Keildiffusor (II)

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door G J Broekhuizen, 22 okt 2008.

  1. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Wie kan mij helpen.
    Het is de bedoeling om een keildiffusor voor een kj 66 te maken compressor 2038.
    Mijn vraag is de wigjes onder welke hoek moeten die staan .
    met vriendelijke groet Gerrit Jan
     
  2. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Gerrit Jan.
    Als je die bedoeld die in de 40Rs zit ,dan zou ik de zelfde hoek aanhouden.

    Groetjes,

    Martin.
     
  3. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    diffusor

    ja martin die bedoel ik . iK ga de zelfde hoek aan houden. Gisteren een mooi stuk alluminium gekregen kan ik aan de slag.
    hoeveel wigjes zou jij doen. groetjes gj
     
  4. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Gerrit Jan.

    IK denk dat je het beste 15 wigjes aan kan houden.

    Groetjes, en succes,

    Martin.
     
  5. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Gerrit Jan, gewoon dezelfde hoeken en aantallen aanhouden als op de standaard KJ66 tekeningen staat, die zijn allemaal precies goed voor deze compressor. Paar vrienden zijn er ook mee bezig (nog niet gelopen), ik heb die tekeningen nog ergens staan, zal effe kijken voor je.

    Grt,
    Gerald
     
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    ...en jawel, gevonden! Ook hier zijn de bestaande radiaal schoepen simpelweg doorgetrokken tot behuizing diameter. De lengte van 20.5mm zou je best met 3mm in kunnen korten en ook zou ik de achterste binnenkern diameter van 89mm kleiner houden (bv 84mm) zodat je wat vlees hebt om de buiten diameter van 92mm eventueel kleiner te fresen. Waarom ik zit zeg is omdat deze diffusers zoals Martin ook al een keer aanhaalde behoorlijk tolerant zijn en veel lucht kunnen verwerken maar dan moet de eind doortocht wél groot genoeg zijn, snap je. Uiteindelijk kun je die binnendiameter wellicht weer dusdanig maken dat er een wanddikte van ongeveer 1.5mm overblijft voor gewicht besparing. Tis nog steeds een experiment.....

    Groetjes,
    Gerald






    [​IMG]

    Foto's turbine Henri Aarts met deze diffuser:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    diffusor

    Bedankt voor de tekening en uit leg ik ga het proberen.
    Zo als ik al een keer gepost heb de diffussor tekening Kurt schreckling werkte beter met het weg halen van de wiggen radiaal die in de door laat opening stonden .
    Ik ga er van uit dat de keilduffusor beter zal werken als het orgineel een experiment waard.
    gr Gerrit Jan.
     
  8. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    diff

    [​IMG][​IMG]


    Het is nog ruw bouw maar het begint er al iets op te lijken.
    Het is handmatig gemaakt . gr Gerrit Jan
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2008
  9. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    ziet er strak uit GJ, had je die andere difusor die op de op achtergrond te zien is eerst in je turbine zitten?
    zoja, dan kun je mooi het verschil zien als je hem weer aan het draaien hebt.

    sucses verder
    groeten Gertjan
     
  10. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Ik ben er klaar mee, orginele draad opgesplitst.
    Verder weer on topic en lief zijn voor elkaar.

    1 lettertje out of line en die person(en) gaan een week op de bank.
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2008
  11. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Ziet er priima uit Gerritjan toppy toppy,gewoon zo doorgaan en mocht je nog alu nodig hebben neem ik wel weer voor je mee.was het alu voor de astunnel geschikt?
    Binnen kort wordt de 3d laser snijbank gekocht en kunnen we al het snijwerk met deze bank snijden.
    Deze bank kan 13gaten per sec snijden , wie weet iets voor volgend jaar.
    groetjes Rene.
     
  12. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Zoals ik al eerder aangaf, die keildiffusor zou ik niet meer gebruiken.

    Bij 3 keilen zijn er happen uit, waarschijnlijk door een frees die wegloopt.
    Op verschillende verdiepingen tussen de keilen zie je dat de frees diepe sporen heeft achtergelaten en een frees spoor te diep is gegaan. Daarnaast zitten er overal nog dikke bramen die nog weg moeten. Ook is aan de linkerkant een verdieping waar het lijkt alsof het materiaal is opgehoopt en door de hitte weer is vastgesmolten.
    Hier is nog heel veel werk aan om die netjes en glad af te werken, maar zoals ik al aangaf ging dit bij mij de kliko in.
     
  13. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    hallo meneer coenen,als je uit vergroot zal het allemaal wat ruwer er uitzien dan als in werkelijkheid .
    de werking zal er niet minder door zijn hoor,deze diffuser is altijd nog beter als die plastic schoepjes van medusa.
    ik heb deze zelf ooit eens bekeken bij japie gaasbek en is erg zwak van constructie.
    Het is toch maar weer knap hobby werk van gerritjan om het toch handmatig zover te krijgen dat hij meerdere turbine,s goed draaiend heeft.
    Dus mag dit wel even gezegt worden van zo,n toppy hobyist.

    gr rene.
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Meneer microturbine, die foto staat daar op dat formaat dus niks uitvergroot.

    Nergens zeg ik dat het geen goed hobbywerk is van GJ, door het antwoord van U ben ik heel blij geworden, dat betekend dat ik geen draai of freesbank nodig heb om dit soort dingen te maken omdat ik nu niet zo precies hoef te zijn. In princiepe moet iedere vakman dit dus kunnen maken met een goed dremel, boormachine, zaag, vijl en enkele stukken schuurpapier. U zegt dus immers hier dat het niet zo precies komt bij het maken van turbine's terwijl iedereen het tegen overgestelde zegt. U hebt mij bij deze dus overtuigd van het feit dat ik zonder draai en freesbank dit gehele gebeuren kan maken. Dat maakt het turbine vliegen nog makkelijker en goedkoper.
     
  15. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Dat kan wel eens kloppen Rene,

    Ik heb schitterend gebouwde turbines gezien, gemaakt door de meest moderne CNC banken. Draaien? Ho maar..... Het gaat om de funesses en dat zit hem zeker niet in de cosmetische aangelegenheden. Een motor bouwen kan iedereen, maar oftie ook draait is deel 2.

    Wel eens een motor van Kurt Schreckling gezien? Ja, de gaten zaten in de NGV blaadjes, het compressor wiel was dermate over gebalanceerd dat het inderdaad leek of er ratten aangeknaagd hadden en een dergelijk onderdeel draait dus ook nog rond... ja toen ook al 120k zonder kera lagers !!!! verder gaten hier en daar in de brandkamer los uit hand wat "bijgeboord".
    Dat de diffuser later op de dag uit de motor kwam zetten, daarvan hebben we allen mee van geprofiteerd doordat de gepubliceerde tekeningen zijn aangepast... van fouten leer je, zeker als je ze zelf maakt.

    Maar voordat het fout ging, draaien dat ding....!! Dat geeft pas respect, dat mensen het lef hebben om hun eigen gedachten te verwezenlijken en hun eigen interpretatie erop loslaten.... dus niets de kliko in. (niet rot bedoelend hoor Theo..!!)

    Ben gewoon benieuwd hoe deze "keildiffuser" zich gaat gedragen. (Niets gevaarlijks aan)

    Ik ken iemand die met ijzerdraadjes de lamellen van de diffuser heeft vastgezet. Ziet er helemaal niet uit, maar draait beter dan een fabrieksmotor van soortgelijke grote...zelfs betrouwbaarder. Er zijn er velen op dit forum die dit alles kunnen bevestigen...

    Dus jongens, lekker klooien en anders gewoon een motor kopen ( is tegenwoordig bijna goedkoper dan bouwen ).

    groet (en niemand voor het hoofd willen stoten, want als we elkaar beter zouden kennen, vinden we elkaar allemaal hardstikke tof).

    Jacques
     
  16. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    368
    Locatie:
    België
    @ Theo,
    Ik wens je veel sterkte, als je dit zonder goeie draaibank wil gaan doen.
    Eneuh zeker een eigen draadje begingen als je eraan begint ;)

    @ GJ
    s66s met de dif.
    Ik vind dit toch aardig knap wat je maakt, en wens je goede resultaten.
     
  17. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Ja ,waar een ijzerdraadje al niet goed voor is he Jacques.

    Mvg,

    Martin.
     
  18. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Gerrit Jan.

    Laat het even weten als je gedraaid hebt met de vortex diff.

    Ik denk namelijk dat je opnieuw je kamer zult moeten aanpassen (hogere luchtsnelheid)

    Succes ,

    Mvg,

    Martin.
     
  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Nee hoor ik voel niks rots of zo, is voor mij alleen een bevestiging.

    Ik kreeg alleen maar berichten dat het allemaal zo precies kwam. Nu krijg ik dus andere dingen te zien en te horen, Tijd dus dat ik eens met beperkte middelen aan de slag ga.

    PS, voor de mensen die mij niet kennen, kijk eens in de orni hoek en zie wat ik daar allemaal met beperkte middelen al gemaakt heb. Een groot gedeelte van de spullen die men pretendeerde nodig te hebben was gemaakt op draai en freesbanken, en ik heb dat omgezet naar normaal ouderwets handwerk en het werkt ook. En aangezien ik van dat ouderwetse handwerk hou blijf ik dat doen en aanhouden. Metaal kan je ook met een hamer en beitel bewerken, dus hou je maar vast.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 nov 2008
  20. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Juist Theo,

    Ik heb ook beperkte middelen, geen freesbank, geen digitale uitlezing, met andere woorden,
    "meer niet, dan wel".

    Het enigste is een (intussen 30 jaar oude) Emco compact 8. Op de beitelsupport zet ik het werkstuk en aan het bed heb ik een freeskolom (merk goedkoop) gemonteerd.
    Ik weet, het is met dergelijk spul, vloeken in de kerk. Dus jongens begin maar...
    Ik ben dan ook absoluut geen metaal bewerker, maar heb intussen wel een paar (mag wel zeggen goed werkende) turbotorretjes gebouwd en met bouwen bedoel ik dan ook de turbine wielen zelf maken, NGV's etc. Ik vermoed dat ik nu met motortje minimaal 15 bezig ben.. ( 44 ertje). Nu wel met een gietwieltje (ahum..).

    Als het mij lukt, lukt het jou net zo goed. Als je de tekeningen ziet en je hebt er feeling voor, dan kan je met redelijk beperkte middelen een goed werkend motortje maken.

    Leuk man, dat je ermee begint !!!

    Jacques
     

Deel Deze Pagina