kristallen vraag

Discussie in 'Model elektronica' gestart door P@trick, 16 aug 2003.

  1. P@trick

    P@trick Guest

    een 40mhz kristal op ferquentie 54 als voorbeeld is die nou zowel fm als am of dat niet.
     
  2. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Ik verplaats je vraag naar het elektronica forum, ik denk dat je daar eerder antwoord krijgt.

    Robert
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Voor een ontvanger maakt het voor het kristal helemaal niet uit of het een AM of FM ontvanger is. Voor de zender KAN het wel uitmaken. Het hangt van het merk en het type zender af.
    Ik kan je niet zeggen bij welke het wel en niet zal werken, je kan het gewoon proberen. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je iets aan de zender sloopt als je een ander kristal probeert. Je komt er heel snel achter of alles goed werkt of dat het helemaal niet meer werkt. Als het werkt moet je wel eerst een goede rijkwijdtetest doen voordat je er echt mee gaat vliegen, rijden of varen. Het staat zo lullig als je model er opeens uit zichzelf vandoor gaat, jou achterlatend met een zender die veel te weinig zendbereik heeft.
    Het is al eerder op dit forum geschreven dat het HEEL verstandig is om de juiste kristallen te gebruiken. Heb je een Futaba set gebruik dan Futaba kristallen. Gebruik bij Multiplex sets ook Multiplex kristallen. Dit geldt voor alle merken! Alleen als een fabrikant zegt dat je (ook) een ander merk kristal kan gebruiken kan je dat doen anders NIET!
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Word er eigenlijk nog AM apparatuur gemaakt voor radiobesturing? Of alleen in de categorie speelgoed? Dan is er helemaal geen probleem.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Ron,
    Vooral bij de autoraces schijnen nog veel AM zenders gebruikt te worden. Waarom???? is mij ook een raadsel.
     
  6. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Waarom niet ? AM zenders werken prima.
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    alleen laat de reikwijdte te wensen over en is het dus voor te vliegen minder geschikt.
     
  8. AM word eigenlijk altijd gebruikt bij twee kanaals zenders. FM heb ik alleen nog maar gezien bij zenders van 3 of meer kanalen. En een reikwijdte van 500 meter is toch genoeg voor een auto of boot :D
     
  9. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi,

    Toch gebruiken wij met electro speetboten eigenlijk alleen FM zenders, op het driehoekje van 30 bij 30 meter heb je met AM al snel veel storing. Iemand die net begint heeft meestal een (goedkope) AM zender en koopt na een jaar geklooi een FM zender (duirkoop). En ineens komen ze een stuk beter mee.

    Groeten Halmar
     
  10. ik heb er zelf nog nooit last van gehad, en bij ons aan de vijver staan we toch al gauw met een man of 8 aan het water. En ook op de open dag met een man of 30 aan het water heb ik nog geen problemen gezien. Maar goed, we kunnen natuurlijk een uitzondering zijn :D.
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Uitzonderingen bevestigen de regel Kor.
    Maar zonder gekheid, goede AM apparatuur kan, zeker op de korte afstand, ook prima werken. De kans op storingen is groter en je kan storingen ondervinden van een veelheid van bronnen, te veel om op te noemen.
    Waarom dan geen FM spullen??? De enige reden die ik kan bedenken is dat AM apparatuur iets goedkoper kan zijn omdat het elektronisch allemaal iets simpeler is.
    Omdat veiligheid bij vliegtuigen een heel belangrijk punt is zal er in die tak van modelbouw vrijwel geen AM gebruikt worden. Het kan wel maar ik doe het liever niet!
    Afgelopen woensdag kwam er nog iemand bij ons op de clubavond met echt antieke apparatuur. Het was Graupner apparatuur van zeker een jaar of 30 oud en alles werkte nog prima ook! De heli waar dat allemaal in zat was vrijwel net zo oud.
    Ik heb die mensen aangeraden om de heli een mooie plaats op de kast te geven en de 27MHz AM apparatuur een plaatsje in het museum te geven. Ik durfde het niet aan om er mee te gaan vliegen!
     
  12. P@trick

    P@trick Guest

    wel wel wat een gedoe om am fm ik vroeg dit omdat ik hier net een 2tal 40mhz am kritallen heb leggen en wou weten of ik die in mijn 40mhz FM set kon gebruiken.
    maar ik heb dus nu gehaard dat je het beste bij merk kan blijven van je set en das futaba en wat de kristallen zijn die ik heb leggen geen idee zal wel foekieyakie shit zijn dus probeer ik het ook niet en koop ik wel een extra setje dat zal me de rib ook niet gaan kosten.
     
  13. P@trick

    P@trick Guest

    Dan heb ik nog een belangrijke vraag.
    Het is een pcm1024 ontavnger moeten daar nou pcm1024 kristallen in of maakt dat ook weer niet uit
     
  14. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Wat zijn nu weer 'pcm 1024' kristallen???

    Zie daar geen best nr van in de robbe catalogus staan.... :?
     
  15. P@trick

    P@trick Guest

    ok dat bestaat dus niet ff chekke

    dus 40mhz fm kristal is voor psm als voor ppm en hsr
     
  16. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    in een pcm ontvanger van futaba moeten dual conversion kristallen
    pcm 1024 is de ontvangstmodus, het type nr is iets in de trand van 149 DP of iets dergelijks.
     
  17. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Om het nog wat verwarrender te maken:

    Dual conversion ontvangst kristallen moeten in dual conversion ontvangers gebruikt worden. De signaal overdracht (PCM of PPM )staat er los van.

    De meeste PCM ontvangers zijn dual conversion, maar niet allemaal!
    De Meeste PPM ontvangers zijn niet dual conversion, maar de duurdere typen vaak wel.
     
  18. P@trick

    P@trick Guest

  19. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    dacht dat alle futabas pcm dual waren, maar uiteraard weet ik dat niet zeker :wink:
     
  20. P@trick

    P@trick Guest

    reciever r113ip (pcm single conversion, 3 channel)
     

Deel Deze Pagina