Inspiratie smoorklep bediening DLE55 RA

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door HansL, 4 aug 2017.

  1. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Hallo,

    Ik ben momenteel een DLE 55 RA aan het inbouwen (eerste keer).
    Hoe lossen jullie het inbouwen van de bedieningsstang (manueel) voor de smoorklep op bij deze motor (waarvan de carburator achter het carter zit) ? Naar onder door de motorkap is wat ongelukkig door de positie van de hevel (en die kan niet aangepast worden). Motor zit ondersteboven ingebouwd.
    Wat inspirerende foto's zouden leuk zijn:banana:
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb een da 35.. maar de bediening van de smoorklep/choke zal bij jou hetzelfde kunnen..

    Ik heb een servohevel gepakt met 4 poten. 2 eraf geknipt, zodat ik de twee poten onder 90 graden over hou.
    Met wat handigheid in de romp gezet, zodat het kan bewegen.
    Kwiklink op de choke hevel, kwiklink op de servohevel.
    Andere poot van de hevel laat je aan 1 van de zijkanten van de romp naar buiten komen.

    Indien goed gedaan, kun je nu door het stuk ijzer naar buiten te trekken de choke activeren, en voor normaal draaien duw je hem in.
    En ja, je hebt dan 2 gaten voor stuurstangen door het motorschot.

    Ik had er ooit een mooie foto van.. ff kwijt..
    Evt maak ik er 1 vsn hoe het bij mij zit..
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Je kan ook een stukje remkabel van een fiets nemen. Die kan je zo door de romp laten lopen als het beste uit komt en naar buiten laten komen waar je wilt. Eventueel achter een luikje verborgen zodat je hem tijden "normaal" gebruik niet ziet. Eventueel kan je de klep dan ook nog door een servo laten bedienen.
     
  4. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    De hevel van de choke is zo gepositioneerd dat hij 45° vooruit staat bij normaal gebruik en 45° achteruit bij activeren van choke. Daarenboven zit hij lichtjes "vergrendeld" in de normale positie (er is wat kracht nodig om hem te ontgrendelen). Daardoor moet de stoot/trek stang (kabel is geen optie omdat je geen druk kan zetten) in de lijn van de romp liggen (naar de onderzijde/zijkanten van de motorkap/romp is geen optie).
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Dat is niet geheel juist. Als je een goede kabel hebt die netjes in de buitenkabel past, zonder ruimte, dan kan je daar zeer zeker ook mee duwen. In het verleden heb ik zelfs neuswielbesturing via zo'n kabel gemaakt.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Voor de choke is stiekem zoveel kracht nodig, dat de kabel dan volledig gefixeerd moet zijn op het toestel.
    En dus in de volledige lengte..

    Ik heb het geprobeert, iedere keer door speling in de beweging ging de klep niet helemaal dicht of open.
    Bij een neuswiel geen probleem, choke wel.

    Vandaar mijn oplossing met de hevel, zodat het wel spelingsvrij de hoek om gaat..
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Aangezien je geen foto's plaatst is het wat lastig te beoordelen, maar meestal is een Walbro-achtige carburateur tamelijk simpel 180 graden te draaien (eventueel moet je de puls-poort wat aanpassen), en dan zou je de as van de choke klep naar boven toe kunnen verlengen....
     
  8. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.571
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Misschien begrijp ik het verkeerd hier. Maar bedoel je het zoals velen het doen gewoon met een stangetje vanaf de hevel(choke) naar voorkant? Zodat je eventueel erbij kan via lucht opening vooraan.
    Zoja is het toch ook perfect mogelijk met die dle55ra? Want zelf had ik er ene op mijn decathlon en met een ballinkage op de hevel en de stang die moet je effe plooien zodat hij makkelijk te bedienen is.
    Hier heb ik de enige foto die ik nog heb teruggevonden van mijn dle55ra. Helaas is het niet echt duidelijk.
    Mijn gashevel was wel naar boven gericht. Anders lukte het niet. 2.JPG
    Maar misschien heb je er toch iets aan?
    En hier nog eentje van bovenaf gezien. Je ziet dat het stangetje wat schuin geplooid is om net naast het carter uit te komen.
    30.JPG
     
    Laatst bewerkt: 5 aug 2017
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb toch maar wat nieuwe foto's gemaakt van hoe ik het heb gedaan ;-)

    De manier met het stuk ijzer richting de voorkant vond ik toendertijd teveel pielen en tasten onder de kap, achter de prop. Vandaar dit..

    Overzichtshot bovenaf, links is net de linkerkant te zien, waar het stuk ijzer uit komt.
    [​IMG]

    Hevel om de 90 graden overbrenging te maken
    [​IMG]

    Zoals het eruit ziet met choke dicht, zoals hij vliegt
    [​IMG]
     
  10. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Bedankt voor de info allemaal.

    Het wordt dus een geknikte stang met 2 mm balllink die via een zelfgemaakte beugel naar de voorzijde van de motorkap geleid wordt.
    Beugel in 0.3mm messing met een messing buisje op gesoldeerd. Foto is met het papieren snijpatroontje voor de messing beugel.

    20170805_222030 25p.jpg
     
  11. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.571
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Mooi. Dit is ongeveer hoe het ook op de mijne was.
     

Deel Deze Pagina