Kan ik de uitgang van een ESC meten?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door HugoW, 17 jun 2017.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi,

    ik vrees dat mijn auto ESC de geest gegeven heeft. De BEC doet het nog, hij lijkt geen signaal te krijgen. Maar een servo in die poort van de ontvanger werkt goed. Ik heb de ESC geopend, alles is netjes en schoon. Ook heb ik de verbinding tussen de stekker en de printplaat gemeten (draadbreuk), dat is ook goed. Het enige dat ik niet weet is hoe kan ik meten dat de uitgang van deze brushless ESC geen vermogen geeft. Ik heb helaas geen tweede motor of ESC liggen om even te testen. Kan ik op een eenvoudige manier met een multimeter controleren of de ESC wel spanning naar de motor stuurt? De motor draait wel vrij. Het is ook niet een thermische beveiliging of zo, de ESC deed het vanavond na de inspectie ook niet en toen was hij koud. Hij stopte ermee na een niet zo harde crash, en toen was hij niet eens hand warm.

    Tips zijn welkom!
    Dank,

    Hugo
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Brushless regelaar en motor zijn een gesloten (closed loop) systeem. Zonder motor blijft de regelaar ergens ver ver vooraan in opstartfase van de regelaar, "Oi! Waar blijft mijn motor???", waardoor er weinig te zien of meten is.
     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Snap ik. De motor hangt ook nog aan de ESC. Ik wil gasgeven, en dan meten of er iets gebeurt op de draden op de motor. Als de ESC het wel probeert, is de motor kapot. Als de ESC het niet eens probeert, is het de ESC. Ik den 99% zeker dat het de ESC is, maar ik zou het graag zeker willlen weten. Helaas kom ik niet voor de volgende race op de club, dus een leen motor of leen ESC om even te testen lukt niet zomaar.

    Hugo
     
  4. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Snap ik. De motor hangt ook nog aan de ESC. Ik wil gasgeven, en dan meten of er iets gebeurt op de draden op de motor. Als de ESC het wel probeert, is de motor kapot. Als de ESC het niet eens probeert, is het de ESC. Ik den 99% zeker dat het de ESC is, maar ik zou het graag zeker willlen weten. Helaas kom ik niet voor de volgende race p
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Met een scoop kan je de signalen meten.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Wanneer de motor defect is zal dat voor de ESC hetzelfde zijn alsof er geen motor is aangesloten. De ESC zal dus niet opstarten en er valt weinig te meten.
    Je kan de motor wel min of meer doormeten. Tussen elke twee draden moet je dezelfde weerstand meten. Het probleem is alleen dat die weerstand heel erg laag in waarde is en dat kan je met de meeste multimeters moeilijk of helemaal niet meten.
    Aan de ESC kan je ook iets meten, niet dat je er veel aan hebt meer je kan meten of er geen losse draden zijn en of alle Fet's gesoldeerd zijn. Als je een multimeter hebt die diodes kan doormeten zet de meter dan in die stand. Meestal wordt dat aangegeven met het diode symbool.
    Sluit de + draad van de multimeter aan op één van de motor aansluitingen.
    Sluit de - draad van de multimeter aan op de + accu aansluitdraad van de ECS. Je moet nu een diode "meten".
    Doe dat voor alle drie de motor aansluitingen en als alle drie aangeven dat de diode nog goed is lijkt het er op dat de Fet's naar de + goed zijn. Die diode zit namelijk in de Fet's ingebouwd.
    Sluit nu de - van de multimeter aan op één van de motor aansluitingen.
    Sluit de + van de multimeter aan op de - accu aansluiting van de ESC. Je moet nu een diode "meten".
    Doe dat voor alle drie de motor aansluitingen en als alle drie aangeven dat de diode nog goed is lijkt het er op dat de Fet's naar de - ook goed zijn.
    Dit is geen garantie dat de ESC dan ook zal moeten werken. Op deze manier kan je alleen losse draden en kortgesloten of losse Fet's opsporen. Fet's die niet functioneren zal je zo niet vinden.
    Wat je ook door kunt meten is het servosnoertje. Als daar één van de draden van is onderbroken kan de boel ook niet werken.
     
  7. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank je wel, daar ga ik mee aan de slag. Het servosnoertje, evenals de aan/uit/programmeerknopje aansluiting. Gelukkig heb ik een goede multimeter ook voor lage weerstanden, da's een investering die ik ooit deed en nog steeds plezier van heb.

    Hugo
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Several simple motor tests
    1. Testen m.b.v. een tweede brushless motor en een boormachine/dremel, video (ook leuk om te zien/doen)
      Three Phase Alternator - Three Phase Motor? - RCG
    2. Drytesting brushless motors - WFF (RCG user vollrathd)
    3. Generator test, only using a power drill and a voltmeter
      (Re)winding and building motors - RCG (sticky)
      → opening post
      → #40 Generator test
    4. Overheated magnets result in lower magnet strength (irreversible! :(), which in turn results in higher Kv. Motorcurrent is proportional to Kv cubed :eek:
      Higher current → hotter motor → weaker magnets → higher Kv → higher current → hotter motor → weaker magnets → higher Kv → higher current ⟲⟲⟲ etcetera etcetera, temperature runaway [​IMG][​IMG][​IMG]
    5. Determining whether magnets still have original strength, by determining whether Kv motorconstant (in rpm/volt) is still the same, several simple straightforward methods.
      www.bavaria-direct.co.za
      → motor constants
    6. Opening an outrunner for visual inspection
     

Deel Deze Pagina