LiPo en andere connectoren

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Berster, 20 jun 2016.

  1. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hallo Allen,

    Ik ben op zoek naar een paar goedkope LiPo's van rond de 5500 mAh met XT60 connector,
    nou zie ik genoeg goedkopere LiPo's maar allemaa zonder de XT60 connector.

    Hoe gaan jullie hier mee om kopen jullie gewoon LiPo's met een andere connector en knippen deze af en soldeer je dan de XT60s erop of zijn er nog andere tricks of tips?

    grt
     
  2. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
    Het is Modelbouw.....
    Dus ja, lossolderen en erop solderen wat je zelf wilt, + wat krmpkous of te isoleren.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...0_Connectors_Male_Female_5_pairs_GENUINE.html

    Zelfde kan je doen met je laadkabel.
    Ik zelf vind 4mm goud connectors het prettigst werken.
    Dus die soldeer ik er overal op en die xt60 gaan er bij mij af.
    Ooit begonnen met deans maar vind 4mm plug het fijnste los/vast gaan.
    Voor kleinere kistjes gebruik ik T connector.
    En pas bij zware vermogens ga ik naar 6mm goud maar das nu niet van toepassing bij mij.

    Er zijn wel verloopstukjes te koop maar wil je het goed doen dan gewoon
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De verkeerde connector verwijderen en een nieuwe monteren is de beste methode. Je kan ook gebruik maken van een verloopkabeltje. Dat zorgt wel voor een extra verbinding en dus spanningsverlies en een mogelijk extra storingspunt.

    Als je geen soldeerervaring hebt, zoek dan even hulp.

    Maak eerst een draad los van de oude connector en soldeer deze op de nieuwe connector. Niet vergeten eerst een stukje krimpsok op de draad te schuiven. Krimp na het solderen de sok om de soldering. Maak nu de tweede draad los en breng deze over naar de nieuwe connector. Niet vergeten deze te isoleren.

    Door deze werkwijze beperk je het risico op het maken van kortsluiting. LiPo's kunnen bij kortsluiting in korte tijd heel veel energie afgeven. Dat leidt gegarandeerd tot rondvliegend gesmolten metaal. Daar wil je niet bij in de buurt zijn. Let ook op het juist aansluiten van de plus en de min. Fouten maken laat de rook uit RC componenten ontsnappen en zonder de rook in de binnenkant werken deze niet....

    Sommige LiPo's worden zonder connector geleverd. Ook dan eerst een draad solderen en isoleren en dan de andere.

    Gebruik een goede soldeerbout van 75-100 watt (geen soldeerpistool) en gebruik harskernsoldeer. Dat is speciaal voor electronica. Vloeimiddelen als S-39 gebruiken loodgieters voor het solderen van zinken dakgoten. Voor electronica is dit uit den boze.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Veel soldeertips
    S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!

    Connector soldering 'saudering' videos/tips
    www.innov8tivedesigns.com
    → resources
    → video classroom
    → soldering videos

    Connector tests, plus pictures
    translate...www.elektromodellflug.de/hochstrom-st.-bu..html
    Older version of that page, contains some other connectors
    translate...www.elektromodellflug.de/oldpage/hochstromst/hochstromstecker.htm
    Excellent site, do have a look at the controller, motor, charger, power supply, battery etc. tests.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jul 2016

Deel Deze Pagina