 pakketen is door die 5C ook niet meer nodig, dus goedkoper.
    Ik ben toe aan een paar nieuwe pakketjes, ik zal ze eens testen.
     
  8. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    geweldig! ik hoop dat ze snel geleverd worden, ben benieuwd naar de ervaringen.
    ik ga binnenkort ook maar eens bestellen.
     
  9. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
  10. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    En als je het dan kompleet wil maken moet je er ook even bij zetten hoeveel keer je ze kunt laden, wordt de G3 waarschijnlijk in een keer 4 maal duurder :)

    Bart,
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Eén belangrijk argument vergeet je. A123 cellen zijn mechanisch veel sterker dan Li-Po cellen. A123 cellen zitten in een stevige aluminium beker, Li-Po's in een kunststof folie.
     
  12. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    met het nodige gewicht erbij
     
  13. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    BULL



    Ik ben al lang van mening dat als je een lipo behandeld als een lifepo4 dat hij ongeveer even lang meegaat, mss iets korter. Het probleem is dat eigelijk niemand dat doet.
    Neem een 3s 2650 30C pakket tov 3s 2300 lifepo4. (dus 1 van gelijk gewicht)
    11,1V tov 9,9
    240g tov 230g
    Als je daar 2000 uit haalt, zoals je bij A123 hoort te doen.
    Max 42A continu belast, zoals je bij A123 hoort te doen.
    met 8A laad tov 12A laad (Laad tijd zal een minuut of 5 schelen over die 2000mah die je erbij pompt)
    Dan zullen ze beide heel erg lang meegaan. En de lipo is een stukje goedkoper.
    Het enige is dat wanneer je buiten wat goed voor de accu is komt dat de A123 cellen heel blijven en de lipo sneller stuk gaat.
    En mechanische sterkte, ik bouw mijn vliegtuig om te vliegen, niet om te crashen. Als ik crash is mijn model stuk, maar servo's vaak ook, motor kan stuk zijn, ontvanger en accu's ook. Als ik hem zou bouwen om heel te blijven wor hij te zwaar, zou ik 24Kg titanium gear servo's in een .50 kistje moeten bouwen. Ik heb er 1 die ik bouw om een crash te overleven en daar zit dus ook A123 in.
    Je moet niet een accu van 2/3 het gewicht vergelijken maar een van hetzelfde, dat heeft A123 nooit gewonnen.
    Meeste mensen die kiezen voor A123 kiezen voor een duurdere accu met een hoger gewicht dan de lipo variant die ze erin zouden doen, als ze dat gewicht en geld aan lipo zouden uitgeven dan was de duurzaamheid ook weer goed geweest.


    Deze Hyperions zijn er trouwens niet ineens, uit het niets, hier. De vorige accu's konden bijna wat deze nieuwe kunnen.
    2-3C laden doe ik al een tijdje. En de Kokam H5 accu's kunnen ongelofelijk hoge stromen leveren, die waren toch echt een jaar eerder dan de Hyperion's, zijn alleen iets zwaarder. Waar zij nu mee op de markt gaan komen weet ik niet, maar het zal weer beter zijn.

    Leuk de nieuwe accu, maar dit is gewoon de volgende kleine stap naar steeds betere accu, geen grote sprong in de vooruitgang. (Die ook nog wel komt, heb geduld)
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2009
  14. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    > BULL

    lekker genuanceerd

    > Ik ben al lang van mening dat als je een lipo behandeld als een lifepo4
    > dat hij ongeveer even lang meegaat, mss iets korter. Het probleem is
    > dat eigelijk niemand dat doet.

    Das jou mening,
    Vraagje
    - hoeveel A123 cellen zijn bij jou al niet meer bruikbaar

    Ik heb onder tussen veel gelezen over A123 cellen en lipo's komen niet in de buurt van de, hoe je het ook noemt mechanisch sterkte ( laad cycli ) . Mijn flight powers hebben altijd binnen spek gewerkt maar naar 100 keer laden merk je toch echt het verschil wel tussen een nieuwe en een oude. De A123 komen er aan, en die gaan namelijk in mijn EF extra 88". Lekker in 12 minuten laden en tot 95% leeg vliegen.

    Bart,
     
  15. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Jij was ook niet zeer genuanceerd ;)

    Als je bij flightpower binnen spec's blijft gedraagt de accu zich alsof je buiten spec zit. Mijn conclusie is dan dat de spec's verkeerd zijn.

    Je zegt dat na 100 ladingen hij het minder doet dan een nieuwe lipo, oke dat neem ik dan aan, maar ik verwacht dat je ook dan in vergelijking tot een nieuwe A123 nogsteeds veel meer met die accu kan.
    Zodra een lipo oud word moet hij zich meten tegen nieuwe lipo's? Niet tegen nieuwe of oude A123 cellen?

    Ik weet dat er zat mensen helemaal A123 gek zijn, en elke accu heeft z'n functie, voor verreweg de meeste toestellen vind ik een moderne lipo gewoon een betere optie.
    0 maar van de laatste generaties zijn al mijn lipo's ook nog heel. De laatste cellen die ik heb stuk zien gaan waren de aller eerste hobbycity lipo's.
    De rest houd het allemaal lekker uit.
    (Op 1 na, maar dat mijn schuld, ik heb nu 2X mijn zender aan laten staan tot hij uit zichzelf uit moest, onder de 2V/cell onbelast, middelste cel bol en haalt de capicitijd niet meer. Maar desondanks vlieg ik er nog mee.)


    Wat betreft de opmerking lekker in 12minuten 95% vol, dat is bij de laatste lipo's niet anders.
    5C laden is hetzelfde als wat je bij een A123cel hoort te doen (12A), daarover en de levensduur loopt ook terug.
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2009
  16. TomB

    TomB

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Enschede
    Mijn eerste ervaringen met een Hyperion 2100 CX (25c ontladen, 5c laden) in een e-calmato 1400 (btw met pimped motor).

    Met mijn kokams H5 3s1p 2100 (net geladen) op de grond vol vermogen = 10,5v x 32A = 336W
    Met de hyperions G3 3s1p 2100 (net geladen) op de grond vol vermogen = 11,3 x 36A = 407W

    De hyperions zijn +-20 gram lichter en qua hoogte en breedte hetzelfde als de kokams. De dikte is echter behoorlijk minder (zeg maar 1 kokam cell dunner).

    De performance was gisteren perfect. Meer vermogen en de ontlaadcurve in de vlucht voelt meer linear. Ik heb 6 vluchtjes gemaakt allemaal met 1 lipo die tussen de vluchten met 10A is geladen wat neerkwam op 12-15min laadtijd. Ik heb direct een 3S2500 besteld ;-).

    Ik heb nog niet kunnen balanceren aangezien ik nog geen JST-HP adapter heb. Ben benieuwd of de cellen nog een beetje op een lijn zitten.

    Wat voordelen tov van A123, niet compleet en enkel mijn visie (ik wil niet zeggen dat A123 'slecht' is aangezien er in mijn vliegkring vollop mee wordt geexpirimenteerd en ik er ook enthousiast over ben/was):
    - geen 'aparte' regelaar nodig (ivm andere voltages en de cut-off van doorsnee regelaars)
    - geen extra ontvangerpack nodig (ivm stijle ontlaadcurve als de A123 cel leeg raakt)
    - lichter & kleiner

    De eerste indrukken zijn dus zeer positief...nu afwachten of dit ook zo blijft (duurzaamheid).
     
  17. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    3,75V/cell @17C, heel mooi.

    Hoe is het als hij 70-75% leeg is? Bij beide?
     
  18. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    > Jij was ook niet zeer genuanceerd
    nog een menings verschil :)

    Nog iets anders, mag je die lipo's direct weer opladen met 4C/5C, als je op de grond bent, bij A123 mag dat zonder verlies van levensduur, als je onder gemiddeld 45A blijft, kun je dat zonder probleem doen. Heb het bij Erik v. Schaik gezien (niet van horen zeggen). Hij land, sluit de lader aan, en het pakket ( 13s2P) gaat van 50 graden naar 30 graden terwijl hij met 24 A aan het laden was.

    Dit geeft dus een voordeel dat je maar 1 pakket nodig hebt. En je kan het pakket inbouwen zonder er rekening mee te moet houden dat je het op het veld iedere keer moet wisselen.

    Ik heb maar 1 nadeel kunnen vind en dat is het gewicht, ja ze zijn 25%( 12s4600mAh tegen 10s5000mah) zwaarder, maar op de hele kist praat je over 4 %. ( heb het over de extra ).

    Bart,
     
  19. benvlieggraag

    benvlieggraag

    Lid geworden:
    4 sep 2002
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Tilburg
    Ik zie nu meer voordelen dan nadelen, zeker als je het vergelijkt met de vorige generatie lipos.
    Lichter dan de vorige generatie.
    Hogere spanning onder belasting.
    Gaat 4 X zo lang mee.
    Snel laden 5 C daardoor maar één pakket nodig.
    Prijs valt ook nog mee.
    Ik heb even nagedacht over A123, maar nu zeker niet meer, misschien in een swiftje omdat ze één voordeeltje hebben, ze zijn wat robuuster.
     
  20. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Let wel hoe zorgvuldig Hyperion het formuleert:
    4x langere levensduur onder dezelfde ontlaadcondities als met huidige verkrijgbare LiPo's...


    Ik heb de startpost weer iets bijgewerkt. graag hoor ik als dit niet naar tevredenheid is.
     

Deel Deze Pagina