Kyosho gx 46 motor starten

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Beginner, 27 dec 2016.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    krijg je dat er niet bij met een nieuwe motor?
    iig, mijn saito zat een voelertje bij..

    Trouwens, qua romp:
    je zal daar aandacht aan moeten besteden.
    inderdaad, of een verse romp maken/kopen, of opnieuw bespannen.
    Beide kost geld.
    Bespanning is ook niet gratis, en je zal een folie strijkijzer moeten kopen.
    allemaal de hoofdprijs niet, maar kost wel een hoop tijd.
    en je zal enige tijd in moeten plannen voor je het doorhebt, bespannen is een klusje waar wat handigheid bij nodig is.
    niet moeilijk.. gewoon tijdrovend.

    Maar ook daar kunnen we je via het forum een heel stuk mee op weg helpen.
    Beetje afhankelijk hoe het hout onder de folie is.
    is dat compleet verzadigt met brandstof (vet), ga je weinig eer behalen, aangezien de folie dan niet plakt.
    ook even kijken of het niet zo verrot is dat je er met een lichte aanraking al doorheen schiet of breekt.
    is dat (een soort van)in orde...
    en als het toestel gewoon domweg 1 seizoen moet vliegen en dan weg kan..
    kun je gewoon de losse stukken eraf trekken, en gewoon verse folie eroverheen bespannen.
    de nieuwe bespanning vastplakken op de oude.. niet op het hout.
    kun je het iig toonbaar en poetsbaar maken voor het lessen.
     
    Beginner vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet bij OS, en niet bij ASP.... Enya weet ik niet.
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ter aanvulling van al het geschrevene. Ja, alles is te fixen, maar er is ook idd een kosten omslagpunt.
    Modelvliegen op een krap budget is een uitdaging, maar mogelijk.
    Je moet alleen je bronnen goed weten te vinden, goed en slim kijken en keuzes maken.

    Als die romp totaal verzadigd is met vet... dan kan je er emmers ontvetter + stank er tegenaan miepen... maar er is een grens. En ook die ontvetters kosten geld, en of de basis er beter van wordt?

    Dan kan je hem half gaan over bouwen, je verlies slikken met de aanschaf van een wrak (tenzij je hem gekregen hebt) en er geld tegenaan gooien.
    Ja verborgen-gebreken-wrakken heb ik ook aangeschaft, verblind door de schaarste van een semi-antiek model, mooi verpakt, maar toch te ranzig van binnen na grondige inspectie. Je hebt de kilometers al gereden... en het dan laten staan... zucht...

    Mikken op een goeie gebruikte trainer, maar met behulp van een coach in een vliegclub, zodat je goed kan inschatten of het de juiste koop zal zijn.
    Met zo een trainer kan je zeer lang zeer veel plezier hebben. Mijne stamt uit 2005, en gaat met goed onderhoud als maar door.
    Her en der gaat wel eens wat vrolijk vliegspul aan flarden, maar de basistrainer gaat vrolijk verder.

    Zorgen dat je allerhande gereedschapjes gaat verzamelen, zodat je het model goed kunt onderhouden. Wekelijks vliegen vraagt wekelijks onderhoud of goede blik op het model. En altijd goed schoonpoetsen en motor nasmeren met conserverende olie.
    En... verder zorgen dat het goedkomt met school, de opleidingen, zodat je je toekomstig inkomen kunt besteden aan als maar groter wordende RC modellen, als dat je doel is.
    Als je jong bent, heb je nog een heel leven voor je om dat alles te realiseren.
    Ik heb het ruim 25 jaar latent naast me neergelegd, modelbouw was verkeerde prioriteit. Te veel andere belangrijke zaken :) Maar nooit vergeten :)
     
    Beginner vindt dit leuk.
  4. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Bedankt voor alle leuke reacties! De calmato zelf heb ik gekregen. Hoit is op plaatsen wel vettig en er ontbreekt een vijsje aan het landingsgestel. De stabilo staat niet helemaal goed vast (kan een beetje bewegen) en het roer heb ik al eens moeten repareren. De problemen van dit vliegtuig worden stilaan duidelijk. Ik ga dan denk ik die motor kopen en dan sparen en dan verder kijken. Dit is het vliegtuig waarover ik het had: https://www.2dehands.be/hobby/model...lvliegtuig-radiobestuurd/avion-342504499.html
    Ik ben wel nog jong dus school is inderdaad prioriteit. Ik denk dat ik gewoon ga leren vliegen met de calmato en vliegen tot hij echt niet meer kan.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De pest met die P51 is, dat er beweerd word dat het ding nieuw is, maar de motorkap hangt er dusdanig bij dat ik mijn vraagtekens zet bij WAAROM het ding nieuw is... Omdat er bouwfouten in zitten?

    Zie wel nu pas, dat daar ook een viertaktmotor in zit, en da's wel weer mooi natuurlijk.

    Maar linksom of rechtsom, is die P51 NIET een kist waarmee je kunt leren vliegen (alles kan, maar het is stukken minder makkelijk) en alleen al daarom zeg ik gevoelsmatig: maak éérst maar eens die Calmato in orde, en die goedkope viertakt is een goede stap op weg. Ook al loopt de motor die nu op je Calmato zit waarschijnlijk ook goed genoeg, die viertakt ga je meer plezier van beleven schat ik zo....

    Je kunt namelijk ook besluiten het geld wat je overhoud door die P51 niet te kopen, in het opknappen van die Calmato te steken natuurlijk....
     
    Beginner vindt dit leuk.
  6. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Je hebt gelijk! Het is een mooi toestel, maar je weet inderdaad niet hoe het er vanbinnen uitziet. Ik wil dan niet opgezadeld zitten met een toestel waar ik niets mee kan.

    Ik heb ook even een vraagje. Als ik nu die motor heb, hoe moet ik hem in mijn vliegtuig plaatsen? Omgekeerd of gewoon lekker normaal?

    Cg gaat ook wat veranderen (denk ik). Waar moet ik dat lood dan plaatsen? Helemaal vanachter in de romp? Zo ja, hoe ga ik dat doen? De motor dat er nu opzit loopt lekkerp maar ik kan er eigenlijk niets mee doen.

    Qua geluid gaat het veel stiller en aangenamer zijn dan een normale tweetakt. (val me hier niet voor aan, maar ik vind het broemend geluid van een stationair lopende methanolmotor best leuk klinken:))
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hanger 9 had zo rond 2006 tot 2011 de P-51 als 'niet saaie trainer'. Ze hadden ook een jet-model, met dezelfde bedoeling. Die jet verkocht niet, en is toen voor lachwekkende prijzen op eBay gedumpt.
    Op de vleugels kon je vleugel-profiel-hulpstukken vast zetten, daarmee werd het model zeer gemoeddelijk
    Ik weet niet of deze van Hangar 9 is, of van een ander merk. SF (super flying models) Phoenix... of noem maar op, een andere betaalbare Vietnam ARF. Het is een semi-scale, wat ruw opgezet.
    Kyosho had ook zoiets, SQS maar die waren iets luxer uitgewerkt. Ik heb daar een P-40je van. Dat zijn echter geen trainers. Wel goede vliegers.

    Bijkans is het een compact toestelletje, span zo rond de 1400 mm verwacht ik

    De kap hangt, omdat ie provisorisch in elkaar is gezet, en nog afgemonteerd moet worden. De eigenaar heeft het erbij gelaten om wat voor redenen dan ook. Dat kan voorkomen. Hij lijkt me fonkelnieuw en heeft de motor bijkans een testrondje gedraaid.

    Zou het beter kunnen zijn hier eens na te vragen...
    https://www.2dehands.be/hobby/model...tuurd/calmato-aile-haute-rouge-326326296.html

    Ziet er uit als eerste serie, met een beetje geluk is het nog een redelijk verse met bere sterke schuimvleugel... en die is onsloopbaar met 5 sterren encap! De 'enigste echste' vleugel waarmee je schadevrij de deuren van het Muiderslot kunt forceren! Da's knap sterk!

    Het hoogteroer heeft een zwaar vetbad genomen en is gerepareerd met witte folie? Altijd checken. Maar de stripings zitten er nog behoorlijk op, en dat betekend dat er behoorlijk voor gezorgd is.
    Er zitten altijd standaard Futaba servo's in, die kosten een drol, de motor is vast een GX-40 zoiets, en kost ook een drol, daar zitten de kosten niet in. Gebruikt is niet nieuw!
    Ik denk dat je op zo een kist moet afdingen naar 80 euro. Meer is het niet waard.
    Je weet, 10 jaar oud, en je auto heeft bandenschoppersstraatwaarde?...
    Dus een modelkist op leeftijd, trainer signatuur in forse oplages in de markt gezet, die zijn niet chique of klassiek!
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2017
    Beginner vindt dit leuk.
  8. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Zal eens navragen wat zijn laagste prijs is. I heb wel al eens een vliegtuig gezien met verroeste motor, helemaal vuil en afgebladderde folie voor 150 euro te koop staan. Soms zie je nogal gekke dingen!
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je moet er op af rijden met je ouders, of met een clubmaat, in je handen hebben zien en ruiken, en geld mee op zak in kleine briefjes van 10 en strooi-kleingeld. Een van de redenene dat de kist er uit gaat kan zijn, uitgevlogen, andere interesse, doorgestroomd in groters, of dat er geen vliegclub meer in de buurt zit?
    Denk maar aan het brandstofsyndroom... de herrie ;-)

    Je kan eerst vragen. Waarom is de staart aangepast? Vette folie, stuk gevlogen.
    EN is dat goed gerepareerd!?
    Dat moet je dan zien. Je wil ook niet weer met een tweede project aan komen zetten immers.
    Bedoeld om vlot mee in de lucht te gaan, niet een sjomp? Toch?

    Mik op een goede trainer. Een Calmato is geen slechte. Je bent jong en leert dus snel.
    Later kan je de trainer verbeteren, of heel houden, netjes houden en voor het zelfde doorverkopen, mits goed onderhouden. En kan je upgraden naar iets beters.

    Maar je hebt dan in ieder geval een 'rig' om mee te vliegen... En vliegen is fun!
     
    Beginner vindt dit leuk.
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Gek....
    Toestel alleen kost nieuw toch al zeer vlot 80 eur.
    En dan nog zelf bóuwen..

    Motor, 60 eur
    Electronica, 50 eur servo's, 50 a 100 eur ontvanger.
    Ontvangeraccu, 15'eur.
    Kleinspul 25 eur

    Heel snel gerekend zit je heeel erg vlot aan de 300 eur voor een complete, nieuwe trainer met brandstofmotor.
    Nu heb ik de prijzen even compleet uit de lucht gegrepen.. dingen zullen wat afwijken als je gaat nazoeken..

    Maar ja.
    Iemand koopt een kist.
    Gooit hem na een jaar op zolder.
    Hoopt er na 2 jaar nog 50% op terug te vangen... waarin hij naar het idee de slechte staat al had meegerekend.

    feit is dat de markt voor brandstofkisten ruk is voor de verkoper.
    Als koper is het dan vrij goed..
    Maar je moet wel opletten, er zijn heel erg veel prutsers..
     
    frank3 en Beginner vinden dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Alleen sommige auto's worden pas na 25-40 jaar meer waard...
    modelkisten zie je waarde behouden als er GFK in gegraveerd staat... spread-tow wordt gescandeerd. Hanno Prettner motor! Of... Moki-powered op de Cowl... of een overtollig wollige spanwijdte is vertegenwoordigd, getuigend van branie en extreem briljante bouwkunst.

    Maar een staafmixer of IPheun, een Apple Mac hi-end terabite chomper... in drie jaar voor een godsvermogen is afgeschreven... is maar hoe je het bekijkt. :rolleyes:

    Dus zo een gebruikte trainer kent maar 1 weg. Te duur en onverkocht, devaluatie voor lief nemen of vliegen tot het balsa geplastificeerd is van lijm en met chemisch afval moet worden afgevoerd...
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2017
    Beginner vindt dit leuk.
  12. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Tja, sommige dingen verliezen hun waarde snel, andere dan weer niet.

    Prutsers zullen er altijd zijn (jammer genoeg) maar er zijn dan ook weer goede.

    Gelukkig was de calmato gratis.
    Hij stond bij mijn peter en ik was er altijd al gefascineerd door. Mijn peter had de motor dan eens opgestart en dat was het coolste wat ik ooit al gezien had!! Heeft nooit gevlogen denk ik, maaf is gewoon slecht weggezet geweest. Zal al een paar keer gevallen geweest zijn enz...
    Ook is de motor met 1/4 carb open weggezet.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als de kist zo vet is, dan is ie niet echt goed onderhouden. Punt!
    Op mij kist tref je de brandstofindringing in zeer geringe mate tot niet.
    Scharnieren blijven kwetsbare openingen.
    Kan alleen als je een beetje zorgvuldig met je spulletjes omgaat.
    Anders houdt zo een kist in goede staat het niet 12 jaar vol.
    Ja, bij ons op de club waren sommige al met 1,5 jaar af... vol geknotterd met Klotz of vol-syntheet-wortelsap... "Waardeloze Kyoshofolie", nou... Oracover is ook waardeloos zonder onderhoud...
    Goed poetslapje op het veld, of garagepapier, zeepjes of af en toe thinners, folieboutje en Oracover Heisssiegelkleber, om de ezelsoren en folieovergangen gesloten te houden. Het werkt echt. Of anders naden sealen met lakjes.

    De kist heeft nukkige crashes doorstaan, en daarmee ook de folies tijdig vervangen. Folie heeft ook niet het eeuwige leven, ook niet schijnbaar vers van de oude rol :)

    Zo! Nu houd ik verder m'n smoel! Haha!
     
    Beginner vindt dit leuk.
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Koop, zeker als onwetende beginner, niets dat niet voorgevlogen, werkend of draaiend te zien is. En dan nog kun je als beginner een kat in de zak kopen.

    Met jouw budget elektro had je al lang in de lucht gezeten, met nieuwer spul. Dit draadje is 25februari gestart
    Combat - bouwverslag
     
    Beginner vindt dit leuk.
  15. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    @H.B.Busking werkt een plastic buis van de uitlaat naar de achterkant van het vliegtuig om de olie van je kist te houden?

    @ron van sommeren Zelf denk en overweeg ik dat ook, maar het probleem is dat ik verzot ben van motoren. Zo heeft mijn vader mij de opdracht gegeven een bosmaaier terug te laten werken. Motor startte vrijwel direct! Ik ben wel natuurlijk niet de beste, kijk maar eens naar Bert! Echt onder de indruk van wat hij allemaal kan. (Maar dat wisten jullie wel al langer dan ik;):D)

    Voorkeur gaat naar brandstof maar on te beginnen vliegen zie ik electro ook wel zitten. Daar weet ik dan weer al heel wat minder van ;)
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo goed ben ik niet hoor.... Ik rotzooi maar wat aan, om eerlijk te zijn....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Ik zou allesinds niet weten hoe ik een methanolmotor naar benzine zou moeten ombouwen...
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, maar dat wist ik vroeger toen ik zo oud was als jij, ook niet.... en ik ben nu eenmaal scheepsmachinist, dus een klein beetje begrip van motoren heb ik zo ondertussen na 25 jaar in het vak (en bijna 38 jaar in de hobby) wel....

    Terug on topic: is dit niet wat voor jou?

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/te-koop-nette-brandstof-trainer.250939/#post-3796556

    Met een beetje mazzel kun je die binnen jouw budget wel overnemen.... Ben je in één keer klaar.... (nou ja, zender plus ontvanger nog....)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Alle elektronica heb ik, dat is geen probleem. Motor moet er eigenlijk ook niet bij. Maar voor de rest perfect! Maar lijkt me wel wat ver? Bedankt voor de link!
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    iedere methanolkist komt wel een beetje onder de rommel te zitten.
    Daarom liggen bij mij eigenlijk alle motoren op hun zij.
    Dan komt de uitlaat onder de vleugel uit, en komt er vrij weinig op je toestel.

    je kan de pijp met wat kunst en vliegwerk ook verlengen, maar dat vind de motor niet altijd leuk.
    gassen kunnen dan wat minder vlot weg, en dat merk je.. soms meer dan andere keren..

    Feit blijft, dat als je kist eenmaal onder de rommel zit, je even een lappie erover moet halen.
    doe je dat niet, trekt de zooi in alle kieren en naden, en gaat het door het hout heen...
    Maak je je toestellen gewoon even 2 tellen (letterlijk..) schoon na een vliegdag, kan de rommel het hout eigenlijk niet bereiken.
    openstaande/loslatende folie zie je snel (want met je lappie kom je over heel het toestel)
    bijkomend voordeel: tijdens transport geeft de kist niet af in de auto.
    want als de kist vet is, zal alles eromheen ook vet worden..
     
    MicropropSport en Beginner vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina