Landen met remkleppen....

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Raimond64, 1 aug 2017.

  1. Raimond64

    Raimond64

    Lid geworden:
    24 okt 2015
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Velp
    Als ik bij de landing de remkleppen activeer...schiet het toestel een stuk naar boven, zelf als ik maximale mix heb ingesteld met het hoogteroer. Hoe kan ik hier een oplossing voor vinden?
    Zou een vertraging op de remfunctie(2 seconden?) hierbij een goed alternatief zijn?
    Nog andere suggesties?

    Ik hoor het graag.
    groet, Raimond.
     
  2. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    wellicht even handig als je vermeld om welk toestel het gaat.
     
  3. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Mix je wel de goede kant op ?
    Vraag me niet waarom ik dat vraag...:rolleyes:
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.974
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sowiso zal het toestel kortdurend omhoog komen, tot de snelheid er weer wat uit is.
    Of je mixer is niet actief (staat nog op inhibited): dan kun je verstellen wat je wilt maar gebeurt er niks....
     
  5. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik denk dat je hier spreekt over flaps ipv remkleppen.

    Misschien even toelichten
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Dat is een volledig normale reactie voor een vliegtuig als het nog (te) snel vliegt wanneer je de kleppen gebruikt. Dat komt doordat vrijwel alle kleppen de eerste 20° tot 30° ook als flaps werken en dus de lift van je vleugel vergroten. Met je hoogteroer de neus naar beneden duwen is een heel goede remedie maar dat werkt niet voldoende wanneer je te snel vliegt.
    Dat is bij de "echte vliegtuigen" precies zo. Daar komt bij dat je boven een bepaalde snelheid de kleppen (flaps) niet eens mag gebruiken omdat de krachten die er dan op komen te staan te groot worden en de zaak kan beschadigen. Daar zal je met het gemiddelde model vliegtuig niet snel last van hebben.

    Hoe remmen vliegtuigen dan? Wel, als eerste door simpel gas terug te nemen en dan de neus omhoog te trekken om te voorkomen dat je hoogte verliest. Door de hogere invalshoek wordt de weerstand groter en zal de snelheid lager worden. Daar kan je een heel eind mee door gaan maar op een bepaald moment zal je de flaps moeten gaan gebruiken omdat je anders de zaak zal overtrekken. Door die flaps zal de lift groter worden maar ook de weerstand. Je zal dus nog langzamer gaan vliegen. Uiteindelijk zal je weer gas bij moeten geven om dat weer tegen te gaan. Daarom zal je vrijwel altijd merken dat er meer gas wordt gegeven als het vliegtuig naar je vakantie bestemming dicht bij de landingsbaan komt en alle flaps uitgeklapt zijn (worden).
    Om bij hogere snelheden ook te kunnen "remmen" hebben heel veel vliegtuigen spoilers bovenop de vleugel. Dat zijn een aantal kleppen die omhoog geklapt kunnen worden. Dit verstoord de luchtstroom boven over de vleugel en veroorzaken heel veel turbulentie. Daardoor krijg je veel weerstand dus remt het af. Elke vleugel heeft meestal maar twee of drie van deze kleppen. Ze zijn niet zo groot en zitten meestal in het eerste 1/3 deel het dichtst bij de romp.
    Bij hoge snelheden worden ze overigens ook gebruikt in plaats van de ailerons. Als je bij de vleugel zit moet je maar eens kijken dan zie je ze regelmatig een (klein) beetje omhoog komen om de vleugels horizontaal te houden.

    Wat moet jij nu doen? Eerst snelheid verminderen en als die er voldoende uit is pas die kleppen gebruiken. De kans is aanwezig dat de snelheid er dan te veel uit zal gaan en je weer (iets) gas bij zal moeten geven. Blijft je model toch te veel omhoog gaan dan zal je de uitslag van je kleppen moeten vergroten. Dan zal de liftvergroting veel minder worden en zelfs helemaal kunnen verdwijnen De remwerking kan heel groot zijn. Pas dus op dat je dan niet te langzaam gaat vliegen en geef wel voldoende gas bij om dat te voorkomen.
    Ga het allemaal eerst eens grondig oefenen op een veilige hoogte zodat je weet hoe je model reageert. Doe het alsjeblieft niet bij de eerste landingspoging. Als je dan te veel snelheid verliest of misschien zelfs lift verliest zit je tegen de grond voor je het weet.
    Succes.
     
  7. Raimond64

    Raimond64

    Lid geworden:
    24 okt 2015
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Velp
    Dank voor jullie reacties:thumbsup:
    Ik heb het inderdaad over de flaps en zowel bij mijn electrozwevers Skiron van Staufenbiel en Phoenix 1600 van HK gebeurd dit. Mijn mix staat echt wel goed hoor....
    Iemand ervaring met de vertraging? Zender is Graupner MZ18.

    groet, Raimond.
     
  8. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Een vertraging gebruik ik altijd. Dat laat de boel een stuk soepeler verlopen, er is geen schok reactie van de kist en bij het eerste gebruik geeft het je de tijd om te zien wat er gebeurt en te reageren op de reactie van de kist. Ook beter voor de ophanging van de flaps.
    Wat Ernst zegt bij hoge snelheid en flaps vol uit dat gaat de kist omhoog ook met een mix of je moet 100 % mixen, maar dan duik je weer als de snelheid juist is.
     
  9. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Gebruik je alleen flaps met hoogteroer correctie of de zogenaamde butterfly stand, dus flaps ongeveer 45graden naar beneden, rolroeren 6-8mm omhoog en wat hoogte correctie?
     
  10. Raimond64

    Raimond64

    Lid geworden:
    24 okt 2015
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Velp
    Ik gebruik alleen de flaps met hoogteroer correctie. Heb nog nooit de butterfly stand geprobeerd maar kan dit ook eens uitproberen. Vandaag heb ik de vertraging uitgeprobeerd en dat geeft al een rustiger vliegbeeld. Moet nog wel wat down bijgeven maar toch een vooruitgang...
     
    prijszinski vindt dit leuk.
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik zet altijd een vertraging op de flaps. Alleen al omwille van het rustige karakter. Een eindje geleden faalde een flapservo van mij tijdens de "final" van een landing met mijn p51. Resulteerde dus in een gewrongen zachte rol die er langzaam ingestuurd werd (1 flap).
    Had direct door dat er iets niet klopte met de flaps, weer ingetrokken en zonder geland uiteindelijk.
    Ik mag er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als de flaps direct volle stand zouden gekomen zijn.
     
    P.L. vindt dit leuk.
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Als je de kleppen op een schakelaar hebt,is het idd verstandig een vertraging in te stellen.
    Op mijn zwevers bedien ik de remmen met de gasstick, dan vind ik vertragen niet fijn/wenselijk
     
    P.L. vindt dit leuk.
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Raimond, welke kant laat je de flaps op gaan?
    Naar boven of naar beneden?
    Flaps naar beneden is een typisch motorkist instelling om meer welving in je vleugel te krijgen zodat je meer lift krijgt en dus langzamer kan landen.
    Een zwever lift al genoeg, je wil alleen de snelheid eruit hebben.
    Bij de F5B kisten kan je zelfs bij 200 km/u flaps trekken en dan heb je als je goed gemixt hebt weinig hoogtewinst of verlies.
    Maar het remt als een gek, zelfs aanduikend komt het model met een slakkegangetje naar beneden.
    Wij zetten de ailerons omhoog en de flaps dan zoveel mogelijk naar beneden.
    Butterfly.
    Butterfly stand is ook de enige goede manier om een zwever te remmen zonder remkleppen.
    Het enige waar je op moet letten is dat je net voor je de grond raakt de butterfly uitzet anders trek je de tandwielen uit je servo's.
    Hoogteroer staat iets omhoog meegemixt (bij mij was dat 10%) en absoluut geen vertraging instellen!!
    In geval van nood heb je dan ook een vertraging en dat secondje vertraging kan je je kist kosten.
    Ik heb er mee ge-experimenteerd en je hebt minder controle met een vertraging erop.

    Dan nog een andere tip.
    Probeer eens na te denken of gas op een schakelaar geen optie is.
    Wij vliegen allemaal zo en dan kan je de gasknuppel gebruiken om remmen te trekken.
    Bij volgas op de knuppel staat alles neutraal en als je dan het "gas" dichttrekt komt de butterfly eruit, je kan dan ook gedoseerd remmen.
    Plus dat het gooien ook makkelijker gaat met de motor op een schakelaar die net onder je vinger zit.

    GJ
     

Deel Deze Pagina