Liebherr r956 Premacon

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Kraanbouwer, 4 mei 2014.

  1. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Vandaag weer verder gegaan met de kraan.

    [​IMG]

    Begonnen met de lepelsteel in elkaar te zetten en na 2 gaatjes geboord te hebben bleek dat de rest paste op een paar niet diep genoeg verzonken gaten na.

    [​IMG]

    De leuke momenten om het even los in elkaar te zetten en er al een beetje vorm in komt.

    [​IMG]

    En van voren nogmaals.

    [​IMG]

    Weer vol goede moed verder gegaan maar helaas deed het volgende zich al weer op. De bekleding over de motor en de motorkap paste voor geen meter. Maar na 2 uur vijlen en passen en meten zit alles nu in elkaar. Volgens weekend alleen de baan voor de motorkap uitfrezen zodat deze er weer opgezet kan worden.

    [​IMG]

    De bekleding tot nu toe dit is allemaal pas gemaakt volgens weekend weer vol goede moed verder aan de rest van de bekleding zodat het allemaal gespoten kan worden.

    Toch nog even snel alles in elkaar gestoken voor een totaalplaatje:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot zover weer de update's

    Mvg. Mitchell
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2015
  2. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    kreeg u er wel een vijl en boorset bij dan als t zo niet past
     
  3. nicolas

    nicolas

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Brugge Belgie
    zie ik daar een mooie volvo A25C op de achtergrond? ;-)
     
  4. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Nee markioo er zitten geen boren bij alleen een stukje schuurpappier.

    Nicolas de Volvo zal de collectie niet meer verlaten deze is dalijk hard nodig om geladen te worden door de kraan.

    Aangezien ik lekker lang weekend heb natuurlijk de kraan er weer bijgepakt.

    Foto's van vrijdag en gister:

    [​IMG]

    Donderdag de onderdelen binnen gehad om de leiding vast te zetten op de giek en de platen voor de ventielenbank. Hier alle hydraulische componenten in elkaar gezet.

    [​IMG]

    Hier begonnen met inbouwen ook de eerste leidingen aangelegd.

    [​IMG]

    Nu nog een beetje rommelig maar daar komt snel verandering in.

    [​IMG]

    Leidingen vastgezet op het eerste giekdeel.

    [​IMG]

    Vanaf de andere kant.

    [​IMG]

    Grootste deel van de onderdelen is nu gespoten alleen de details en de cabine nog.

    [​IMG]

    De bak in zijn definitieve kleur.

    [​IMG]

    Giek geplamuurd nou nog schuren en spuiten.

    [​IMG]

    De kraan begint wel op te schieten giek is definitief aan de kraan gemonteerd. Helaas missen er weer een paar nippels en lekt er een cilinder dus weer wachten op onderdelen om hem af te maken.

    Tot zover de update de volgende zal niet lang op zich laten wachten.

    Mvg. Mitchell
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2015
  5. marcelinets

    marcelinets Guest

    Ziet er netjes uit Kraanbouwer,vind het knap wat sommige hier op het forum bouwen heb ik echt respect voor.
    Zelf heb ik niets met bouw/graaf machines,maar mooi om te zien wat anderen kunnen bouwen.
     
  6. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    970
    Locatie:
    Werkendam
    Hallo Mitchel,

    Mooi project hoor.

    Wordt het de kleurstelling van Balast Nedam?
    Heeft wel wat van weg.

    Gr.
     
  7. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,


    marcelinets: het is een bouwpaket dus niet heel knap om in elkaar te zetten. Al moet menig onderdeel aangepast of bewerkt worden en missen er hier en daar duidelijke uitleg over wat je waar moet monteren.
    Maar bedankt voor het compliment.

    Timmi: het model is nog niet volledig gespoten alle kappen moeten ook nog een blauw kleurtje krijgen als deze allemaal pas gemaakt zijn. Het model komt in de kleuren van Baetsen uit Veldhoven. Ballast nedam vond ik iets te saai met dat grijs. Als je Baetsen liebherr intoets op google zie je de kraan gelijk al verschijnen alleen een ander type maar dat is de vrijheid van modelbouw.

    Mvg. Mitchell
     
  8. ricardo15

    ricardo15

    Lid geworden:
    20 nov 2012
    Berichten:
    192
    Locatie:
    krimpen a/d ijssel
    kraanbouwer zo tezien heb ik tijdens mijn afwezicheid aardig wat gemist zit er gaaf uit
     
  9. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Allemaal,

    Ricardo bedankt voor je compliment ik ben al een stukje verder en als ik tijd heb zal ik weer een update plaatsen.
    Ik heb alleen even een vraag aan de elektronica experts.
    De handleiding over de elektriciteit laat zwaar te wensen over en nou is dit helemaal niet mijn sterkste punt. (zeg maar gewoon leek in elektronica)
    Zou iemand mij kunnen vertellen hoe het allemaal aangesloten moet worden?
    Ik heb 3 Servonaut regelaars 2 voor de rupsen en 1 voor het zwenken. Dan zit er nog 1 regelaar aan de pomp en deze heeft een dikke + en - voor naar de accu.(denk ik)
    Nou zit er ook nog een aan en uit schakelaar tussen maar waar moet die precies tussen gebouwd worden?
    Verder zit er een stroom verdeel printplaat bij (zie foto)
    Verder zitten er nog 10 ledjes in de kraan die aangestuurd worden door de cti switch.
    Ook vroeg ik me af de 3 regelaars voor het zwenken en rijden moeten deze + en - afgeknipt worden of moeten deze ook verboden worden?
    Ik kom er eigenlijk niet uit dus vandaar deze vragen.

    Foto's:

    [​IMG]
    Hier de stroom verdeel print (zo wordt deze aangeduid in de tekening) deze wordt alleen geplaatst volgens de handleiding maar wat er op aangesloten moet worden is een vraagteken. Ik heb het aan Premacon gevraagd en die gaven geen antwoord.

    [​IMG]

    Hier de Servonaut regelaar hier zitten er 3 van in moet hier de + en - van af gehaald worden of moeten deze ook aangesloten worden en waar aan moeten deze aangesloten worden.

    [​IMG]

    Hier een overzicht de regelprint staat los niet op zijn definitieve plek.
    De regelaar van de pomp zit onder de accu en is niet zichtbaar.
    Hier komt 1 stekker uit voor naar de ontvanger en een + en - kabel.
    Moet deze rechtstreeks aan de accu aangesloten worden?
    En hoe moet de aan en uit schakelaar er tussen gebouwd worden?
    Sorry voor de vele vragen maar ik ben echt een leek in elektronica en wil natuurlijk wel dat alles goed functioneert dalijk.
    Alvast bedankt!

    Mvg. Mitchell
     
  10. ricardo15

    ricardo15

    Lid geworden:
    20 nov 2012
    Berichten:
    192
    Locatie:
    krimpen a/d ijssel
    ik zou je hartstike graag willen helpen maar ik kan niks met zekerheid zeggen omdat ik niet weet hoe de koperen baanen lopen op de verdeelprint ik kan wel zegen hoe ik denk dat het aangesloten moet worden maar zelfdegeld heb ik het fout en gaat jou electronieka kapot
     
  11. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    de stroom verdeelprint zal niets meer niets minder zijn dan een strook plus of min contacten. als je een foto maakt van de onderkant (printsporen) dan kunnen we hier vast wel zeggen hoe het in elkaar steekt.
     
  12. demian1290

    demian1290

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Rosmalen NB
    Hallo Mitchell, zou je de handleiding kunnen scannen en online zetten, mailen mag ook demian1290@hotmail.com
    denk inderdaad dat de print de stroom zal verdelen dus dat daar de plus en de min van je regelaars opkomt en die van de accu,

    Zijn alle drie de regelaars een servonaut mfx? dan ben ik benieuwd waar je de BEC spanning vandaan haalt want de mfx heeft geen BEC, dit zal dan van je pompregelaar komen of via een losse BEC, maar als je de handleiding kan scannen dan kunnen we wat meer zeggen denk ik.

    mvgr
    Marco
     
  13. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    In ieder geval bedankt dat jullie de moeite nemen om me te helpen!
    Demian de complete handleiding van de kraan staat online bij Premacon de desbetreffende pagina over de print heb ik even op de foto gezet maar hier staat niks op over aansluiten. De bec spanning krijgt hij volgens mij via de pomp vandaar de + en - die uit de regelaar komen extra op de + en - draden voor de motor. Maar moet deze rechtstreeks op de accu of moet deze eerst via de aan en uit schakelaar?

    Foto's:

    [​IMG]

    Het is nog een beetje spageti omdat de regelaar draden en de draden van de de draaidoorvoer nog niet ingekort zijn maar de regelaars zitten in ieder geval ingebouwd.

    [​IMG]

    Onder de accu ligt de regelaar voor de pomp bij de accu zijn de + en - te zien die van de regelaar af komen.

    [​IMG]
    Print plaat van boven.

    [​IMG]

    Printplaat van onder.

    [​IMG]

    En hier de pagina over het inbouwen van de print.

    Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen en ander zal ik natuurlijk nog meer foto's maken.

    Mvg. Mitchell
     
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Het is een recht toe recht aan stroom verdeel print. Zo zouden naar mijn idee de aansluitingen moeten zijn:

    [​IMG]

    Het printje is niet plus-min gevoelig, de accu kun je naar believen aansluiten. Dan op de uitgangen even meten hoe de plus-min zit. De zekering pakt dan alle verbruikers, als die doorpiept is alles stroomloos.
     
  15. demian1290

    demian1290

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Rosmalen NB
    Hoi Mitchell, de manual is inderdaad niet duidelijk over hoe je alles moet aansluiten, ze beschrijven alleen hoe je de electronica moet inbouwen in de bovenwagen maar zeggen verder niets over het aansluiten.

    Echter als je het printplaatje bekijkt dan heeft Lex gelijk, het printje doet niks meer dan de plus en min verdelen met een zekering ertussen zodat je de boel niet zo snel opblaast.
    houd je aan het plaatje van Lex, sluit eerst je accu en schakelaar aan, pak dan een multimeter om te kijken welke de plus en de min is van de uitgang 1 tm/4. zet dan je schakelaar uit en koppel je accu los.

    hierna kan je de plus en de min van je regelaars op de uitgangen 1 tm 4 aansluiten meet daarna nogmaals door of de plus en de min van alle uitgangen overeen komt met de plus en de min van de accu aansluiting.
    Tijdens deze meeting controleer ook je schakelaar of dat deze de verbinding verbreekt. is dit het geval dan heb je alles goed aangesloten en kan je de accu aansluiten. let wel dat de schakelaar op uit staat zodra je de accu aansluit. de BEC voeding zal inderdaad via de pompregelaar lopen. je kan dan ook de servokabels in je ontvanger steken en dan moet alles van stroom zijn voorzien.

    Als ik de onderkant van je print je bekijk dan zijn steeds de linkse schroeven van de uitgangen met elkaar verbonden en de rechtse zijn met elkaar verbonden. dus als je op de accu aansluiting de plus links houd (uitgaande van hoe de print op de foto staat van Lex) dan loopt die over de schakelaar naar alle rechtse connector van de uitgangen en de min komt dan op de linkse connector van de uitgangen.

    Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

    succes.

    gr
    Marco
     
  16. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Aangezien er veel aanpas werk aanzit valt jouw project wel onder "knap hoor", het is een leuk verslag dus ik blijf je volgen, succes.

    Trouwens super dat je via dit forum duidelijke hulp krijgt van oa. Lex en Marco, TOPPERTJES !!!
     
  17. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Normaal gesproken zet je de schakelaar en de zekering in de + van de accu.
    De accu moet je dan wel aansluiten waar nu schakelaar (groen) staat (links de -pool en rechts de = pool)
    De schakelaar komt dan op de plek waar accu staat (blauw).
    De van de uitgangen is dan links de + en rechts de - aansluiting.
    Dit is te zien, omdat het rechter spoortje van uitgang2 met het linker spoortje van de accu (nu schakelaar groen) is doorverbonden.
    Dus aan de bovenzijde van links naar rechts op het eerste schroefje komt de rode draad van regelaar1, op het 2e schroefje de zwarte van regelaar1 , 3e rood van regelaar2, 4e zwart van regelaar2, 5e ook zwart(- accu) de 6e rood (+accu) en de 7e / 8e de aan/uit schakelaar.
    aan de onderzijde op het eerste schroefje komt de rode draad van regalaar3, op de 2e de zwarte van regelaar3, 3e rood van regelaar4, 4e zwart van regelaar4. Zo moet ket wel lukken denk ik.
    Ik zou de BEC van de pomp regelaar gebruiken, omdat dit de zwaarste regelaar is en waarschijnlijk de zwaarste BEC heeft. Hebben de andere regelaars ook een bec? Als er 5V uit de andere regelaars komt als je spanning op de rode en zwarte draad zet, dan moet je de +draad naar de ontvanger verwijderen (middelste draad).
     
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Dat werkt inderdaad ook, is om het even. Een stroomkring is precies dat; een kring. Waar je de schakelaar en/of zekering (ook een soort schakelaar eigenlijk) ook plaatst; als de kring onderbroken wordt loopt er geen stroom meer. Of dat dan in de plus (aanvoer) of min (afvoer) plaatsvind doet eigenlijk niet er zake.

    Wat 'normaal gesproken' wel speelt is dat veel RC componenten als regelaars of schakelprintjes intern de min polen doorverbinden. Dan is het handig om de plus te schakelen. Als je de min schakelt, en dan maar van één accu als je er twee gebruikt, blijft er stroom via die 'achterdeur' van de doorverbonden min-polen lopen. Maar dat is bij dit printje niet van belang, alle plussen en minnen zitten toch al aan elkaar verbonden.
     
  19. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    De print heb ik inmiddels aan de praat super bedankt voor jullie hulp!
    De kraan heeft voor het eerst een stukje gedraait/gereden helaas lukt het mij nog niet de zender aan de praat te krijgen maar daar moet ik nog even naar kijken.
    Nou heb ik nog een vraag aan de hydrauliek experts hier op het forum. De slang voor de snel wissel is 3mm dik (2mm inwendig) maar de nipels waar dit overheen moet zijn meer als 2,5 mm doorsnee. Hebben jullie nog tips om dit aan te sluiten?
    Ik heb al geprobeerd op iets wat taps toeloopt de slang een beetje op te rekken maar hierbij scheurde de slang.
    Ik hoop dat jullie nog tips hebben.

    Mvg. Mitchell
     
  20. ben20

    ben20

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    158

    Ik ben geen expert :), maar het helpt om de slang te verwarmen, dan is het materiaal soepeler en meer uitrekbaar. Een haardroger of professionele warmer (als je dat hebt) zijn daar zeer geschikt voor.

    Een aansteker kan ook, maar dan is er al snel het risico dat je volgende bericht een vraag is waar ze hydrauliekslang verkopen :D
     

Deel Deze Pagina