Lipolader op een T2M Wizard snellader

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door pErpleX, 27 apr 2004.

  1. pErpleX

    pErpleX Guest

    Ik heb een vraagje. Ik ben van plan over te stappen op LiPo cellen maar weet nu niet precies wat ik daarvoor moet aanschaffen. Ik heb op HobbyDeals gekeken en ben van plan de ET-1200 3S Li-Poly aan te schaffen met de Apache 1-4 cellen LiPo lader. Nu is mijn vraag of deze Apache 1-4 cellen LiPo lader is aan te sluiten op de T2M Wizard snellader? Je kan de T2M met verschillende amperages instellen. Ik weet dus even niet wat ik moet kopen/doen. Misschien dat er hier iemand is die mij er iets meer over kan vertellen?
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ken die lader zo niet maar ik neem aan dat je de lipolader aan een voeding of autoaccu hangt, en niet aan een snellader.
     
  3. pErpleX

    pErpleX Guest

    Ik was van plan de lipolader op de snellader aan te sluiten. Maar ik vermoed dat dat dus niet kan?

    Zo niet, wat voor een lader zou ik dan moeten aanschaffen om de lipolader op aan te sluiten?
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    geen lader maar een 12 volt voeding of een autoaccu
     
  5. pErpleX

    pErpleX Guest

    Oke, ik neem aan dat ik dan dus gewoon een 12V adapter kan gebruiken?

    Oja, hoelang zou het dan +/- duren voor de lipo cell is opgeladen?
     
  6. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    nee je hebt wel wat nodig wat wat meer power kan leveren dan zon klein adaptertje, of je moet een 2 ampere exemplaar ofzo hebben.

    hoelang het duurt voor de cel is geladen, hangt uiteraard af van je laadstroom en de capaciteit van de accu.
     
  7. pErpleX

    pErpleX Guest

    Offtopic:
    Gerard_nl, bedankt voor het antwoorden van mijn vragen. Ik ben nu net 1 a 2 maanden bezig met mijn nieuwe Piccolo hobby. Dus ben nog niet helemaal op de hoogte van alles (al heb ik me al aardig ingelezen op dit forum).

    On Topic:
    Heb jij misschien een suggestie voor een lader (12V) en waar ik deze eventueel aan zou kunnen schaffen?
     
  8. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Zowel hobbydeals.nl als rc.jepe.biz verkopen de Apache 1-4 cellen lipoladers.
    Als je bereid bent iets dieper in de buidel te tasten, dan is de Schulze 330D (+- 150 euro) een absolute topper (1-9 cellen en max 5.5A laadstroom).
    Als je meer wilt weten over andere geschikte laders, dan raad ik je aan even de zoekfunctie te gebruiken aangezien hier al veel over geschreven is. ;)

    Schulzes kan je eventeel voordelig kopen bij de volgende winkels:
    www.lipoly.de
    www.batt-mann.de
    Let wel op dat je ook een voeding nodig zal hebben (kosten +- 50-75 euro), of je kan ook altijd zelf een computervoeding ombouwen. (Informatie wederom via de zoekfunctie ;) )
     
  9. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    @ perplex, youre welcome.

    de shultze is inderdaad een wereldlader waar je ook in de toekomst alle accuwensne mee kan laden.
    er is ook nog de intellicharge V3 lader, ook een prima lader, tot 3 lipo cellen en 25 cellen nicd/nimh en die is nog aantrekkelijker geprijsd met ongeveer 110 euro.
    ook de jamara X-peak 3 lader is een leuke lader, en zeker voor dat geld.

    over beide is al het eea geschreven op het forum.
    threads of interest:
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=7986
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=7396
    en de draad over de jamara lader:
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3424&highlight=jamara+xpeak
     
  10. pErpleX

    pErpleX Guest

    Bedankt voor de info! :) Ik denk dat ik er nu wel uit ga komen.
     
  11. #Johan#

    #Johan# Guest

    Wij hebben de X-Peak 3 inmiddels aan het assortiment toegevoegd.

    Groeten,
     
  12. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo,

    Ik zie dat je vragen en dingen onduidelijk zijn over laders. Omdat ik momenteel laders verkoop heb ik me dus ook in die materie moeten duiken.

    Lipo's laden kan maximaal met 1 C.. Het laden ziet als volgt uit. Neem aan je hebt 4s4p (4 serie, 4 parralel 2000-mAh cellen). Dan mag je dus met maximaal 8 ampeer laden. En het laden duurt op z'n snels 1,5 uur.
    De lader houdt ten alle tijden bij welke spanning de accu heeft. Die mag in dit geval NOOIT de 16,8 Volt overschrijden. Dus als de lader met 1 C aan het laden is en de 16,8 Volt haalt gaat die met de ladertroom in stappen naar onder. Dit in stappen naar onder gaan duurt zeker een dik half uur.. Dus SNEL laden van lipo's kan niet.

    Ik heb eerst de Schulze 6-330d gehad, en daar kon ik de "kleine" lipo's goed mee opladen zonder enige problemen. Alleen het configuren van de lader vind ik omslachtig. De heer Schulze is niet op het idee gekomen om een 3e knop erbij te bouwen om de lader te configuren voor cellen.

    Nu test ik de Orbit lader, deze zijn veel vriendelijker in gebruik en hebben meerdere oplaad mogelijkheden.

    De Schulze had ook als nadeel dat die mijn 4s4p 8000mAh accu wilde opbladen. Ik heb in het display al 16,9 en zelfs 17,1 Volt zien staan.. Nou dat is dus niet fijn met accu's die 340 euro kosten. Maar in vergelijk met kleinere lipo's had de schulze geen problemen.

    De voeding die ik nu thuis heb staan is een 13,8 Volt en 10 Amper. Deze zal ik ook verkopen omdat ik een zwaardere nodig heb.

    Het is belangrijk als je een oplader zoekt in deze tijd dat die
    1 alle cellen aankan,
    2 vriendelijk en betrouwbaar is in gebruik
    3 op een autobatterij en thuis aan een voeding werkt.

    Dit zijn mijn punten. Naar mijn mening heeft de Orbit lader dit. Tuurlijk zijn er ook andere merken zoals Schulze en robbe, maar ik ken ook niet alle type laders.

    Groeten
    Roel
     
  13. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
    Uitzondering: De kokam350 lipo's zijn met 2C te laden.
     
  14. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Ik denk dat je nog wat dieper in de materie moet duiken, want de door jou aanbevolen laadstroom voor een 4s4p pack van 20 mAh cellen is maar liefst 100x te hoog! (4x20=80mAh met 1C laden is 80mA laadstroom.)
     
  15. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Bert,

    Ja je hebt me ;)..... een type fout... :D

    Danke je
    Roel
     
  16. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Bruikbare voedingen voor kleine stroom kan je vinden bij halfords of kampingwinkel.
    Een 12V voeding voor een koelkastje die normaal op de aansteker plug draait. Die dingen zijn meestal geschikt tot 4A. Voor 1 of 2 lipo ladertjes prima.
     
  17. pErpleX

    pErpleX Guest

    Ik ben dus even verder gaan neuzen e.d. en ben tot de conclusie gekomen om een Jamara X-Peak 3 Lader aan te gaan schaffen. Ik zit enkel nog met een klein probleem. Ik wil de lader gewoon in het stopcontact kunnen stoppen dus is mijn vraag of hier een adapter voor te krijgen is. Of moet ik een auto accu gaan aanschaffen en deze op mijn bureau zetten? Er zijn vast kleinere en/of andere oplossingen.
     
  18. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi,

    Ik heb hier nog een 10 Ampere voeding staan 13.6 Volt. Deze doe ik weg. Een aannemlijk bod en die is verkocht..

    Groeten
    Roel
     
  19. #Johan#

    #Johan# Guest

    Als je 2 LiPo cellen gaat laden kun je gebruik maken van een 12V voeding. Als je een 3 cellen (11,1V) LiPo dan heb je volgens mij aan 12V niet genoeg. Je zult dan eerder aan zo'n 13V of meer moeten denken. Ik ben samen met een aantal klanten naar een mooie/kleine oplossing op zoek die niet te duur is. Maar tot nu toe is gebleken dat een 12V voeding niet werkt.

    Ik zag bij Conrad op de site wel de volgende netvoeding staan: UNIVERSELE NETVOEDING SPS 1504, maar die is niet goedkoop (39.95), deze heeft een instelbare uitgangsspanning tot 15V.

    Ik gebruik zelf een mobiel startapparaat, absoluut niet klein, maar kan wel meegenomen worden naar het veld of een hal

    [​IMG]
     
  20. #Johan#

    #Johan# Guest

    Sorry, ik heb van alles geprobeerd maar krijg het plaatje niet kleiner op de site, plaatje is maar 50x66pixels..


    ..... never mind is al opgelost


    Groeten,
     

Deel Deze Pagina