Hyperion HS 4035 - 400 opnieuw wikkelen.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door xyz, 16 sep 2012.

  1. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Nou vorig weekend mijn Hyperion HS 4035-400 gesmokked.
    had ik eigenlijk wel verwacht, het is een 420 grams motor en ik haal er
    2500 W uit op 6S. in deze applicatie
    z7Dha-z_YBs[/media] SU29S monster 3D 3.9 kg on 6s - YouTube

    heb al wel het een en ander zitten lezen , en ik wil de uitdaging wel aan om deze op nieuw te wikkelen, de kv mag iets meer worden maar niet te veel
    prop mag wel wat kleiner.

    Ik heb het gevoel dat deze motor wel eens de zelfde kan zijn als de Scorpion HK 4035, weet dat alleen niet zeker. Hoop alleen dat hij wat meer stroom kan hebben door de koeling door de motor te verbeteren.

    Hoop hier wel wat tips te krijgen natuur :)

    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    even de motor uit elkaar gehaald

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Hoi Bart,

    De Hyperions zijn idd Scorpions met een ander kleurtje.
    Hier de Scorpion variant van jouw motor:
    Scorpion HK-4035-400KV (8mm Shaft) - Scorpion Power System
    De verschakeling is altijd in Delta bij de 40xx serie.

    In de lijst staat 12 turns opgegeven, dat betekent bij Scorpion dat er 13 van die draadbundels in elke slot zit (meestal eentje bij optellen, ze hebben een merkwaardige telwijze) Als het goed is zitten er ook 22 draadjes in de bundel.

    Hij is trouwens voor 3400W continu gespecificeerd, maar de koeling is zoals je hebt gezien zo belabberd dat je dat gewoon niet haalt.
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2012
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bart, enig idee of de magnetensterkte nog hetzelfde is na de barbecue ? Om daar achter te komen, zou je de motor met dun draad quick'n dirty op de oude manier kunnen wikkelen en vervolgens Kv bepalen.
    Hoe ziet de isolatie van de stator er nu uit?
     
  7. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Dankje,
    Isolatie moet ik nog naar kijken, ik heb hem nog niet afgewikkeld.
    magneten, ik heb het gevoel dat dit wel goed zit, de cogging is nog steeds het
    zelfde ( hoop dat dit een maat is voor hoe goed de magneten zijn ) .

    > De verschakeling is altijd in Delta.
    Dit betekend dat ik hem op deze manier moet wikkelen :
    [​IMG]

    Moet alleen zeggen dat ik dit niet herken met de exit van de draden ?


    Heb net even uit gerekend dat de oppervlakte nu 1.1 mm2 is.
    Zal eens kijken of er 1.2 of nog iets meer in past.
    Wat denk je Dekker, zou het dikker kunnen ?

    Bart
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2012
  8. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    of toch eerder deze ?

    [​IMG]

    Waar kan ik het beste de goede dikte draad bestellen, in nederland. Kosten maakt niet uit kwaliteit wel.

    Bart
     
  9. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Ik zei alleen dat Scorpion die motoren in delta doet, dat betekent nog niet dat jij dat ook moet doen ;)
    Dikker? Ik doe niet anders. Standaard zit de 4035 al best vol, het zal voor een beginner vrij pittig zijn om daar overheen te gaan denk ik.

    Ja dat is'm (als je 8 polen hebt tenminste).

    Geen idee, je kan het altijd proberen bij een bedrijf dat motoren/dynamo's reviseert.
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2012
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Cogging zegt niets over magneetsterkte (vermogen, rendement, koppel, kwaliteit, stroom etc). absoluut maar evenveel cogging als voorheen betekent wel dat magneetsterkte niet is veranderd :)

    LRK, dLRK, adLRK wikkeldiagrammen zijn voor 12statorpolen en 10 of 14magneetpolen. Bij 12 statorpolen en 8 (of 16)magneetpolen ABCABC... wikkeldiagram gebruiken. Algemeen: bij 3:2 en 3:4 verhouding van stator/magneetpolen, dus ook 9s6m en 9s12m)

    Verkijk je niet op plaatjes van wikkeldiagrammen, ze kunnen er verschillend uit zien en toch hetzelfde zijn (topologische transformaties of zoiets). Het wikkeldiagram wordt bepaald door aantal statorpolen versus aantaal magneetpolen. Wel zeer belangrijk dat je goede begin aan goede einde knoopt (anders geen 120graden faseverschil meer maar 60, 60, 240).
    Zie
    powercroco windungsschema lesen
    "NEIN, beide sind genau das gleiche!"

    Wikkeldiagram bepaal tooltje, Engels en Duits-talig:
    www.powerditto.de
    -> tools'n links
    -> bewicklungsrechner

    Ik zou het oorspronkelijke wikkeldiagram en de oorspronkelijk ster/driehoek verschakeling gebruiken, dan heb je een referentie, met name met betrekking tot Kv. Wat was je oude Kv en welke nieuwe Kv zou je willen hebben? Hogere Kv verkrijg je door minder wikkelingen, geeft ruimte voor dikkere draad :)

    Don't use used or Radioshack wire, will give shorts. Use thickest wire possible for desired number of turns, better for efficiency and power. Go to your local friendly motor/transformer rewinder/refurbisher or repair shop. Excellent quality, all gauges, penny stuff, you'll probably get it for free if you bring your motor along. They love it when they can handle a motor without an overhead crane :D And maybe let them have a spin with your plane once you finished your motor? You know, in case you need wire again for your next motor ;)



    De afweging is nu: wil je een koelere motor door hoger rendement (dikker koperdraad) of door betere koeling (meer ruimte tussen spoelen door dunnere draad)?

    Efficiency governs power/weight ratio.
    Higher efficiency does not only mean that the motor makes better use of the batteries' power, it also means the motor is able to handle a higher power input before hitting its maximum temperature mark i.e. a the power/weight ratio will be higher.
    An example
    Say the motor has an efficiency of 70% and it can handle 50Watt input. That means it can get rid off 30%*50=15Watt excess heat. Now, by cramming in thicker wire (and/or using better stator-iron, segmented magnets), efficiency increases to say 75% (I'm a bit optimistic here). The motor's ability to loose those 15Watts has not changed (by radiation, convection and conduction). This means the motor now can handle 60Watt before it hits the 15Watt (25%*60Watt) losses mark. An efficiency increase of 5% gives an increase in the power to weight ratio of 20% (from 50Watt to 60Watt). That's why efficiency plays such an important role, in any motor design: efficiency governs maximum power. The motors weight may have increased a bit due to more copper.
    A rather extreme example, just for calculation's sake/fun: going from 80% to 90% efficiency would increase power by a factor two.
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2012
  11. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    zo, het ontwikkelen was niet makkelijk en de stator is in tweeën gevallen.

    is dat erg ??
    of gewoon weer lijmen.

    moet wel nieuwe isolatie plaatjes maken.

    bart
     
  12. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Is niet zo erg maar als hij helemaal los is moet je wel zorgen dat alles weer naadloos aansluit zonder dat er een verspringing in de stator zit. Dunne secondenlijm zou voldoende moeten zijn.

    Bert
     
  13. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    even een gedachte, in de spec staat 22 strands of 0.15 mm.
    - 0.15mm, ik neem aan dat dit de diameter is ?
    - 22 strands, is dit wat uit de motor komt, zo ja, dat betekend dus dat voor iedere fase er maar 11 strands gebruikt worden.

    Moet dus nog gaan tellen, maar ik gok niet dat er 22 zijn.
    Als di waar is moet ik dus 0.8, 0.9, 1.0 mm draad gebruiken ?

    Bart,
     
  14. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Dat klopt niet: de bundels waarmee gewikkeld wordt hebben 22 strands.
    Dat betekent dat per fase aan de uitgang 44 draadjes bij elkaar komen.
    De draaddiameter in de strands is 0.25mm, geen 0.15!!
    En het is idd de koperdiameter, zonder isolatie.
    22 strands van 0,25mm komt overeen met 1.18mm draad. Als je hiermee dezelfde wikkeling doet (dus ook hetzelfde aantal windingen!) dan is het koperoppervlak gelijk aan het origineel.
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2012
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De stator, net zoals transformatoren, is gelamineerd uit onderling geïsoleerde plaatjes om wervelstroom-verliezen in de stator te verminderen. Wervelstroomverliezen lopen op met kwadraat van de dikte: plaatje half zo dik, verliezen nog maar een kwart :) De isolatie kan op paar plaatsen verdwenen zijn, maar dat is geen ramp omdat wervelstromen toch niet in rechte lijn lopen (wervels/vortices). Secondenlijm zoals Bert schrijf of epoxy. Epoxy zou ik wel in de oven bakken/curen voor hogere temperatuurvastheid tijdens vliegbedrijf.

    Voor een volgende keer wikkelingen verwijderen, motor (zonder magneten!!!) in de oven.
    Foto's:
    www.eschmidt.onlineelektro.de/scripts/show.aspx?content=/shop/home/leistung/motoren/drehstrom


    Kwam deze video weer tegen, beweging in wikkelingen tijdens bedrijf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bart, hoe is het met deze motor afgelopen?
     
  17. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  18. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Nu toch nog gewikkeld, mijn eerste wikkeling
    12 tanden 8 magneten
    1.25mm 12T
    ABCABCABCABC
    DSC09513.JPG
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 10 feb 2018

Deel Deze Pagina