Jeti zenders

Discussie in 'Electronica' gestart door Lars, 1 apr 2015.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Werkt mits goed aangesloten en goed ingesteld probleemloos.

    Hoogte gemeten door de MVario2 wordt weergegeven. Van de GPS worden ook enkele meetwaarden getoond.
    (Decimalen in de GPS locatie verwijderd.)

    DSC_1290.jpg DSC_1291.jpg DSC_1292.jpg
     
  2. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Na de firmware update ging alles goed. Adviseer anderen met probleem dit eerst te proberen. Verder werkt allee nu okay nog wel het nodige in te stellen maar de basics werken.
     
  3. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Ik kan iets niet terug vinden. Ik heb als ik mijn wip schakelaar over haal hoor ik bij mijn f5j modellen in welke vlieg fase hij zit. Nu wil ik dat ook bij andere kist doen. Maar kan gewoon niet meer vinden waar ik dat gedaan heb. Weet iemand dit?
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Sound on events...
     
  5. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Nee dat is het niet. Hij zegt al wel als ik van ene naar andere vliegmodus ga. Maar wil dat hij het zegt/herhaald als ik mijn tuimelschakelaar om haal. Zonder van vliegfase te wijzigen.
     
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Misschien heb je een logische functie gebruikt voor sounds on event? Dus: stand van vliegfase schakelaar + tuimelschakelaar = afroepen vliegfase.
     
  7. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Nee heb ik niet. Staat ergens in een menu. Maar zou niet meer weten waar
     
  8. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Heb het gevonden. Eigenlijk heel logies. Sub menu van flight modus
     
    Berrie vindt dit leuk.
  9. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Blijf toch dubbe gevoel houden bij de jeti

    Krijg de butterfly niet werkend met de auto function assignments.
    Bij een nieuw model werkt het wel bij mijn oude model gaan de flaps afzonderlijk van elkaar als ik die tijdelijk op een knop instel. Of de flipper aan de rechterkant.

    Bij nieuw model werkt dit dus wel alles nagelopen halfuur later nog niet kunnen vinden.

    Had dus een 2 weg switch ingesteld voor landing mode met daarop dus voor de p2 ( rechterknuppel ) de butterfly. Er gebeurd gewoon niks. De flaps en airlerons zouden dan toch beide naar brneden moeten gaan

    Wie heeft tips? Weer een nieuw model instellen heb ik al paar keer gedaan kost erg veel tijd.

    Het zou mooi zijn als je de model parameters kon inlezen op de conputer om ze te vergelijken
     
  10. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Ander probleem

    Mks6100 servo is blijkbaar stuk of het ligtaan de jeti. De servo gaat soms outof the blue ongecontroleerd uit zichzelf "spinnen" het klinkt alsof de servo motor gewoon aan het draaien is klinkt als een boormachine.

    Heb dus nog steeds geen maiden kunnen maken met mijn model en loop alleen maar te kutten met de zender en defecte servos. Tot grote frustratie tot het moment dat ik de boel op zolder gooi en er geen zin meer in heb.
    Het zit dus alleen maar tegen.

    Nu heb ik de IDS die ingebouwd is in de vleugel gebruikt voor montage van de servo.
    Heb alles conform boekje gedaan servo uitslagen beperkt om doorbranden door vastlopende servo te voorkomen uitslagen volgens jnstructies model.

    Heb weinig vertrouwen meer in de mks6100 zijn dit rotzooi servos? Worden overal aangeprezen. Helaas kan ik alleen deze servos genruiken kmdat het IDS daargoor is aangepast in de vleugel die eruit halen is niet mogelijk.
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Hoe is de stroomverzorging van de ontvanger en de servo's? Volgens de specificaties is een MKS 6100 geschikt voor een spanning tussen de 4,8 en 5 volt. Veel BEC's geven een hogere spanning af en een ontvangeraccu met 5 Ni-** zit daar ook heel ver boven.

    Betriebsspannung 4.8-5.0V
    Leerlaufstromaufnahme k.A.
    Stromaufnahme bei 4.8/5.0V k.A.
    Stellmoment 4.8/5.0V 3.19/3.32 kg/cm
    Haltekraft 4.8/5.0V k.A/k.A
    Stellzeit 4.8/5.0V 0.12s/0.11s/60°
    Getriebematerial Metall
    Lager 2x Edelsteinlager, 1x Bronzegleitlager

    Aanvulling:
    Er blijken twee 6100 servo's te bestaan. De DS6100 met bovenstaande specificaties en een HV6100 geschikt voor een spanning tussen de 3.8 en 8.4 volt.
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2016
  12. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Heb de ds6100 6x in het model zitten
    De jeti ontvanger geeft niet meer dan 5v door naar de servos. Gaat bij alle servos probleemloos al lijkt deZe 1e dus op hol te slaan of stuk te zijn.

    Heb ze bij hyperflight besteld nog niet eens een reactie terug gehad. De hv zijn wat groter en passen ook niet in het ids en de mka ds6100 staan bij aanbevolen servos als je op de sites kijkt.
    Lijkt me heel sterk dat het daar aan ligt.


    Heb het gevoel dat je in de jeti een model kunt maken die dan achteraf niet meer werkt en waar je niet in kunt terugvinden waqr de fout zit. BijZonder frustrerend denk dat ik hem eerst maar eens ga vliegen met een leeg programma zonder wat voor instelling dan ook behalve standaard trim en uitslag...

    Een draaiende op hol slaande servo waar kan dat op duiden? Hij doet het niet altijd dus vraAg me af is de servo stuk of ligt het aan de jeti.

    Zou ik hem laten zitten de servo en de power er niet uitrekken zou hij zeker doorbranden. Denk dat er dus geen keuze is dan weer een nieuwe servo bestellen.

    Hier de link naar het ids
    http://f3j.in.ua/en/drive-systems-ids-type-mks-ds-6100-for-ailerons-of-maxa-2pcs-2029.html
     
  13. Orion Flyer

    Orion Flyer

    Lid geworden:
    11 sep 2015
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Duitsland
    M.b.t. de 'draaiende op hol slaande servo', is er iets mis met de tandwieloverbrenging van de servo misschien? je zegt namelijk ook eerder dat deze dan het geluid maakt van een boormachine! Dus de verbinding verbreekt vanaf de motor naar de uitgaande as en inwendige terugkoppeling.
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    In Jeti ontvangers zit geen voorziening die de spanning naar de servo's verlaagt. De servo's krijgen de spanning die de BEC / ontvangerbatterij afgeeft. Sluit je een 6 volt BEC aan, dan gaat er ook 6 volt naar de servo's.

    Heb al eens een andere servo aangesloten op de plaats van de nu onwillige servo?

    Het op het forum plaatsen van een film met geluid zou een beoordeling van wat er mis is met de servo gemakkelijker maken.

    Het zoeken naar een programmeerfout kan lastig zijn. Er zijn wel hulpprogramma's die je daarbij helpen. Bij voorbeeld deze: http://jetiforum.de/index.php/jetimodeler-modelle-auslesen/5850-java-software?start=78#54461
     
  15. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Bedankt voor alle reacties. Ik zal jullie de gevraagde informatie voorzien.
    Ik heb wel een batterij met hoger voltage.

    Heb alle servos gelijk dus het zijn allemaal mksds6100 servos. Ik had het model al gekocht voor dat ik de zender aan heb geschaft.

    De gebruikte accu
    Sls 800 magnum 45c
    800mah wh8,88
    3s1p 11,1 45/90c

    Kan het zijn dat ik gewoon pech heb met een servo of komt het door de Jeti dat deze de servo over stuurt op een of andere manier?omdat de servo als je hem direct aansluit wel gewoon goed doet maar na een paar minuten oude of the blue ineen keer gaat spinnen zoals eerder omschreven.

    Mochten de servos echt niet kunnen Dan wordt het een duur grapje 6 servos vervangen daar zit ik niet echt op te wachten ;(. Het gekke is dat het alleen gebeurd bij de rechter flap servo.

    Heb net geprobeert het spinnen voor elkaar te krijgen maar uiteraard lukte dat niet op commando :p zal het later nog eens proberen

    Heb een reisenhauer met vertraging vandaar op advies toen deze accus gekocht.
    Wellicht kan de spanning met een component hardware tot 5v worden beperkt? Durf er zo niet mee te vliegen. Overigens doen de flaps het wel op de flipboard aan de rechterkant van de jeti op het moment dat ik een leeg nieuw model pak. Bedankt voor alle hulp en tips zeer gewaardeerd
     
  16. Orion Flyer

    Orion Flyer

    Lid geworden:
    11 sep 2015
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Duitsland
    Als de betreffende servo de eind-begrenzing eens bereikt heeft dan kan het zijn dat er een segment aan tanden van één van de tandwielen beschadigd is. Het gevolg is dat de ‘toppen’ van een aantal tanden afgebroken zijn. Dit hoeft niet altijd tot gevolg te hebben dat deze servo onbelast direct dit euvel weer toont.

    Mocht dit écht het probleem zijn, het is maar een suggestie!, dan kun je dit controleren door enig koppel te vragen, de overbrenging enigszins te belasten. Dit kun je doen door enige tegenkracht uit te oefenen tijdens een verstelling over de gehele slag, dus van 0% naar 100 % en vervolgens van 100 % naar 0 %. Je moet natuurlijk de servo niet te zwaar belasten!
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dat de ontvanger de servo overstuurt lijkt me erg onwaarschijnlijk. Een servo wordt aangestuurd door een impuls van een bepaalde lengte. Daar valt weinig aan te oversturen.

    Zou de servo die niet "wil" even omwisselen met een andere servo in het toestel. Als de servo op een ander kanaal dezelfde problemen geeft, zit het vrijwel zeker in de servo. Als ik het goed begrijp werken de 5 andere servo's wel. Dan lijkt mij het vervangen van alle servo`s een overbodige actie.

    Zou voorzichtig zijn met een spanning hoger dan 5 volt. Specificaties zijn er niet voor niets.

    Sommige ESC hebben een BEC waarvan de spanning instelbaar is. Dat geldt ook voor sommige losse BEC's. Een 4,8 volt ontvangeraccu met 4 Ni-** cellen kan ook een optie zijn.
     
  18. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Ik heb een sunrise ESC zal de manual eens induiken bedankt voor de tips.

    Het enge is dat de servo gewoon niks geks doet nu maar durf hem ook niet te laten zitten. De tip met wat tegendruk zal ik eens proberen.
    Denk veiligheidshalve maar een nieuwe servo kopen en kijken of ik garantie krijg of geld terug.

    Gekocht via hyperflight.co.uk 2 dagen geleden gemaild nog niks gehoord matige service. bestellen in nederland of dld dan maar anders weer een weekend niet vliegen :(
     
  19. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Heel gek heb bestaande model gepakt daar 1 flap reversed nu lopen ze in sync. Voor flight mode landing de p2 toegekend en nu lijkt alles goed te gaan. Bizar. Geen slips meer in de servo. Heb deze met wat tegendruk op het roer getest en ging allemaal goed.

    Nu heb ik de servos nog niet vastgeschroeft mogelijk gaat het daar dan mis? Te strak in de behuizing van het IDS wellicht.
    Wellicht was het toch ergens een fout in het model. Het slippen van de servo trad alleen op bij de flipboard rechtsonder zodra ik die als control tijdelijk instelde voor de flaps.

    Ga de flightcontroller app eens bekijken bedankt voor de tip. Telemetry werkt overigens ook helemaal perfect nu. Toch blijft het raar..
     
  20. Orion Flyer

    Orion Flyer

    Lid geworden:
    11 sep 2015
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Duitsland
    Mocht je de twijfelachtige servo uiteindelijk toch (moeten) blijven gebruiken, plak er dan direct na het uitbouwen een sticker op of iets dergelijks. Hiermee voorkom je dat je hem per ongeluk verwissel met een andere. Ook is het belangrijk deze servo niet op belangrijke functies in te zetten zolang je geen echte oorzaak weet zoals het hoogteroer of rolroer(en). Dán liever misschien nog voor het richting roer.
    Ikzelf merkte vroeger twijfelachtige servo's blijvend met een viltstift en gebruikte deze uiteindelijk alleen nog voor de throttle functie als ik inwendig geen fouten kon vinden.
     

Deel Deze Pagina