kanaal 3 geeft alleen een puls

Discussie in 'Model elektronica' gestart door prof.bd, 25 jul 2018.

  1. prof.bd

    prof.bd

    Lid geworden:
    29 apr 2012
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Hasselt, Belgie
    Goede middag allen.
    Ik heb onlangs een Turnigy GT5 6CH 2.4GHz aan geschaft voor mijn real scale Defender.
    Nu wil ik op kanaal 3 lichten zetten die ik kan bedienen via een schakelaar. Maar ik krijg het niet klaar. Op de andere kanalen wel, kanaal 4 heeft een 3 standen schakelaar en 5 en 6 beide een potmeter. 3 heeft een drukschakelaar. Het enige wat ik bereik is dat als ik een servo op 3 zet en ik geef in de setup aan dat kanaal 3 reversed is dat de servo even een tikje maakt maar voor de rest gebeurd er niets. Ik heb ooit eens ergens iets gelezen dat kanaal 3 alleen een puls geeft voor het schakelen maar ik vind niks meer terug. Omdat de zender vrij recent is kan ik weinig uitleg vinden, laat staan in het Nederlands.

    mvg

    Dirk
     
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Hallo Dirk,
    Ik heb even gezocht naar/in de handleiding van de GT5, maar er staat niets bijzonders in over kanaal 3, behalve dat dat bediend wordt met de drukknop op de zendergreep. Nou lijkt me dat ook niet echt geschikt om verlichting mee te schakelen, meer voor een momentane functie zoals een claxon. Ik verwacht dat de op 3 aangesloten servo bij het indrukken van deze drukknop vanaf de middenstand naar één van de uiterste standen loopt, en bij het loslaten weer terug naar de middenstand gaat. Als je met "een tikje" een heel kleine uitslag bedoelt heb je waarschijnlijk de servoweg heel erg klein ingesteld.

    Max.
     
  3. prof.bd

    prof.bd

    Lid geworden:
    29 apr 2012
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Hasselt, Belgie
    Max
    Bedankt voor de reactie, ik vrees echter dat kanaal 3 zijn ding niet doet, Ik heb een filmpje gevonden met uitleg, en daar reageerde kanaal 3 zoals jij beschrijft. Jammer, maar voor 60€ een 5 kanaals zender is ook nog wel ok vind ik. Om die zender nu terug te sturen kost het me waarschijnlijk meer en ben ik hem waarschijnlijk en hele tijd kwijt. Het blijft low budget, dan kan ik ook geen top kwaliteit verwachten :)
    Ik heb ook een 2e ontvanger erbij gekocht, en die kan ik voorlopig niet binden, daar zijn op enelse fora verschillende draadjes over, en het blijkt dat je gewoon geluk moet hebben; Somd likt het soms niet.
    Ik ga eens zoeken of ik geen alternatief vind wat betreft een zender. Ik heb gezien dat Spectrum ook meer kanaals zenders gaat uitbrengen, alleen zijn die ontvangers zo vreselijk duur. Voorlopig doe ik het met de turnigy op 5 kanalen.

    Dirk
     
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Als je toch niet van plan bent om hem terug te sturen zou je eens kunnen proberen om 'm open te maken en te kijken of alle draadjes wel goed aan het drukknopje of aan de andere kant aan de print gesoldeerd zijn. Of je kunt proberen om e.e.a. te meten, meestal zijn dit soort drukknopjes simpele schakelaartjes die de - of +5V naar een digitale ingang van de ic sturen, en dat moet op één van de draadjes te meten zijn. Als je zorgt dat je geen kortsluiting maakt en je meter op volt hebt staan kun je daar niet veel fout aan doen (maar het is jouw zender en jouw beslissing...:eek::D)

    Max.
     
  5. prof.bd

    prof.bd

    Lid geworden:
    29 apr 2012
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Hasselt, Belgie
    Zo, na lang zoeken en uitproberen heb ik kanaal 3 werkend gekregen. De zender kent een crawl modus, verschillende standen. Ik had de crawl modus geactiveerd op front steering, en dan blijkt kanaal 3 niets te doen. Lijkt me een bug, maar OK, die modus heb ik toch niet nodig, uiteindelijk is dat hetzelfde als crawling off. Dus de zender wekt zoals het moet, Ook het binding probleem is opgelost, de bindplug was bagger. Een andere plug en probleemloos binden.

    Dirk
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Mooi zo!
     

Deel Deze Pagina