Kyosho gx 46 motor starten

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Beginner, 27 dec 2016.

  1. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Ik weet niet of het juist was maar zo groot was hij ook niet weer. Ik denk dat ik bij kv fout zit. Span was rond 2m (ik kan niet goed schatten) zijn landing was wel wat minder; hij landde met de neus eerst recht de grond in. Ik zal eens zoeken welke kist het was
     
  2. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Sorry, ik kan de kist niet meteen vinden.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Denk het wel.... 950 kW is meer vermogen dan er in een Bugatti Veyron zit....
     
    Beginner vindt dit leuk.
  4. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Dan zal het een 950 watt motor geweest zijn. Kv in ieder geval dus niet...:hammer:;)
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    950 kV kan wel.... KW niet....
    kV is slechts een getalletje wat aangeeft hoeveel toeren de motor WIL draaien (betekent nog niet dat hij het ook doet).
    KW is een vermogen, ongeveer 1300 pk....

    950 Watt, kan redelijk voor een vliegtuig met 2 m spanwijdte, maar is niet echt veel
     
    Beginner vindt dit leuk.
  6. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Dat zal het dan wel zijn... Het was allesinds iets met kilo dus het lijkt mij kv. Ik dacht dat ik dat oorsprongkelijk had gezegd, maar ik zat fout.:hammer:;)
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan zal het kV geweest zijn.... :D

    Is niet miereneukerig bedoeld, maar getallen en eenheden door elkaar halen kan hele vreemde gevolgen hebben...

    http://www.collectiegelderland.nl/organisaties/regionaalarchiefnijmegen/voorwerp-f43623

    (wat betekent dat de inhoud, en dus de draagkracht, 15,6 keer zo groot werd als de bedoeling was....)
     
    Beginner vindt dit leuk.
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Of watt..
    950 watt is mogelijk, en dat worden ook leuke toestellen
     
    Beginner vindt dit leuk.
  9. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Zelf vind ik het tof als mensen m'n fouten aanduiden. Leer ik veel van bij!

    @Student Is een zeer leuke kist! Als hij nog eens in de lucht is, zal ik proberen er een foto van te maken.

    De kist weegt ongeveer 4 kilo. Dat weet ik omdat hij zij dat je 200 kv of watt (ben nog steeds niet zeker maar ik neem kV;) )per kilo nodig had. Geeft je misschien een idee van de kist.
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.744
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik ben geneigd om dat niet meer met "landing" aan te duiden.
    We hebben daar een apart, uit het engels afkomstig, woord voor: "crash"... :D;)
     
    Beginner vindt dit leuk.
  11. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Lijkt me ook beter dat te zeggen!:D;)
    Gelukkig waren er geen brokken. Het was één van de eerste vluchten.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Eerste vluchten zijn altijd spannend..
    Klopt alles.. motor, zwaartepunt..
    Hoe komt hij binnen.

    Altijd spannend
     
    Beginner vindt dit leuk.
  13. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Hallo iedereen,
    Dit draadje is voor mij ENORM leerzaam geweest! Daarvoor zou ik iedereen eens extra willen bedanken.
    Maar nu zit ik weer met een vraag. Mijn vraag is nu of ik een gloednieuwe .52 asp vier takt motor voor 60 euro zou kopen of een zeer mooie(!) p51 voor 120 euro incl motor.
    Graag jullie hulp
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je beginner bent, heb je niks aan die P51....
    Een Gloednieuwe ASP 52 is een leuke motor, zeker voor dat geld! Maar zonder vliegtuig heb je er niet veel aan. Het is wel een prima motor voor je Calmato, en gegarandeerd dat je minder problemen met geluidsoverlast zult gaan hebben....
     
    Beginner vindt dit leuk.
  15. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    De folie moet in ieder geval opnieuw gedaan worden, of ik zou een kit kunnen kopen, altijd een leuke ervaring maar dan moet ik dat ook foliën... Ik dacht eerst de P51 te kopen, en dan die motor in de calmato te plaatsen. Als ik dan kan vliegen heb ik ook meteen weer een ander vliegtuig waarmee ik aan de slag kan.
    Die motor dat er in zit is hoogstwaarschijnlijk ook een .52 want kyosho verkoopt P51's waar ze een .40 twee takt. Die nieuwe asp is dan weer een goede prijs, misschien krijg ik dat wel voor minder. Die moet ik ook weer laten inlopen. Volstaat een temperatuursensor of heb ik ook een tachometer nodig?
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen van beide heb je nodig.... Gewoon een beetje vet afstellen en in het begin niet continue volgas draaien.
     
    Beginner vindt dit leuk.
  17. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Dat valt goed mee! Ik zal eens kijken wat het voordeligst is. Bedankt!
     
  18. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Ik ben er nog altijd niet uit. @brutus, wat zou jij doen?
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    2e hands moet je altijd even een beetje mee opletten.
    Je hebt kans dat je een hoop gezeur van een ander overkoopt.

    een P51 voor 120 euro is niet veel. Zeker als de motor erop blijft staan, EN de electronica blijft zitten.
    het zal een houtbouw zijn (want brandstof..), met een .40 als fabrieksopgave zal hij 1,40 a 1,60 m vleugel zijn?
    Misschien is het iemand die er echt vanaf wil ivm verhuizing of zoiets.
    Misschien is de motor niet 100%, electronica wat rot, en verkoopt hij hem omdat hij geen zin heeft om het uit te zoeken...
    En daar kom jij dan tijdens de vlucht achter.
    In de tussentijd tot je het brevet hebt, ligt hij in de weg, doorgaans.

    een motor voor 60 eur is ook niet verkeerd.
    4 takt is zowieso leuk.
    en je weet 100% zeker dat hij goed is (want nieuw)
    dat inlopen zou ik niet al te moeilijk over denken.
    Handleiding volgen, of het forum in de peiling houden.
    meestal na 2 a 3 tankjes zijn ze los genoeg om te gaan vliegen.
    En vanaf dat punt kun je de motor verder in laten lopen tijdens het vliegen.

    Tachometer heb je eigenlijk wel een beetje nodig.
    Als je af gaat stellen, moet je even toptoeren opzoeken door armer te draaien, op een gegeven moment gaan de toeren zakken.
    Door het geluid van een 4takt hoor je dit zelf niet zo best.
    iig, ik hoor het niet. Dus die motor stel ik af met mn tach meter, die verteld dan wanneer de toeren zakken.
    tik vetter zetten, en het is goed.
    Daarnaast is het ook een goede manier om te zien of je prop goed is.
    een 2 takt hoort ergens rond de 10.000 a 12.000 toeren te draaien op de grond. Maakt hij (veel) minder toeren, kan het zijn dat je prop een stuk te zwaar is.
    maakt hij op de grond al 16.000 toeren, is je prop misschien te licht.
    beetje afhankelijk van het doel van het vliegtuig, en de motor :D
    Punt is, dit kun je eigenlijk niet zeggen zonder tachometer.

    Mijn keuze zou in dit stadium de motor zijn...
    meer kans op slagen, meer kans dat je er vlot plezier van krijgt.

    Jouw huidige motor op jouw toestel was toch goed?
    of mag je geen 2 takt vliegen bij jou in de buurt?
     
    Beginner vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kan jou daar geen écht antwooord op geven, omdat mijn "persoonlijke" situatie qua modelvliegen teveel verschilt van de jouwe (Ik hoef niet meer te leren vliegen, heb geen echte budgetproblemen, en waar ik vlieg zijn geen geluidsbeperkingen).

    Maar Teunis verwoordt het goed: Het duurt nog wel even voor je aan een P51 toe bent, EN je moet nog maar afwachten hoe goed die kist is. Mooie lage prijs, maar (mischien juist daardoor) kans op teleurstelling... En je zult eerst nog eens fatsoenlijk moeten leren vliegen voor je daar achter komt....

    Die viertakt is minder geld, en zolang de verkoper niet liegt (en het ding dus écht nieuw en zonder defecten is) is dat een zekere koop, die je reeds nu op je Calmato kunt hangen, en dan ga je er heel veel plezier van hebben: het zijn gewoon fijne motortjes.

    Tussen die twee keuzes zul je zelf de juiste moeten maken....

    Om je wat te helpen: Ik heb begrepen dat een laag budget voor jou hoofdzakelijk bepaalt wat je wel en niet kunt doen (anders had je allang een ander toestel gekocht denk ik???), en dan zou ik ALS ik mijn geld uit gaf, mijn geld uitgeven aan een goede motor waar ik NU mee kan vliegen, die geen problemen oplevert bij de geluidsmeting, en het is de goedkoopste van de twee opties.
    Dat, in plaats van een vliegtuig waar ik voorlopig nog niet aan toe kom, waarvan ik moet afwachten hoe goed hij is, en die me nog het meeste geld kost ook....

    PS: als je besluit die viertakt te kopen, dan raad ik je, meer nog dan een tachometer of een temp sensor, een kleppenstel-setje aan.
    Is niet heel duur (ongeveer een tientje plus verzendkosten). http://www.justengines.co.uk/acatalog-cgi/sh000001.pl?WD=feeler&PN=FS-62V.html#a1_21865
    Dat ga je zeker tijdens de inloop periode absoluut nodig hebben, want de klepspeling verloopt een beetje tijdens de inloop (dat is niet slecht, dat is normaal en een gevolg van de gebruikte productiemethode).
     
    Beginner vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina