Interne weerstand van mijn Lipo

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door funpeter7823, 2 nov 2016.

  1. rafgol

    rafgol

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Okselaar.
    Wellicht is er ook een verband qua oppervlakte van cellengrootte. Hoe groter de oppervlakte van de cel, hoe lager de inwendige weerstand, was mijn non-destructieve redenering.:friends:
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Klopt Raf. En oppervlakte en capaciteit zijn weer rechtevenredig aan elkaar.
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Gouda
    Kleine aanvulling:
    Het is wel de oppervlakte van de electroden in de cel. En dat zijn er een heleboel. De oppervlakte van de behuizing is geen relevante maat voor de oppervlakte van de som van de electroden die parallel staan.
     
  4. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik maak inmiddels een jaar gebruik van de ESR meter van Wayne Giles en merk dat de lipo's in een betere conditie blijven door ze niet hoger te belasten dan de gemeten waardes. De meting wordt gedaan door eerst in te stellen hoeveel capaciteit de lipo heeft. Een pulse van 16amp wordt door de lipo gejaagd waar een berekening op wordt gedaan. (Overigens; het fijne weet ik er niet van.... ) De weergave is een C waarde/max amp waarmee je veilig zonder de lipo te overbelasten kunt gebruiken.

    Het is duidelijk te zien hoe de inwendige weerstand afneemt naar mate de temperatuur van de lipo stijgt. In dit voorbeeld heb ik een 2s 1300 25C nanotech gebruikt, een thermometer en een Turnigy lipo warmer.

    De lipo bleek een temp van 17 graden te hebben op zijn bewaarplek, ik heb de lipo op kamertemperatuur laten komen. Daarna in de lipo warmer naar 30 en 45graden verwarmd. Met onderstaande resultaten.

    2s 1300 25C @17graden max. belasting 18C/24.2A
    2s 1300 25C @21graden max. belasting 20C/26.4A
    2s 1300 25C @30graden max. belasting 24C/31.9A
    2s 1300 25C @45graden max. belasting 33C/44.0A

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2016
    Rick NL vindt dit leuk.
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kwam zoëven dit simpele tooltje tegen
    ... calculate the true perfomance of your battery
    ...
    www.ecalc.ch
    → Toolbox
    → TRUE C Rating,
     

Deel Deze Pagina