Is een hoofd bladhouder een must? (Heli bewaren)

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door V.M.Productions, 18 dec 2017.

  1. V.M.Productions

    V.M.Productions

    Lid geworden:
    14 mrt 2015
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Ommen
    Dan heb ik het over zo'n ding:
    Houder.JPG

    Of is het alleen een extra optie als je je heli vervoert e.d.?
    Wat ik graag wil weten is, ik heb een aantal helis op mijn kast staan, die staan al maanden zo.
    Kunnen hun hoofdrotorbladen gewoon verspreid staan zonder zo'n bladhouder? Dus vliegklaar bij wijze van spreken.
    Of is dat niet goed voor bepaalde onderdelen?
    Vaak zie je op foto's helis met gebogen bladen in zo'n houder, en zonder bladen als mensen hun helis bewaren.
    Ik kan er voor de rest ook niet veel over vinden, hoe men het beste een heli kan opbergen, laten staan.

    Ik ben benieuwd naar jullie reactie.
     
  2. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Volgens mij is de enige functie de bladen netjes bij elkaar te houden tijdens transport en opslag. Lijkt me niet beslist noodzakelijk om de bladhouders te ontzien. De krachten tijdens het vliegen zijn vele malen groter
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Beter om de heli ook zo te bewaren, met zo'n houder.
    De bladhouders kunnen de kracht absoluut hebben van een gestrekte rotor, maar als een heli langere tijd zo staat (bijvoorbeeld de 4~5 maanden van de winterstop) bestaat er een kleine kans dat je bladen wat gaan doorhangen, of dat de bladwortel wat inknijpt (de krachten komen op de randjes van waar de bladhouder de bladwortel raakt).
    Op het veld is er natuurlijk weinig aan de hand als je heli een middagje zo met gestrekte bladen staat....
     
  4. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Best een interessante vraag.
    Voor de blad houders zal het geen probleem zijn, ik denk meer aan de doorbuiging van de bladen.
    Ik meen op een Duits forum wel eens gelezen te hebben dat de bladen het best hangend bewaard kunnen worden (naar beneden hangend, dus niet gemonteerd hangend).
    De vraag is; kan een blad zo door hangen dat hij een vaste buiging houd (dus niet meer helemaal recht is)?
    Ik twijfel daar aan, maar zal ook afhangen van de lengte van het blad.
    Ik neem in ieder geval geen risico, mijn bladen zitten in een blad houder (ik ga ze niet demonteren om verticaal te hangen, dat gaat me te ver).

    Edit, ik zie dat Brutus ook net gepost heeft, we zeggen hetzelfde, dus geen risico nemen en blad-houder gebruiken :)
     
  5. V.M.Productions

    V.M.Productions

    Lid geworden:
    14 mrt 2015
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Ommen
    Ah dus toch! Ik heb ze nu meteen in bladhouders gedaan. Twee staan al langer dan 6 maanden op mn kast.

    Wat ik merk is dat de heli nu achter zwaarder is geworden, dus zijn staart krijgt nu extra gewicht door zo'n houder.

    Wat voor vaste hardware checklist doen jullie als jullie weer gaan vliegen na opslag?
    Het checken van servo armpjes, loctite moertjes, boutjes checken, tandwielen en kijken of lubricatie niet hard is geworden e.d.?

    Het checken van armpjes voor schade vind ik trouwens heel lastig, het is is zo klein allemaal.
    Het is eerder een soort gokwerk, hopen dat ze goed blijven.
    Ik heb het over mijn 450 size helis.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2017
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat voor zend- en ontvanger-accu's?
    En hoe lang niet gebruikt?


    Regio/woonplaats
    Het kan ook zeer handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel te vermelden, dan kan iedereen dat altijd links naast je berichten zien. Voor helpende handjes, drinkgelagen, verwijzingen naar hobby-locaties, clubs en winkels, of gewoon een schouder om op uit te huilen.

    Conversaties versus profielposts
    PB = privé bericht, op dit forum heet het conversatie. Je start een conversatie met een gebruiker door te klikken op foto'tje of naam van de betreffende gebruiker, er opent een klein venstertje en daarin klik je op start een conversatie.
    Je kunt ook via profielposts communiceren, door op iemands gebruikerspagina te berichten te plaatsen, maar die zijn openbaar op jouw
    @V.M.Productions profielpagina, iedereen kan ze lezen, en meedoen.

    Notificaties

    Voor privébericht/conversaties kent het forum een paar handige opties zodat je o.a. mail niet meer over het hoofd ziet. Je kunt een e-mail notificatie en/of een scherm-melding krijgen bij ontvangst van een privébericht/conversatie/post. Dit kan ook bij aantal andere forum-gebeurtenissen, zoals reacties in een discussie waarop je geabonneerd bent. Erg handig, je ziet niets meer over het hoofd :)
    E.e.a. is in te stellen door rechtsboven op je gebruikersnaam te klikken, daar zijn de diverse instellingen, ietwat onhandig, verdeeld over
     
  7. V.M.Productions

    V.M.Productions

    Lid geworden:
    14 mrt 2015
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Ommen
    Ook een goeie inderdaad.

    Nou alle lipos bewaar ik op storage voltage, 3.8 v per cell.

    Ik heb de Futaba T10J zender, daar zit een oplaadbar Robbe 5Z NiMH accu van 2000 mAh in.
    Deze: http://www.rc-point.nl/index.php?item=--envelop&action=article&group_id=20000061&aid=69535&lang=NL
    Zijn er ook bewaar protocolen voor zo'n NiMH accu's?

    Waar wel een lipo in zit wat ik niet op storage voltage kan laden is mijn FPV monitor.
    Deze: https://www.amainhobbies.com/thunde...or-antennas-video-transmitter-ttr8034/p412763
    Daar zit een lipo ingebouwd en heeft ook geen balans kabeltje, toen ik het een keer open had gemaakt zag ik dat.


    PS: Locatie heb ik toegevoegd.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2017
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    zoveel is er niet te controleren...

    Je moet wel zeker weten dat alles op 1 plank heeft gestaan natuurlijk.
    Als je zo'n wederhelft hebt die als een olifant door een porseleinkast stoft en schoonmaakt, is de kans vrij aanwezig dat er wat assen krom zijn.

    Heb je een wederhelft die dat aan jou overlaat in jouw (hoek van de) kamer, weet je ook zeker dat er geen extra schade aan kan zitten.

    Verder zou ik even een check doen of alles nog soepel loopt en draait.
    Bij een methanol motor zou ik waarschijnlijk de backplate er even af halen, kijken of er roest op de lagers zit. Zo nee, meenemen en knallen maar.

    electronica is weinig aan te checken.
    iig, ik doe het in de regel niet. Als het werkt als het wordt weg gezet, werkt het ook als je het weer uit de opslag haalt.
    tenzij het een jaar in een vochtige schuur heeft liggen rotten.
    maar als het gewoon netjes opgeborgen is.. kan daar weinig aan mis zijn.

    Lipo's zijn natuurlijk wel een ding. maar daar kan ik persoonlijk je niet goed over adviseren.
    gewoon opladen, en tijdens de vlucht goed op het gedrag van de heli letten.
    een lipo slijt door opladen/ontladen, maar er zit ook een tijdsduur aan de chemie.
    die kun je lang goed houden. maar als je wilt weten of het goed zit..
    opladen, vliegen. alleen je voltage alarm in de peiling houden, stel de accu is rot geraakt, zie je dat ding alarm geven terwijl de timer nog niet op zijn eind is.
    ga je landen, en je steekt zo'n lipo checker erop, zie je dat je nog 75 % hebt. alleen ga je dan vliegen, gaat weer dat alarm vlot af.
    het alarm heeft gelijk..
    Dat is HET teken van de rotte accu.
    kun je alleen proefondervindelijk testen.

    lader geeft ook vaak wel een indicatie, weerstand.
    gewoon opletten tijdens het vliegen.
    vaak merk je na 1 minuut vliegen al dat het rotortoerental wat verder in elkaar zakt bij een stevige climb out.
    ik hoor het iig meestal.
    soms zakt het toerental zelf zover, dat je de heli moet helpen om de rotor weer op toeren te krijgen..
    even negatief geven, half autoroterend vliegen, weinig vermogen vragen.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor wat het waard is, ik meen dat er een vliegclub zit in Dalfsen.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe lang zijn die niet gebruikt?
     
  11. V.M.Productions

    V.M.Productions

    Lid geworden:
    14 mrt 2015
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Ommen
    @Student
    Dankjewel voor je uitleg!

    Ik gebruik duurdere lipo's zoals Robbe Roxxy Power lipo.
    Goedkope lipo's wil ik niet gebruiken voor mijn duurdere speelgoed. Ook tijdens vlucht kan er van alles gebeuren.
    Zoals ik begrepen heb worden duurdere lipo's beter getest e.d. Daarom zijn ze ook duurder.

    Wel wil ik de goedkopere lipo's een keer kopen en uitproberen voor simpelere dingen.
    Zippy e.d. hoor je vaak over dat ze ok zijn.

    Oja trouwens lipo's veilig opbergen is ook belangrijk.
    Ik heb ze allemaal in aparte lipo safty bags zitten, en in een metalen kooi/ hondenbench als ik ze niet gebruik. Ook als ik vlieg zitten de extra lipo's in safty bag. Ook onderweg in de auto.
    Je weet maar nooit.

    @brutus
    Oh dankje! dat wist ik niet.

    @ron van sommeren
    Om de 3 maanden gebruik ik mn zender wel tenminste.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2017
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geen probleem voor NiMH cellen.
     
    V.M.Productions vindt dit leuk.
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    oh, nimh accu's kun je na een lange tijd niet gebruiken het best even 1 a 2 keer cyclen.
    bij oudere cellen zie je wel eens dat bij de eerste keer ontladen, er maar een fractie van de capaciteit uit de accu wordt gehaald.
    Zou je daarmee gaan vliegen, zal de accu ook erg vlot opgeven.

    een keer opladen, en je ziet dan regelmatig dat er nog steeds maar een deel van de capaciteit bijgeladen wordt. de helft, of driekwart.
    nog een keer leeghalen.. volgooien.. en opeens zie je dat er wel de volle capaciteit is geladen.

    Ik heb een accu van 5 jaar oud? ouder denk ik zelfs.. dat ding gebruik ik soms 1 keer per jaar.. zit toevallig ook in een zender.
    die accu was al niet best.
    vaak voor ik die zender ga gebruiken, moet ik die accu een keer of 5 cyclen voor hij weer op capaciteit zit..
    zou ik hem daarna regelmatig gebruiken, is er geen probleem.. maar dan gebruik ik hem weer lang niet ;-)


    Qua lipo's en prijzen:
    Dure lipo's worden beter getest. de C waardes kloppen ook een stuk beter.
    de kans dat er bijzondere dingen gebeuren, is dan ook een stuk kleiner.
    overbelasting is nl 1 van de hoofdredenen van rare plofpartijen. of te snel, te hard laden.

    maar.. ook een dure accu heeft +/- dezelfde chemie als een goedkope.
    en die verdwijnt gewoon enigszins met het verstrijken van tijd.
    bij een dure zal het misschien later opvallen. maar het gebeurt zeker..

    zelf heb ik als grootste accu 3s 2200 mah.. 45C.
    Gens ace, of gelijksoortig merk. gaat bij mij 1 jaar goed.
    in het tweede jaar ga je vlot merken dat ze veel minder power kunnen leveren dan eerst..
    lipo alarm, rotor toeren inzakken bij stevig belasten etc.

    zippy's of andere goedkopere accu's gaven dit effect al na een half jaar.
    ongeacht of ik ze netjes storage wegleg, of gewoon vol wegleg.
    leeg wegleggen is erg schadelijk.. dat doe ik dus niet.
    Daarom ben ik ook niet de beste raadgever..
    maar.. die grotere accu's hebben wat meer reserves, bij net gebruik kun je daar een stuk langer mee doen.
    die kleintjes (zoals de mijne) die stevig gebruikt worden (ik gebruik die 45C ook..) hebben gewoon niet zo'n lang leven..
     
  14. V.M.Productions

    V.M.Productions

    Lid geworden:
    14 mrt 2015
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Ommen
    Hoi Student,

    Bedankt voor je uitleg.

    Wat bedoel je met 'Cyclen'? Die NiMH helemaal leeg laten lopen dan weer opladen?
    Het opladen gaat via een adapter wat op de zender zelf aangesloten moet worden.
    Dan zou ik de zender ingeschakeld moeten laten tot datie uitvalt dan weer vol laden. De NiMH heb ik nooit minder dan de helft leeggehad tot nu toe.

    De grootste 4S lipo's wat ik voor mijn dji f550 hexacopter (zelfbouw) heb zijn deze (Robbe Lipo's):
    4S LiPo-ROXXY® Evo 4-5800 30C, Nr. 6647 Pakket
    4S LiPo-Accu ROXXY® Evo 2-5000 30C, 6636 Pakket
    En twee van deze:
    MPX LiPo-ROXXY® Evo 4-4000 30C, Nr. 316629 Pakket

    Ze hebben een burst van 60C, maar ik gebruik ze om rustig te vliegen, om luchtopnames te maken.
    4000 mAh werd eerst aangeraden voor mijn hexacopter, maar daarmee kan ik maar iets van 4 minuten vliegen voordat de buzzer afgaat (ingesteld op 3.5v / 3.6 v per cell).
    5800 mAh geeft bijna 8 minuten, dat is veel handiger voor mij om rustig opnames te maken. Wel is zo'n lipo iets van 650 gram.

    Mijn 450 helis hebben allemaal 3S 2200 Lipo's.
    Een paar van Jamara (die kreeg ik met de heli samen) Akku E-Rix 450 Lipo 2200mah 11,1V 3N
    en deze: Lipo RC PLUS accu 11,1 Volt 2200 Mah XT60 -242721


    Wat trouwens ook belangrijk is zijn de stekkers wat je op zo'n lipo zet.
    Op de grote 4S heb ik XT60 stekkers zitten, maar pasgeleden zag ik dat ze inmiddels zwart zijn van binnen.
    Toen ik een nieuwe XT60 er op had gezet ging hij met veel meer ampères en sneller laden.
    Dat zal dan met ontladen ook zo zijn.
    Volgens mij heeft zo'n XT60 geen goede contactoppervlakte om veel amps over te brengen.

    Zo heb ik na een tijdje zoeken de alle grootste bananenpluggen gekocht via Hobbyking.
    XT150 ESC , XT150 Battery
    https://hobbyking.com/en_us/xt150-esc-side-5-sets-bag.html
    https://hobbyking.com/en_us/xt150-battery-side-5-sets-bag.html

    Binnenkort ga ik alle XT60 daarmee vervangen.

    Als het goed is hebben die een hele goede contactoppervlak. Beter dan de grotere XT90 lijkt me.
    Mijn heli lipo's hebben Dean stekkers, ik denk dat ik die ook vervang met XT150.

    Hebben jullie een voorkeur voor accu stekkers?
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2017
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    (NiMH) Gedurende 14uur laden met 0,1C. Langer mag, als je het maar niet daaaaaagen achtereen doet.

    Dan is er iets goed mis met de oorspronkelijke connector. Wat was de laadstroom?

    Gesmolten, gedesoldeerd?

    Hoe hoog is de stroom, gemeten bij volgas?


    Connector-tests & -gegevens:
    www.elektromodellflug.de/hochstrom-st.-bu..html
    Onderaan elke pagina verwijzing naar Engelse versie.
    Na de tabel met connectoren volgen de aanbevolen draad-oppervlaktes in vierkante mm.

    Excellent site, do have a look at the controller-, motor-, charger-, power supply-, battery- etc. tests.

    En mocht iemand plannen hebben om te gaan lassen, 6mm stekers voor 250+ ampère.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2017
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ikzelf heb op mijn accu's 4 mm goudpluggen. en dan de lange versie.
    Ik heb op mijn oudste stekker (zit op mn 450, mn eerste echte heli, 10 jaar oud..) nog niet 1 zwart vlekje.

    maar, ik heb alleen 3cel 2200. geeft niet zoveel vlammen.

    En als jouw lader nu opeens harder gaat laden... is er echt iets heel erg goed mis.
    Normaal zijn (op mijn stekkers) stevige stromen makkelijk te doen. en dan heb ik het over 75 ampere (wat ik nog wel eens doe), meer moet makkelijk kunnen.
    dan pas zou zo'n stekker een tikkie warm mogen gaan worden.
    Als jij normaal laad, heb je ergens tussen de 2 a 5 ampere.. zo'n stekker mag daar absoluut geen probleem mee hebben.
    als dat wel zo is, zouden jouw stekkers bloedheet uit een toestel moeten komen.

    vaak teken dat er veel weerstand in de stekker zit, vaak door een slechte soldering.

    Dean stekkers zou ik niet doen.
    teveel rommel. je weet nooit wat goed, en wat niet goed is.
    en als 1 veerpootje afbreekt, valt heel de stekker zo uit elkaar. 1 keer gezien, was bijna een toestel minder voor die man.

    even kijken voor een goede 4 of 5 mm goudplug.
    opletten wat je pakt. moet wel voorradig zijn, en over een jaar nog steeds.
    die jij zelf aangeeft zullen het ook goed doen. kan misschien een beetje lomp zijn in kleine toestellen, maar het werkt iig wel.

    "cyclen"
    Gezien de accu's die je hebt, ga ik er van uit dat jij een computerlader hebt.
    zo'n ding met een schermpje, instelbaar, meerdere standen etc.

    die laders kun je ook op andere typen accu's instellen. dus bv op life, nimh, nicd, lood, etc.
    deze laders hebben ook een stand "ontladen", en dan kun je dus instellen hoeveel ampere de lader uit de accu gaat trekken.
    de lader stopt dan met ontladen op een vastgezet voltage. bij nimh zal dat misschien 1 volt zijn of zoiets.
    soms kun je dit zelf aanpassen.
    Regelmatig heeft zo'n lader dan ook de optie om te cyclen.
    dan ontlaad hij, en daarna laad hij de accu meteen weer vol.

    Persoonlijk haal ik dan de accu uit de zender, en fabriceer zelf even een aansluiting.
    nu is dit vaak een servostekker, en daar heb ik dan weer een laadkabel voor gemaakt..

    Punt is: in de zender zit regelmatig een stukje electronica tussen de laad poort en de accu.
    de laadstroom loopt dus over het moederbord heen, en dat heeft men afgezekerd met een zekering. bij veel zenders is dit 0,5 ampere.
    ga jij dan met 0,6 ampere of meer laden, kun je deze zekering laten ploffen, en dan werkt de zender even niet meer.
    zekering vervangen, en het moet weer werken. maar het is handiger als je het weet.

    2e punt, de originele laadkabel van de zender is vaak een meter lang, of meer. dun draad.
    dit is gemaakt voor een ouderwetse, niet instelbare lader. waar je dus gewoon met 0,1 ampere 14 uur ging laden.
    door de spanningsval in de lange, dunne kabel is het dan bijna onmogelijk om een nimh accu werkelijk te overladen.

    maar, met een computerlader gaat dat nog wel eens mis. Daar laad je met wat meer ampere (vanaf 0,5C heet het snelladen dacht ik, en dat moet een computerlader hebben), wat dus de zekering in de zender op kan blazen.
    daarnaast wil de lader gewoon die laadcurve mooi kunnen zien, om het goede afslagpunt te bepalen. maar dan moet hij wel de werkelijke voltages van de accu zien.
    en niet eerst 2 meter kabel.
    handigste is dan om die kabel stevig in te korten, of even een normale laadkabel te maken / aanschaffen.

    Lang verhaal.
    Dit is iig hoe ik omga met zenderaccu's, en nimh. tussendoor laden via de laadopening van de zender, maar wel max 0,4 ampere.
    anders gewoon accu eruit, en aan de zware lader.
     
  18. V.M.Productions

    V.M.Productions

    Lid geworden:
    14 mrt 2015
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Ommen
    Bedankt Student. Ik zal dan zo'n laad kabeltje maken voor de NiMH TX accu.
     

Deel Deze Pagina