Le Soleil Royal scratchbouw 1:77

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ronvanleeuwen54, 17 aug 2017.

  1. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Hallo forumvrienden,

    Het wordt weer eens tijd iets nieuws te plaatsen op het forum. Na het afbouwen van de HMS Prince heb ik mij voornamelijk bezig gehouden met een doorsnede 1:90 van de Santisima Trinidad. Een kit van Occre waarvoor ik een waardebon had gekregen van mijn beide dochters. Ik heb het model eigenlijk geheel van tekening en BB zelf gebouwd van eiken zonder gebruikmaking van de onderdelen m.u.v. de kanons en de geschutspoorten want die waren echt te mooi om te laten liggen. M.n. eiken omdat ik het een fraaie houtsoort vind die zich prima laat bewerken en een zeer fraaie nerf heeft dat ook, nadat het hout geverfd en bewerkt met een wash prachtig naar voren komt. Bovendien moest het niet teveel tijd kosten maar dat valt nog goed tegen. Maar ik verwacht binnen een maand of twee wel klaar te zijn. Voor wie facebook heeft kan me liken (wat een woord) en volgen https://www.facebook.com/classicsailingshipmodels/
    Inmiddels zijn de aan te schaffen materialen binnen voor een nieuw project: Het Franse linieschip de Soleil Royal van Lodewijk XIV, In Brest te water gelaten in 1669, een tijdgenoot van de Prince dus en net zo, zo niet nog bizarder gedecoreerd.
    In totaal hebben vier schepen de naam Soleil Royale gedragen, echter heeft alleen het tweede schip met deze naam faam verkregen. Het ontwerp en de ornamenten waren van zo'n extravagantie dat ze een plek in de marine geschiedenis hebben verkregen. De slag van Barfleur waar ze aan deelnam, begon op 19 mei 1692 en duurde bijna twee dagen. Na zwaar beschadigd te zijn geraakt trok ze zich terug met drie anderen en werd systematisch vernietigd door de Anglo / Nederlandse vloot. Het werd gerapporteerd dat haar verwoesters zich schaamden om deel te zijn van haar ondergang. Ik ben van plan het hele schip van eiken te maken. m.u.v. de spanten. Inmiddels heb ik de tekeningen en de ornamenten binnen gekregen dus het feest kan beginnen. IMG_5075 (Large).JPG
     
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat ziet er uit als een goed versierd schip Ron, veel succes, mijn sigaartje ligt er klaar voor om je te volgen. :):)
     
  3. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.302
    Locatie:
    Hillegom
    Dat wordt nog een hele klus denk ik.
    Veel succes in ieder geval.
     
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi
     
  5. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    746
    Locatie:
    kop van drenthe
    ron zelf vind ik de schaal voor eiken niet zo leuk appel of perenvind ik mooier en is ook eenvoudiger te bewerken.
     
  6. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    IMG_5076.JPG IMG_5077.JPG Bekijk bijlage 253074 Bekijk bijlage 253074
    Ik begrijp je Cees, het is wellicht wat fijner van structuur. De bewerking van eiken bevalt me, na het nodige oefenen, overigens prima. Het is niet te hard, goed te zagen en te buigen, ook hele kleine latjes. Maar je moet wel goed hout zonder kwasten hebben. Maar deze structuur vond ik zo mooi dat ik dit zo wil toepassen. Ik hou van geleefd en zware tinten. Zoals bij schilderijen van Johan van der Velde
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2017
    Wooden Shipbuilder, Jaques en janzwart vinden dit leuk.
  7. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Ik kon het niet laten. Een eerste proefje met een steekloop van één van de stukken bekeken, betast, aan geboord, gevijld. Het is dus pure messing en geen goor knetterhard gietsel. Dus in de Brassblak. De gietnaden moeten nog iets beter bewerkt worden maar verder, top! IMG_5078.JPG
     
    Wooden Shipbuilder, JanZMC en Jaques vinden dit leuk.
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    een mooi bewerkt schietbuis, als de rest ook zo is, :)
    De doorsnede ziet er ook mooi uit Ron
     
    Wooden Shipbuilder en ronvanleeuwen54 vinden dit leuk.
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi project Ron, jou inmiddels een beetje kennende zal het wel weer een prachtig model worden, ik wens je veel succes.
     
    Wooden Shipbuilder en ronvanleeuwen54 vinden dit leuk.
  10. Puntus

    Puntus

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Lochristi
    Als nieuweling hier leer ik enorm veel van bouwers als jij. Ik volg je met veel belangstelling.
     
    Wooden Shipbuilder en ronvanleeuwen54 vinden dit leuk.
  11. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Nu - kom maar op Ron!
     
    ronvanleeuwen54 vindt dit leuk.
  12. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Dat geld voor meerdere onder ons, dus ook ik zit er klaar voor ter lering ende vermaak
     
    Wooden Shipbuilder vindt dit leuk.
  13. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Omg. Ik denk ik start heel voorzichtig een topic. Heb ik ineens toeschouwers . Nou dan ga ik maar eerst de dwarsdoorsnede van de ST behandelen vanaf dat de hoofdmast (bijna) klaar is. Ik heb nl vandaag besloten om niet alleen de zeilen zelf te maken want die van occre zijn niet om aan te zien maar ik wil tevens de lijzeilen er bij plaatsen en dat is iets totaal nieuws laat staan waar ik het tuigage laat. We gaan het zien. Alles ter leering ende vermaeck
     
    Wooden Shipbuilder, Puntus, pietsan en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Haha - vermaeck ons, heer Ron!
     
    ronvanleeuwen54 en Jaques vinden dit leuk.
  15. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Enkele foto's van de crossectie ST. Ik heb eerst de spanten uit de kit als mal gebruikt om er eiken exemplaren, in delen opgebouwd vanaf over te nemen. Het middelste spant is wél uit de kit. Die zie je straks toch niet meer.
    IMG_4650.JPG
    Toen de 3 spanten waren geplaatst en met als mal het topdek om zo de maatvoering te behouden, werd eerst de binnenbeplanking van het ruim aangebracht. De maten van de romp zijn 17 cm breed, 16 cm van kiel tot bovenste dek en 9 cm "lang". Na de beplanking werden de onderste langers of wrangen (vergeef me de verkeerde benaming) aangebracht. Daarna begon ik het ruim op te vullen met rotsblokken als ballast. De originele waren veel te groot dus moest ik mijn heil zoeken bij de spoorwegmodelbouw. Alle stenen werden met dunne zap lijm vastgezet. Vervolgens bracht er "Thick mud" van Vallego op aan in 3 tinten. Hoe smeriger hoe beter. Het plaatsen van ratten in schaal 1:90 heb ik maar van afgezien. Ook het eerste gedraaide tonnetje is op de volgende afbeelding geplaatst
    IMG_5907.JPG Om toegang te krijgen tot de voorraad in het ruim heb ik er boven de kiel smalle dekken bij gefantaseerd die bereikbaar waren gemaakt met een zelfgemaakte ladder (die van occre was alleen voor reuzen op schaal. Tja en wat zit er in zo'n ruim? Ik heb het maar gehouden op timmerhout, balen en tonnen, alles natuurlijk vastgesjord.
    IMG_7499.JPG IMG_7500.JPG
     
    Jaques, TIMBERWOLF, pietsan en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Vakmanschap is meesterschap. :thumbsup:
     
    Wooden Shipbuilder vindt dit leuk.
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoe groot had zo'n rat dan geworden? Was toch wel leuk geweest!
     
    ronvanleeuwen54 vindt dit leuk.
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Dit is een flinke oefening richting de " Le Soleil Royal " met een pracht resultaat.
    vgr Marc
     
    ronvanleeuwen54 vindt dit leuk.
  19. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Ziet er prachtig uit Ron
     
  20. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Hoi Ron,

    Hoe staat het inmiddels met "le Soleil"? Succes gewenst alvast met het prachtige schip!
     

Deel Deze Pagina