Loodaccu laden...

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door BBruins, 16 mei 2016.

  1. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    De accu's hebben inderdaad een flinke tijd "stilgestaan". Zal onthouden ze elke 3 maanden te laden. Weet ik nu tenminste waar ik aan toe ben.

    Bedankt.

    Bernard
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bedankt Ruud. De link kwam uit een oud bericht. Nu werkt de link wel
    electricity <> water analogy - MBF

    Accu's ook niet direct op een koude vloer laten staan. Het temperatuurverschil tussen onder- en bovenkant zorgt voor een spanningsverschil in de cel waardoor de accu sneller zal ontladen.
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2016
  3. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Ja, nu werkt hij wel, ik kreeg inderdaad een foutmelding, ook met Google Chrome.
     
  4. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Heren,

    Nogmaals bedankt. De accu's zitten vol, de lader slaat vanzelf netjes uit en kan nu met een gerust hart het veld op en lekker bezig zijn...
     
  5. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Geld dit trouwens ook voor LiPo's?
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor LiPo's ben ik die opmerking niet tegengekomen.
     
  7. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Dat is mooi, die van mij staan namelijk op koude grond :)
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Ron waarschuwt er voor dat bij een loodaccu die op een koude ondergrond staat er een temperatuurverschil tussen de boven en onderkant van de accu kan ontstaan. Dat kan dus problemen opleveren.

    Hoe kouder hoe langzamer de chemie in de accu's werkt. Dat geldt voor alle accu's maar bij het ene type is dat erger dan bij het andere type. Als je een accu koel bewaart zal hij ook langzamer verouderen dus uit dat oogpunt is koel bewaren zelfs een voordeel.
    Let wel dat ik koel schrijf dat betekend niet vriezen! Geen enkele accu vindt bevriezen fijn en gaat daar kapot van. Dus zorg dat een accu niet kan bevriezen!
    Een loodaccu zal niet zo snel bevriezen in Nederland. Het "accuzuur" in een volledig geladen accu bevriest pas bij iets van -60°C. Dat zal niet zo snel gebeuren. Helaas gaat die temperatuur omhoog naarmate de accu minder geladen is. Een half geladen accu zal "al" bij -25°C bevriezen en een lege accu bij -5°C. Zorg er dus voor dat een loodaccu die je een poosje weg zet altijd volledig geladen is!
    Bovenstaande geldt ook voor andere type accu's. Alleen kunnen de temperaturen (heel) anders zijn en kan ook het verschil tussen een lege of volle accu (veel) kleiner zijn.
     

Deel Deze Pagina