Is dit ooit een bouwpakket geweest ?

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door rins, 20 okt 2017.

  1. rins

    rins

    Lid geworden:
    29 mei 2007
    Berichten:
    390
    Locatie:
    zeeland
    Onlangs kreeg ik dit schip behoorlijk gehavend en moet gerestaureerd worden. Weet iemand of hiervan nog enige tekeningen te vinden zijn van de tuigage etc. Natuurlijk kan ik alle tuigage per stuk gaan vervangen als er geen info over bestaat. Op de staander staat Stma.Trinidad 1699. Het sigarendoosje hoort er niet bij voor de volledigheid.
    Gr
    Rins
    IMG_0983.jpg
     
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De naam van dit is schip is; Santisima Trinidad een Spaans manillagaljoen. Dit schip is echter gebouwd in 1750, op jou model zie ik staan 1699, dus of de naam is niet juist of het is een ander model. De fabrikant die dit model uitgeeft is 'ocre'. Ik betwijfel of hier accurate tekeningen van zijn, ik kan ze in ieder geval niet vinden. Het model wat je hier laat zien lijkt ook niet echt op de Santisima Trinidad, google de naam maar eens, dan zie je het zelf wel.
    Ik heb je via een mail al aangeboden om te helpen met de tuigage opnieuw aan te brengen, dus dat staat nog steeds.
    Wie weet reageren nog andere mensen die je op weg kunnen helpen.... Succes.

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/santisima-trinidad-van-occre-door-karel.248573/ hier vind je een (beginnend) verslag van de Santisima Trinidad, ziet er toch heel anders uit.
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2017
  3. rins

    rins

    Lid geworden:
    29 mei 2007
    Berichten:
    390
    Locatie:
    zeeland
    Piet bedankt voor jou reactie.
    Zelf heb ik gisteren en vandaag het internet afgezocht , de satisima-trinidad zoals jij in de link aangaf is het zeker niet.
    Wel heeft het 82 kanonnen aan boord
    Zoals ik het kan zien moet het een bouwpakket zijn want dat zie je aan diverse zaken maar dat zal je wel zien als je het onder ogen ziet.
    Waarschijnlijk moet het een bouwpakket zijn van net na de 2e wereldoorlog als ik het zo inschat.
    Hopelijk is er iemand op dit forum die mij dan toch uit de droom kan helpen.
    Gr
    Rins
     
  4. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    Laatst bewerkt: 30 okt 2017
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Leuk dat je hierover meedenkt Koos, maar dit is het ook niet hoor. Galjoen, kuil en zijgalerijen zijn totaal anders. Het bootje van Rins heb ik al bij mij thuis gezien en het is vreselijk oud, gebouwd in de 1e helft van de vorige eeuw. Het is wel een Spaans Galjoen, maar kan evengoed een fantasie schip zijn want het heeft géén overeenkomsten met zowel de Trinidad als de San Filipe. Jaartal en naam kloppen beide niet.
     
  6. rins

    rins

    Lid geworden:
    29 mei 2007
    Berichten:
    390
    Locatie:
    zeeland
    Theike,
    Bedankt voor het meedenken.
    Ook Piet bedankt voor jou inbreng.
    Net zoals Piet schreef is dit het ook niet.
    Maar wat dan wel??
    Op internet zag ik ook enige LINIESCHEPEN , ook galjoens, de revue passeren en die lijken er ook op(zie foto)
    Waarschijnlijk iets tussen galjoen en linieschip of een mengelmoesje door de bouwer destijds zelf bedacht.
    Moet iemand zijn met een hoge mate van fantasie in ieder geval.
    Schermafbeelding 2017-11-01 om 18.06.17.png

    Alleen bij dit Galjoen is de opbouw van het achterschip bij mijn model niet zo mooi , maar komt in de buurt.

    Groeten
    Rins
     
    pietsan vindt dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dit plaatje lijkt er wel wat op Rins, met als opmerking dat een Spaans Galjoen en een linieschip wel verschillende schepen zijn. De linieschepen kwamen pas in de 18e eeuw terwijl jou model uit de 17e eeuw komt. Een bekent linieschip welke iedereen wel kent is bijvoorbeeld de hms-Victory. De Sovereign of the Seas waar ik nu aan bezig ben is de voorloper van de grote linieschepen.

    De grote linieschepen hadden ook geen blinde mast meer (het kleine mastje voor op de boegspriet) De bovenblinde (zeil aan de blinde mast) werd verplaatst naar de kluiverboom (verlengde van de boegspriet)
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2017
  8. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    De SAN Filipe kent verschillende uitvoeringen, om die allemaal te doen is nogal veel.
    Ik heb eigenlijk gezocht onder de volgende noemers.
    Barcos1690.
    Barcode miniature 1690
    Maqueta del barco.
    Real San Felipe (El Real), Barcos
    Dit levert een aantal verschillende modellen op, in steeds een iets andere variant.
    Als ik de lijst van de Spaanse armada erbij neem dan was de real het grootste schip in deze vloot, en heeft een ongeveer gelijk aantal kanonnen, vreemd is wel dat de lijst 70 kanonnen vermeld, terwijl de meeste modellen er 80 hebben.
     
  9. rins

    rins

    Lid geworden:
    29 mei 2007
    Berichten:
    390
    Locatie:
    zeeland
    Liep vandaag in Terneuzen en in een winkel stond de Prins Willem te koop voor €400
    Heb eens even naar de tuigage gekeken maar dat kwam niet overeen met mijn model.
    Wel heb ik iets gezien wat de blokken(katrollen) betreft en dat gaat denk ik ook op voor mijn scheepje.
    Ik ga dit eens op papier uittekenen en dan zal ik het eens aan Piet voorleggen als ik weer een in de buurt ben.

    Theike net wat je schrijft telkens een iets andere variant maar toch ga ik hier ook eens een studie van maken.
    Ben nu eerst even bezig met mijn loodsboot waar ik mij deze week mee ga bezighouden.
    Zie http://communities.zeelandnet.nl/modelbouw

    Gr
    Rins
     

Deel Deze Pagina