Inlopen O.S. Max FS-91 II P (4-stroke) motoren

Er zijn een aantal sites te vinden waar je kunt teruglezen hoe je een 4-takt motor in moet laten lopen. Ook wel “Breaking-in” of “Running-in” genaamd. Nu valt mij op dat er de methodes nog wel eens afwijken. Misschien dat het inlopen per type en/of merk motor ook nog wel eens wil verschillen, zodoende hier maar de vraag stel wat volgens de gebruikers de beste manier is.

Zelf heb ik twee O.S. Max FS-91 II P motoren voor mijn PBY-5A Catalina die ik binnenkort wil inlopen. Echt veel over de methodiek en de promillages voor smering etc. kan ik niet terug vinden. Zijn er mensen die ervaring hebben met het inlopen van deze en/of vergelijkbare motoren?

Mvg, Jeroen

Laatst bewerkt door een moderator:
Over inkopen zijn al hele draadjes volgeschreven.
Mijn methode voor een zuigerveer motor, daargelaten of het 2 of 4 takt is.
Neem een brandstof zonder nitromethaan met 20 % olie.
De olie voor het grootste gedeelte synthetisch, met een klein aandeel wonderolie.
Dus bijvoorbeeld 80% methanol, 15% klotz en 5% wonderolie.
De wonderolie dient om de extra wrijving en de daarmee gepaard gaande hogere (locale) temperatuur op te kunnen vangen.
Verder geldt, erg rijk zetten, soms zo vet dat de motor volgas nog de gloeier nodig heeft. De overtollige olie en brandstof dient voornamelijk om de motor te koelen.
Na 5 minuten lopen, even laten afkoelen, wat armer zetten en opnieuw 5-10 minuten laten draaien.
Let op dat de motor de eerste 5 tankjes nooit op zijn maximale toerental komt, of in elk geval maar voor een paar seconden.
Na 5 tankjes, langzaam naar een beter mengsel toewerken met de hoofdnaald, en daarmee varieren tijdens de loop.
Dus even normaal, dan weer wat vetter. Of met andere woorden, temperatuur op laten lopen tot normaal, dan weer afkoelen. Als je dat niet doet loopt de temperatuur te hoog op.
Zodoende de motor langzaam naar een normale bedrijfstemperatuur en mengsel brengen.
Je zult merken dat de motor steeds langer op zijn normale (optimale) mengsel draait zonder dat de temperatuur blijft stijgen.
Indien voorhanden is een infrarood thermometer aan te bevelen. Dan weet je precies hoever je kunt gaan.
Eenmaal op het vliegtuig gebruik je een normale 4T brandstof met 18% olie, 5% nitro en zonder wonderolie.
Danm bij het vliegen ook perioden van volgas afwisselen met gereduceerd vermogen.
Je zult merken dat in het verder inlopen gepaard zal zal gaan met de nodige kleine afstellingen aan de naalden. Zolang de motor nog aan het veranderen is (bij dezelfde buitenlucht temperatuur) weet je dat het inlopen nog steeds verder gaat.
Bij al mijn Saito's duurde het zowat 20 vluchten voordat het proces tot stilstand kwam en er van een normale gebruikssituatie gesproken kon worden.

Bij een zuigerveer motor is het nodig dat de microscopische porien in het broze ijzer gevult worden met koolstof. Dit verglazen van de zuigerveer helpt het oppervlak gladder te maken en de slijtage te verminderen.
Dat proces kost tijd, laat je dus vooral niet in de luren leggen door mensen die zeggen dat na een paar tankjes de motor normaal gebruikt kan worden.
Zeker als normaal betekend om alles "eruit" te draaien.

Als je dit proces met gevoel doorloopt, krijg je vanzelf binding met de motor, en zul je merken dat het feitelijke inlopen veel langer gaat duren dan de meeste denken.
En in het geval van twee motoren doe je natuurlijk alles tegelijk.
Ik heb zelf 2 Saito 62a op deze manier laten inlopen. De motoren hebben in hun leven niet meer als 5 minuten verschil in looptijd gehad.
Ze hebben hun eerste draaiuren samen op een houten plank gemaakt.
Motoren die langzaam inlopen, zijn motoren die meestal lang meegaan en fijn draaien.
Dus neem je tijd
Suc6

Laatst bewerkt:
Er worden inderdaad vele manieren gebruikt om motoren in te laten lopen. De manier die Robke beschrijft is feitelijk de oude manier maar ook volgens mij wel de beste. Voor mijn motoren heb ik deze manier ook gebruikt en ik heb hoegenaamd geen problemen met welke motor dan ook.
Ik heb ook vele anderen gezien die de motor één of twee tankjes wat rijk laten lopen en daarna op het model en dan gaan met die banaan. Dat worden in de loop van de tijd de motoren waarmee problemen komen. Lastig starten, onbetrouwbare loop, pluggen "vreten", lastig af te stellen en ga zo nog maar even door.
De ABC motoren moeten wel iets anders ingelopen worden. Dit zijn motoren zonder zuigerveer. De afdichting tussen de cilinder en de zuiger berust hier volledig op een zo strak mogelijk passing. Wanneer je zo´n motor rond draait zal je voelen dat de zuiger een soort van vastloopt bovenin de cilinder. Dit is dus helemaal normaal!
Bij deze motoren is het heel belangrijk dat de motor op temperatuur komt om voor de juiste passing te zorgen. Bij het inlopen van deze motoren zal je dus wel een rijk mengsel gebruiken maar niet zo rijk dat de motor er haast in stikt. Om in het begin, wanneer je de motor voor het eerst start, schade door oververhitting te voorkomen moet je de motor maar kort laten draaien. Start de motor stel hem op maximaal toeren af en zet daarna de sproeier een paar tandjes rijker zodat het toerental net iets inzakt en de motor net wel, net niet 4takt (een 2takt motor). De motor zal al na een minuut of 2 hooguit 3 op temperatuur zijn en dan moet je hem weer stoppen. Laat hem afkoelen en start de motor dan weer om hem weer maximaal 3 tot 4 minuten te laten lopen. Verander NIETS aan de sproeier! Herhaal dit tot je minimaal één tankje zo hebt leeggedraaid.
Daarna kan je bij het volgende tankje de tijd dat de motor loopt langzaam maar zeker iets opvoeren. Wanneer je merkt dat de motor slechter (meestal iets langzamer) gaat draaien als hij heter wordt dan moet je weer terug en de rest van het tankje weer leegdraaien zoals het eerste tankje.
Langzaam maar zeker zal je merken dat je de motor steeds langer kan laten draaien en dat hij niet zal inzakken als hij warm wordt. Nu kan je voorzichtig gaan vliegen met die motor maar hou hem nog aan de rijke kant. Laat de motor ook steeds maar kort voluit draaien.
Na een aantal tankjes kan de de sproeier zo afstellen dat de motor maximaal loopt. Ga dan voorzichtig vliegen maar zorg ervoor dat je de motor slechts relatief kort voluit laat lopen. Voer die tijd langzaam op tot je na veroop van tijd de motor continu voluit kan gebruiken.
Ook hier geldt dat geduld een heel belangrijke factor is om een betrouwbare motor te krijgen. Wees voorzichtig met je motor en neem de tijd voor het inlopen, dat zal je problemen in de toekomst besparen.

Hoi Jeroen,
Het verhaal van Ernst klopt ook, en is inderdaad voor ABC motoren.
Daar ik nog nooit een ABC viertakt heb gezien, is dat in deze niet van toepassing.

Ik begon mijn verhaal ook met "voor zuigerveer motoren"
Daar valt jou motor onder, en als je via mijn methode laat inlopen komt het prima in orde.

Ernst, maak het verhaal nou niet verwarrend, het betreft hier geen ABC motor.

In onderstaande draadje geeft Rhelie een goeie opmerking waarom er GEEN ABC 4 takts zouden kunnen zijn :

Ik citeer hem even :

Als je een ABC 2takt motor zonder plug ronddraait, gaat de zuiger klemmen op het bovenste punt.
Een 4 takt motor heeft een slag zonder compressie dus lijkt mij een ABC garnituur niet mogelijk.

s-c-4-stroke

Stevo

Rhelie's opmerking begrijp ik niet. Volgens mij moet 4-takt ABC mogelijk zijn. Dat gezegd hebbende, ik heb die combinatie nog nooit gezien/gelezen.

Er zijn een aantal sites te vinden waar je kunt teruglezen hoe je een 4-takt motor in moet laten lopen. Ook wel “Breaking-in” of “Running-in” genaamd. Nu valt mij op dat er de methodes nog wel eens afwijken. Misschien dat het inlopen per type en/of merk motor ook nog wel eens wil verschillen, zodoende hier maar de vraag stel wat volgens de gebruikers de beste manier is.

Zelf heb ik twee O.S. Max FS-91 II P motoren voor mijn PBY-5A Catalina die ik binnenkort wil inlopen. Echt veel over de methodiek en de promillages voor smering etc. kan ik niet terug vinden. Zijn er mensen die ervaring hebben met het inlopen van deze en/of vergelijkbare motoren?

Mvg, Jeroen

Voordat je zelf helemaal niet meer weet wat je moet :confused: lijkt het me het slimst om netjes de methode als beschreven in de handleiding aan te houden en de ook de voorgeschreven brandstof te gebruiken.
Er is geen enkele reden om aan deze door de fabrikant opgeven procedure te twijfelen, heb er zelf bij vier (OS FS) motoren (uiteraard) goede ervaringen mee.......;)

gr,

Frank

Het verhaal van Robke klopt gewoon.
Eigenlijk geldt dit voor alle motoren, gewoon gebruiken en NIET overbelasten.
Na een liter of 10 brandstof, ga je merken dat de motor beter gaat presteren.
De motor op een bok indraaien vind ik onzin, tenzij dit gedaan wordt om hem af te stellen. Uiteindelijk zijn de omstandigheden anders in het model waardoor de motor alsnog heet kan lopen.

Rhelie's opmerking begrijp ik niet. Volgens mij moet 4-takt ABC mogelijk zijn. Dat gezegd hebbende, ik heb die combinatie nog nooit gezien/gelezen.

Het ABC principe werkt alleen onder (compressie) druk, de inlaatslag geeft geen compressie, dus zou de boel klem lopen.

Dan zou het zowel bij 2T als 4T klemlopen. Volgens mij werkt nu juist een zuigerveer onder druk, met name een L-veer (Dykes ring). En ABC heeft compressie nodig om olie tussen zuiger en cylinder te persen?
Of zie ik nu iets fundamenteels over het hoofd?

Dan zou het zowel bij 2T als 4T klemlopen. Volgens mij werkt nu juist een zuigerveer onder druk, met name een L-veer (Dykes ring). En ABC heeft compressie nodig om olie tussen zuiger en cylinder te persen?
Of zie ik nu iets fundamenteels over het hoofd?

Waarom zou het klemlopen dan ? elke keer als de zuiger bovenkomt onstaat er compressie (bij tweetakt) en die perst inderdaad olie ertussen.
Viertakt heeft gewoon geen baat bij dit principe

Het verschil tussen een 2 takt cylinder en een 4 takt zit hem in de boring.
Bij tweetakt (zonder zuigerveer)zal de cylinder naar boven toe iets taps toelopen. (kleinere diameter) Dit om in de hoogste stand zo min mogelijk lekkage van gassen te hebben. Bij een motor met zuigerveren is dit niet het geval omdat de veer kan expanderen dus afdichten. Hij volgt de wand/diameter van de cylinder.

Back