maxxtrax 680 ac+

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door vinb, 17 jul 2011.

  1. igot

    igot

    Lid geworden:
    14 aug 2010
    Berichten:
    306
    Grote kans dat het de kabel is naar de lader..controleer deze maar eens...
     
  2. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.571
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Heb ik uitgemeten. De spanning komt netjes toe tot de lader.
    Dus dit is het waarschijnlijk niet.
    Ofwel is er een draad lost binnin waar ik de voedingsstekker in moet pluggen?
    Misschien moet ik hem binnenbrengen want ik heb nog garantie.
    Mvg Wes.
     
  3. Patrick_V

    Patrick_V

    Lid geworden:
    11 jun 2011
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Er zit gewoon een adapter in je lader ingebouwd.
    In het achterste gedeelte vind je een 12V 5A geschakelde voeding. Dikke kans dat deze of defect is of in z'n stroombeveiliging gaat door een sluiting vlak ná de adapter.
     
  4. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.571
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Dus zal ik de lader beter binnenbrengen ter reparatie niet?
    Er is nog garantie op.
    Mvg Wes.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laten repareren, je hebt nog garantie.
     
  6. marcelvdwart

    marcelvdwart

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Rosmalen, NB
    Prima ladertje,

    Maar nu ik begonnen ben met vliegtuigen en bij de club met 5s of hoger gevlogen wordt met accu's van 5000 of meer Mah, kan je je wel voorstellen dat:
    als je enkele LIPO's van 5000Mah met maar max 6A kan laden je even geduld moet hebben...

    6s,6A is de grens voor deze lader en zal dus wel wat te kort schieten in het RC vliegtuig segment (wanneer je daarin wilt groeien natuurlijk..)
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Maar niet tegelijkertijd Marcel, helaas. De Maxxtraxx 680 is een 80Watt lader, dat betekent dat hij 6Ampère vol kan houden tot 80/6 = 13V. Bij spanningen hoger dan 13Volt zal de lader die stroom niet meer kunnen leveren, met 4s is die 6A al niet meer haalbaar, gezakt tot 5A. Bij 5s (21Volt) zal de maximaal leverbare laadstroom nog maar 80/21 = 4A zijn. Bij 6s (25Volt) nog maar 80/25 = 3A.

    Dit inzakken van maximale laadstroom geldt voor bijna alle merken/typen (FMA bijvoorbeeld niet, die doen het netjes). Kijk dus niet alleen naar maximale stroom maar ook naar het vermogen (in Watt). Anders loop je grote kans kat in een zak te kopen :(
     
  8. marcelvdwart

    marcelvdwart

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Rosmalen, NB
    Helemaal gelijk Ron!

    Daarom is mijn Hyperion 720i inmiddels besteld.. tot 150W op 12v..
    Maar idd 150W voor Hyperion gaat goed totdat je meer dan 6s gaat laden dan stort Amperage ook in.. tot onder de Maxxtraxx waardes

    Maar is de 150W dan nog krap?
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Deel vermogen (Watt) door accuspanning (Volt) geeft je de maximale laadstroom. Trek nog eens 10-20% van die stroom af (rendement is nooit 100%), dan heb je een goede indicatie van de maximale laadstroom bij die spanning.

    Meestal zijn twee vermogen opgegeven, vermogen indien lader vanuit 12/24Volt gevoed wordt en vermogen op bij laden op netsspanning. Het laatste vermogen is meestal lager (hoeft niet persé).
     
  10. Mystikal

    Mystikal

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Etten-Leur
    Een iets andere vraag, maar wel over deze lader...

    Ik heb een kabelbreuk. Iemand enig idee waar ik zo'n kabel kan vinden?

    [​IMG]

    Ik heb al lopen zoeken, maar heb moeite met een goede zoekterm!
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Over welke kabel(breuk) heb je het dan?
    De 230V aansluiting, of de laadkabel(s)?

    Groeten, Jan.
     
  12. Mystikal

    Mystikal

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Etten-Leur
    Ik heb het over de 230V aansluiting. Echter inmiddels heb ik opgelost. De stekker die in de lader gaat heb ik uit elkaar gehaald. DE koperen busjes in tact gelaten (die over de pinnen glijden) Draad aan gesoldeerd, alles goed geisoleerd en hij heeft de eerste 2 lipo's alweer vol!
     
  13. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    Hebt ge ooit al eens de kabels bekeken van voedingen die bij bijvoorbeeld uw pc scherm zit? Grote kans dat dat gewoon exact dezelfde kabel is...

    Vind je bijna overal op.
     
  14. Mystikal

    Mystikal

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Etten-Leur
    IK had wel gekeken van een desktop pc. Van een laptop nog niet gekeken. Kan ik wel eens doen inderdaad!

    En ja hoor dat moet volgens mij passen! Eens even langs IT lopen om een kabeltje te halen... Ach heb ik gisteren weer mijn soldeer technieken kunnen oefenen!

    En inmiddels de kabel gescoord!
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2012
  15. stijn r.

    stijn r.

    Lid geworden:
    30 apr 2012
    Berichten:
    277
    ik heb die van mij laten instellen in de winkel moet enkel nog aansluiten en start inhouden beste lader ever!!!:sniper:
     
  16. Mystikal

    Mystikal

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Etten-Leur
    En succesvol aangesloten. Perfect!
     
  17. Ikke1978

    Ikke1978

    Lid geworden:
    13 jan 2013
    Berichten:
    3
    Hallo,

    Beetje nieuw in het hele wereldje van batterijen en laders en mij recent een maxxtrax 680 ac+ gekocht.

    Heb de handleiding doorgenomen, maar krijg hem met de beste wil van de wereld niet ingesteld op automatisch NiMh laden. Hij staat standaard op handmatig en als ik dan nog de +/- gebruikt gaat het naar ontladen of cyclus.
    Indien ik kort op start duw dan kan ik manueel A invoeren, maar weet niet hoe ik in de optie kom om te veranderen naar automatisch. Al geprobeerd om na het min of max aantal A nog eens op +/- te duwen in de hoop dat hij dan naar automatisch switcht, maar hij blijft dan gewoon op het min of max staan.

    Na wat googlen bij deze post uitgekomen en ik dacht ik kan het maar vragen...

    Het gaat waarschijnlijk iets stoms zijn, maar alle hulp is welkom.

    Alvast bedankt.
     
  18. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Laatst bewerkt: 13 jan 2013
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nieuwe NiXX cellen eerst paar keer met 0,1C laden (wat is capaciteit van jouw cellen?) om ze te formeren (niet formatteren, dat is voor harde schijf). Anders krijg je (ook) slechte/gekke delta-peak en zal automatisch laden niet lukken.
    Wat video-instructies voor bediening van 4-knops laders, de LiPo instructies kun je overslaan
    ik-zoek-een-lader-met-geïntegreerde-balancer#post2809641

    'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.

    • Modelbouw FAQ's - MBF
      -> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
      -> De Nikkel-Metaalhydride accu
      en ook
      -> Delta Peak laden/snelladen van NiCd en NiMH (maar niet gebruiken bij zender/ontvanger, gewoon risicoloos langzaam laden met 0,1C, uitschakelen van beveiligingsdiode is niet nodig, rvs)
    • PK-Racing - akku laden info


    Forumtipjes:
    • Indien je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt.
    • Geef ook je woonplaats of regio in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
    • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
     
  20. Ikke1978

    Ikke1978

    Lid geworden:
    13 jan 2013
    Berichten:
    3
    Hey,

    Alvast bedankt voor de snelle reacties.

    Heb de handleiding (stond op Cd-rom bij adapter geleverd) en deze ook doorgenomen, maar het lijkt me niet te lukken met de instructies die ik krijg.

    "Dit programma in “manual”- modus laadt de batterij met een stroom die u zelf instelt. In “auto”-status, moet u de bovengrens van de laadstroom instellen om schade te voorkomen. Sommige batterijen met lage weerstand en capaciteit kunnen hogere stroom krijgen in “auto” modus.
    2. Als u een instelling wil veranderen voor het laden, drukt u op “Start/Enter”. Hierdoor zullen de waarden knipperen en kan u ze wijzigen met de “DEC” en “INC” knoppen. De waarde zal opgeslagen worden als u op “Start/Enter” drukt."

    Ik kan dus wel het A voor de manuele setting aanpassen of switchen naar de discharge of cycle functie, maar als ik een andere selectieknop gebruik gaat hij gewoon terug in het basismenu waar ik kan kiezen uit lipo, NiMh, NiCd, ... Heb zowat alle knoppen of combinaties geprobeerd voor zover ik het besef maar het omzetten naar auto lijkt me niet te lukken.

    Met wat online te zoeken ben ik ook filmpje tegengekomen maar daar staat deze instelling standaard op automatisch en wordt er niet aangehaald hoe ik deze van manueel op automatisch kan zetten.

    Het probleem zit hem dus in het omschakelen van manueel naar automatisch voor het laden van de NiMh charge functie.
    Ben momnteel gewoon manueel aan het laden aan 0.1A maar wil in de toekomst toch de auto functie graag gebruiken.

    Hoop dat iemand met dezelfde lader mij misschien het antwoord kan brengen.

    Nog bedankt voor de nuttige referenties, had mij al wat geïnformeerd en het is nu dus eerder een praktisch probleem gelinkt aan het aanpassen van de setting van de adapter.

    Groeten,

    Steven
     

Deel Deze Pagina