intrekbare en bestuurbaar landingsgestel

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door zwienen, 7 jun 2017.

  1. zwienen

    zwienen

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Krimpen ad IJssel
    Wie kan mij een advies geven hoe ik een intrekbare landingsgestel stuurbaar maak heb het hele bijna afgezocht maar niks kunnen vinden het moet in de neus van een P 38 komen
    zie http://redeagles.coffeecup.com/index.html nu kom ik tegen een probleem aan hoe maak ik mijn neus wiel bestuur baar je kan op mijn web reageren
    gr gerard
     
  2. ekas

    ekas Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Fryslân
  3. zwienen

    zwienen

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Krimpen ad IJssel
    Hoe zwaar het wordt weet ik nog niet, maar ik hoop rond de 7 kg uit te komen of daar onder , ben nog steeds aan de bouw bezig wing span = 80 inch. Maar op het heden heb ik deze gekocht https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy...tward-operating-retract-unit-90-size-1pc.html ik ben naar uitgegaan naar het gewicht van 7 kg .Ik wil wel de besturing binnen de romp houden zie website . Het probleem is die 2 balken waar het landing gestel op zit zit eigenlijk in de weg zie foto [​IMG]
    ben op zoek naar een ander systeem
    GR.Gerard
     
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.173
    Locatie:
    Boskoop
    De retract in jou linkje is geen bestuurbare, Gerard. Zoals je het nu gemaakt hebt kun je het wiel niet intrekken, de stuurstangen verhinderen dat. Zó werken de meeste bestuurbare retracts:
    Wat het filmpje niet laat zien is dat, als je in ingetrokken toestand de stuurservo beweegt, het einde van de stuurstang vrij over het pennetje kan glijden.
     
  5. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    555
    Locatie:
    Almere
    Als je de starre stuurstangen vervangt door closed loop draad werkt het wel.
    De servo plaats je aan de kant waar de retract naartoe klapt. Als de retract uit is staan de closed loop draden strak en kun je dus sturen.
    Als je de retract intrekt gaan de closed loop draden slap staan en is er geen belemmering.

    Mvrgrt,

    Arnoud.
     
  6. zwienen

    zwienen

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Krimpen ad IJssel
    Bedank voor jullie reacties, heb vele filmpjes bekeken en veel iedeën opgedaan ik ga het even verder ontwikkelen en wacht even op de zending van HK het zit in het vliegtuig tussen china en nederland als ik zover ben komt het op het forum
    Gr. gerard
    http://redeagles.coffeecup.com/index.html
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    17.947
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het kan aan te raden zijn, slappe trekveertjes (elastiekjes o.i.d.) te plaatsen die de slapstaande stuurkabels opzij trekken tijdens het inklappen, en op die manier toch een soort van spanning op de draden houden...
    Doe je dat niet, dan kan onder omstandigheden het neuswiel tijdens het intrekken scheefvallen, en blokkeren omdat het niet goed de wielkast in wil.

    Hier een filmpje van ongeveer wat ik bedoel....

     
  8. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    6.531
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Twee adressen, maar hetzal inmiddels wel overbodig wezen:
    https://www.electron-retracts.com/
    Kwalitatief zeer hoogstaand!

    https://www.lindinger.at/at/flugzeu...werk-1000-ausfahrwinkel-1stk.-ohne-controller

    Beetje een kopie of impressie op de Electrons... betaalbaar voor mijn doel, die van Lindinger gekocht om daar rotating retracts voor mijn P-40, slechts 1,8 meter, van te maken. De testopstelling werkt met stevige kogelgewichten. De pootjes staan uitgeklapt netjes vooruit ipv 90º... dat was mijn doel... En ogen zeer, zeer robuust. Sterker dan HK.
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2017
  9. zwienen

    zwienen

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Krimpen ad IJssel
    Halo hier ben ik weer
    Ik de onderdelen binnen gekregen en ben het volgende gemaakt als max-z mij heeft laten zien , heeft de 2 spanten even uit ge freest en gekoppeld zoals in mijn vliegtuig is en het volgende systeem gemaakt voor mijn besturing zoals het filmpje laat zien dit wordt het principe
    M.v.G. gerard
    bedankt voor jullie mede werking :bier:
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  10. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    6.531
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik weet niet of het nodig acht, maar zou het ingefreesde balkje vervangen door eentje met wat minder inkeping? En dat in het toestel bouwen. Je weet nu de afstelling, de ruimte die je nodig hebt voor ingeklapte toestand, de inkeping kan minimaal zijn? Mikken op optimale sterkte? 1x iets te ruwe landing en de boel zegt 'knap'...
    't ziet er verder netjes uit!
    Gr Bas
     
  11. zwienen

    zwienen

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Krimpen ad IJssel
    [​IMG] Ja Bas ik heb een kleine fout gemaakt met de diepte van de neuspoot het wiel bleef 6 mm buiten de romp steken ,heeft de 2 balken 13 mm laten zakken zie foto : de 2 kleine blokje was de oude hoogte
    en het is de bedoeling dat de balk die ik moet infrezen voor het stuur armpje ga verdubbelen moet even uit zoeken aan welke kant dat komt te zitten , om dat ik ook 2 rudder servo's krijg en die moeten wel de goede kant op gaan maar dat komt goed , anders moet ik weer een servo ombouwen .
    Gr gerard
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2017
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  12. zwienen

    zwienen

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Krimpen ad IJssel
    Dat is het probleem dat ik geen originele bouw tek. heeft maar maar eigenlijk een bouw schets je moet het zelf maar een hoop bedenken en uit zoeken er is nog een club lid waar ik ook een set voor heeft gefreest die gaat er ook aan beginnen en alles wat ik wijzig frees ik gelijk een update voor hem uit met de wijzingen
    maar het is een leuke bezig heit .:friends:
    gr Gerard
    http://shdesigns.org/p-38plans.html
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2017
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  13. zwienen

    zwienen

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Krimpen ad IJssel
    Na vele dagen en nachten heb ik het voor elkaar om de neuspoot goed in het vliegtuig te krijgen hier een filmpje van het resultaat moet alleen het koppel stukje waar de 2 stuur stangen aan elkaar zitten nu met een stelring een originele maken .
    Alle mede werker van harte bedankt (je wordt er nooit dommer van)
    groetjes :koud: Gerard:bye:
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  14. zwienen

    zwienen

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Krimpen ad IJssel
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  15. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.391
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 53 jaar!
    Als ik het filmpje bekijk valt het mij op dat bij het sturen de uitslag van het wiel de ene kant op groter is dan de andere kant. Althans, het lijkt er sterk op :)
    Dat heeft denk ik te maken het centreren/ de stand van de servo-hoorn.
    Mooi project :)
     
  16. zwienen

    zwienen

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Krimpen ad IJssel
    Dat zal op het eerste gezicht best kunnen, in deze situatie zit alles nog handvast in elkaar om dat alles er nog een keer er uit moet , dat wordt gedaan na het spuiten en de afbouw maar dat duurt nog wel even ( en wat zal het schelen als de linker bocht 12 cm groter of kleiner is ) als hij maar recht uit gaat toch.
    gr. gerard
     

Deel Deze Pagina