laden li-on versus lilo op graupnerlader

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door jeroens, 23 nov 2017.

  1. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Volgens mij zal dat zonder problemen moeten lukken maar je zal wel de specificaties van die cellen er bij moeten nemen.
    Zo uit m'n hoofd het volgende:
    Maximale spanning waarbij de lader moet stoppen: 4,2V. Veel mensen gaan echter maar tot 4,1V uit veiligheidsoverwegingen. Dit vergroot ook merkbaar de levensduur De capaciteit zal ietsje minder zijn, dat is enkele procenten wat je in de praktijk nauwelijks zal merken.
    Maximale laadstroom: 2C. Dit is echt het maximum, ga liever niet hoger dan 1C of misschien 1,5C.
    Maximale continue ontlaadstroom: 35A (~13C).
    Minimale spanning bij volle belasting (35A): 2,5V. Voor een lang leven kan je echter beter niet lager dan 2,9V gaan. Bij lagere belastingen (<20A) kan je beter bij 3V stoppen. Bij echt lage belasting (<5A) moet je al bij 3,2V stoppen.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    4.1 en 4.2 volt, was dat niet respectivelijk voor een cellspanning van 3.6 en 3.7v ?

    Ik weet dat de meeste Li-Ion tegenwoordig 3.7v gespecificeerd zijn maar er zijn ook 3.6v
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Klopt Roelof maar dat is de nominale spanning. Wat ik aangeef is de maximale spanning waarbij de lader stopt met laden. Een LiPo heeft een nominale spanning van 3,8V en de maximale spanning is 4,2V. Eigenlijk 4,235V maar die laatste 0,035V wordt meestal achterwege gelaten. Dit omdat het met de apparatuur die wij gebruiken vrijwel onmogelijk is om dat nauwkeurig te kunnen meten. Daarom is het beter en veiliger om de, iets lagere, spanning van 4,2V aan te houden.
     
  5. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    volgens mij is deze cel 3.6v
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Klopt Jeroens, lees mijn vorige reactie (post#4) nog eens goed!
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    De meeste laders laden op de LiOn stand maar tot 4.1V per cel. Ik gebruik deze cellen en laad ze op de LiPo stand aangezien ze tot 4.2V per cel geladen mogen worden.
     
  9. Tjitse

    Tjitse

    Lid geworden:
    11 aug 2016
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Nijverdal
    Klopt. Voor geldt het zelfde. De zenderaccu is bij mij ook een LiOn. Deze laad ik ook met de LiPo programma.
    Nu heb ik net een nieuw lader gekocht. Bij deze kun je de max stroom aanpassen. Dus heb ik de max bij programma op 4,2volt ingesteld. Werkt perfect.

    Is lader HTRC H400 duo.
     

Deel Deze Pagina