OK Rob, dan gebruik je een OS 8 en die zou het gewoon goed moeten doen.
Die shims, die zou ik toch even checken of die er in zitten of niet. Is even een beetje sleutelen, maar zoveel hoeft er niet voor weg hoor:
RC-voorbouw verwijderen is vier boutjes + wat servostekkertjes etc loshalen. Dan haal je de vier boutjes los van de dwarsverbinders boven en onder, vóór de motor, en dan kun je het frame spreiden om de voorplaat van de koeltunnel er uit te wippen en de cylinderkop los te schroeven, en je bent er al.... Er zou slechts 1 (een) shim tussen moeten liggen voor laag-nitro brandstoffen. voor hoog nitro verwacht ik er twee (maar dat is dus de vraag: zit die er ook?)
Wat Student zegt klopt grotendeels, de gascurve heeft op zich niet veel met de motorloop te maken, Tenminste, als je een gewone uitlaat hebt... MAAR: Skyfoxen hebben een resonantie uitlaat, en in tegenstelling tot de meeste andere heli's dicteert die resonantie uitlaat het toerental. niet het gas.... Dat vergt wat experimenteren, maar heel moeilijk is het niet. Je moet het alleen wel leren herkennen: Er zit een soort van "dood stuk" in de reactie van de motor op veranderingen aan de throttle curve.
Voor een gewone pitchcurve van -2 tot +9 met hover op midstick, moet je een gascurve in idle-1 hebben, die ongeveer lijkt op 35-40-50-70-100 (uitgaande van dat de mechanische verbindinding tussen servo en gasklep mooi symetrisch is verdeeld over de volle servo slag).
De resopijp probeert de motor naar een bepaald toerental te duwen, en staat je gascurve te laag, krijgt hij toch de neiging schraal te gaan lopen (want gas verder dicht betekent óók: brandstof verder dicht, die twee zijn nu eenmaal aan elkaar gekoppeld).
Dat dooie stuk, dat "merk" je als volgt. Je probeert te hooveren op midstick, maar je gascurve hou je laag rond midstick (zeg, 45), en de motor komt slecht op toeren. Je verhoogt de curve wat (bijv 50), en opeens komt de motor met enige vertraging toch redelijk fors op toeren. je verhoogt de curve nog wat (bijv 55), en de motor komt sneller op toeren maar gaat niet echt harder draaien dan zojuist. Je verhoogt nog een beetje, en je merkt eigenlijk geen verschil meer. Die laatste twee, daar moet je ergens tussen zitten....
Pin je niet vast op die getallen, dat zijn slechts voorbeelden. Het gaat om het idee. Meestal is die 35-40-50-70-100 curve echter een heel geode basis.
Vol gas naald afstellen is niet zo heel moeilijk, maar je moet er in elk geval de vaardigheid voor hebben om 10 seconden volle bak door te klimmen. Vet beginnen op de hoofdnaald, en stapje voor stapje afmageren tot hij krachtig en constant doorklimt. Dat wijst zich vanzelf.
Stationair afstellen komt even wat anders dan de meeste heli's/motoren: Hoover een minuutje, zet de heli op de grond en onmiddelijk stationair. Als de motor een beetje "tegenstribbelt" en een of twee seconden hoogtoerig blijft, staat hij te arm. Rijker zetten tot hij vrijwel onmiddelijk terugvalt naar stationair. Voor deze test een eventuele delay op het gas uitschakelen, die vertroebelt de uitslag!
Werk NIET met het dichtknijpen van de slang. Die methode werkt goed bij heli's met een gewone demper, maar niet bij heli's die draaien met een resonantie uitlaat.
Werk ook niet aan de hand van de "backplate" temperatuur, want die backplate zit bij vrijwel alle heli's buiten de koellucht stroom, bij een SkyFox zit hij er middenin, en dus wijkt dat af.
Er is maar één doorslaggevende test, en dat is dat de motor het gas volgt als je na een minuut hooveren het ding neerzet en het gas stationair zet. Daar moet zelfs een minder perfecte stationair loop een beetje voor wijken. Maar dat is niet heel erg problematisch, want als de stationair sproeier verder open draaien niet helpt, verhoog je de gascurve wat (die resopijp houdt je toerental grotendeels onder controle), dan krijgt hij ook wat meer brandstof....
De onderste twee stappen van de gascurve stel je af op daalvlucht: het toerental mag niet oplopen. Op de grond maakt het niet uit wat hij in dat gebied doet, je vliegt dan toch niet, maar in de lucht mag het toerental niet oplopen (of maar héél beperkt)
Die shims, die zou ik toch even checken of die er in zitten of niet. Is even een beetje sleutelen, maar zoveel hoeft er niet voor weg hoor:
RC-voorbouw verwijderen is vier boutjes + wat servostekkertjes etc loshalen. Dan haal je de vier boutjes los van de dwarsverbinders boven en onder, vóór de motor, en dan kun je het frame spreiden om de voorplaat van de koeltunnel er uit te wippen en de cylinderkop los te schroeven, en je bent er al.... Er zou slechts 1 (een) shim tussen moeten liggen voor laag-nitro brandstoffen. voor hoog nitro verwacht ik er twee (maar dat is dus de vraag: zit die er ook?)
Wat Student zegt klopt grotendeels, de gascurve heeft op zich niet veel met de motorloop te maken, Tenminste, als je een gewone uitlaat hebt... MAAR: Skyfoxen hebben een resonantie uitlaat, en in tegenstelling tot de meeste andere heli's dicteert die resonantie uitlaat het toerental. niet het gas.... Dat vergt wat experimenteren, maar heel moeilijk is het niet. Je moet het alleen wel leren herkennen: Er zit een soort van "dood stuk" in de reactie van de motor op veranderingen aan de throttle curve.
Voor een gewone pitchcurve van -2 tot +9 met hover op midstick, moet je een gascurve in idle-1 hebben, die ongeveer lijkt op 35-40-50-70-100 (uitgaande van dat de mechanische verbindinding tussen servo en gasklep mooi symetrisch is verdeeld over de volle servo slag).
De resopijp probeert de motor naar een bepaald toerental te duwen, en staat je gascurve te laag, krijgt hij toch de neiging schraal te gaan lopen (want gas verder dicht betekent óók: brandstof verder dicht, die twee zijn nu eenmaal aan elkaar gekoppeld).
Dat dooie stuk, dat "merk" je als volgt. Je probeert te hooveren op midstick, maar je gascurve hou je laag rond midstick (zeg, 45), en de motor komt slecht op toeren. Je verhoogt de curve wat (bijv 50), en opeens komt de motor met enige vertraging toch redelijk fors op toeren. je verhoogt de curve nog wat (bijv 55), en de motor komt sneller op toeren maar gaat niet echt harder draaien dan zojuist. Je verhoogt nog een beetje, en je merkt eigenlijk geen verschil meer. Die laatste twee, daar moet je ergens tussen zitten....
Pin je niet vast op die getallen, dat zijn slechts voorbeelden. Het gaat om het idee. Meestal is die 35-40-50-70-100 curve echter een heel geode basis.
Vol gas naald afstellen is niet zo heel moeilijk, maar je moet er in elk geval de vaardigheid voor hebben om 10 seconden volle bak door te klimmen. Vet beginnen op de hoofdnaald, en stapje voor stapje afmageren tot hij krachtig en constant doorklimt. Dat wijst zich vanzelf.
Stationair afstellen komt even wat anders dan de meeste heli's/motoren: Hoover een minuutje, zet de heli op de grond en onmiddelijk stationair. Als de motor een beetje "tegenstribbelt" en een of twee seconden hoogtoerig blijft, staat hij te arm. Rijker zetten tot hij vrijwel onmiddelijk terugvalt naar stationair. Voor deze test een eventuele delay op het gas uitschakelen, die vertroebelt de uitslag!
Werk NIET met het dichtknijpen van de slang. Die methode werkt goed bij heli's met een gewone demper, maar niet bij heli's die draaien met een resonantie uitlaat.
Werk ook niet aan de hand van de "backplate" temperatuur, want die backplate zit bij vrijwel alle heli's buiten de koellucht stroom, bij een SkyFox zit hij er middenin, en dus wijkt dat af.
Er is maar één doorslaggevende test, en dat is dat de motor het gas volgt als je na een minuut hooveren het ding neerzet en het gas stationair zet. Daar moet zelfs een minder perfecte stationair loop een beetje voor wijken. Maar dat is niet heel erg problematisch, want als de stationair sproeier verder open draaien niet helpt, verhoog je de gascurve wat (die resopijp houdt je toerental grotendeels onder controle), dan krijgt hij ook wat meer brandstof....
De onderste twee stappen van de gascurve stel je af op daalvlucht: het toerental mag niet oplopen. Op de grond maakt het niet uit wat hij in dat gebied doet, je vliegt dan toch niet, maar in de lucht mag het toerental niet oplopen (of maar héél beperkt)