Jetbrett EDF

Discussie in 'EDF forum' gestart door raymon, 13 okt 2013.

  1. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    is laser snijden geen optie. zker als het om meer setjes gaat kan dat flink de prijs drukken.
     
  2. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Laser snijden is ook een optie, maar dan moet het wel goed gebeuren. Niet met verkoolde snijvlakken. Dat lijmt nl voor geen meter. Heb je interesse om voor ons te snijden?
     
  3. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    2.971
    Locatie:
    evergem
    dit is natuurlijk een optie, indien het de prijs drukt he
     
  4. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Kijk even naar het draadje van Strutter over de SAE5. Zo komt het hout ongeveer uit de laser.
    Maar ik kan niks beginnen zonder onderdelen tekening.
     
  5. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik ga de tekening scannen en in CAD zetten, dat komt dus wel goed. Heb je hout liggen?
     
  6. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    2.971
    Locatie:
    evergem
    zal wel gedeeltelijk uit GAMMA triplex zijn ook denk ik
     
  7. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    hout is ruim voorradig, de gamma zit om de hoek en anders is er ook nog de fijnhout handel aan de overkant. Dat komt wel goed.
     
  8. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    2.971
    Locatie:
    evergem
    als alles binnen is, houden we ons klaar
     
  9. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
  10. leonh

    leonh

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    24
    mijn dank is groot kan iemand mij aan een tekening of kopie helpen.
    uiteraard worden de kosten vergoed

    Leon
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2013
  11. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Jetbrett 3D

    Kon me niet langer inhouden. Van het weekend maar eens los gegaan met Inventor. Spanten op tekening blijken niet helemaal zuiver te zijn om een vloeiend verloop van de romp te krijgen.

    [​IMG]

    Misschien dat iemand anders al de vleugel in 3D kan zetten? De romp zou over een weekje of zo klaar moeten zijn. In welk CAD format moeten de spanten aangeleverd worden bij de frezert of laseraar ?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik ben al bezig met de vleugel. Is nog best even puzzelen om alles goed uitgelijnd in elkaar te zetten. ik werk met Solidworks en daarin moet je mates aanmaken om onderdelen een plaats te geven. Het raamwerk staat inmiddels. Nu nog indekken en de voor en achterlijst erop. Ik heb al wel gemerkt dat je super nauwkeurig de tekening over moet nemen anders lijkt het nergens meer naar.

    C&C machines kunnen over het algemeen niet overweg met normale tekening formaten. vanuit b.v. een DXF file worden freesbestanden aangemaakt.
     
  13. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Inderdaad, nauwkeurig werken is absoluut nodig en zelfs dan moet je waarschijnlijk hier en daar nog een beetje tweaken. In Inventor werk je met constraints om onderdelen op hun plaats te zetten. Als we beiden klaar zijn kunnen we bestanden uitwissellen in stp format, hoeven we alle twee maar de helft van het werk te doen :D .
     
  14. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik laat de delen wel "recht" zoals ze op tekening staan er dus geen schuine kanten eraan, omdat dit later bij omzetten naar freesbestanden weer voor verwarring gaat zorgen. In mijn STEP files zullen dus wat puntjes door andere delen heen lopen.
     
  15. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Werkwijze tekening naar 3D CAD

    Ik heb de spanten eerst "recht" getekend volgens de tekening en daarna in de assembly aangpast om een mooi vloeiend verloop van de romp te krijgen (hier en daar een mm'tje meer of minder). Daarna heb ik de randen afgeschuind voor een betere passing, wat in sommige gevallen leidde tot een iets gewijzigde contour van het spant. Voor de 2D freestekening maak ik dan weer een "geprojecteerde" versie van het spant, waardoor dit voor het frezen/laseren weer een rechte rand heeft. Bij het bouwen moet je dan zelf wel weer de aanschuining er aan schuren voor de correcte passing.

    De "moeilijke" onderdelen, zoals het staartstuk (onderdelen 15, 17 en 18, leg ik onder de scanner, knip de onderdelen als jpg uit de pdf die van de scanner komt, plak ze op een sketch in Inventor, verschaal de jpg tot de correcte afmeting (om afwijkingen door het voorgaande proces te compenseren) en trek de lijnen over in de sketch. Et voila: klaar ! :D
     
  16. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik heb de hele tekening als scan ingelezen, op maat gemaakt en ben daarop gaan tekenen. Ik ben benieuwd hoe goed onze modellen op elkaar gaan passen.
     
  17. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Inderdaad, ben ik ook benieuwd naar. Hoe lang denk je nog nodig te hebben? Ik denk eind volgende week klaar te zijn met de romp.
     
  18. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik hoop morgen de vleugel klaar te hebben.
     
  19. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    [​IMG]
    Zo die is ver genoeg klaar.
     
  20. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    2.971
    Locatie:
    evergem
    ik zou zeggen, DE MAX
     

Deel Deze Pagina