John Deere 7280R schaal 1/8

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Richard 7930, 3 mrt 2014.

  1. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    Aan de voorzijde ook de aansluitingen geplaatst voor het aansturen van aanbouw-werktuigen.
    De twee keer twee aansluitingen aan de buitenkant zijn voor de servo's, de kleine zwart en rode is voor de 6 Volt aansluiting en de grotere zwarte en rode onderin is voor de 12 Volt aansluiting.



    7280R-0290.JPG







    De servo en de front hef gemonteerd, de servo heeft een kracht van 275 Ncm.


    7280R-0291.JPG




    Mvg Richard
     
    Kees de Mol, renetl50, peter 55 en 10 anderen vinden dit leuk.
  2. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Mooi hoor, wel wat meer ruimte bij een dergelijke schaal :koud:
     
  3. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    @ Trialrolf, en nog kom ik soms ruimte te kort :confused:.


    Ik heb nu een aluminium afdekplaat gemaakt, deze komt boven de stuur-servo en de aftakasmotor, hier op komt straks de Beier USM-RC-2 Soundmodul, de luidspreker, twee multiprop 8 decoders, de 8-kanaals ontvanger en drie 6 volt accu's voor de ontvanger en servo's.


    7280R-0292.JPG








    Afdekplaat en zijpaneel geplaatst


    7280R-0293.JPG





    Mvg Richard
     
    Thedo, Niels Boudewijn, Rakthi en 7 anderen vinden dit leuk.
  4. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    Voor het 12 Volt systeem gebruik ik vier steek zekeringen, één hoofd zekering van 20 Ampère, de aftakas- en de aandrijf motor krijgen elk een aparte 10 Ampère zekering, en de 12 volt aansluitingen aan de voor en achterkant van de trekker worden ook met 10 Ampère afgezekerd.

    Vier steek zekering houders aan elkaar gelijmd.

    7280R-0294.JPG







    De vier zekering houders aan het blauwe hoekstuk gelijmd en dit wordt samen met de D- Sub stekker aan het ondersteunings frame van de cabine bevestigd.


    7280R-0295.JPG







    Zekeringen zitten vlak onder de cabine zodat deze éénvoudig te vervangen zijn, de cabine wordt later door de D-Sub stekkers op zijn plaats gehouden.


    7280R-0296.JPG




    Mvg Richard
     
    Saxxon, Rakthi, ahop en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    Voor het 6 Volt systeem gebruik ik drie glaszekeringen, één hoofdzekering, één voor de servo's en de ontvanger en de derde is voor de Beier Soundmodul USM-RC-2 .

    Steun gemaakt van 3 millimeter dik aluminium.


    7280R-0297.JPG







    Zekering-houders geplaatst, van de onderste twee worden de achterste contacten aan elkaar gesoldeerd.
    De hoofdzekering komt tussen de accu's en het relais om de spanning in en uit te schakelen, en van af het relais gaat de voeding naar de onderste twee zekering houders.


    7280R-0298.JPG







    De 6 Volt zekeringen komen onder de trap van de cabine te zitten.


    7280R-0299.JPG





    Mvg Richard
     
    Thedo, Rakthi, peter 55 en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.437
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Richard,
    Ziet er allemaal heel mooi en doordacht uit ! .

    Groetjes, Charlotte :bye:
     
  7. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    @ Dankje Charlotte.


    Voor het 6 Volt systeem heb ik een relais gekocht, deze wordt bediend door een schakelaar die samen met de schakelaar voor het 12 Volt systeem aan de rechterzijde van de Cabine komt te zitten, zodat ik vanaf de buitenkant de beide stroomkringen kan in- en uit schakelen.

    Relais van Robbe, 10 Ampère.

    7280R-0300.JPG







    Relais met klitteband gemonteerd aan het frame.


    7280R-0301.JPG





    Zijscherm weer gemonteerd.


    7280R-0302.JPG





    Mvg Richard
     
  8. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Schoonebeek
    Hopen dat de volgende update niet zolang op zich laat wachten:weetnie:
     
  9. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    @ Ghossie, de laatste tijd met van alles bezig geweest maar niet met de John Deere, hopelijk krijg ik nu weer wat meer tijd voor de hobby.



    Het 6 Volt systeem wordt gevoed met 3 accupacks van 6 Volt 4200 mAh


    De laadkabel ingekort om ruimte te besparen.

    7280R-0303.JPG






    Laadkabel-stekker met tape vastgezet aan het accupack.

    7280R-0304.JPG








    7280R-0305.JPG







    Accupacks worden met klitteband op hun plaats gehouden, doordat de laadkabels zijn ingekort en vastgezet aan de accupacks heb ik minder ruimte nodig en heb ik geen losse kabels en stekkers onder de motorkap. Tijdens het laden worden de accu's uit de tractor gehaald.


    7280R-0306.JPG



    Mvg Richard
     
    VOLVO FH 16 750, ahop, Rakthi en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    Voor de rij- en aftakas motor heb ik drie accupacks van 12 Volt 4000 mAh, deze komen onder de cabine te zitten, hiervoor heb ik een accubak gemaakt. De accu's heb ik veel later besteld, toen deze binnen waren bleken de werkelijke maten van de accu's net iets groter te zijn dan dat ze op het internet in de beschrijving stonden, hierdoor moet de accubak worden aangepast :mad:.


    Accubak voor het spuiten.


    7280R-0307.JPG







    Accucellen moeten nu versprongen geplaatst worden, hierdoor worden ze wat langer, voorkant van de accubak verwijderd.


    7280R-0308.JPG







    De cabine moet hiervoor ook worden aangepast, opening gemaakt voor de "langere" accu's. De been ruimte wordt nu wat beperkter voor de chauffeur :confused:.


    7280R-0309.JPG







    Mvg Richard.
     
    Rakthi en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Ricard,

    Vraagje :
    Had je niet beter 1 grote 12 volt loodaccu kunnen plaatsen? 7 Ah of 12 Ah
    Deze zijn er ook in diverse maten.
    Is daar de ruimte te beperkt voor ?

    Groetjes Piet
     
  12. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    Hallo Piet,

    Met deze drie accupacks heb ik 12 Volt 12 Ah, als ik dit wil bereiken met loodasccu's heb ik veel meer ruimte nodig, nu maak ik wel een wat groter model, 1op 8, maar de ruimte is nog steeds beperkt. Loodaccu's zijn ook veel zwaarder, bij een groter model moet je ook de kilo's in de gaten houden, om hem nog te kunnen optillen, ik zit nu al rond de 25 kg. Ik weet niet hoeveel stroom ik precies nodig heb ( 12 Ah ) maar ik wil er later ook nog werktuigen achter/voor maken en deze zullen dan ook gevoed worden vanuit deze accu's.


    Mvg Richard.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  13. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hoi Richard,
    Vaagje, waarom gebruik je voor de zekeringen nog een hoofdzekering? Deze heeft geen enkel nut, en daarbij geeft deze alleen maar extra spanningsverlies. Vooral bij een glas zekering ben je zo 0,5V kwijt en dat is al bijna 10% van de spanning.
    Daarnaast weet je bij het aanspreken van de hoofdzekering niet waar je moet zoeken, want als beide 10A vol belast zijn en de ene even peikt, dan kan die 20A er ook uit gaan.
     
  14. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    Hallo Stefan,

    Om te beginnen, ik heb wel enige kennis van stroom maar ben absoluut geen expert hierin.

    De hoofdzekeringen zitten tussen de accu's en de twee relais waarmee de twee verschillende spanningen via twee schakelaars aan de buitenzijde van de trekker kunnen worden in en uitgeschakeld, na deze relais komen de andere zekeringen om onderdelen apart af te zekeren. Bij de 12 Volt zit nu als hoofdzekering zolang een 20 A zekering, ik zie later wel of deze zwaarder moet worden. Dat een zekering zoveel spannings verlies geeft wist ik niet upload_2017-8-28_21-2-7.png , maar ik wil ook voorkomen dat er, wanneer er iets mis gaat, rook uit komt en dat dan alles samen smelt :confused:, liever een zekering teveel dan één te weinig.

    Mvg, Richard
     
  15. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hoi Richard.

    Als het goed is kun je met de relais geen sluiting maken, omdat deze alleen de plus schakelen. De min gaat rechtstreeks naar de buitenzijde dus kan nooit kortsluiting maken met het relais. Daarbij zal het relais vastbakken voordat de 20A zekering door smelt. Je kan beter 3 zekeringen van 10 A rechtstreeks aan de plus van je accu knopen, en daarachter de relais zetten. Omdat je dan 1 zekering over houd, kan je de 2 motoren in de trekker apart beveiligen. Dus voor elke regelaar 1 zekering. Dat is ook wat makkelijker zoeken als er een zekering aanspreekt.
     
  16. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    Hallo Stefan,

    Als ik de drie 10 A zekeringen rechtstreeks aan de accu zet en daarna het relais dan heb ik drie relais nodig, ik heb het relais ertussen gezet om bij een eventuele storing de spanning snel te kunnen uitschakelen met een schakelaar aan de buitenzijde van de trekker.
    Ik heb de twee motoren wel apart afgezekerd en één zekering voor de 12 volt uitgangen aan de voor en achterzijde, in totaal zitten er vier 12 Volt zekeringen in.
    Wat betreft de hoofdzekering heb jij misschien wel gelijk, maar ik ga het eerst zo proberen,( ben al blij dat alles erin zit ) maar bedankt voor de reactie, mochten er in de toekomst toch de verwachte problemen ontstaan, dan kan ik aan de onderkant van de hoofd zekering-houder eenvoudig een overbrugging solderen.


    Mvg Richard
     
  17. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hoi Richard. Ik dacht dat je 2 relais had een voor de aansluiting voor en een voor de aansluiting achter. Die relais werken toch via de zender? Of heb je nog een relais ingebouwd die alles onderbreekt? Hiervoor heb je dan wel een relais nodig die flinke stromen mag schakelen, bijv. een autorelais, die heb je tot 70A en zijn nog redelijk compact.
     
  18. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Is het zo dat je met het robbe relais de gehele 12V wil uitschakelen? Dit gaat denk ik niet werken. De motoren zijn 110W bij 12V, en trekken dan circa 9A. Dit is echter de stroom die de motor continu mag trekken zonder dat de motor doorbrand. Echter de motor kan kortstondig veel meer stroom trekken, zoals bij het optrekken van je trekker. Ik verwacht dat de blokkeerstroom van deze motoren richting de 80A gaan. deze stroom trekt hij als je ineens vol gas geeft. deze piek zal de 10A zekering ook kortstondig doorgeven, waardoor het relais met alle waarschijnlijkheid vastbrand. Ik heb zelf een dumptruck schaal 1:14 die leeg 18kg weegt en vol dik 30kg en die heb ik met 25A moeten afzekeren, omdat anders bij een steile helling de zekering eruit gaat. De motor die daarin zit heb ik zelf gemaakt, maar is 50mm rond en 80mm lang en maakt ook circa 6000RPM bij 12V, dus is zelfs nog iets kleiner dan die van jouw.
     
  19. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    Hallo Stefan,

    Ik heb de relais ingebouwd om alles te kunnen onderbreken, niet via de zender maar via een schakelaar aan de buitenzijde van de trekker.
    Met het Robbe relais schakel ik het 6 Volt systeem in en uit, met een autorelais schakel ik het 12 volt systeem in en uit, dit is een 20 A relais, het relais schakelt niet onder belasting, waarvoor hij wel is gemaakt, dus hij zal daardoor minder te voorduren krijgen.
    De motoren heb ik jaren terug in Duitsland gekocht bij Wecohe, ik heb hier geen gegevens meer van en Wecohe is er mee gestopt, maar volgens mij, ik weet het niet zekero_O, was de blokkeerstroom rond de 10 A van deze motoren, het zijn wel motoren met een laag stroomverbruik, de kabels aan de motor hebben een kern van 1,5 mm2 en dat is bij mijn weten te dun voor 80A.
    Ik heb tijdens de eerste proefrit geen problemen gehad met het doorbranden van de zekeringen, maar ik kan er altijd nog zwaardere zekeringen in doen:cool:.


    Mvg Richard
     
  20. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    De motoren kun je wel een beetje vergelijken met de Robbe Power 1000, alleen maken die van mij 6000 omw/min.
     

Deel Deze Pagina