Laden van NiMH met Schultze 330-d

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door delta johan, 26 apr 2004.

  1. delta johan

    delta johan

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    213
    Hallo Grondpiloten en ander Modelbouwers,

    Ik kom er niet meer helemaal uit.
    Ik heb een handzender (Walkie-Talkie) welke ik graag met m'n Schultze 330-d zou willen laden.
    De zender heeft een NiMH accu van 9,6 Volt en 700mAh.
    Waarschijnlijk bestaat deze dan uit 8 cellen van elk 1,2 volt ?
    Er is een standaard lader bij geleverd welke laad met 0,15A en 13V.
    Ik vermoed dat er in de standaard lader geen automatische afslag ingebouwd is.

    Naar mijn idee komt de volledige capaciteit niet tot uiting en bovendien heb ik geen idee waar en hoe ik nu aan het laden ben met de orginele lader. Onladen kan met de zender zelf omdat die bij een laag (1,0 Volt per cel?) voltage uitgaat.

    :?: Nu wil ik deze accu laden met de Schultze, echter met welk programma kan ik dit het beste doen?
    Met automatisch laden wordt een veel hogere stroom gebruikt, kan dat wel?
    Met een lage stroom laden wordt continue geladen zonder stop, en kan ik nog steed m'n oude lader gebruiken...
    Met het automatische laad/ontlaadprogramma wordt bij een lage laadstroom dus een lange laadtijd na 4 uur het laden automatisch gestopt!

    In het forum heb ik kunnen lezen dat het goed is om NiMH zo af en toe een paar laad- ontlaadcycly te laten ondergaan. Nu dit zou ik graag met de Schultze willen bereiken. KAN dit wel?

    HELUPPPPPPPP


    Groeten Johan

    Keep on Flying!!! :?: 8O
     
  2. Guest

    Guest Guest

    De Schultze lader gewoon proberen (automatisch), indien de lader ziet dat er niet met een hoge stroom geladen kan worden zal de laad stroom worden aangepast. Wel even er bij blijven om te kijken of alles goed gaat.
     
  3. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Hoe weet de lader nu wat de maximale laadstroom mag zijn?
     
  4. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    De maximale laadstroom zul je wel zelf moeten instellen.

    Kunnen we niet eens een 330d faq maken?

    Groetjes, Erwin
     
  5. mdegans

    mdegans

    Lid geworden:
    5 jul 2003
    Berichten:
    188
    De 330 lader meet de interne weerstand van de cellen die aangesloten worden. Aan de hand daarvan wordt de laadstroom bepaald.
    Ik gebruik de schulze eigenlijk altijd in auto mode (behalve bij lipo's) zowel voor 'simpele' zender accu's als voor GP 3300 NiMh en 2400 NiCd's
    Bij de NiCd's gaat de laadstroom snel naar 5,5A, de GP NiMh naar 3,5A en bij de zender accu (1400mAh) nooit boven de 1A.
    Werkt dus goed.

    Menno
     
  6. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Nee, dat hoeft dus niet dat instellen. Dat meten van de inwendige weerstand wat mdegans beschrijft gaat door te kijken hoe de cellen reageren op een kleine laadstroom. Hoeveel neemt de spanning toe en hoe snel daat het als je de laadstroom weer weghaalt.
    Hieruit kan je concluderen of je grote of kleine cellen hebt, en vol of leeg.
    In automode hoef je helemaal niets in te stellen.

    Is een FAQ echt nodig? kan ik wel wat samenstellen, maar ik heb het idee dat de manual van de lader wel aardig uitgebreid is.
    http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/guide/gi6v8-d.pdf
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Het heeft wel te maken met de zekering in je zender.
    Maar doordat je meestal een dun laad snoer heb gaat hij niet sneller laden dat 0.75 mah.
    Zelf zet ik hem altijd op 2 ampere.
    Maar op automatich gaan het goed als je dat 3 keer doet kunnen ze best opknappen.
     
  8. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Maar volgens mij wilde hij juist met niet de maximale stroom laden.
    Nu ik het nog eens terug lees is dat meer mijn interpretatie van het laden van die kleine accu's in portofoontjes.

    Faq nodig?
    Wel, ik moet zeggen dat ik nog niet alle functies van de 330 zomaar even kan benutten.
    Ik zit nog steeds die handleiding uit te pluizen.
    Daarbij heb ik de indruk dat ik niet de enige ben.


    Groetjes, Erwin
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Erwin ik ben het met je eens ik kan ook nog een s geen talen dus ik top me soms wilt.

    Maar Johan kan het gewoon automatich doen omdat hij toch niet snellaad met dunne snoeren.
    Hij gaat niet hoger als 0.75 ampere.
    Ik weet alleen niet of de lader het doet om dat er in je zender misschien nog een diode of hoe heet zo'n ding tussen zit.

    Hij slaat volgens mij ook niet af als je hem 1 keer laad en ontlaad.
    Hoe dat zit met die tijd weet ik even niet uit mijn hoofd.
    Ik had het een poosje geleden ook en ik wist niet wat er aan de hand was maar na zoveel uur slaat hij uit.

    Een faq als het een hele duidelijke is lijk mijn geen gek idee.
    Maar wel lastig en erg veel werk.
    Je heb ook nog met verschillende software te maken
     
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik moet ook toegeven dat ik de handleiding van de Schulze 330 niet echt geweldig vind.

    Begrijp ik uit bovenstaande goed dat ik de "auto" functie zonder problemen kan gebuiken i.v.m. de dunne kabeltjes die aan m'n ontvanger zitten. Kan ik instellen dat hij maar met bijvoorbeeld 1A maximaal kan laden?, Ik ben dat niet tegengekomen in de handleiding..

    thanx, Cor
     
  11. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Hier onder een link naar de engelstalige handleiding.

    http://www.schulze-elektronik-gmbh.com/guide/gi6v8-e.pdf

    Op page 17 staat volgens mij dat, indien je met minimaal 0,3A laad er nog wel een auto-detectie van accu vol is.
    Dit zou een optie zijn om je accus te laden voor zender & ontvanger.
    Maar nogmaals ik moet daar nog even voor gaan zitten.

    (ik laad nog steeds mijn zend & ontvang accu gewoon via een regelbare voeding (op stroombegrenzing) :oops: )

    Groetjes, Erwin
     
  12. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Erwin Lokhorst, Wat miscommunicatie hier denk ik.
    Ik zou graag de "auto DC" functie op m'n Schulze willen gebruiken voor m'n zender en ontvanger accu's. Maar ik wil dus niet dat er 5A doorheen gejaagd wordt. Ik wil dit bijvoorbeeld beperken tot maximaal 1A of 1,5 A (om cellen en bedrading te beschermen.) Maar ik kan nergens in de handleiding vinden of dit in te stellen is. Of kunnen mensen mij verzekeren dat mijn zender en ontvanger accu's op "autoDC" of "autoC" netjes behandeld worden ivm de dunnere kabels.

    thanx, Cor
     
  13. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    V7 of V8 software?

    v7: de gevoelige afslag instellen
    v8: niet auto laden, lader probed met ca 5 amp!!

    Met NiMh zo wie zo de stroom handmatig instellen.

    Zeker weten dat de aansluitingen vh pack direct op de accu's uitkomen? Bij dat consumenten spul wil er wel eens wat electronica tussen zitten waar de lader dan weer over gaat miepen..
     
  14. Marc Bolier

    Marc Bolier Guest

    Je kan geen maximale laadstroom instellen. Wel een vaste laadstroom. Mijn ervaring is dat de 330d wel erg voorzichtig met NiMh AA/AAA cellen omgaat dwz hij start met 1C en daalt al snel naar .5/.3 C. Ook wordt bij mij bij automatisch laden vaak het afslagpunt te vroeg gedetecteerd.

    Voor het laden van zender/ontvager accu's zet ik de lader dus op 1C en dat werkt prima. Laden van motoraccu's gaat prima in auto-c.

    Groeten,
    Marc
     
  15. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Is het nodig om een NiMh accu eerst te ontladen? Ik had begrepen dat NiMh accus geen last hadden van een geheugen effect?
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Je kan hem gewoon op auto zetten
    Doe ik ook altijd.

    Je kan namelijk niet 3 keer op en ontladen en dan de maximale stroom instellen.

    Dat vind ik persoonlijk een nadeel van deze lader.
    Ook met vliegtuig cellen gaat hij vaak te snel laden bijvoorbeeld met KAN 1050 cellen.
    Ik gebruik dan een langer dun oplaad snoer.
    Zodat hij niet hoger gaat dan 2 ampere
     
  17. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Dunne snoeren is niet de juist oplossing. De lader krijgt dan een aangepaste meting. Mischien dat de deltapeik dan ook lastiger wordt herkend.

    Beste is gewone (dikke) draden en de stroom vast instellen door paar keer op "+" te drukken.

    NiMh geven onduidelijker spanningen af dan NiCad. Bij NiCad gaat automaat eigenlijk altijd wel goed. Voor NiMh stroom zelf instellen op 1C - 1.6C Dit kunnen alle NiMh verdragen. Sommige mogen iets meer. Ook niet te laag, want dan krijg je geen delta-piek meer en kan je de boel overladen.
     
  18. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @niek: het is een V8.06 die ik heb
    @satoer: in mijn geval gaat het alleen om Nicads.


    Ik heb vorige week een nieuw ontvanger pakket gekocht (sanio kr1100 ofzo). volgens de gebruiksaanwijzing moest ik eerst de cellen balanceren, en dit doen door ze op 100 mAh te laden. Ik heb dit gedaan via m'n Schulze 330d , op uitgang 2 (uitgang 1 zal niet gaan omdat tie na 3 uur vanzelf uitschakelt). na 22 uur was deze nog niet automatisch uitgeschakeld..... is dit normaal ??

    Nu heb ik het pakket een paar keer ontladen op opgeladen, er gaat altijd uit wat er weer inkomt, dus daar maak ik me geen zorgen over, wel over het opladen.

    Als ik het pakket traag laad, bijvoorbeeld op uitgang 2 met 330Mah, dan slaat hij al af bij een 850mA, laad ik het pakket sneller op met bijvoorbeeld .6 of .8 A gaat het wel goed, dan slaat hij netjes af rond de 1100 -1220 mA....

    Is er iets mis, want bij m'n andere pakketen van 1200mA, heb ik geen enkel probleem op welke manier ik ze ook laad..

    Cor
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het is heel normaal.
    Op uitgang 1 kan het ook en slaat hij niet af.
    Dit heet druppelladen er staat dan ook een C op het display.
    Dit gebruik ik altijd met nieuwe cellen

    Harold daar ben ik het wel mee eens daar om blijf ik er meestal bij.
    Ik vind het wel jammer dat,dat niet automatich kan.
    Omdat ik vind als je bijvoorbeeld met 2 ampere laad blijf hij dat doen tot hij vol is de cellen zijn dan ook warmer.
    En je kan op deze manier niet laden en ontladen zonder het iedere keer in te stellen.
     
  20. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Delta-piek en dus afslag daarop alleen bij voldoende hoge stroom. Minimaal 0.3C voor nicad, 1C voor nimh.

    Langzaamladen zie pag 17:
    I=D.1A Ladeprogramm I=0,4 A gepulst = 0,1 A Mittel Dauerladung (nur Ni-Cd & Ni-MH)
    ohne Zeitbegrenzung ohne Abschaltung lange Formierungsladung

    We krijgen de schulze faq wel langzaam voor elkaar zo.
     

Deel Deze Pagina