Nog maar weer even een vraagje , wat is ongeveer de verhouding tussen de vaartijd en de grote van de schroeven . Ik vaar met een Mystic 84 cm en heb hier op het moment 40 en 43 mm schroeven ( 2 blad 1/4 bij ) . Wat zou ik eventueel kunnen winnen aan vaartijd met kleinere schroeven ? En moet ik dan bij 2 blad blijven of zijn 3 blad uitvoeringen zuiniger ? Ik snap dat ik dan in ga leveren in top snelheid , maar scheelt dit veel . Zijn hier rekentabellen voor om dit te berekenen ? Ik ben een beetje op zoek naar het mooiste compromis tussen snelheid en vaartijd . Motoren zijn 3674 met 2085 KV en vaar ze op 4 S. Groeten Tino
Meten is weten... Kijk maar 'ns aan het begin van het ingesloten YT-filmpje. Daar wordt een Excel-werkblad getoond en een berekening op basis van het bijgeladen aantal mAh en de vaartijd. Het werkblad zit zeer eenvoudig in elkaar. De setup die je omschrijft, komt redelijk overeen met hetgeen in de Hydro 2-klasse (Naviga/ LM) wordt gevaren. Wedstrijden duren 6 minuten plus een beetje. Kortom, daar zou je naartoe kunnen werken.
Hallo Tino, Welke Lipo's (capaciteit) gebruik je nu en wat is je vaartijd en snelheid? Met kleinere props hoeven de motoren minder hard te werken en zullen minder stroom trekken (duh...), maar vreselijk veel vaartijd zul je daarmee niet winnen, afhankelijk van hoe klein je propt ligt dat in de orde van een paar minuten. Afgezien daarvan, een speedboot die nét in plané over het water sukkelt, is ontstellend slaapverwekkend om te besturen... Groeten, Jan.
Ik heb 5000 mah lipo’s snelheid kan ik niet meten vroeg me alleen af hoeveel extra vaartijd minder grote schroeven opleveren . Zonder heel veel in te boeten kwa snelheid , is voor mij echt een fun boot dus als ik wat langer kan varen zonder echt veel snelheid in te leveren zou ik dit een optie vinden . Groeten Tino
Proberen is de beste optie. Mm-tje eraf en varen. Maar als je een bepaalde snelheid gewend bent, is langzamer saai tot op het bot.
Als je geen bak met (metaal)props hebt liggen en je props (L&R) zijn metaal, dan is die methode redelijk arbeidsintensief vanwege het opnieuw balanceren en slijpen (en destructief). Neem in dat geval een paar Graupner carbon om zoiets te testen. Groeten, Jan.
Sorry, ik bedoelde: neem een prop van een mm kleiner (idd een serietje K van Graupner) Niet: haal er zelf een mm af.
Snelheid zegt niets. Rondetallen en gemiddelde current wel. (SAW is ander hoofdstuk) Carbon-props gebruik ik zelf niet meer... Meestal test ik twee/ drie verschillende props en baseer daarop m’n definitieve keuze (Excel werkblad als onderbouwing). Veelal gebruik ik 1,4 pitch... in Duitsland worden op het ovaal ook successen geboekt met veel hogere pitch (1,9?). Dus proberen is altijd de moeite waard.
Meten is weten, en het veiligst. Opgenomen stroom is rechtevenredig met pitch¹, #bladen¹, spanning², Kv³ en diameter⁴. Opgenomen vermogen rechtevenredig met pitch¹, #bladen¹, spanning³, Kv³ en diameter⁴. Het bovenstaande geldt alleen wanneer boot in zelfde mode blijft varen.
De vorm en scherpte van de bladen, gesteldheid van het wateroppervlak, wind, vaarstijl piloot... allemaal van invloed.