Meerblads rotorkoppen afstellen en vliegen

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door RIGID, 9 nov 2009.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Klopt...

    Ik heb een tijd fbl gevlogen met mijn trex 450, ondertussen heb ik hier een 3g in gezet.

    Er is goed mee te vliegen, mits je alles goed instelt.
    En je moet gewoon goed kunnen vliegen met padles, je heli gaat opeens heel andere dingen doen als je de flybar er af haalt.

    Maar ik vond het leuk om te doen

    Reden voor mij om toch een stabilisatie er op te bouwen, was dat ik iets meer figuren wilde gaan vliegen, iets meer gekke dingen doen.
    Dit kan zonder stab. ook wel, alleen met dat kleine spul heb je best een hoop concentratie nodig om hem netjes in het gareel te houden tijdens rondjes vliegen, laat staan als je inverted en verder wilt gaan doen
     
  2. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    Schluter 4 blads kop

    Heren,

    Ik weet nie of iemand van jullie hier ervaring mee heeft, maar ik heb nog een oude 4 blads rotorkop + bladen liggen van Schlüter (niet die van het systeem 80, van de eerste BO 105, maar die welke ook in 3 blad bestond)

    Iemand van jullie hier ervaring mee?? zou ik wel leuk vinden om eens te monteren op een scout of Magic mechaniek...

    Wim
     
  3. bonkie

    bonkie

    Lid geworden:
    23 dec 2008
    Berichten:
    73
    Locatie:
    holland
    setup in Phoenix rc

    He hallo,

    Heb het een en het ander gelezen en wil het graag gaan proberen zonder electronica.

    Hebben jullie misschien een setup in Phoenix rc dat het Ridgid vliegen benaderd???
    Heb wel het gewicht verhoogt naar 9 kg en dit geeft al een verandering natuurlijk qwa vlieggedrag.

    Ben benieuwd.:D

    Bonkie.
     
  4. Bone

    Bone Guest

    Ha haaaaaaaaaaaaaaaaa Eej Bonkie, gewoon die Helicommand erop kerel. Tja, ik snap waarom je twijfelt, €€€€€€€€€ Heb ik ook gedaan.

    Grz. Bone
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha, WATJE......;)
    (niet te serieus opvatten s.v.p.....)

    Wel serieus: Ik denk niet dat het om de pegels gaat, op een heli van een paar duizend Euro kan zo'n ding er ook nog wel bij.... een Helicommand is gewoon een adrenaline-killer....
    Haalt de hele extra uitdaging van een rigid weg.... En da's gewoon zonde.


    Semi-serieus: al die mensen die een helicommand gebruiken, hebben die het wel écht geprobeerd? of gewoon na een of twee pogingen besloten dat het te moeilijk was?

    Groet, Bert
     
  6. bonkie

    bonkie

    Lid geworden:
    23 dec 2008
    Berichten:
    73
    Locatie:
    holland
    €€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€

    Nee, de euro's zijn geen probleem maar het kriebeld gewoon te veel nu ik weet dat het mogelijk is zonder electronica en ga het daarom toch maar proberen denk ik.:)

    Ik kan altijd nog een stapje in de richting van de electronica doen.
    Kost me eerst wel wat rotorbladen misschien.....maarja, dat hoort bij het beginnen met lopen.

    En misschien ga ik ik er toch wel gelijk voor want ik ben zo veranderlijk als het weer :eek:nweer:

    Laterrrrrrr Bonkie.
     
  7. kevin heli

    kevin heli

    Lid geworden:
    10 dec 2008
    Berichten:
    483
    hoi mensen ik heb normaal morgen een md500 met een t-rex 600 :D nu wil ik een 5 blad kop weet iemand welk merk ik kan nemen ? Is het moeilijk vliegen met een 5 blad kop ? .
    greetz kevin
     
  8. Heli59

    Heli59

    Lid geworden:
    19 apr 2009
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Leuven Belgium
    Hallo Kevin ; voor zover ik weet van collegas kan ik zeggen dat de kop van vario goed is maar de OF kop is gewoon veel beter , ikzelf heb nu een OF kop en je hebt deze zelf ook zien draaien bij de test op de smac , nu ga ik ook met mijn 6 blad vliegen zonder al die electronica , dit is op zich een hele uitdaging maar ga ervoor , tot later in de club , guido.
     
  9. awt74

    awt74

    Lid geworden:
    21 sep 2005
    Berichten:
    265
    Locatie:
    Hengelo
    Iemand ervaring met het programmeren van multiblades in een Spektrum DX8?
    Ik ben er wel achter dat het met de Swashplate mix je de timing kunt aanpassen voor Ail>Elev en Elev>Ail
    Ik wil namelijk mijn 450 uitrusten met een 5 bladskopje en een schaal rompje... en als het even kan zonder enige (extra) electronica kunnen vliegen.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maakt niet uit of je een Spectrum hebt of niet, basisinstellingen vind je in post #1, en die veranderen niet ongeacht het merk of type zender

    En hoewel het geen wet van meden en perzen is, zijn de multikoppen voor 450 size vaak zodanig geconstrueerd, dat je geen virtuele tuimelschijfverdraaiing nodig hebt.
    Hoe je dat kan checken, zie je in hoofdstuk 3.1 van post #1

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2011
  11. Volunteer

    Volunteer

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    525
    Locatie:
    Belgium / Limburg
    Ik heb nu een 4 bladskop op mijn trex 600efl pro.
    Met half symmetrische pallen.

    Maar nu is de vraag kan ik deze vliegen met deze instelling.

    0% 25% 50% 75% 100% (stick)
    -2° -1° 0° 5° 10° (pitch)

    Of gaat dat niet want ik ben namelijk 0° pitch gewoon in mid stick
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tuurlijk kan dat....

    Het is alleen komplete onzin om het zo te doen. Je brengt gewoon je hele pitchcurve terug tot de bovenste helft van de stick, en dat is sorry dat ik het zeg, quatsch, waar je heli alleen maar onnodig kietelig van gaat reageren op de pitch, en heel vervelend tijdens de landingsaanvlucht (je trekt je een ongeluk maar die heli komt maar niet naar beneden).

    Ik zou je eerder een curve aan willen raden in de trant van:
    0%=-2graden
    25%=+2 graden
    50%=5graden
    75%=7.5 graden
    100%=9graden

    Dat geeft uit eigen ervaring een heel mooi uitgewogen reactie op de pitch, en ondanks dat het niet lineair is, voelt het uiterst lineair aan, omdat de liftopbouw namelijk niet lineair maar progressief is (een verandering van +8 naar +10 heeft meer effect dan een verandering van +5 naar +7).

    Dat je heli opeens op midstick hoovert wen je snel genoeg aan, en sterker nog, het is van voordeel want blijkbaar heb jij je 3D afstellingen aangeleerd, en met deze nieuwe afstelling heb je vanaf het loskomen, onbewust in de gaten dat je NIET met een 3D heli onderweg bent.

    Nogmaals, wat jij wilt kan wel, maar het is ongeveer net zo onnozel als wanneer je in je auto de clignoteurschakelaar van links van het stuur naar rechts van het stuur verplaatsen omdat je vorige auto dat ook had....

    Maar probeer het gerust: je eigen instelling zal vertrouwd aanvoelen, maar mijn voorgestelde curve zal, zodra je er eenmaal aan gewend bent, een véél prettiger en "gebalanceerder aanvoelende" heli opleveren.
    Wat je echter NIET moet doen is een curve van -10 tot +10 instellen....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2011
  13. Volunteer

    Volunteer

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    525
    Locatie:
    Belgium / Limburg
    Ik heb hem vandaag in gevlogen op de curve zoals in de vraag.

    (Had u antwoord gewoon weg nog niet gezien heb hem in gevlogen rond 1300Hr)

    Maar ik moet zeggen dat het redelijk ging alleen zoals u zegt in het landen doet hij wat moeilijk. Dit komt omdat ik normaal land met stick rond het midden en nu geeft dat een heel ander effect.

    Daarmee zo juist mijn curve aangepast en dan gaan we het nogmaals proberen morgen en eens zien wat het verschil is.

    Ik laat het weten, maar ik weet al wat het resultaat gaat zijn.

    "Luister altijd naar de pro's en dan kom je er zonder al te veel stukken"
     
  14. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Hmm dat is het voordeel van een 600 size multiblade.. mijn 450 size 5 blads MD 500 staat te springen om zn maiden maar hier waait ie zowat omver :(
     
  15. Volunteer

    Volunteer

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    525
    Locatie:
    Belgium / Limburg
    Ok ik ga niet rond de pot draaien maar ...

    0%=-2graden
    25%=+2 graden
    50%=5graden
    75%=7.5 graden
    100%=9graden

    Is nu eenmaal veel plezanter en beter vliegen.
    Ik heb namelijk zo 2 vluchten gedaan en het voelt beter aan zeker bij het aanvliegen voor het landen.
    En nu hover ik zelf al iets onder de mid stick

    Bedankt voor u hulp. :D
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2011
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Graag gedaan, enne.... ik zei het toch?;)

    Geintje natuurlijk, maar een curve met ongeveer die vorm (iedere "stap"een klein beetje minder dan de vorige) blijkt in de praktijk het prettigst te vliegen. Al kun je hem gerust een beetje aanpassen als je het gevoel hebt dat hij bijvoorbeeld ergens wat lijkt te "hikken": dat je een beetje pitch geeft en de heli scherp reageert maar als je doordrukt dat er dan minder komt dan je verwacht, of andersom, dat op een bepaald punt van de stick de heli plotseling lijkt weg te vallen als je verder terugneemt. Dat is gewoon een kwestie van de curve op een of twee punten licht aanpassen zodat het wat regelmatiger aanvoelt.
    Verder: ik zou hem vooreerst lekker zo laten, want als mijn vermoeden juist is ga je er waarschijnlijk nog een romp omheen plaatsen, en dan zou je maar zo rond midstick uit kunnen komen voor hooveren..

    Tip als je er mee rond gaat vliegen: probeer ook zoveel mogelijk rond te vliegen met pitch op midstick, dat is over het algemeen een prettige snelheid voor een multi, en het vliegt prettiger als beide sticks ongeveer neutraal staan.... Maar wat je ook doet, NIET rondvliegen met MINDER pitch dan je voor hoover nodig zou hebben, dat kan je lelijk verrassen!

    Ik weet niet of je met FBL electronica vliegt (denk het wel) en dan is er verder niks aan de hand, gewoon lekker verder vliegen. Zo niet, dan gaat je heli wat fiiner vliegen als je hem voorover trimt, en je bij het uitrollen van een bocht wat pitch terugneemt (tijdelijk uiteraard....)

    Maar FBL of niet, blij je geholpen te hebben, en veel plezier met je vierblad!

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2011
  17. Volunteer

    Volunteer

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    525
    Locatie:
    Belgium / Limburg
    Nog een vraag.

    Zit er een verschil in afstellen en vliegen tussen deze twee?

    [​IMG]

    [​IMG]

    Want bij de eerste zit de aansturing een beetje scheef en bij de tweede zit deze haaks er op? Alle twee wel 90 graden voor sturing maar toch.

    Ik vlieg nu namelijk met de 2de kop op de trex 600.
    Maar op mijn ec-135 komt een andere en deze is aangestuurd zoals afbeelding 1 een beetje scheef.

    En heeft dit iets te maken met de zo genaamde verdraaiing van je tuimelschijfinstelling of niet?
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yep, er zit verschil in: De zwrte kop heeft lagers aan de bladhouderarmen: dit heeft tot gevolg dat je in principe geen swashdriver nodig zou hebben (al vind ik dat geen sexy idee), maar OOK, dat demping in de bladhouder-as onmogelijk is; het blad moet in spoor blijven anders gaat de stuurstang klemmen. Voordeel is dat je bij deze kop GEEN tuimelschijfverdraaiing toe hoeft te passen, TS voorover=heli voorover.

    Die metaalkleurige kop heeft een swashdriver nodig omdat er ook aan de bladhouder-armen kogellinks zitten. Dit maakt enerzijds mogelijk, dat de blad-assen beweeglijk en gedempt kunnen zijn, en je kunt ook de stuurstangen verticaal stellen. Dat levert op dat je aansturing lichter gaat (de swashdriver word minder zwaar belast) en doordat die aansturing lichter loopt, hebben je servo's het ook lichter.

    Zoals afgebeeld op de foto (stuurstangen scheef) heb je ook GEEN TS verdraaiing nodig, maar het belast swashdriver en servo's onnodig.
    Met de stuurstangen verticaal heb je WEL TS-verdraaiing nodig.
    Persoonlijk zou ik voor deze laatste optie kiezen, maar vermoedelijk werkt het allemaal.

    Qua afstellen is het enige verschil het instellen van de TS-verdraaiing, en als je dat niet gebruikt omdat je de koppen exact zo monteert als op de foto, is het verder een kwestie van uitslagen en curves goed zetten en vliegen.
    Persoonlijk denk ik, dat de optie: "stuurstangen verticaal, goed ingestelde TS-verdraaiing", beter vliegt, maar dan kom je waarschijnlijk behoorlijk met je V-stabi of welk systeem dan ook in de problemen, want ik weet niet of die met verdraaide tuimelschijf overweg kunnen.
    (en zo niet: denk hier dan maar eens over na: dan ga je dus je rotorsysteem mechanisch behoorlijk imperfect maken, met als enige reden dat je electronica er beter mee overweg kan.... logisch? of onzin?)

    Groet, Bert
     
  19. Volunteer

    Volunteer

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    525
    Locatie:
    Belgium / Limburg
    Mijn excuses voor de zoveel vragen in deze topic.

    Maar ik word er verslaaft aan omdat ik telkens opnieuw een goede uitleg krijg. Soms heb je mensen die typen veel maar je kunt het samen vatten in 1 zin. En dat is hier zeker niet het geval. Hier krijgen we goede gestructureerde uitleg waar ik wat mee ben.

    En ja ik moet toegeven ik ben zo'n watje (hoe jullie dat noemen) en ik heb dus met een V-stabi.

    Bij V-stabi kan je wel een virtuele tuimelschijf verdraaiing instellen als ik mij niet vergis.

    Alweer bedankt

    grtz

    Bert P.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als een V-stabi met virtuele TS verdraaiing overweg kan, is er niks in de weg, kun je gewoon zowel die zwarte als die metaalkleurige kop gebruiken, en die metaalkleurige dus ook met de stuurstangen verticaal.

    Enne.... ik persoonlijk noem dat niet "watje" hoor.... gewoon gemakzuchtig...;) Niet te serieus opvatten, gewoon vliegen zo jij leuk vind.
    Zolang je maar niet gaat beweren dat het zonder V-stabi onmogelijk of alleen maar voor "halfgoden" haalbaar is, het kost alleen maar wat meer tijd om je erop te trainen....
    (al is dit topic eigenlijk wél specifiek gericht op vliegen ZONDER E-stab)

    En die vragen moet je ook niet voor schamen, de enige DOMME vraag, is de vraag die je NIET STELT..... catch my drift?

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina