Lader versleten ?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door guyken, 1 jul 2017.

  1. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    Hoe kan je nagaan of je lader nog optimaal werkt ? De laatste tijd heb ik altijd moeilijkheden om mijn lipo's te balanceren . Ik heb net 3 nieuwe lipo's gekocht ( Hacker 4s 3800mah) 20C) en die balanceren zo moeilijk ?
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Heb je dan niet zo`n metertje wat je op je balancer plug aansluit ?
    Dan zie je precies hoeveel onbalans er in je pakket zit.
    Doorgaans zijn nieuwe pakketten netjes in balans.

    Laders slijten niet, maar kunnen wel stuk gaan.
     
    pipolakki vindt dit leuk.
  3. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    Ja , ik heb zo'n metertje ook . K'was gewoon aan het twijfelen vooral met die nieuwe hacker lipo's . Na eerst ontladen en nu weer opladen komen ze min of meer in balans maar het duurt erg lang en ik denk niet dat je gekochte lipo's zomaar kan omruilen .
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Balanceren duurt lang, omdat het vermogen erg laag is van de balancer.
    Als er na elke vlucht zoveel onbalans is, zou ik toch overwegen die paketten terug te geven.
     
  5. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    Na 3 tal uurtjes toch ... Ik moet ze nog invliegen natuurlijk maar idd .
    P7010002.JPG
     
  6. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    3 uurtjes valt toch mee voor balanceren. Bij onbalans. Heb er ooit 36 uur over gedaan. Dat was ook wel erg lang maar die lipos gebruik ik nu nog. Ik rijd en vlieg niet. Maar ontladen is ontladen en laden blijft laden.
     
  7. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    Ah ok ik dacht dat het lang was maar zoals je zegt bij onbalans . 36 uur ? Wow .
     
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    volgens mij is daar ergens wat niet goed,
    36 uren voor balanceren is onzin.
     
  9. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Tenzij je echt een lader hebt met een balanceervermogen gelijk een pindaschil vind ik 3 uur eigenlijk ook (te) lang.
    36 uur is simpelweg waanzin.
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    raar is dan wel dat hij toch nog gebalanceerd is naar 36 uren,
    ik zou zeggen, dat het niet meer lukt als hij al 4 of 5 uren bezig was ...
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Balanceren kan lang duren wanneer je de grenzen heel scherp stelt. Wanneer je totaal geen onbalans wilt hebben tussen de cellen dan zal her balanceren echt een hele tijd duren. De laderfabrikanten zullen dus een kleine onbalans "accepteren". Hoeveel weet ik niet maar ik denk iets van maximaal 5mV (0,005V). Voor een goede accu moet dat zeker haalbaar zijn binnen een redelijke tijd.
    Wanneer er 3 uur nodig is voor het balanceren ga ik wel denken aan een probleem met de accu. De onbalans van die accu lijkt mij gewoon veel te groot om binnen een redelijke tijd weg te wereken.
    Als je zelfs 36 uur bezig bent is er echt iets mis met die accu. Kijk niet te veel naar de "leeftijd" van die accu. Een accu die niet is mishandels kan na een jaar nog heel prima werken. Een accu die zwaar wordt mishandeld kan na een paar weken al "op" zijn. Ook de accu te ver ontladen en/of te lang leeg wegleggen kan je accu heel snel "verouderen".
    Geen twee cellen zijn exact hetzelfde en zullen dus net even iets anders op b.v. te ver ontladen reageren. Het resultaat is dat er een behoorlijke onbalans tussen de cellen in één accu kan ontstaan. Die onbalans is vrijwel niet meer weg te krijgen, zelfs niet na 36 uur en ook niet met een balancer die meer stroom kan verwerken.

    Natuurlijk zijn de accu's nu veel groter geworden. Was in het begin een 2200mAh accu al een "flinke" nu zijn dit kleine accu's. Accu's met een capaciteit van 5000mAh en meer zijn heel gewoon. De laadstroom is natuurlijk ook hoger geworden daar komt nog bij dat de accu's ook steed sneller geladen kunnen worden. Laden met 2C is heel normaal, zelfs 5C komt steeds vaker voor en het wordt steeds meer. De laadstromen worden dus echt heel hoog, een 5000mAh accu laden met 5C is laden met 25A!
    Wanneer je balancer dan maar 300mA kan verwerken en er is een behoorlijke onbalans zal het lang kunnen gaan duren. Wanneer de balancer die grote onbalans detecteerd zal hij een deel van de laadstroom om de cel(len) met de hogere spanning heen leiden. Het probleem is dat er maar maximaal 300mA omgeleid kan worden. Op de 25A is dat maar een schijntje en het zal geen zoden aan de dijk zetten. Daarom zal de balancer de lader "vertellen" de laadstroom te verminderen. Die kan wel eens verlaagd worden tot 1A of zelfs nog minder. Dan gaat het laden en het balanceren dus echt veel langer duren.

    Tot nu toe heb ik geen laders gezien die een echt hoge balanceerstroom kunnen verwerken. Op het internet heb ik eens een lader gezien die 1,5A balanceerstroom kon verwerken. Dat is een flinke stap in de goede richting maar nog steeds een "klein beetje" in vergelijking met een laadstroom van 25A.
    Maar op zich hoeft dat geen probleem te zijn zolang de onbalans maar (heel) klein is. Dan hoeft er maar een klein beetje gebalanceerd te worden en dat zal meestal ook pas gebeuren als de accu al bijna vol is. De laadstroom is dan al veel lager geworden, dan zal 1,5A meestal ruim voldoende zijn.

    Al met al heb ik dus het sterke vermoeden dat er toch iets mis is met je accu. Hoogstwaarschijnlijk een (veel) te grote onbalans. Als die na iedere keer laden en ontladen weer terug is gekomen dan is die accu waarschijnlijk aan vervanging toe.
     
    pipolakki vindt dit leuk.
  12. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    5mV is hier toch wel een beetje onpraktisch hoor.
     
  13. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Nu zijn de accu's welke ik gebruik al redelijk op leeftijd aan het geraken maar niet bepaald uit balans.
    Bij de laders welke ik gebruik (Hyperion 720 en een Graupner ultra duo 80) laad ik normaal met een eindpunt van 95% en het balanceren neemt dan even ruw geschat iets van 15 minuten in beslag, hooguit.
    Vandaar dat ik schreef dat 3 uur (zoals Ernst ook reeds aangaf) voor mij al een teken is dat de accu overleden is.
    36 uur gaat al helemaal niet op want ik laad nooit zonder dat ik in de buurt ben en nooit over de nacht.
     
  14. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    De hacker lipo's waar ik van spreek ( met 3 u balanceertijd ) zijn dus wel nagelnieuw aangekocht ! Heb ze verder nog niet gebruikt , hopelijk blijft het eenmalig om zo lang te balanceren .
     
  15. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Welnu, als één van mijn accu's nu naar 3 uur gaat (vanaf dat kwartiertje) dan is die accu slecht.
    Jouw lader zou iets van 250mA moeten hebben op de balancer. Het is niet extreem veel maar toch evenmin een kneusje.
    Heb je niet iemand anders in de buurt met een deftige lader en dat je hem daar eens aanhangt ter vergelijk?
    Niet direct voor de hand liggend met gelijk 3 tegelijk maar ook de duurdere Hacker LiPo's kunnen stuk zijn/gaan.
    Wie weet bijv. hoe lang deze al in de shop lagen? (even in het algemeen gesteld)
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ander "trucje" is om de accu met een normaal vermogen (0,5 of 1 ampere) te ontladen tot een nette afslag (zeg 3.6 per cel of zo), en daarna weer rustig (0,5 C) op te laden.
    de lipo cellen zijn intern ook op elkaar aangesloten (er komt immers 1 stekker uit), en nivelleren intern ook enigzins.
    door zo rustig te ontladen en te laden geef je de balancer meer tijd, en je maakt zijn werk wat makkelijker door het rustig te doen.
    des te meer vermogen, des te groter de verschillen tussen de cellen tijdens laden/ontladen.

    je kan eventueel wel even kijken of 1 cel tijdens het laden significant omhoog gaat in voltage tov de rest.
    zo ja, dan is dat de "mindere" cel.
    schiet die cel vrij heftig omhoog, komen de andere cellen niet in de buurt: vrij rotte cel...

    Qua balance tijd: ik zie dat nooit zo erg, omdat mijn lader het vermogen gewoon terugschroeft als hij merkt dat er veel te doen is.
    als de lader foutmeldingen gaat geven (op een gegeven moment geeft hij het op :D) ontlaad en laad ik hem vaak en keer zoals eerder beschreven. komt eigenlijk maar 1 a 2 keer per jaar voor met 6 regelmatig gebruikte pakketten.
    volgende laadsessies geef ik zo'n accu meer laadtijd (dus 1C ipv 2C, of 0,5C ipv 1C), en dan gaat het vaak weer een stevige tijd goed.
    aangezien het een set accu's betreft (tegelijk gekocht),gaan de andere ook meteen omhoog in laadtijd.
    qua totale laad/balancetijd zitten ze nooit zo extreem ver over de te verwachten tijd heen..
    dus 0,5C = 2 uur laden
    gaat hij er langer over doen/geeft hij met 0,5C foutmeldingen, is het pakket voor mij echt op.
    in de praktijk merk je dan ook wel dat de puf er uit is.
     
  17. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    Ik ga eens terug posten na dat ik ze een paar keer gebruikt heb . Dan weten we meer . Wat de klant nooit weet is idd hoelang ze al op stock liggen in de shop ?
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    eerste paar keren gebruik zijn ze zowieso nog niet op "sterkte", dus ff rustig aan.
    na 2 keer laden laten de cellen wel gewoon zien of ze goed of fout zijn..
     
  19. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Dit was de laatste cyclus na 2x op 999.99 minuten te hebben gestaan! Accu's nog steeds in gebruik.na 5.5 jaar! [​IMG]
     
  20. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Ernst, 5mV onbalans is voor 1 cel (op het moment van bijna vol, dus 4.2V) iets meer dan 0.1%. Bij een meer cellig pakket moet de balancer dat meten op een spanning die x keer 4.2V hoger is. Lijkt me ambitieus (en duur). 50mV lijkt me realistischer (en betaalbaar).
     

Deel Deze Pagina