De volgorde van bouwen gaat wijzigen. Ik ga (ben begonnen) met de Jetco thermic 72. Ik ga er een bouwverslag van maken dat hopelijk wat reacties oplevert en wellicht adviezen aangezien ik ook wat zaken van het ontwerp overweeg te veranderen.
De massieve hardhouten staartboom heb ik inmiddels gespleten met een zojuist aangeschafte balsa cutter en het resultaat vlakgeschuurd. Er onstond wat oneffenheid in de sneden aangezien ik van 2 kanten ben gaan snijden en er een kleine hoek onstond tijdens het snijden. De 2 sneden ontmoetten elkaar dus ergens halverwege in het midden. Dus ergens, dat vlakgeschuurd diende te worden.
Ik ga de staartboom namelijk hol maken om er de RC besturing doorheen te leiden. Ook ben ik van plan de massieve neus op te bouwen uit schotten met een beplanking van balsa latjes om de RC apparatuur te huisvesten, vandaar de aanschaf van de balsa cutter, want ik ga die latjes niet in de winkel voor te dure prijzen kopen.
Als je naar de bouwtekening van de Jetco 72 kijkt, is er geen invalshoek op de voorvleugel, in plaats daarvan is de achtervleugel (met DT functie) onder een hoek aangebracht. Ik ga trachten de voorvleugel wel een invalshoek te geven en de achtervleugel vlak. Het geheel vliegt anders met een soort van doorgezakte romp en dat vindt ik niet mooi.
Vraagje:
Wat zou als invalshoek kunnen gelden? Dezelfde hoek als aangegeven voor de achtervleugel?
Ook denk ik dat ik de voorvleugel ga voorzien van een 2-tal dunne sparren aan de bovenvoorzijde die dan dienen als turbulator zoals bij mijn amethyst. Dat zorgt tevens voor versteviging van de 180cm voorvleugel die uit 1 stuk bestaat, want de hoofdlatten bestaan slechts uit balsa. Misschien dat ik de voorvleugel in 2 delen ga bouwen, zodat het wat gemakkelijker te vervoeren is.
Zie foto's hieronder:
De balsa cutter gemaakt uit perspex.
De gespleten hardhouten staartboom. Direct na het splijten waren de 2 helften krom, dat de blijkbare aanwezige spanningen in het hout aangeeft. Geen probleem verder.
Hierboven zie je hopelijk de oneffenheden die vlakgeschuurd dienden te worden.
Het vlakschuren geschiedde met de hand op het keukenaanrecht. Wat een lieve vrouw heb ik toch die dat zonder problemen toestaat.
En het resultaat, na een anderhalf uur schuren, mooie dunne zijkanten voor de staartboom en een onder de stof zittende keuken.