Koelkast ombouwen compressor verschil?

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door ultimate25, 24 dec 2016.

  1. ultimate25

    ultimate25

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    25
    Hallo allen, ik heb een defecte airpress compressor op de kop weten te tikken met 10liter tank die ik om wil gaan bouwen met een koelkast compressor/motor.

    Na zoeken ben ik al aardig wat te weten gekomen alleen ben ik 1 ding niet tegen gekomen of ik heb niet goed gezocht dan mijn excusses maar maakt het uit welke koelkast je er 1 haalt?

    Je hebt kleine en grote koelkasten en zo ook vriezers die ook ander vermogen hebben na mijn idee of komt het allemaal wel een beetje op het zelfde neer?

    Alvast bedankt :)
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe groter de koelkast, hoe groter de compressor... Een vriezer heeft over het algemeen met zekerheid een compressor die wat meer heavy duty is....

    Ne bij die kleina campingkoelkasten etc wegblijven, die hebben geen compressor....
     
  3. ultimate25

    ultimate25

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    25
    Bedankt brutes ik ben nu z'n tafel oude model gratis aan het ophalen maar zit waarschijnlijk dus een te kleine in.. Of is het dan zo dat die er langer over doet om het tankje vol te krijgen?

    Nee die camping dingen blijf ik bij weg :D

    Alvast bedankt
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een kleinere compressor doet er langer over, maar levert (zolang er geen luchtlekken zijn) precies dezelfde druk.
    Betekent dat hij langer draait, en het zijn nu eenmaal geen echte luchtcompressors, dus dat gaat ten koste van het effectieve nut (levensduur).

    Als je wilt, zou je de levensduur best acceptabel kunnen krijgen middels de olie die er in zit vervangen voor een goede sythetische luchtcompressor olie en een GOEDE automatische olieafscheider, die zijn afloop terug naar de luchtinlaat voert (dat kun je veilig doen, er treed geen vloeistofslag op). Maar de meeste mensen nemen die moeite niet, en draaien hem zoals hij is, tot hij kapot gaat.
    Er is echter steeds lastiger aan koelkastcompressors te komen, omdat er een inleverplicht is voor die dingen i.v.m. het gas wat je onvermijdelijk afblaast als je de compressor verwijdert.
     
  5. ultimate25

    ultimate25

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    25
    Bedankt voor de info weer.

    Ik ga hem eerst wel testen zover dat ik weet dat die werkt. Het is een 75 watt zag ik net achterop.

    Hoe kan ik olie peilen in z'n pot of hoe weet ik hoeveel er in zit of moet?

    Ik heb gelezen dat in Almere een shop zit waar ik dat kan bestellen (dit is andere olie dan bouwmarkt compressor olie?) als alles werkt ga ik dat zeker vervangen voor de levensduur uiteraard.

    Ik moet nog een reduceer ventiel met vocht en olie afscheider halen ,daar moet ik me nog in gaan verdiepen,bedankt voor de tip :)

    De aansluiting die op de koelkast compressor moet is dat 1/4 of moet ik dat solderen?

    Alvast bedankt weer :)
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor 75 Watt zou ik niet de moeite doen het ding lang heel te houden.... Dat is maar zó'n klein beetje lucht, dan kun je het geld wat je kwijt bent aan olieafscheiders en olie, beter in een échte compressor investeren.....

    Een eventuele aansluiting moet je zelf solderen.
    Hoeveel olie er in moet valt van tevoren niet te zeggen. Al draaiend opvullen tot de olie mee begint te komen met de perslucht, en niet vergeten de olieafscheider ook te vullen tot aan de overloop.

    Nogmaals, dat is allemaal academisch: als je nu een compressor van 300 watt o.i.d. zou hebben, OK. Maar 75 watt is echt maar heel weinig, of je moet héél licht spuitwerk ermee willen doen....
     
  7. ultimate25

    ultimate25

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    25
    brutus bedankt weer haha eigenlijk is 75 watt gewoon weg te licht voor alles en moet die er uren over doen om zn tankje te vullen :D maar goed ik ga het eerst eens proberen daar leer ik van hoe het allemaal werkt etc en dan maar is opzoek naar een grotere al zal die zoals je zelf ook al zei moeilijker te vinden zijn maar beetje lowbudget :) ik hou het op de hoogte van het hele process als jullie het leuk vinden maar nu eerst de feestdagen:bier:

    Edit: Als ik nou eventueel 2 van 75 watt op zou plaatsen of zet dat ook geen zoden aan de dijk :)
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2016
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou ja.... als je twee compressors naast elkaar plaatst, heb je de dubbele opbrengst, he? dus dan doet het koppeltje er half zo lang over om de boel te vullen...
    Maar twee compressors hebben ook twee olieafscheiders nodig, met twee retourleidingen, anders loop je het risico dat één compressor alle olie krijgt....
     
  9. ultimate25

    ultimate25

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    25
    Oké maar moeten dat dan 2 dezelfde wattages zijn of mag daar wat verschil in zitten? Ik heb helemaal nog geen idee hoelang die er over moet doen om 10 liter te vullen :) maar komt er zoveel olie mee dan:eek: he wat een gevraag weer he sorry:D
     
  10. eibergsealex

    eibergsealex

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Eibergen
    Pb gestuurd
     
    ultimate25 vindt dit leuk.
  11. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
    Hi

    Ik heb zelf een compressor gemaakt met een oude koelkast motor een tank van 10 liter en een drukregelaar.
    Deze draait nu al ca. 15 jaar probleemloos, wordt gebruikt voor airbrush en verder alle voorkomende blaas werkjes.
    Volgens mijn energie verbruiks meter gebruikt deze compressor ca. 70 watt.
    De tank die er onder zit staat met een kleine tien minuten op 8 bar.
    Tijdens het airbrushen slaat de motor om de 3 tot 4 minuten aan om de ketel op druk te houden.
    Misschien heb je wat aan deze informatie en succes.

    Grt John
     
    ultimate25 vindt dit leuk.
  12. ultimate25

    ultimate25

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    25
    John bedankt voor het bericht o 10 minuten is geen probleem eigenlijk dat is nog wel te doen :) 8bar nog dat is helemaal mooi daar staan die tankjes ook op afgesteld volgens mij. Voor kleine airbrush projecties (moet nog in de wereld van air brush komen) is dit dus prima zoals ik begrijp en verder is het voor mij ook beetje blaas werk af en toe een bandje pompen etc. Gewone hlvp spuit kkeine projectjes zal het wel te licht voor zijn?
    En hoe doe jij dat met de olie?
     
  13. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
    Olie? Nog nooit naar gekeken.
    En in de leiding een olie/ waterafscheider voor de drukregelaar.
    Ik heb wel eens met een klein spuitje 0,5 m/m naald,deurkozijnen gespoten, eerst de ene post dan even wachten op druk en dan de andere.
     
    ultimate25 vindt dit leuk.
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Weet je dat wel zeker?
    Ik heb een spuit met 0,5 en die lust zeker 20L/min.
    Daar heb je dan toch wel een 200 W pomp voor nodig, dat gaat echt niet met een 75 W koelkastcompressortje.
    Of je moet een grote tank hebben en die eerst vullen met veel geduld.
    Met 4 liter onder 8 bar kan je dan precies 1 minuut spuiten.
    Dan 2.5 tot 3 minuut wachten en dan weer 1 minuut spuiten.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Even een kleine opmerking: wat het ding verbruikt, en wat er op het typeplaatje staat, zijn twee heel verschillende dingen.
    Een typisch koelkastcompressortje werkt met een ongeregelde gascirculatie, en moet het ook kunnen bolwerken als door weersomstandigheden de gasdruk oploopt tot 15 bar of (nog veel) hoger.
    Een compressortje wat met een tegendruk van slechts 8 bar een gemeten vermogen opneemt van 70 Watt, kan zomaar een "rated" vermogen hebben van 150 W.

    Maar het is dat "rated" vermogen wat de luchtopbrengst (boring x slag x toerental) van het compressortje bepaalt.

    Dat kan....

    het kan echter ook met een jaar afgelopen zijn. De olie die in koelcompressors normaliter gebruikt word, is nogal hygroscopisch, en voor koelsystemen maakt dat niet uit omdat het systeem hermetisch afgesloten is. Maar nu ga je er lucht doorheen leiden, en lucht bevat water....
     
  16. ultimate25

    ultimate25

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    25
    Bedankt voor de info weer :) hoe word dat trouwens berekend met 4liter onder 8bar 1minuut blazen? Is daar een soort berekening voor? Wel merk ik dat men verschillend over de olie denkt, sommige doen er bijna niks aan ,andere juist wel weer maar ik hou jullie op de hoogte van het bouw project ,dat is wel leuk denk ik :)
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je kunt een melding en/of e-mail bericht krijgen bij ontvangst van een privébericht/conversatie/post, en ook bij aantal andere gebeurtenissen, zoals reacties in een discussie waarop je geabonneerd bent. Erg handig, en het houdt subfora/discussies schoon.
    E.e.a. is in te stellen door rechtsboven op je gebruikersnaam te klikken, daar zijn de diverse instellingen onhandig verdeeld over
    meldingsvoorkeuren
    contactgegevens
    respectievelijk
    voorkeuren
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2016
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het luchtverbruik word, om de berekeningen een beetje simpel te houden, meestal uitgedrukt in L/min, waarbij de liters gemeten worden bij atmosferische druk, dus volledig geëxpandeerd. Men noemt dit ook wel "liters normaal" of Ln.
    Bij "kleine verbruiken" zal de lucht in de tank niet echt opwarmen of afkoelen. Je praat dan over een "Isotherme compressie" of "isotherme expansie". Daatvoor geld dat P1 x V1 = P2 x V2. P is druk, V is volume.

    Dus als je een tankje hebt van 4 liter, en een druk van 8 bar (vermoedelijk is dit "ato" ofwel "8 bar boven atmosferisch", ofwel 9 bar absoluut) zijn die waardes P1 en V1. Laat je die lucht ontsnappen naar atmosferische druk (via je luchtspuitje) dan word P2 gelijk aan 1 bar (atmosferisch), en dan is het volume te berekenen als "4 x 9 = 1 x V2" waarbij V2 dus 36 liter is.
    Theoretisch zou je dus bijna 2 minuten moeten kunnen werken.....

    Helaas: je spuitje heeft een gereduceerde druk nodig, stel 2 bar ato, (3 bar absoluut). Dat houd in dat je spuitje slecht begint te functioneren zodra de druk in de tank gedaald is tot 2 bar, want het ding krijgt niet voldoende druk meer, en de verf vernevelt dus minder goed...
    Het volume aan "liters normaal" in de tank bij volle druk is 36 Ln, en bij 2 bar ato, is dat (3 x 4=)12 Ln, er is dus maar 24 Ln beschikbaar voor het spuitwerk, en dat is om precies te zijn bij 20L/min slechts 1 minuut en 12 seconden....
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    "natte vinger regel" is:
    -compressor levert 100 liter per pk per minuut. (is een regel voor werklucht = tot een bar of 13)
    -Heb je een tank met een inhoud van 1 liter en druk je daar lucht in tot je 10 bar hebt, zit er 10 liter lucht in.

    In mijn eerdere voorbeeld:
    4 liter tank met 8 bar.
    minimaal nodige spuitdruk 2 bar:
    8 - 2 = 6
    6 x 4 = 24 liter
    spuit gebruikt 20 liter/ minuut
    24 / 20 is dus iets meer dan 1 minuut.
     
  20. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Let wel even op met een koelkastcompressor. Ik wil zeker geen bromsnor zijn maar... een koelkast bevat koudemiddel. Officieel gesproken mag je dat koudemiddel niet zo maar in de atmosfeer laten gaan. Het blijft nu eenmaal de ozonlaag beschadigen. Het is een milieudelict simpel gezegd. Daarom word bij een inzamelstation voor je koelkast het koudemiddel er weer uitgehaald voordat ze verder de 'scrap' ingaan. Misschien even handig om te weten.
     

Deel Deze Pagina