Kerstledjes hergebruikt

Discussie in 'Model elektronica' gestart door rins, 2 apr 2018.

  1. rins

    rins

    Lid geworden:
    29 mei 2007
    Berichten:
    390
    Locatie:
    zeeland
    Onlangs kreeg ik een rits kerstledjes.(Foto1)
    Deze zijn allemaal parallel aan elkaar gesoldeerd en werken op 3 volt(2x penlights)
    Deze zijn uitermate geschikt om in messing lampbehuizing( 5 mmx 4mm) te plaatsen.
    Knip de draadjes aan een zijde zo dichtbij als mogelijk bij de led af.(Foto3)
    Trek daarna de draadjes iets uit elkaar zodat ook het overtollig plastic aan de andere zijde weggeknipt kan worden.(Foto4)
    Daarna even passen of ze direct in de behuizing kunnen. (foto5)
    Zo niet vijl rondom het plastic wat weg totdat die in de behuizing met een gaatje van 2,4mm past.
    Het voordeel van vijlen is dat het licht wat meer wordt gedivergeerd.
    Voor andere spanningen moet er wel een voorschakelweerstand geplaatst worden .
    Wat plus en min is , is te zien aan het groene driehoekje op de led.
    Plus > Min (hierbij stelt > het driehoekje voor ) de min dus aan het puntje van de driehoek.
    Gr
    Rins

    DSCF3391.JPG led2.jpg led3.jpg led4.jpg led5.jpg
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  2. rins

    rins

    Lid geworden:
    29 mei 2007
    Berichten:
    390
    Locatie:
    zeeland
    Ik was nog vergeten te schrijven dat de leds 10 mAmp vragen bij 3 volt.
    Dit voor de volledigheid om bij hogere spanning dan 3 volt een voorschakel-weerstand te berekenen.
    Ook nog een idee... wanneer je het ledje in een messing behuizing plaatst neem dan een kloddertje 100% lijm van Pat..x.(= geen reclame)
    Is isolerend en plakt lekker.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Je moet altijd een serieweerstand gebruiken bij een led. Dit is nodig omdat de led zelf de stroom op geen enkele manier begrenst. De maximale stroom die een gewone led kan verwerken is gering, meestal niet veel meer dan 20mA tot misschien 50mA. Meer stroom en die led gaat onherroepelijk kapot!
    Dit soort "speelgoed" wordt aangesloten op een 3V Lithium batterij, geen accu!!!! De spanning van zo'n batterij is zeer constant 3V en de stroom die door de ledjes gaat lopen blijft dan net binnen de veilige grenzen voor die led. Wanneer je een accu gaat gebruiken, een LiPo in dit geval, zal de spanning bij een volle accu 4,2V zijn. Bij die spanning zal er met 100% zekerheid te veel stroom door de ledjes gaan lopen en zullen ze de geest geven. Bij deze spanning zal je een weerstand van 68 Ohm nodig hebben om ongeveer 20mA door de led te laten lopen. Geeft hij dan te veel licht en/of wordt de led warmer dan net voelbaar warm dan moet je de weerstand verhogen. Als je een 120 Ohm weerstand gebruikt zal de stroom ongeveer 10mA zijn. Dit is een vrij normale stroom voor dit soort kleine ledjes. De hoeveelheid licht wat het ledje dan geeft zal minder zijn dan bij 20mA maar voor het oog zal dat heel erg meevallen.
     
  4. rins

    rins

    Lid geworden:
    29 mei 2007
    Berichten:
    390
    Locatie:
    zeeland
    Ernst dank voor je toevoeging
    Het is mij nu volledig duidelijk wat de weerstanden betreft.
    Zal er voor de veiligheid van de led een toevoegen al naar gelang de spanning die ik ga gebruiken.
    Gr
    Rins
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  6. rins

    rins

    Lid geworden:
    29 mei 2007
    Berichten:
    390
    Locatie:
    zeeland
    Zal er voor de veiligheid van de led een toevoegen.

    Ron
    als je de regel hierboven goed leest, zie dat ik met EEN , een weerstand bedoelde.
    Kwam waarschijnlijk niet helemaal uit de verf, ik had na
    een , weerstand moeten schrijven en ervoor een komma.
    Ben maar een gewoon neerlandicus die fouten tot een minimum wil beperken.
    Dat sticky had ik al gelezen maar toch bedankt voor je feedback
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Rins, ik had je wel begrepen maar feitelijk zou je één moeten schrijven, dus met een é en niet een e. ;)
     
  8. rins

    rins

    Lid geworden:
    29 mei 2007
    Berichten:
    390
    Locatie:
    zeeland
    Hoe schrijf ik nu een e met een streepje erboven ???
    Dit heb ik nog niet geleerd met mijn computer.
    Ik ben al blij met een bericht te plaatsen en ook nog groooooote foto's erbij voor klagers met de opmerking dat er te kleine foto's werden geplaatst.
    Dan ook nog een leuk idee te mogen plaatsen wat de modelbouwer echt kan gebruiken, hopelijk heeft men er wat aan.!!!!!!
    Is er ook een draadje met computer ideeën om NOG beter Nederlands te schrijven met de computer op dit forum , op dit forum?
    Ernst ik ga op zoek naar betere aflevering van mijn draadjes.
    Zal wel even duren want ik heb toch een leeftijds-gebonden achterstand in het schrijven van een draadje.
    Wat ben ik blij met een oud-leraar die mij hierover attendeert .
    Kan ik toch nog wat bijleren.
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Die extra tekens zoals de é è ä á à en zo voorts zijn makkelijk te maken. Om de é te maken tik je eerst op de ' (die zit "onder" de " direct links van de ENTER toets) en daarna op de e. Wil je de ä of de ï of de ë of, nou ja je snapt het wel, tik dan eerst op de " en dan op de a de i de e of .....
    De ê is eerst de ^ (boven de 6 of te wel SHIFT + 6) en dan op de e. De õ maak je door eerst op de ~ te tikken en dan op de o. En zo kan je heel veel verschillen de combinaties maken en (bijna) alle letters die je nodig hebt maken. Ga maar een experimenteren dan zal je versteld staan wat er allemaal onder die toetsen "verstopt" zit.
    Ook tekens zoals ® ° ± µ ¹ º ¼ ½ ¾ en nog veeeel meer zijn met enkele toets aanslagen te maken.
    Hiervoor heb je de linker Alt toets nodig (links naast de spatie balk) en de nummertoetsen van het numerieke deel van het toetsenbord, dus niet de nummertoetsen boven de lettertoetsen! Druk de Alt toets is en houdt hem vast terwijl je de numerieke toetsen intikt. Als je de laatste toets hebt gehad (bijna altijd 4 toetsen) laat je de Alt toets los en het gewenste teken staat op de plaats van de cursor.
    Alt 0174 = ®
    Alt 0176 = °
    Alt 0177 = ±
    Alt 0181 = µ
    Alt 0185 = ¹
    Alt 0186 = º
    Alt 0188 = ¼
    Alt 0189 = ½
    Alt 0190 = ¾
    En nog heel veel meer, je kan die tekens ook vinden als je in windows de app "Speciale tekens" (Special Characters) opent. Je krijgt dan een venster met een enorme reeks speciale tekens. Klik op het teken dat je wenst dan verschijnt het in het select venstertje. Helemaal rechts onderin staat met vrij kleine lettertjes de Alt toetsen reeks waarmee je dat teken direct kan oproepen. Niet alle tekens zijn zo op te roepen maar wel heel erg veel. Die welke je niet kan maken kan je kopiëren en dan in je tekst plakken. Zo is vrijwel alles te maken.
    O en ik ben geen leraar hoor, ik houd me al een paar jaar met computers bezig (sinds 1981) vandaar. Overigens weet ik ook nog steeds niet alles, bij lange na niet zelfs. ;);)
    Succes.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dead_key (wikipedia)
    → See also

    En als je de AltGr toets hebt, rechts naast de spatiebalk, kun je die combineren met cijfers 1, 2, 3, ... voor
    ¡ ² ³ ¤ € ¼ ½ ¾ ‘ ’ (ik mag graag het kwadraat² en derde³-macht teken gebruiken).

    Voor een subscript zoals in Kv gebruik geef ik de 'v' lettergrootte 2 of 3. Standaardgrootte is 4.
    Pverlies, Imax, Vmax, Pmax.



    Kv zegt niets over vermogen of stroom dat motor aan kan, zegt niets over de grootte. Zowel een 100watt motortje als een 1000kilowatt motor, denk 1:1 trein, kunnen dezelfde Kv hebben.
    Accuspanning en gewenst (onbelast) toerental bepalen samen de Kv motorconstante.

    Motor Kv (in tpm/volt) betreft willen, motorvermogen (in watt) en -stroom (in ampèer) betreft kunnen ...
    1. Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien.
      rpm_onbelast = spanning × Kv.
    2. Dat toerental en prop-grootte samen bepalen het benodigde koppel, en daarmee de stroom die zal gaan lopen.
      stroom = koppel × Kv
    3. De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
    4. Uit stroom en looptijd volgens accu-capaciteit.
      capaciteit (Ah) = stroom (A) × tijd (hour)

    Minor changes in setup can have huge effects:
    • Motorcurrent is proportional to pitch¹, voltage², Kv³ and diameter⁴.
    • Power-drawn is proportional to pitch¹, voltage³, Kv³ and diameter⁴.
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2018

Deel Deze Pagina