Kanonneerboot Nr.2 van Kapitein J.C. Van Speyck / Cannoniera Olandese Nr.2 (MANTUA Art. 797)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door a3seidel, 6 jan 2018.

  1. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Over dat zwarte touw. Alle modellen die ik bouw bespan ik met een katoengaren dat ik betrek uit een winkel voor vissersbenodigdheden. Zo heb ik een klos wit en een klos zwart liggen. Kleinere afmetingen van ongeveer een kilometer lengte hebben ze niet. Aangezien ik dat ik mijn leven echt niet op ga krijgen op scheepsmodellen vind ik het niet erg om dat ook weg te geven.

    Het touw bestaat uit 12 strengen en is ongeveer 1,5 mm dik. Het is zonder veel moeite uit te rafelen tot dunnere dikten. Als ik het gebruik dat behandel ik dat altijd voor in lijmwater. Een hele dunne oplossing van witte houtlijm. Hoe die oplossing is dat moet ieder even voor zichzelf bepalen. Als het nog nat is dan strijk ik dat af tussen duim en wijsvinger. Zo ontstaan er niet de hinderlijke vertikaal op het touw staande uiteindjes die je altijd ziet bij touw met nylon er in verwerkt. Dat trek enorm veel stof aan en het ziet er dan niet uit.
    Mocht iemand hier een aantal meters van willen hebben dan stuurt hij zijn adres maar dan doe ik wat in een envelop en stuur het op. Ik hoef er verder niets voor te hebben.

    Constant
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  2. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    een van mijn scheepsmodellen, een tartane. Daarop heb ik dat touw verwerkt. Aangezien een tartane hoofdzakelijk latijns getuigd is is er weinig staand want. Het meeste is lopend want en dat heb ik dus wit gemaakt. Bij het overstag gaan van latijns getuigde schepen worden alle wanten losgemaakt om het zeil de kans te geven om naar de andere kant van de mast te gaan met de roede. Daarna wordt alles, of voor zover nodig, weer vastgezet.

    Dit scheepje heeft nog een boomfok dus dat zou het overstag gaan hinderen. Daarom zou een schipper er hier waarschijnlijk voor kiezen om na het overstag gaan er genoegen mee te nemen dat het zeil tegen de mast wordt geblazen.


    Constant upload_2018-10-26_12-47-54.jpg


    upload_2018-10-26_12-47-54.jpg
     
    *Hans*, a3seidel en Jaques vinden dit leuk.
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik ben wel geïnteresseerd in een stukje van dat touw. Ik stuur je even een apart berichtje. :)

    (en aan Adrie - verder zal ik op het fenomeen touw niet ingaan om jouw verslag niet te veel te laten afdwalen)
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  4. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Wat een verschrikkelijk mooi bootje is deze Tartane Constant, het viel me onmiddellijk op dat de romp direct op de spanten gebouwd was,
    van deze spant-bouwmethode ben ik een enorm liefhebber. Zelf heb ik in 2015 op dezelfde wijze ook zoiets gebouwd de “Baleniera di New Bedford” van AMATI.
    ( met een overnaadse romp)
    baliniera.JPG
    Zie ook:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/even-voorstellen-“balieniera-di-new-bedford”-van-amati-art-1440-schaal-1-16.229744/
    Nu was ik natuurlijk direct nieuwsgierig van welke leverancier deze Tartane was en of ze nog meer modellen op deze bouwwijze hadden.
    En of het überhaupt nog in Nederland verkrijgbaar is kun je me daar iets meer over vertellen. Ps. Ik heb je even een PB’tje gestuurd. gr. A3



     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2018
    Pingu57 vindt dit leuk.
  5. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    De tartane is niet van een bouwpakket. Zoals al mijn scheepsmodellen bouw ik volgens de“scratchmethode” dus ik verzin alles zelf. Ik ga uit van bestaande tekeningen uit oude archieven en dat is soms een speurtocht. Voordat ik een model bouw is er heel wat langdurig onderzoek aan vooraf gegaan.
    Ik bouwde de tartane volgens de zelfde methode als ik beschrijf in de bouw van het schip van Barentz (dat vandaag te water wordt gelaten, let op de televisie). Het enige wat ik uit de handel betrek is het multiplex in dikten van 0,4, 0,6, 0,8 enz. en de kanonslopen.
    Van de bouw van dit model heb ik voor mezelf, voor de compleetheid van het project, een bouwbeschrijving gemaakt. Ook kun je er wat van zien op mijn website www.constantwillems.nl (N.B. Ik begrijp dat er vandaag wat problemen zijn om die te vinden.)

    Ik bouw volgens de methode van de halfspanten. De stutten voor de verschansing zijn zwaar uitgevoerd om voldoende tegenwicht te hebben en minder kans op afbreken tijdens de bouw van de romp. Als het dek er op ligt, de onderplaat, breek ik de stutten (met een tangetje) af en vijl ze vlak met het dek. Daarna komen de juiste stutten er op, tegen de verschansing die op dat moment alleen uit huidgangen bestaat.

    upload_2018-10-27_11-30-43.jpg
    Tartane, het begin.

    upload_2018-10-27_11-30-44.jpg
    Tartane, een paar triplex stutten staan hier nog, de rest is afgebroken en vlak gevijld. Een aantal stutten in de juiste afmetingen zijn al geplaatst.

    upload_2018-10-27_11-30-44.jpg
    Tartane

    Constant
     
    Jaques vindt dit leuk.
  6. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Dank je Constant, de Site ligt er inderdaad uit maar ga het zeker morgen opnieuw proberen. gr A3
     
  7. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    De Weeflijnen (2)

    In de originele kit van Mantua worden 3 spreidworsten (messing draad 2 mm) in de zijstagen opgenomen, 1e direct boven de juffers de tweede en derde resp. op de plaats van de 10e en 20e weeflijn. Ze worden echter niet afgemaakt met zwichtingen. >> Dat zijn lijnen tussen de bakboord- en stuurboordhoofdtouwen van het want ter plaatse van de spreidworsten, waardoor deze naar elkaar toegetrokken worden.
    Op een schaal van 1:43 vind ik dit wat te simpel voorgesteld, en heb besloten het messing draad te vervangen door een zogenaamde Spreilat (ook Spreelat). De onderste iets groter uitgevoerd 3x1,5 mm en de twee anderen in 3x1 mm.
    Omdat er 3 gaten van 1 mm in geboord worden en om dit later om de hoofdtouwen te kunnen lijmen wordt de Spreilat door mij in de langs richting door gespleten, hiervoor wordt er door mij even een merkteken op gezet om ze weer op de juiste manier samen te stellen. Mocht je dit ook willen doen gebruik hiervoor alleen maar hardhout b.v beuken latjes (Vuren lukt niet)
    Heb je negen weeflijnen aan de tweede kant aangebracht en uitgericht controleer dan ook nog even of ze zowel aan stuurboord als bakboordkant op dezelfde hoogte t.o.v. het dek zitten, dit doe je om de tweede spreelat aan beide kanten op gelijke hoogte te houden. Het moet goed uitkomen (bij mij op 181 mm) anders zou ik dit toch alsnog bijtrekken.
    1+2+3 spreidlat.jpg

    Verder heb ik omdat ik nu toch de ruimte had,in iedere onderste spreilat twee Korvijnagels geplaatst. Verder vond ik het wel aardig om net boven de 1e weeflijn er twee zij-lantaarnbakken met boordlantaarns aan de zijstagen toe te voegen. (Mantua voorziet hier niet in)

    4+5+6 overzicht.jpg voor de ‘leuk’
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2018
    Jaques en CXello vinden dit leuk.
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    A3, worden deze lantaarns nog rood en groen geschilderd ??;);)
    Voor de leuk misschien, voor de rest ziet het er allemaal geweldig uit, dus een diepe:worship::worship:
     
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit ziet er weer gelikt uit A3:bier::bier:
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  10. SjorsZ

    SjorsZ

    Lid geworden:
    28 jan 2015
    Berichten:
    353
    Ik ben heel erg blij met deze informatie ! ik ben net begonnen met de tuigage en zag er erg tegenop met die weeflijnen aan de gang te gaan.
     
    Hans Groenenberg en a3seidel vinden dit leuk.
  11. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Nee Jaques, in principe gebruik ik voor al mijn modellen geen primaire kleuren, ik probeer het doelbewust te houden op de 3 RAMBO Beitskleuren; Rustiek grenen 767; Rustiek eiken 765 en Warm walnoot 722. Zo vind ik het ook dat er beslist geen batterij gevoede LED-verlichting in Historische schepen ingebouwd moet worden, zoals sommige historische modelbouwers dat doen. Het is gewoon een kwestie van persoonlijke smaak.
    1) zijlichten.JPG
    Heel sporadisch moet ik van mijn principe afwijken zoals het boegbeeld en wapenschild van mijn ‘Victory’ en de bemanningsleden bij mijn ‘opengewerkte’ versie hiervan, dan gebruik ik wel overwogen de potjes van “Admiralty Paints” omdat die net even die “Old fashion” look geven van vroeger toen het gebruik van pigmenten nog in de kinderschoenen stond.
    2) boegbeeld.JPG
    3) cut-out section.JPG
    4) bemanning.JPG

    Overigens mij hele Victory is te zien op YouTube:
    Klik even op het middelste driehoekje

    Dan is er nog een tweede reden: Voor 1848 waren er geen regels voor de aantallen, kleuren en plaatsing van navigatieverlichting en werden er diverse systemen naast elkaar gebruikt. In 1848 voerde de Admiralty het systeem in van kapitein Evans voor de navigatielichten. Dit is nog steeds de basis voor de huidige regels, volgens het woordje gras: Groen Rechts Aan Stuurboord. Veel landen namen de Britse maritieme wetgeving over en in 1889 werd het systeem vastgelegd tijdens de Internationale Maritieme Conferentie van Washington (bron: Wikipedia)
    De Kanonnerboot nr.2 is van ver voor deze wetgeving in 1889 dus het is maar de vraag of het Groen en Rood moet zijn, en misschien had de ‘Nederlandse Koninklijke Marine’ rond 1830 zo hun eigen regels voor het voeren van boordverlichting.





     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2018
    TIMBERWOLF, CXello, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Okee, dat is weer een duidelijk en helder verhaal Adrie
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  13. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Fijn om te horen SjorsZ en denk nog even aan het advies van *Hans* (Kolderstok), in principe fixeer je de knoopjes altijd met een papje van 50% water/50% houtlijm deze breng je minimaal aan met een sateprikker of tandenstoker, het moet zo dun zijn als melk anders iets water erbij doen. Meng het papje in een afsluitbaar potje zodat je het altijd bij de hand hebt, wel even schudden.
     
    SjorsZ vindt dit leuk.
  14. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Ziet er prachtig uit Adri! Ook de video heb ik met interesse bekeken.
    De tartane heb ik ook gefilmd, en daar maakte ik gebruik van een product uit de bakkerswereld Ik kocht daar een langzaam draaiend plateau waarop in etalages taarten heel langzaam ronddraaien. Dan krijg je een ronddraaien zonder schokjes, heel goed te doen.
    Ik ben zelf ook geen voorstander van het aanbrengen van verlichting in scheepsmodellen. Zoals je zegt een kwestie van persoonlijke smaak.
    Ik schilder mijn modellen niet. Ik laat tintverschillen graag zien aan de hand van verschillende kleuren hout.

    Constant
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  15. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Dit filmpje was nog uit 2014, ik heb inmiddels een draaiplateau uit een oude magnetron gesloopt en die kan ik elektronisch op draaisnelheid regelen.
    Ik had je een PBtje gestuurd, heb je die al gelezen?
     
  16. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Heb ik gelezen en het gevraagde zal vandaag of morgen op je deurmat vallen.
    Constant
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Bij mij viel de envelop net op de mat :)
    Bedankt!
     
  18. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Klopt bij mij nu ook, bedankt. >> in de buitengebieden komt de post altijd iets later;)
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2018
  19. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Tja
    Waar we al een tijdje geleden uitgebreid over gehad hadden is gebeurd, ik was bijna klaar met het aanbrengen van de beide Ankers toen ik met mijn linkerhand even helemaal om de boot heen moest om het Anker-touwwerk op het dek recht leggen. En in dat onbewaakte ogenblik raakte ik redelijk fors de Hoofdtouwen (net gisteren afgemonteerd met weeflijnen) met als gevolg dat alle drie de stroppen van de onderjuffers losschoten. Het gevolg heb ik even vast gelegd in onderstaande foto, de strop hangt nog wel vast aan één pootje, en de andere pootjes heb ik zo goed en kwaad als het kan terug gebogen maar door de spanning op de hoofdtouwen komt hij niet helemaal terug. Op dit moment moet ik even een paar dagen afkoelen en na het weekend zal ik hiervoor een oplossing moeten gaan bedenken.
    In de reacties graag geen “och wat jammer en sneu” maar even creatief meedenken graag hoe ik dit mogelijk kan oplossen.
    2 in 1.jpg
     
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Adrie,

    Ik zou proberen om boven de onderste jufferblokken een stukje rondhout te steken door de talreep en deze te klemmen naar beneden bv aan je rusten. Zo gaat de spanning van je stroppen af en lukt het ze terug te buigen en ze opnieuw te verlijmen?
     
    a3seidel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina