LB dagen 2017

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Bruno van Hoek, 15 jan 2017.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    5.589
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Op de zaterdagen 13 mei en 30 September vinden op het terrein van de MV Almere de jaarlijkse landelijke LB dagen plaats.

    Ooit in gang gezet door Henk de Jong en Bruno van Hoek als opvolg-event van het Daedalus LB ontmoetingsweekend dat zich zelfs een keer op een ingesneeuwde vliegbasis Leeuwarden afspeelde.

    Het doel van deze dagen is om mede enthousiasten te ontmoeten, over LB modellen te praten, theorie door te nemen, vliegdemonstraties te geven en bij te wonen.
    Er is gelegenheid vlieglessen te volgen (voor mensen die -nog- geen eigen model hebben bestaat er de mogelijkheid met een van onze trainers te vliegen), je nieuwe model in te (laten) vliegen en tips te krijgen over de afstelling van je model.

    Een speciale doelgroep zijn de RC vliegers, die te kennen geven precies te weten wat LB in houdt, "omdat ze heel vroeger ook zo'n 0,8 cc Cox op een RTF plastic model hadden" . Of degenen die, zonder het ooit te hebben gezien, laat staan geprobeerd, menen te weten dat LB saai is, omdat "er alleen maar rondjes worden gevlogen".
    Hen willen we laten meemaken, hoe LB in het echt gaat en daarmee tot het verhelderende inzicht te laten komen waarom wij "nog" met LB vliegen.

    Er zullen modellen te zien zijn uit diverse klassen die normaal vanaf een grasmat opstijgen, onder andere kunstvlucht, carrier en combat. En er zal, indien nodig, kunstvlucht coaching zijn.
    Maar bovenal wordt er LB gevlogen.
    Op het grote 100x100m veld worden 4 cirkels uitgezet voor gelijktijdig gebruik en direct naast de RC pits ligt nog de (vaste) vijfde cirkel, die tijdens de andere dagen van het jaar gedeeld wordt voor heli hovertraining.
    De LB dagen worden aan het eind van de middag meestal afgesloten met een 'flying circus', een zo groot mogelijk aantal trainers met tamme (!) 2,5cc motoren wordt tegelijkertijd in 1 (!) cirkel in de lucht gebracht.

    Henk (L) & Bruno (R)
    [​IMG]
     
  2. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    324
    Wat je wilt......

    Op de eerste Almere Flugtag gaan we een nieuwe manier van Stunt wedstrijdadministratie uitproberen. De Jury krijgt een kastje waar je een piloot nummer en de figuur scores in op kunt geven. De score rolt er dan automatisch uit.

    We hebben dus enkele piloten en juryleden nodig die dat een keer willen proberen. Opgeven kan ter plaatse want we maken vooraf geen enkele planning, geen juryformulieren en geen loting. Gezien het experimentele karakter zal de jury niet voor elke vlucht hetzelfde zijn. We maken wel een klassement om te kijken of alles naar behoren werkt.

    Er is geen prijsuitreiking en verder dan eeuwige roem gaan we niet. De inschrijving is dan ook kostenloos.
    ArduJury.JPG
     
  3. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.421
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    In navolging van de systemen die ze ook in Landres gebruiken? IMG_20160716_151516.jpg
     
  4. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    324
    Nee, het is een geheel eigen ontwerp opgebouwd uit standaard componenten. Arduino UNO, 16x2 LCD display en 4x4 toetsenbord.
     
    classicracer vindt dit leuk.
  5. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    324
    Met 4 oplaadbare penlites kun je 12 uur een backlight gebruiken, dat komt de leesbaarheid ten goede. Voordeel van NiMH is dat je niet bang hoeft te zijn voor te lage eindspanning.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 31 mrt 2017
    classicracer vindt dit leuk.
  6. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    324
    Systeem is gereed voor de test. Op de ArduJury (met blauw LCD) registreren we de scores, die worden draadloos naar de ArduMarshall (geel-groen LCD) verzonden waar we de Jury scores bij elkaar tellen om vervolgens het klassement naar een tablet te sturen. We hebben twee piloten en een jurylid gevonden die willen testen, nu alleen nog een Circle Marshall vinden.

    ArduMArshall.JPG
     
  7. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    324
    En het klassement op de tablet ziet er dan zo uit:

    ArduKlassement.JPG
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    5.589
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Vooralsnog kon het slechter....
    https://www.windfinder.com/weatherf...nder.com&utm_medium=web&utm_campaign=redirect

    Hier zijn ze wat minder optimistisch: https://www.buienradar.nl/weer/almerehaven/nl/2759880/5daagse

    Maar we gaan het zien.

    Er lopen zaterdag een aantal zaken door elkaar heen, maar als je met 6 piloten in een cirkel zonder brokken weer beneden kan komen, moet dit ons als LB-ers ook lukken.

    Behalve de gebruikelijke feestvreugde:

    Hebben we een testwedstrijdje om de door Erik hierboven voorgestelde apparatuur te testen.
    Daar hebben we 1 cirkel voor nodig, blijven er nog 4 over...

    Ook hebben we een team documentairemakers over de vloer dat ons eens mooi wil neerzetten.
    Laten we hen dan ook behulpzaam zijn.
    Soms zal er even iets geënsceneerd moeten worden omdat het spontaan te moeilijk wordt, alles in een keer goed voor de camera te krijgen. Enig begrip hiervoor wordt op prijs gesteld.

    We beginnen met vliegen om elf uur, maar we kunnen best wel wat handen gebruiken om het terrein in orde te maken.
    Daarmee gaan we al om een uur of tien van start.
    Ik zorg voor de markeringsverf, brengt iemand een meetlint (min. 25 m) mee?
     
  9. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    31
    25 meter heb ik niet, 20 meter wel, toch meenemen?
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    5.589
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Nou, we moeten een vierkant van 100 x 100 m opdelen in vier vakjes van 50 x 50 m en van die vakjes ook nog eens de middelpunten op ~ 0,5 m nauwkeurig bepalen.
    Als jou dat vlot lukt met een 20 m lint, be my guest. Maar het is het eerste wat we doen en ik weet niet of je zin hebt om er al om tien uur te zijn....:eek:;)
     
  11. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    31
    1
    10 uur gaat lukken
     
  12. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    324
    In 1981 hadden ze op de UK NATS hetzelfde probleem en kwam de inrichter op het lumineuze idee om het center van de cirkel op 20m van de rand te plaatsen. Voor het vliegen maakte dat niet uit. Wel voor de onfortuinlijke Ierse toeschouwer die netjes langs de rand liep toen ik mijn rugvlucht maakte in vol vertrouwen dat hij buiten de cirkel liep. De Ier overleefde de aanslag maar mijn model niet, na een nacht doorwerken heb ik de finale gevlogen maar een overwinning zat er niet meer in. Jaren later heeft Rob Metkemeijer met dit model in Genk het duurrecord op 6uur20minuten gezet.

    Bij deze het verzoek de middelpunten echt op 25m uit de rand te plaatsen.
     
  13. stunthenk

    stunthenk

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    362
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik zie me nog na die crash in Rob z'n Kadettje langs alle handelaren rijden om voldoende balsa, lijm en solarfilm te kopen. In mijn herinnering kwam je na 4 uur repareren uit die hangaar gelopen om 2e te worden! Ik werd toen 4e, met mijn Derringer. In ieder geval wisten de Engelsen niet wat hun overkwam, met 2 van die volstrekt onbekende Nederlandse jonge honden die even hun Nationals over kwamen nemen. En Rob en Hans wonnen op hun sloffen 1/2A Teamrace met een gemodificeerde FMV in een standaard F2C model...
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    5.589
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Gezegd moet worden dat Henk die wedstrijd later nog twee keer heeft gewonnen.
    De eerste plaats levert normaal gesproken de Britse kampioen op, maar omdat buitenlanders dat niet kunnen worden, zal hij wel nulde zijn geweest.:D

    In het kader van deze sterke, doch waar gebeurde, verhalen heb ik er ook nog een.
    Heel vroeg in het seizoen 1987 togen twee nederlandse kunstvliegertjes naar een wedstrijd in Friedrichshafen aan de Bodensee.
    Daar was een grote modelbouwbeurs en buiten had men een F2B wedstrijd gepland.
    Ineens besef ik dat dit dertig jaar geleden was....:eek:
    [​IMG]
    Nou, dat hebben ze daar geweten...:(
    Henk vloog uiterst relaxed naar de eerste plaats en in zijn slipstream ging ik met zilver naar huis.:yes:
    Ik heb die wedstrijd daarna niet meer op de kalender gezien. :bye:
    Denk dat daar Bodman voor in de plaats is gekomen.
    Overigens vlogen wij in die tijd alle drie met SuperTigre G21/46 motoren in modellen die daar gemiddeld eigenlijk te groot voor waren. Henk's Juno was de gunstige uitzondering.
     
  15. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    2.178
    Locatie:
    Nederland
    Wat dacht je van een touw van 25 meter....zelfs met een meetlint van 1 meter is dat nog te maken.
    Met een meetlint van 20 meter meet je gewoon 2x 12,5 meter af, is het touw ook 25 meter.
     
  16. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    324
    Voor de kenners, een (1) C Kadett, twee Stuntviegtuigen met demontabele maar ongedeelde vleugel, drie (3) teamrace modellen en vier (4) personen. Omdat de vleugels van de hoedenplank tot binnenspiegel hingen moest de bestuurder aan de overige passagiers vragen of hij van baan kon wisselen op de snelweg, het liep goed af. Ckadett.jpg
     
    Gea en jef vinden dit leuk.
  17. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    324
    Het systeem in bedrijf, op enkele kleine opmerkingen na voldeed het prima. We gaan de serieproductie opstarten en hopen dat er voor het NK nog een testwedstrijdje te organiseren valt.

    Serieus werk.JPG
     
  18. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.162
    Locatie:
    Oegstgeest
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    5.589
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Tja, als je hier je successen laat zien, dan moet je ook durven opbiechten als er eens iets niet zo heel geweldig gaat. Toch? :oops:

    Over het geheel genomen was deze dag een succes, helemaal gezien het weer.
    We hoefden slechts heel af en toe even naar binnen omdat je van wat er al viel, net nat zou zijn geworden.

    Nee, geen klagen, integendeel.
    Het documentaireteam heeft de hele dag opnames gemaakt en ik heb er vertrouwen in dat we er goed op staan.:thumbsup: Eind dit jaar op het Filmfestival en volgend jaar op tv....
    Vol met mensen die een passie hebben die door weinigen gedeeld wordt. Maar (dus?) er wel 100% voor gaan.

    Wat ging er dan wel mis?:weetnie:
    Nou, ik beperk me even tot de zaken waar ik bij betrokken was.
    Ik werk even terug in de tijd.
    Als laatste zou ik nog een stukje vliegen met de 2,5 cc dieseltrainer voor opnamen met een vaste ('locked shots') camera die over mijn schouder meekeek.
    Geen centje pijn, zo leek het. Maar na ongeveer een minuut of twee hield de motor er, onder een onheilspellend gereutel vrijwel op slag mee op. Model vloog op dat moment in rugvlucht, in die vliegstand dus maar uitgezweefd en op de rug geland. Tot zover niks aan de hand, zo leek het. Maar het geluid klonk wel heel akelig......
    Tja, en toen bleek de verbinding tussen krukas en zuiger niet meer zo te werken als verwacht. Drijfstang gebroken.....:mad:

    20 minuten eerder vloog ik tijdens het vliegend circus met de 2,5 cc glow trainer van Henk en dat ging eigenlijk best, totdat er een spookvlieger opdook die ik nog met lichtsignalen trachtte te waarschuwen.:eek:
    Toen dat niet hielp probeerde ik omhoog uit de gevaren zone te komen. Dat ging heel even goed, totdat ik toch nog de lijnen van onze spookFred tegen kwam.:confused:
    Klimmen over het hoofd met een trainer, tegen de wind in, is op zich al een hachelijke onderneming, word je daarbij ook nog eens afgeremd, dan wint de zwaartekracht.
    Zo ook hier. Model volgas, met een boog slaphangende lijnen achter zich aan, de grond in. :mad:
    Onaangenaam flinke schade. Niet fijn, omdat het mooi wel Henk's trainer was. En ik vind dat ik zelfs dat soort situaties goed moet kunnen oplossen. Niet dus....:oops:

    Ik had beter moeten weten, eigenlijk moet je na 1 incident stoppen, maar voornoemde twee kwamen er gewoon nog bij.

    De ellende begon om een uur of drie. De wind was al wat aangetrokken, maar eigenlijk voelde het vliegen heel stabiel en probleemloos. Misschien had ik er rekening mee moeten houden dat ik al sinds een uur of half tien op dat veld aan het ronddraven was en niet echt had gepauzeerd. (Je wordt ouder en je wilt het toch niet weten...:hammer:)
    In ieder geval, ik kwam net ergens 0,05 sec reactietijd te kort.:weetnie:
    Tijdens de F2B testwedstrijd raakte ik middenin een vierkante acht net de grond, de linker onderhoek zat nog gewoon op z'n plaats, ergens tussen 1m50 en 2m van de grond, niks aan de hand, zo leek het.
    Vlak voordat ik -op de rug vliegend- weer in het midden van de figuur zou zijn aangekomen om vervolgens weer verticaal te stijgen, zakte het model plotseling tegen het gras. :eek: Ik stuurde nog wel, maar net niet genoeg. Too little, too late.:oops:
    Krak!!! En daar vloog het kielvlak met nog wat onduidelijks er achteraan.:(
    Motor was bij de eerste aanraking meteen gestopt, dat was mijn redding, want als je motor doorloopt met een beschadigde prop, dan trilt binnen 10 seconden je hele model uit elkaar.
    Na het gras geraakt te hebben kon ik op pure kinetische energie en een beetje geholpen door de wind, een halve loop voorover draaien met aansluitend landing en stop binnen 3/4 ronde.:worship:
    Toen bleek het kielvlak met bijbehorend rompdeel van z'n bevestiging te zijn gescheurd onder medeneming van een stuk romprug.:mad:
    Doordat mijn timer controller voortdurend het toerental meet en aan de hand daarvan de motor bijregelt, kwam dit nu goed van pas.
    Als het toerental onder de ~6000 zakt, gaat het systeem uit van een prop-strike en vrijwel onmiddellijk wordt de motor uitgeschakeld. Dat was goed te zien, want een propblad had een duidelijke scheur bij de bladwortel, het andere blad nog maar een klein knikje.
    De grootste uitdaging wordt dit zo onzichtbaar mogelijk te repareren, het is geen model met krimp/plakplastic...
    OK dan, voor de ramptoeristen, mijn eerste schade in meer dan 20 jaar F2B:
    [​IMG]
    Een bijzonder inkijkje:
    [​IMG]
    Aan de onderkant: het triplextabje dat in het kielvlak/laatste stukje romp zat gelijmd, nog netjes bevestigd met zijn M3 inbusboutje
    [​IMG]
    Van onderen zien de hoogteroeren er nog niet eens zo gek uit:
    [​IMG]
    Hier waar het eerder genoemde triplex spantje heeft gezeten, ook het alu busje zit daar nog aan.
    Alles wat rest is een groot gat in het balsa....
    [​IMG]

    Aan de bovenkant is ook het bevestigingsplaatje uit de romp gerukt:
    [​IMG]
    Dit is vanaf de andere kant gezien, je ziet dat er een flink gedeelte van het -epoxy/microballoons- vloeistuk is verdwenen:
    [​IMG]
    Dat vonden we, op deze bizarre wijze versnipperd, terug:
    [​IMG]

    Als je het stuk romprug op zijn plaats legt zie je al dit:
    [​IMG]

    Het gaat helemaal goed komen, maar ik neem er even de tijd voor om het zo goed en mooi mogelijk te repareren!
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    16.744
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... maar hopen dan dat na 20 jaar schadevrij vliegen, je reparatie-vaardigheden er niet al te roestig geworden zijn....

    Succes, Bruno, en lullig, zo'n pechdag....
     

Deel Deze Pagina