keuze elektro impeller aandrijving in rafale

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door miko, 24 jan 2003.

  1. miko

    miko Guest

    ik ben momenteel in het bezit van dassault breguet rafale. Dit is een impeller jet van aeronaut.

    er moeten twee impellers in, wie kan mij een advies welk type inpeller ik het best kan gaan gebruiken.

    Het moet een impeller zijn met 90mm doorsnede.

    mocht er nog iemand ervaringen en tips hebben met het bouwen en vliegen van dit model dan hoor ik het graag.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hallo Miko,

    Misschien heb je iets aan de gegevens van de zelfbouw Rafale van Juergen Pellinger:
    http://www.modellflugportal.de/jets_groba.htm

    Er is ook een aantal threads op het www.ezonemag.com e-jet sub-forum geweest waaraan Juergen deelnam (meer dan een jaar geleden), zoek daar maar eens op 'rafale'.
     
  3. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Ron, dat is toch dat ding dat vertikaal kan?
    Als het hard moet (of vertikaal), dan 2 stevige fans nodig met bijbehorende brusless motoren en veel cellen.

    Kijk eens:
    http://home.vr-web.de/~schuebeler.impeller/home_d.htm

    Of hier:
    http://www.jepe.org Jean paul Schlosser in Helmond.

    Aeronaut fans blijken voor normaal gebruik ook vrij goed.
    Jepe kan vast wel adviseren wat mooie resultaten geeft.
    Voor zijn A10 (niet meer in verkoop) was dat 2 x mega 20/4 op 16 cellen.
     
  4. miko

    miko Guest

    Alvast bedankt voor de reacties op mijn vraag, helaas wordt het nu nog moeilijker om de juiste impeller te selecteren.

    Wat is de beste manier om twee impellers aantesturen:

    twee verschillende accupakketten, met twee regelaars bijv. 2 x 14 cellen. of 1 grote accu met twee regelaars bijv. 28 cellen. of 1 accu met 1 regelaar die twee motoren aanstuurd??

    groeten,

    michel
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ja, jij hebt hem gezien (en gehoord!) in 2001 zowel in Recklinghausen als in bij JePe in Keldonk.

    Video:
    http://home.arcor.de/schmidie/zeuch/rafale.mpg

    Miko, welk type motoren heb je in gedachten: mechanische commutatie (met borstels) of elektronische commutatie (borstelloos/3-fasen)?

    Dit is de bewuste thread, Juergen gebruikt de gebruikersnaam 'rafale':
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=ea46d4389e4a2a9950ca8f3f3e2c4362&threadid=16535
     
  6. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Liever geen motoren in serie gebruiken (storing). Met grote vermogen zeker niet.
    Met borstelloos niet eens mogelijk.

    Beide is mogelijk, maar is voornamelijk toekomst gerichte keus.
    Voorbeeld:
    Ik ga ooit eens een styro airliner bouwen voor 2 x laagvermogen 90mm fans.
    Beste (goedkope) oplossing is een speed 600 12v op 16 cellen (2 x 8 cellen in serie dan). De 2 fans komen dan parallel en elke motor ziet 16 cellen.
    http://www.wemotec.com/deutsch/impeller/ecofanII.html

    Ik heb echter nog 2 automotoren liggen en zo'n fan 1 zo'n fan (oude wemotec eco) draait met 8 cellen dan >30A.
    Als ik geen nieuwe motoren wil kopen kan ik dus ook op 8 cellen vliegen (wordt dan 2 x 8 cellen parallel, 1 hele flinke regelaar).
    Voordeel van de auto motoren is dat ik die fans dan ook nog in een 1fan vliegtuig kan gebruiken met 1 x 8 cellen.


    Die 20/4's die ik noemde hebben het nadeel dat je ze wat lastiger in een 1fan vliegtuig kan gebruiken (of het zou met 16 kleine cellen moeten zijn), maar wel het voordeel dat je ze voor 8 cellen met 10x6 prop of met vertraging (1:2.4 16 cellen 13x8) wel makkelijk in een prop toestel kan gebruiken.

    Koop je borstelloos (of goede borstel motoren), dan is het dus handig om over je verdere electro plannen na te denken.
    Zelfde geldt ook voor de pakket grootte die je kiest.
     
  7. miko

    miko Guest

    Ik vlieg momenteel al ruim 1.5 jaar met de robbe Gnat, deze maakt gebruik van een borstellose motor. Het model heb ik geheel aangepast, zodat deze optimaal vliegt.

    Voor de rafale wil ik ook gebruik maken van borstellose motoren. aan de hand van de tips van jullie heb ik al op vershillende sites gekeken. het blijft moeilijk om de juiste combinatie van motor en impeller te kiezen.

    ik ga waarschijnlijk met 28 cellen vliegen. ik zit momenteel te denken aan een wemotec midi fan of een schubeler impeller. helaas hebben deze twee een groot prijsverschil. tevens ben ik er nog niet achter waar ik de schubeler impeller kan kopen.

    keuze van de borstellose motor heb ik nog niet gemaakt, wordt waarschijnlijk een hacker of een lehner motor. type weet ik nog niet.

    doel is dat dit model met een zeer hoge snelheid moet gaan vliegen.

    groet,

    michel
     
  8. Hallo miko,

    Ik volg al geruime tijd een draadje op de ezone. Het gaat over de bouw van een f-14 tomcat. Deze gebruiken 2 hacker B50L motoren en "schubi's" (schubeler). Ze verkiezen duidelijk schubeler boven wemotec, omdat deze veel lichter en efficiënter zijn. De winding van de motoren ben ik even vergeten. Ze gebruiken ze 48 cp 1700 cellen denk ik. Er heeft er al een gevlogen en de krachtreserve is fenomenaal zeggen ze. Misschien kan je daar eens kijken, want het model heeft ongeveer dezelfde afmetingen als het jouwe.

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&postid=727531#post727531

    Niels
     
  9. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    laat dat 'je' maar weg hoor :lol:
     
  10. miko

    miko Guest

    leuk draadje, erg lang, omdit te lezen kan ik een week niet modelbouwen.

    Nog een vraag,

    Wie weer waar ik de schubeler DS-51-fan kan kopen. De site van deze fabrikant heeft alleen adressen duitsland. Kan ik deze impeller ergens in nederland kopen????
     
  11. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Voor echt topsnelheid denk ik niet aan wemotec. Dat is meer een universele fan.
    Schlosser is speciaal voor hele hoge snelheid. Schuebeler waarschijnlijk ook.
    Schuebelar waarschijnlijk net als schlosser alleen bij fabrikant zelf.
    Schlosser levert fans die met de motor tot 1 geheel zijn gebouwd.

    Snelheid kost een hoop geld (wel leuk natuurlijk). Ik maak het mijzelf makkelijk en ga voor lage snelheid airliner.
     
  12. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Jepé heeft zo'n Raffale van Aeronaut toevallig ruwbouw al in zijn "fabriek" hangen. Is misschien wel verstandig om eens bij hem de nodige info te vergaren. Wat ik reeds als tip kan meegeven is om de luchtinlaat kanalen niet volgens tekening in te bouwen, maar deze iets ten opzichte van elkaar te verschuiven, waardoor de oppervlakte van de inlaat groter wordt.

    Hou er verder rekening mee als je 2 Jepé fans erin wil bouwen met borstelloze motoren etc... dat alleen de dubbele aandrijving al gauw zo'n 900 euro gaat kosten. Met Schubeler e.d. zal de prijs misschien ietsjes goedkoper zijn, maar die keus is aan jou. Ik heb laatst Jepe met zijn nieuwe Fan + Motor zien vliegen in zijn Demo F16, nou dat ging superhard en vertikaal ging het uit zicht. Ik durf er niet om te wedden of hij vertikaal nou vertraagde, maar als dat het geval was dan was het niet veel. Hij vliegt trouwens op 16 cellen per motor. Ik zelf vlieg op 14 en dat gaat ook al van jetje. :twisted:

    Het is dus echt aan jou de keus of je een fan met veel power en borstelloos kiest en het geld ervoor neer wil leggen, of dat je voor een goedkopere Wemotec of zo kiest.


    Succes,
    Emile :p
     
  13. miko

    miko Guest

    Bedankt voor de tip, ik neem zo spoedig mogelijk contact op met Jepe.

    wat ik niet helemaal begrijp: luchtinlaat ten opzichtte van elkaar te verschuiven. Hoe bedoel je dit???

    bedankt,

    miko
     
  14. miko

    miko Guest

    Ik heb de keuze gemaakt, het wordt de impeller van Jepe.

    Ik kreeg tevens al tip dat de luchtinlaad van de rafale te klein is. ik heb ergens gehoord dat bij hoge vliegsnelheden, het oppervlak van de luchtinlaad 90% moet zijn van het oppervlak van de impeller. ivm overbelasting impeller.

    Zijn er nog meer gouden regels tbv luchtinlaad, luchtuitlaad en het luchtkanaal???
     
  15. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere

Deel Deze Pagina