Lipo Noob

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jasper1978, 30 jul 2016.

  1. Jasper1978

    Jasper1978

    Lid geworden:
    30 jul 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Halfweg
    Hey allen,

    Op marktplaats ben ik tegen een Kyosho DBX VE 2.0 aangelopen en ben er helemaal weg van :)
    Bij de auto zaten twee lipo's (beide van Team Corally, een 4A 2s en een 4,6A 3s) en een Imax B6 lader.

    Na de eerste rondjes rijden kwam het opladen van de lipo's.
    Gevoelsmatig duurt het erg lang om de lipo's op te laden, de 2s duurde 1,5 uur, de 3s meer dan 2 uur.
    Hierbij heb ik de Imax op balance laden staan, op 6A, aangezien de lipo's 2c geladen kunnen worden.

    Inmiddels heb ik meerdere items op het forum gelezen, maar eerlijk gezegd gaat het me wat duizelen voor de ogen en zie door de bomen het bos niet meer....heb zo'n beetje alle topics wel gehad.
    Kan iemand vertellen of de laadtijden normaal zijn, of wat ik misschien verkeerd doe?

    Thanks alvast!
     
  2. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Het zullen Li-Po's zijn met een capaciteit van 4 Ah en 4,6 Ah. Ah staat voor ampereuur en geeft eenvoudig gezegd de hoeveelheid elektriciteit aan die in de Li-Po kan worden opgeslagen. Een beetje vergelijkbaar met de inhoud van een benzinetank van een auto.
    Een Li-Po met een capaciteit van 4 Ah kan theoretisch gedurende 1 uur 4 ampere leveren, gedurende 2 uur 2 ampere of gedurende een half uur 4 ampere. Of elke willekeurige andere stroomsterkte. Hoe hoger de stroomsterkte des te korter de tijd waarin de lipo deze kan leveren.

    Moet het nu wat ingewikkelder maken, maar dat is niet te voorkomen...

    Je lader heeft een maximaal vermogen van 50 watt. Een twee cellen lipo heeft een maximale spanning van 8,4 volt, een drie cellen lipo maximaal 12,6 volt.

    Dat betekent dat de maximale laadstroom van deze lader bij 2 cellen 50 : 8.4 = 6 ampere is. Bij 3 cellen 50 : 12,6 = 4 ampere. In de praktijk zal dit wat minder zijn omdat een deel van het vermogen in warmte wordt omgezet.

    De laadtijd voor je twee cellen lipo zal met deze stroomsterkte een klein uur zijn, voor je drie cellen lipo rond de 1,5 uur. Tenminste als de lipo's ontladen zijn. Laadtijden van gedeeltelijk ontladen lipo's zullen korter zijn.

    Het laden kan ook langer duren als er spanningsverschillen zijn tussen de cellen in het pakket. De lader moet deze verschillen door balanceren wegwerken.

    Op het display van de lader kan je zien hoe hoog de laadstroom is, de spanning van het pakket en de geladen capaciteit. Zo kan je het laadproces volgen.

    Normaal begint het laden met een lage stroomsterkte.die loopt vrij snel op naar de ingestelde waarde of de waarde die de lader maximaal kan leveren. Op een bepaalt moment gaat de lader de stroomsterkte langzaam afbouwen tot de lipo vol is. Dit laatste kan soms lang duren.
     
  4. Jasper1978

    Jasper1978

    Lid geworden:
    30 jul 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Halfweg
    Hoi Onno,

    Bedankt voor je reactie. Ik had dat stuk ook al voorbij zien komen en gelezen, maar kom er niet echt verder mee.

    Als we speak ligt de 3s al ruim twee uur aan de lader en laad hij nog steeds met 11,3 V.
    De tijd op de foto is afwijkend omdat ik hem intussen een keer opnieuw aangezet heb. image.jpeg
     
  5. Jasper1978

    Jasper1978

    Lid geworden:
    30 jul 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Halfweg
    Hoi N.P.S.,

    Ook bedankt voor je duidelijke reactie. Als ik het dus goed begrijp is de laadtijd niet eens zo gek?
    Als ik het sneller zou willen heb ik dus een lader nodig met meer vermogen...
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als ik naar het bovenstaande plaatje kijk, klopt er iets niet. De lader laadt met 6 ampere (wat eigenlijk niet mogelijk is) al gedurende 59 minuten. Maar de geladen capaciteit is 213 mAh ofwel 0,213 Ah. Dat zou heel veel meer moeten zijn.

    Gebruik zelf niet zo'n lader en weet niet veel van de bediening. Maar is het mogelijk de individuele celspanning weer te geven. Dan kan je zien of die gelijk zijn.
     
  7. boluzz

    boluzz

    Lid geworden:
    26 nov 2005
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Delfgauw
    Zo te zien staat de lader op balanceren.
    Bij het instellen drukken op de linkse toets tot je charce.
    te zien krijgt dan op enter drukken en de accu instellen
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Tijdens laden kun je met de 2 middelste toetsen de het scherm met de celspanning per cel zien.

    Idd. 6A laden zou eigenlijk niet moeten kunnen.
     
    henry1979 vindt dit leuk.
  9. Jasper1978

    Jasper1978

    Lid geworden:
    30 jul 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Halfweg
    Ik dacht dat als de lipo 2c is, je de Ah kon verdubbelen, dus 4,6 Ah x 2 = 9,2 Ah.
    Aangezien de lader max 6 Ah kan laden dacht ik dat dat wel prima was?!

    Inmiddels een nieuwe cyclus gestart op 4,6 Ah en de waardes van de cellen bekeken, zie foto...

    Zie ik wat over het hoofd of zou het zo moeten lukken?
    Thanks voor de replies iig! image.jpeg image.jpeg
     
  10. Jasper1978

    Jasper1978

    Lid geworden:
    30 jul 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Halfweg
    Hahaha 4,5 Ah dus....grrrrrr
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor alle zekerheid, deze sticky gezien?
    Wat is een lipo en hoe gebruik je die.

    Verdiep je even goed in het zeer belangrijke verschil tussen enerzijds Ah (ampère gedurende een hour, capaciteit, lading) en en anderzijds A (ampère, stroom). Als je dat niet goed in de vingers krijgt, kan dat gevaarlijke situaties opleveren voor je spullen al dan niet in innige samenwerkig met je 1:1 auto, garage of zelfs huis.
    wikipedia...Ampère (A, stroom, aantal elektronen per seconde, 'liters per seconde')
    versus
    wikipedia...Ampère·hour (Ah, lading, capaciteit, stroom gedurende een hour, inhoud van accu/'benzinetank', 'liter', 'aantal elektronen')

    De vochtige analogie is handig voor snel uitleggen van stroom, spanning, capaciteit, lading enz Uitleg van stroom, spanning, weerstand, capaciteit aan de hand van waterleiding voorbeelden in deze discussie
    electricity <> water analogy

    Some well-structured reading and handy e-tools for rainy/windy days. Will save you, and us :D, a lot of questions.
    Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery:
    E-flight primer and tools

    And please, do your RC equipment, wallet, ego, battery, controller, motor, house/garage/car a big favour ... get a watt-meter. It will more than pay for itself, will save you at least one fried motor and one fried controller. Will also help you finding the best setup.
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2016
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Denk dat het nog niet goed gaat. Even bericht zeven nog een keer lezen. Het lijkt er op dat de lader op balanceren staat ingesteld en niet op laden.
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Die lader kan niet alleen balanceren.
    Of hij laad zonder balanceren (lipo charge)
    Of hij laad met balanceren (lipo balance)
     
  14. Jasper1978

    Jasper1978

    Lid geworden:
    30 jul 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Halfweg
    Klopt wat Rhelie zegt, kan alleen gebalanceerd laden.
    Bedankt voor de info Ron, heb het met veel interesse gelezen :)

    Heeft iemand verder nog tips, of is de lipo soms kaduuk?
    Moet ik hem anders laden zonder te balanceren, gewoon even kijken wat ie doet?

    Ik heb de 2s inmiddels opgeladen zonder problemen dus de lader lijkt het te doen.
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Probeer dat eens, de lipo lijkt niet kaduuk.
     
  16. Jasper1978

    Jasper1978

    Lid geworden:
    30 jul 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Halfweg
    Gek gedoe, heb hem een poosje gewoon geladen op 4A, maar zag geen verschil...de waardes blijven op 0 staan op de B6.
    Net de lipo even in de auto gehad om te kijken of er überhaupt wel prik in zat (heb geen multimeter) en de auto ging als een malle...

    Kan het zijn dat de balanspoort van de lader niet goed functioneert waardoor ik niet de waardes van de cellen kan zien?
    Aan de andere kant loopt het voltage ook niet af tijdens het laden...
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Met de 2s accu gaat het wel goed ?
    Het lijkt een probleem met de lader te zijn.
     
  18. Jasper1978

    Jasper1978

    Lid geworden:
    30 jul 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Halfweg
    Ja de 2s gaat prima, geeft keurig een signaal als hij vol is, ik kan alleen ook de waardes van de cellen niet bekijken. Neem aan dat je twee waardes onder elkaar moet zien toch? Ik zie nu namelijk alleen in de bovenste, horizontale, lijn waardes.
    image.jpeg
     
  19. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Daar is niets mis mee...

    Je laadt een 2 cellen lipo en op het display wordt de spanning van twee cellen weergegeven.
     
  20. Jasper1978

    Jasper1978

    Lid geworden:
    30 jul 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Halfweg
    Hmmm....oké moet nog een hoop leren :)
    Toch snap ik niet waarom de 2s gewoon keurig geladen wordt en er ook een signaal gegeven wordt als hij vol is, terwijl de 3s nu in totaal al zo lang aan de lader heeft gelegen en nog steeds niet vol is (volgens de lader).
    Morgen denk toch maar even op pad voor een andere lader.

    Iemand nog een goeie tip voor een lader onder €100,-?
     

Deel Deze Pagina