Laadstation 2500/3000 van Conrad: goede aanschaf?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door toneburst, 25 mrt 2004.

  1. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi,

    Veel informatie in deze hoek, en erg leerzaam. Ik kwam bij conrad.nl twee laadstations tegen (met behoorlijk wat opties) die mij wat leken. Volgens mij goed materiaal, met zeer redelijke prijzen voor het gebodenen.
    De twee bedoelde apparaten te vinden bij http://www.conrad.nl
    Kies 'Accu's, batterijen en laadapparatuur', vervolgens 'laadapparatuur en toebehoren', dan 'laadstations'. De grootste versie = 'Acculaadstation' (art.nr. 512012
    -8b), de kleine versie is 'Voltcraft acculaadapparaat .2500 (art.nr. 512013 8b)

    De vraag aan jullie: is dit voldoende voor:

    - accupacks 5 cel panasonic NiMh 3000 1.2v (na laden 2x serieel geschakeld tot 2x 12v 3A;
    - 2x lood/gel accu's Robbe 6V 5A;
    - diverse ontvanger accu's NiCd en NiMh 4,8v 2400 en 3000;
    - Racingpacks NiCd 7.2V 1800

    Adviezen voor andere laders (liefst 230V) of commentaren van harte welkom.

    Bedankt,

    Jos
     
  2. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Ik ben zelf niet bekend met de lader, al heb ik eerder wel overwogen deze aan te schaffen.
    Aan de specs te zien is deze lader prima geschikt voor de toepassingen waar jij hem voor wilt gebruiken (met uitzondering van de lood/gel accu's, daar lees ik nl. niks over).
    Met een prijs van 129 euro (Laadstation 2500) is het zeker een interessante lader.
    Enig minpuntje is dat de lader geen Lithium Ion/Polymeer accu's ondersteund maar de vraag is of dit belangrijk voor je is (nu en eventueel in de toekomst). Ook is de laadstroom met 3A een beetje aan de lage kant, maar ook hier is de vraag of een grote laadstroom een van je eisen is.

    Andere interessante laders zijn (helaas allemaal 12V, al heb je voor 50-75 euro een gestabiliseerde netvoeding, of met enige kennis ook zelf te maken van een computervoeding) Simprop IntelliCharg V3/ Schulze 330D.

    Je zou de volgende website's even kunnen bezoeken:
    www.lipoly.de
    www.modellhobby.de
    www.batt-mann.de

    edit:
    trouwens de linkjes kan je wel verwijderen aangezien ze toch niet werken (ligt aan conrad), en dus alleen maar de layout verpesten. ;)
     
  3. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Mooi dat jij even een topic hier over opend. Ik zit er zelf ook aan te denken om de Laadstation 2500 te kopen van conrad
    om dat ie aardig wat cellen aankan redelijk amps kan laden. en ik hoef er alleen maar NiCD en NiMH mee te laden dus.

    Nou wilde ik ook wel weten of dit een goeie is of kan je beter een andere lader kopen rond de 100 a 130 euro. die gewoon rechtstreeks in de 230 kan?
     
  4. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Jonathan,

    links verwijderd. Werken alleen als je eerst een scherm op conrad via de hoofdpagina hebt geopend.
    Over jouw opmerking m.b.t. lood/gel accu's: de 'kleine' versie (2500) kan dit niet; de 'grote' (3000) wel. De laatste heeft ook RS232 aansluiting en kan via de PC worden gestuurd. Verder is de maximale accucapiciteit van de 3000 maar liefst 100A. De 2500 moet het doen met 20A.

    Groetz,

    Jos.
     
  5. mdegans

    mdegans

    Lid geworden:
    5 jul 2003
    Berichten:
    188
    Hi,

    Ik heb zelf de 3000 versie al 1,5 jaar.
    Perfecte lader voor jouw cellen. Minimale laadstroom is 500mAh, maximaal 3A. Je kan laden met delta-peak, met capaciteit en eventueel tijd.
    Ontladen alle mogelijke opties, ontladen tot een bepaalde cel spanning (bv. 0.9v per cel) .
    De ontlaadstroom is relatief laag, 1A.
    let wel als je ooit naar lipo´s wilt kan dat niet met deze lader, maar voor jouw huidige cellen is deze perfect.

    oh ja, en voor loodaccu´s een optie die je niet vaak tegen komt, voor loodaccu standby use en cycle use.
    Dit scheelt echt, de meeste laders werken met een standby use programma.
     
  6. xxman

    xxman

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Amsterdam
    ik ben ook op zoek naar een goede "slimme" lader, en vindt deze laadstation 3000 wel wat. ik wil er 12v/12ah lood accu's, nc zender/ontvanger accu's en racing packs mee laden/ontladen.
    momenteel gebruik ik de robbe 6+3, maar deze vind ik veel te traag.
    maar 199 euro is wel een hoop geld. mijn vraag is dan ook: kan dit goedkoper? of is dit een redelijk bedrag voor een computer lader/ontlader op 220v met deze mogelijkheden.
     
  7. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Voor +- 199 euro heb je ook een Schulze isl 6-330d inclusief voeding.. :roll:
     
  8. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Precies, als je nu nog een lader van 129 euro koopt zonder Lipo lijkt me dat een gemiste kans. Een Schulze 330d (12V) kost euro 155 en kan meer dan de Conrad laders. Ook een Robbe Infinity2 Lipo is een perfecte optie (ik gebruik beide :D )... Deze computerladers lijken me veel intelligenter en kunnen ALLE cellen aan met hogere specificaties. Eén keer een goede investering for life, daar twijfel ik bij die andere ernstig aan...

    Je hebt bij deze laders dus wel een aparte 12V voeding nodig maar voor een grijpstuiver heb je een PC voeding, misschien heb je al zoiets liggen van een bv een bakkie... In het veld kun je de lader dan ook nog gebruiken op een lichte autoaccu :wink: .

    Voor meer info over deze laders even goed zoeken met de zoekfunctie, er is al alles over geschreven hier :!: .
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Over deze laders kan ik niet veel zeggen, ik ken ze niet. Ik heb echter wel twee oudere "computer" laders van Conrad en daar ben ik zeer tevreden over. Ze zijn veel simpeler dan alles wat nu op de markt is en je moet ze helemaal met de hand instellen. Een jaar of 2 misschien 3 terug is er een nieuwere versie van de computerchip op de markt gekomen die ook de NiMH cellen aan kan. Ik heb die chips gekocht en in de laders gesoldeerd. Alles werkte in één keer perfect. Er moesten ook een paar weerstanden aangepast worden maar ook dat kostte weinig moeite en werkte prima.
    Ik wil hiermee zeggen dat mijn ervaringen met Conrad apparatuur (en niet alleen deze twee laders) tot nu toe prima is. Het werkt goed en mochten er een probleem zijn dan helpt men je direct en zonder zeuren (is mij één keer overkomen).
     
  10. xxman

    xxman

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Amsterdam
    ik gebruik geen lipo's, dus als dat er niet in zit is dat geen probleem.
     
  11. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Dan denk ik gezien de inschatting van Ernst dat het voor jou een geschikte lader is :p .
     

Deel Deze Pagina