Inregelen zender/ gyro.

OK Rob, dan gebruik je een OS 8 en die zou het gewoon goed moeten doen.

Die shims, die zou ik toch even checken of die er in zitten of niet. Is even een beetje sleutelen, maar zoveel hoeft er niet voor weg hoor:
RC-voorbouw verwijderen is vier boutjes + wat servostekkertjes etc loshalen. Dan haal je de vier boutjes los van de dwarsverbinders boven en onder, vóór de motor, en dan kun je het frame spreiden om de voorplaat van de koeltunnel er uit te wippen en de cylinderkop los te schroeven, en je bent er al.... Er zou slechts 1 (een) shim tussen moeten liggen voor laag-nitro brandstoffen. voor hoog nitro verwacht ik er twee (maar dat is dus de vraag: zit die er ook?)

Wat Student zegt klopt grotendeels, de gascurve heeft op zich niet veel met de motorloop te maken, Tenminste, als je een gewone uitlaat hebt... MAAR: Skyfoxen hebben een resonantie uitlaat, en in tegenstelling tot de meeste andere heli's dicteert die resonantie uitlaat het toerental. niet het gas.... Dat vergt wat experimenteren, maar heel moeilijk is het niet. Je moet het alleen wel leren herkennen: Er zit een soort van "dood stuk" in de reactie van de motor op veranderingen aan de throttle curve.

Voor een gewone pitchcurve van -2 tot +9 met hover op midstick, moet je een gascurve in idle-1 hebben, die ongeveer lijkt op 35-40-50-70-100 (uitgaande van dat de mechanische verbindinding tussen servo en gasklep mooi symetrisch is verdeeld over de volle servo slag).

De resopijp probeert de motor naar een bepaald toerental te duwen, en staat je gascurve te laag, krijgt hij toch de neiging schraal te gaan lopen (want gas verder dicht betekent óók: brandstof verder dicht, die twee zijn nu eenmaal aan elkaar gekoppeld).
Dat dooie stuk, dat "merk" je als volgt. Je probeert te hooveren op midstick, maar je gascurve hou je laag rond midstick (zeg, 45), en de motor komt slecht op toeren. Je verhoogt de curve wat (bijv 50), en opeens komt de motor met enige vertraging toch redelijk fors op toeren. je verhoogt de curve nog wat (bijv 55), en de motor komt sneller op toeren maar gaat niet echt harder draaien dan zojuist. Je verhoogt nog een beetje, en je merkt eigenlijk geen verschil meer. Die laatste twee, daar moet je ergens tussen zitten....
Pin je niet vast op die getallen, dat zijn slechts voorbeelden. Het gaat om het idee. Meestal is die 35-40-50-70-100 curve echter een heel geode basis.

Vol gas naald afstellen is niet zo heel moeilijk, maar je moet er in elk geval de vaardigheid voor hebben om 10 seconden volle bak door te klimmen. Vet beginnen op de hoofdnaald, en stapje voor stapje afmageren tot hij krachtig en constant doorklimt. Dat wijst zich vanzelf.
Stationair afstellen komt even wat anders dan de meeste heli's/motoren: Hoover een minuutje, zet de heli op de grond en onmiddelijk stationair. Als de motor een beetje "tegenstribbelt" en een of twee seconden hoogtoerig blijft, staat hij te arm. Rijker zetten tot hij vrijwel onmiddelijk terugvalt naar stationair. Voor deze test een eventuele delay op het gas uitschakelen, die vertroebelt de uitslag!
Werk NIET met het dichtknijpen van de slang. Die methode werkt goed bij heli's met een gewone demper, maar niet bij heli's die draaien met een resonantie uitlaat.
Werk ook niet aan de hand van de "backplate" temperatuur, want die backplate zit bij vrijwel alle heli's buiten de koellucht stroom, bij een SkyFox zit hij er middenin, en dus wijkt dat af.

Er is maar één doorslaggevende test, en dat is dat de motor het gas volgt als je na een minuut hooveren het ding neerzet en het gas stationair zet. Daar moet zelfs een minder perfecte stationair loop een beetje voor wijken. Maar dat is niet heel erg problematisch, want als de stationair sproeier verder open draaien niet helpt, verhoog je de gascurve wat (die resopijp houdt je toerental grotendeels onder controle), dan krijgt hij ook wat meer brandstof....

De onderste twee stappen van de gascurve stel je af op daalvlucht: het toerental mag niet oplopen. Op de grond maakt het niet uit wat hij in dat gebied doet, je vliegt dan toch niet, maar in de lucht mag het toerental niet oplopen (of maar héél beperkt)
 
Dank je wel. Is een helder betoog. Mijn " ervaren " info bron is Brutus, bij menigeen wel bekend! Ik ga met deze info aan de gang. Er zit van alles wat ik heb gelezen, wel iets herkenbaars in. Ik denk toch aan een kleine verstopping of een lek in de zuigleiding, mogelijk in de tank. Misschien het vilt van de klong dicht, door lang stilstaan. Hij gaat op een bepaald moment behoorlijk optoeren met de gasklep dicht. Daarna slaat ze af, of we later haar afslaan. De uitlaat wordt veel te heet bij lang aan de grond staan.
 
Hoe heet wordt die uitlaat dan? die mag gerust aan de grond rond de 100, en in de lucht toch zeker in de buurt van de 180 graden worden hoor.... Aan de bocht nog een tandje heter soms.

Lek in de zuigleiding is goed mogelijk, zeker als er 20% Nitro doorheen gegaan is in het verleden. Maar dan zou je belletjes moeten zien.
Vilt van de klunk dichtslaan kan, maar heb ik tot nog toe slechts één keer meegemaakt, met een Walbro klunk (heel klein viltpropje met een metalen beugeltje over het vilt). Met de grote Webra viltclunks (tamelijk groot gewicht met een soort van vilten huls er omheen) heb ik dat nog niet gezien, wat niet wil zeggen dat het niet kan uiteraard....

Maar "op een bepaald moment optoeren" kan wijzen op inderdaad een lek in de slang in de tank; komt dat lek boven het brandstofniveau, dan gaat het mis....
 
De canopy zit bij deze heli tegen de bocht van de heli. Nu had hij al een halve tank op de grond rond het stationaire toerental gedraaid. Op een gegeven moment moest de canopy er af en was deze door de hitte vervormd en de bocht zichtbaar in het plastic. Er zal een stukje af moeten, omdat dit zo niet kan blijven. Verder had ik al eens begrepen, dat het verlengen/ verkorten van het verbindingsstuk tussen bocht en demper ook van invloed is, of gaat dit om de getallen achter de komma? Dat gejengel dwingt me toch op zoek te gaan naar een lek, dat een arm mengsel veroorzaakt.
 
Dat jengelen komt doorgaans door een te arme stationair zet deze eens een kwart slag verder open en probeer nogeens.
 
Welke kap heb je? Een SkyFox kap (drie "luchthappertjes" in het stuurboords raam) of een Evo kap (soort van halfronde "puist" over de bocht)? Beide horen niet TEGEN de bocht te zitten, dan zit er iets fout met de kap-steunen (te kort, of het witte plastic voetje op het einde van de steun ontbreekt). Beide kappen horen daar trouwens ventilatie te hebben, bij de SkyFox kap horen de luchthappertjes open te zijn, bij de Evo kap hoort daar een luchtspleet in die puist te zitten.

Lengte van de uitlaat is inderdaad van invloed op het geheel in de vorm van dat het "zelfregelende" toerental hoger lig bij kortere pijp, en lager bij langere pijp.
Ik weet de getallen niet meer helemaal uit mijn hoofd, maar ik meen dat 1 cm langer of korter iets van 1000 toeren verschil maakt aan de motor, of in elk geval in die orde van grootte... Kan gerust ook 500 of 1500 zijn, het is in ieder geval niet zo dat van 1 of 2 mm verschil je hele afstelling overhoop ligt.
Ik herinner mij, dat we toen we nog met de Cubjes les gaven, ik ooit eens de (toen nog) twee lesheli's nagenoeg synchroon gekregen heb door zonder aan de curve's te komen, gewoon de uitlaten even lang te maken.
Gaf een heel apart zingend geluid als we tegelijk les aan het geven waren :D

Overigens: begin gerust met een zo lang mogelijke pijp: een te korte pijp voor het toerental kan motorproblemen geven (evenals wanneer je een motor dwingt, bijvoorbeeld met een governor, om langzamer te draaien dan de pijp dicteert). Maak je daar ook niet te veel zorgen over, die motor vertelt je echt wel d.m.v. zijn geluid en gasrespons, of hij zich happy voelt.
 
Ja, duidelijk Bert. Het hele aparte in het verloop van deze exercitie was, dat de motor aanvankelijk heel mooi stationair liep, de tank half vol. Later in de middag begon de motor dat vreemde gedrag te vertonen. Aanvankelijk niet willen optoeren en later jengelen met gas dicht. Toen ook de tank natuurlijk ook intussen een stuk leger. Over de kap; ik ga kijken hoe we de boel kunnen aanpassen, zodat deze niet verbrandt.
 
Dat klinkt als OF vuil in de tank wat nu in de carb zit (wat minder aannemelijk is als je er een viltclunk in hebt zitten) of een gaatje in de clunkslang....
Heb je de tank al weer eens volgegooid en het opnieuw geprobeerd?
 
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik nu met mijn vrouw twee dagen uut fan hûs ben. Ik ga morgen alles over de kop trekken als ik weer thuis ben.
 
Allereerst: tank is schoon, klung heeft geen filter. Slang vernieuwd. Niet te zien of die poreus is. De instelling van de naalden NU is: grote naald 8 halve slagen open, kleine 3 halve slagen open.
De uitlaat heeft volgens mij een nogal ruime bocht. Ik heb de Evo kap met een luchtspleet er voor. De stutten zijn m.i origineel en de witte einstukken zitter er op. Ik zag dat de bocht bij Johnny korter achter de bevestiging al inbuigt. Kan volgens mij met deze ook wel 1 cm ingekort worden.
 
Overigens heb ik de cylinder kop nog niet getrokken. Als dat zo wie zo van het allereerste belang is, moet dat vanavond nog. Maar als edn van jullie zegt, dat de carb instellingen al zo beroerd zijn dat het opnieuw inregelen de moeite is, laat ik de kop liever zitten. Het credo; laat dicht als het goed loopt. Maar het is misschien niet goed in dit geval. Ik heb bij deze heli ook een Rossie motor. Ik kan kijken of daar wel twee shims onder de kop zitten. Ze hebben beide op deze heli gezeten bij dezelfde eigenaar.
 
Ik heb de Rossi intussen open gehad. Gaat dus simper buiten de heli. Het betreft een Rossi 60. Eén roodkoperen shim onder de kop. Zit geplakt, maar geschat hooguit 0,2- 0,3 mm. De gloeiplug is een F5 en is niet doorgebrand. De verbrandindsruimte ziet er mooi uit. De zuigertop geen inbranding en heel licht bruine aanslag. (Dit is mogelijk door castor olie?).Er is een cirkelvormig vlampatroon te herkennen rond de plug. Geen looprand in de voering en zowel een goed vacüum onder de zuiger als een beste compressie. Lijkt wel een aandige reserve voor de Vario, toch?
 
Zit er een uitlaatbocht bij die Rossi? Webra en Rossi hebben bij mijn weten verschillende boutafstanden tussen de uitlaat bevestigingsbouten.

De naaldafstelling van die Webra is me onduidelijk: wat is bij jou een "slag"? 180 graden of 360 graden? Want twee slagen open op de hoofdnaald is redelijk normal, maar vier slagen open is behoorlijk veel....
één shim onder de kop van die Rossi => laaggenitreerde brandstof.
Bruine aanslag KAN van Castor olie komen, maar sommige syntheten geven ook wel wat kleur op de zuiger.
 
Een slag is bij mij 180 °. Dus 4 omwentelingen is 8 slagen. De bocht past op beide motoren, maar ik heb helaas maar één bocht. Op zoek naar een betere of de zaag in deze.
Nog een vraag; is verder open rijker of armer bij een cylindercarb? Is dacht ik anders als een schuif.
 
Nu twee foto's proberen te maken. Moest de camera wat groffer zetten, maar dan nog; ik krijg bericht dat bestand te groot is. Zou nu moeten lukken. Dat is de ingebrande kap aan de binnenzijde en de andere de ruime bocht.
 

Bijlagen

  • 1442933037656-186258166.jpg
    1442933037656-186258166.jpg
    562 KB · Weergaven: 241
  • 1442933169349925528283.jpg
    1442933169349925528283.jpg
    526,9 KB · Weergaven: 247
8 slagen is erg veel, normaal is 3 a 4 slagen op de hoofdnaald.
Tip, kik eens of je druknippel op de uitlaat niet verstopt is.
 
Oh, ja, maar dat is duidelijk: dat is helemaal geen Vario Bocht.... Vermoedelijk een bocht van Heim, of een zelfgemaakte wellicht....
De originele Vario Bocht buigt al veel dichter bij het blok, zodat het Teflon verbindingsstuk nagenoeg tegen de koeltunnel aan ligt.... Nogal wiedus dat dat gaat inbranden op de kap....
 
Back
Top