Nou vorig weekend mijn Hyperion HS 4035-400 gesmokked. had ik eigenlijk wel verwacht, het is een 420 grams motor en ik haal er 2500 W uit op 6S. in deze applicatie z7Dha-z_YBs[/media] SU29S monster 3D 3.9 kg on 6s - YouTube heb al wel het een en ander zitten lezen , en ik wil de uitdaging wel aan om deze op nieuw te wikkelen, de kv mag iets meer worden maar niet te veel prop mag wel wat kleiner. Ik heb het gevoel dat deze motor wel eens de zelfde kan zijn als de Scorpion HK 4035, weet dat alleen niet zeker. Hoop alleen dat hij wat meer stroom kan hebben door de koeling door de motor te verbeteren. Hoop hier wel wat tips te krijgen natuur Bart
Dit gezien? brushless-motortjes-nieuw-maar-er-zit-een-maar-aan-ofte-reanimatie-van-een-defecte-motor RC Paul is nogal gedreven in het herwikkelen Stevo
Ja die had ik al gezien maar denk dat ik ook hier moet gaan kijken scorpion-hk3026-hk4225-hk4020-hk4025-hk4035-buitenloper-wikkelen geen koeling en nu uit zoeken hoe hij bedraad is. Bart
Hoi Bart, De Hyperions zijn idd Scorpions met een ander kleurtje. Hier de Scorpion variant van jouw motor: Scorpion HK-4035-400KV (8mm Shaft) - Scorpion Power System De verschakeling is altijd in Delta bij de 40xx serie. In de lijst staat 12 turns opgegeven, dat betekent bij Scorpion dat er 13 van die draadbundels in elke slot zit (meestal eentje bij optellen, ze hebben een merkwaardige telwijze) Als het goed is zitten er ook 22 draadjes in de bundel. Hij is trouwens voor 3400W continu gespecificeerd, maar de koeling is zoals je hebt gezien zo belabberd dat je dat gewoon niet haalt.
Bart, enig idee of de magnetensterkte nog hetzelfde is na de barbecue ? Om daar achter te komen, zou je de motor met dun draad quick'n dirty op de oude manier kunnen wikkelen en vervolgens Kv bepalen. Hoe ziet de isolatie van de stator er nu uit?
Dankje, Isolatie moet ik nog naar kijken, ik heb hem nog niet afgewikkeld. magneten, ik heb het gevoel dat dit wel goed zit, de cogging is nog steeds het zelfde ( hoop dat dit een maat is voor hoe goed de magneten zijn ) . > De verschakeling is altijd in Delta. Dit betekend dat ik hem op deze manier moet wikkelen : Moet alleen zeggen dat ik dit niet herken met de exit van de draden ? Heb net even uit gerekend dat de oppervlakte nu 1.1 mm2 is. Zal eens kijken of er 1.2 of nog iets meer in past. Wat denk je Dekker, zou het dikker kunnen ? Bart
of toch eerder deze ? Waar kan ik het beste de goede dikte draad bestellen, in nederland. Kosten maakt niet uit kwaliteit wel. Bart
Ik zei alleen dat Scorpion die motoren in delta doet, dat betekent nog niet dat jij dat ook moet doen Dikker? Ik doe niet anders. Standaard zit de 4035 al best vol, het zal voor een beginner vrij pittig zijn om daar overheen te gaan denk ik. Ja dat is'm (als je 8 polen hebt tenminste). Geen idee, je kan het altijd proberen bij een bedrijf dat motoren/dynamo's reviseert.
Cogging zegt niets over magneetsterkte (vermogen, rendement, koppel, kwaliteit, stroom etc). absoluut maar evenveel cogging als voorheen betekent wel dat magneetsterkte niet is veranderd LRK, dLRK, adLRK wikkeldiagrammen zijn voor 12statorpolen en 10 of 14magneetpolen. Bij 12 statorpolen en 8 (of 16)magneetpolen ABCABC... wikkeldiagram gebruiken. Algemeen: bij 3:2 en 3:4 verhouding van stator/magneetpolen, dus ook 9s6m en 9s12m) Verkijk je niet op plaatjes van wikkeldiagrammen, ze kunnen er verschillend uit zien en toch hetzelfde zijn (topologische transformaties of zoiets). Het wikkeldiagram wordt bepaald door aantal statorpolen versus aantaal magneetpolen. Wel zeer belangrijk dat je goede begin aan goede einde knoopt (anders geen 120graden faseverschil meer maar 60, 60, 240). Zie powercroco windungsschema lesen "NEIN, beide sind genau das gleiche!" Wikkeldiagram bepaal tooltje, Engels en Duits-talig: www.powerditto.de -> tools'n links -> bewicklungsrechner Ik zou het oorspronkelijke wikkeldiagram en de oorspronkelijk ster/driehoek verschakeling gebruiken, dan heb je een referentie, met name met betrekking tot Kv. Wat was je oude Kv en welke nieuwe Kv zou je willen hebben? Hogere Kv verkrijg je door minder wikkelingen, geeft ruimte voor dikkere draad Don't use used or Radioshack wire, will give shorts. Use thickest wire possible for desired number of turns, better for efficiency and power. Go to your local friendly motor/transformer rewinder/refurbisher or repair shop. Excellent quality, all gauges, penny stuff, you'll probably get it for free if you bring your motor along. They love it when they can handle a motor without an overhead crane And maybe let them have a spin with your plane once you finished your motor? You know, in case you need wire again for your next motor De afweging is nu: wil je een koelere motor door hoger rendement (dikker koperdraad) of door betere koeling (meer ruimte tussen spoelen door dunnere draad)? Efficiency governs power/weight ratio. Higher efficiency does not only mean that the motor makes better use of the batteries' power, it also means the motor is able to handle a higher power input before hitting its maximum temperature mark i.e. a the power/weight ratio will be higher. An example Say the motor has an efficiency of 70% and it can handle 50Watt input. That means it can get rid off 30%*50=15Watt excess heat. Now, by cramming in thicker wire (and/or using better stator-iron, segmented magnets), efficiency increases to say 75% (I'm a bit optimistic here). The motor's ability to loose those 15Watts has not changed (by radiation, convection and conduction). This means the motor now can handle 60Watt before it hits the 15Watt (25%*60Watt) losses mark. An efficiency increase of 5% gives an increase in the power to weight ratio of 20% (from 50Watt to 60Watt). That's why efficiency plays such an important role, in any motor design: efficiency governs maximum power. The motors weight may have increased a bit due to more copper. A rather extreme example, just for calculation's sake/fun: going from 80% to 90% efficiency would increase power by a factor two.
zo, het ontwikkelen was niet makkelijk en de stator is in tweeën gevallen. is dat erg ?? of gewoon weer lijmen. moet wel nieuwe isolatie plaatjes maken. bart
Is niet zo erg maar als hij helemaal los is moet je wel zorgen dat alles weer naadloos aansluit zonder dat er een verspringing in de stator zit. Dunne secondenlijm zou voldoende moeten zijn. Bert
even een gedachte, in de spec staat 22 strands of 0.15 mm. - 0.15mm, ik neem aan dat dit de diameter is ? - 22 strands, is dit wat uit de motor komt, zo ja, dat betekend dus dat voor iedere fase er maar 11 strands gebruikt worden. Moet dus nog gaan tellen, maar ik gok niet dat er 22 zijn. Als di waar is moet ik dus 0.8, 0.9, 1.0 mm draad gebruiken ? Bart,
Dat klopt niet: de bundels waarmee gewikkeld wordt hebben 22 strands. Dat betekent dat per fase aan de uitgang 44 draadjes bij elkaar komen. De draaddiameter in de strands is 0.25mm, geen 0.15!! En het is idd de koperdiameter, zonder isolatie. 22 strands van 0,25mm komt overeen met 1.18mm draad. Als je hiermee dezelfde wikkeling doet (dus ook hetzelfde aantal windingen!) dan is het koperoppervlak gelijk aan het origineel.
De stator, net zoals transformatoren, is gelamineerd uit onderling geïsoleerde plaatjes om wervelstroom-verliezen in de stator te verminderen. Wervelstroomverliezen lopen op met kwadraat van de dikte: plaatje half zo dik, verliezen nog maar een kwart De isolatie kan op paar plaatsen verdwenen zijn, maar dat is geen ramp omdat wervelstromen toch niet in rechte lijn lopen (wervels/vortices). Secondenlijm zoals Bert schrijf of epoxy. Epoxy zou ik wel in de oven bakken/curen voor hogere temperatuurvastheid tijdens vliegbedrijf. Voor een volgende keer wikkelingen verwijderen, motor (zonder magneten!!!) in de oven. Foto's: www.eschmidt.onlineelektro.de/scripts/show.aspx?content=/shop/home/leistung/motoren/drehstrom Kwam deze video weer tegen, beweging in wikkelingen tijdens bedrijf
Ben weer met dingen bezig waar ik goed in ben castle-link-live-spektrum-tm1000 Heb dus in de Sukhoi een Gens ace motor gestopt met 10s 3300mAh. Bart,
De herverwikkeling beschreven op RCG Hyperion ZS4035/10 - RCG Volgende 'slachtoffer', de kleine foto's zijn klikbaar Tomcat G50CC - RCG