Mendelmax 1.5

Discussie in '3D Printen' gestart door 2F@st4U.:[BE]:., 27 jan 2014.

  1. 2F@st4U.:[BE]:.

    2F@st4U.:[BE]:.

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Herentals, BE
    Ondertussen ook de wereld van het 3D printen binnen gelopen.
    Half januari ...was ik klaar met bouwen en toen kon het grote avontuur beginnen. Bouwtijd: een kleine week +5u per dag.

    Soms ook aanpassingen moeten doen. Omdat de BOM niet perfect was samengesteld ... beginnersfoutjes.

    Soms loopt het als een trein ... en soms valt de "Fyra" in panne.

    [​IMG]
    Ondertussen is er ook een schermpje/sd kaart lezer bijgekomen.
    Werkt wel fijn om niet altijd de laptop kwijt te spelen als er iets geprint wordt.


    [​IMG]
    Fotos van prints van de eerste dagen ... de kop was toen absoluut nog niet gefinetuned. Nu toch al weer wat betere resultaten.

    Voorlopig met standaard M8 draad ... niet het ideale ... hier moet dringend veranderingen in komen. Als er iemand een leuke adresje heeft voor trapeziumspindels. Alle tips zijn welkom.

    Ondertussen wordt er verder nagedacht en zijn alle onderdelen voor een MM2.0 ook plus minus in huis/of geproduceerd. ;)

    Dus snel meer nieuws. Nu ga ik eerst mijn smooth rods reinigen want haarlak en LM8U bearings gaan precies niet goed samen.

    Dus een goede tip nooit haarlak spuiten als het glas/spiegel al op het heatbed gemonteerd is. Gaat heel vele keren goed ... maar dan opeens begint het allemaal net wat stroever te lopen. :-(

    Als we het straks terug netjes aan het bollen hebben zal ik eens wat recente fotos nemen. Vind het resultaat persoonlijk al heel wat strakker als wat ik hier boven laat zien.

    Ik houd jullie op de hoogte.

    Greetz
    Tim
     
  2. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ziet er niet verkeerd uit voor een eerste print. Ik heb ook een MendelMax 1.5 en heb er ook trapeziumspindels ingebouwd. De spindels en moeren zijn o.a. hier te koop.
     
  3. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Voor mijn CNC frees heb ik ook trapezium draad gebruikt.
    Ik heb gekozen voor een nylon moer.
    Voor iedere spindel heb ik twee moeren gebruikt. Deze heb ik in een alu bus gelijmd. De twee moeren worden op de draad gedraaid met een onderlinge afstand. Vervolgens de twee moeren met elkaar verbinden met twee trekveren.
    Zo heb je geen speling meer.

    Ton
     
  4. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    Ton; dat is niet echt een goede oplossing. Ten eerste, de speling is een non-issue op de mendel machines (of de prusa). Dit omdat het x-carriage zoveel weegt, dat er al geen speling meer is om mee te beginnen.

    Ten tweede; op een machine die gemonteerd is zoals jij beschrijft, loop je het risico bij een gebruikersfout gelijk je heated bed te kraken, of het glas erop. De machine zal immers gewoon doorlopen. In het oorspronkelijke ontwerp (dus met 1 moer en zonder veren) zal in zo'n situatie uiteindelijk de moer uit de steun lopen en het bed niet sneuvelen.

    Voor een CNC frees kan dat een ander verhaal zijn, daar spelen andere krachten. Bij een 3d printer niet. Bij een frees moet de kop het materiaal 'in', waardoor je krachten krijgt die het x-carriage 'omhoog' willen duwen.

    Bij een 3d printer heb je die kracht niet. Op het x-carriage staat alleen de zwaartekracht.
     
  5. 2F@st4U.:[BE]:.

    2F@st4U.:[BE]:.

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Herentals, BE
    Stepper driver of motor overleden op de Y-as. Zo erg is het dus om haarlak op je geleidingen te laten ophopen (was nochtans onzichtbaar) ;-)

    Gisteren na de poestbeurt geen zin meer om te beginnen soldereren of testen.
    Hopelijk vinden we vandaag wel een gaatje. ;-)

    SJjKUsS_BR8[/media] printer Bridging a GAP - YouTube

    Was net te laat om het begin van de bridge te filmen. Ma het is ongelooflijk knap om te zien dat een brug gewoon wordt dicht gewerkt. Minimale doorhang van het eerste laagje.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    Dat uithangen kun je er nog uitkrijgen door de bridge flow rate te verlagen in de slicer.
     
  7. 2F@st4U.:[BE]:.

    2F@st4U.:[BE]:.

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Herentals, BE
    Thx for the tip Garnaal. Moet ik allemaal nog eens nader bekijken.


    Over de problemen. Gewoon een los contactje op de ground van de Y-as. Maar dit zorgde wel voor vreemde fenomenen. Als ie een ''stotter'' (af/aan/af/aan) contact maakte, dan werd de Z-as gestuurd door Y-as commando's. Heel vreemd allemaal en na stepper drivers, motor, en dergelijke uitgewisseld te hebben moest het in de kabel of een contact zitten.
    Het was dus het contact.

    Gelukkig terug aan het printen nu.
     
  8. 2F@st4U.:[BE]:.

    2F@st4U.:[BE]:.

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Herentals, BE
    Ondertussen blijven we hier en daar kleine wijzigingen aanbrengen, en moet zeggen dat het zijn vruchten begint af te werpen. :)

    Er wordt gesliced in CURA op 100 mm/s. En voor de outlines gaat het perfect op 200% snelheid. Als de infill heel laag staat 20% of zo moet tijdens het opvullen de snelheid wel naar 150%. Maar al bij al meer dan tevreden over de gehaalde resultaten vs. snelheid.

    [​IMG]
    Printtijd +/- 3u .... predicted 6u+

    [​IMG]
    Printtijd +/- 2u .... predicted 5u+
     
  9. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    Dat zijn gewoon hele nette prints bij hele behoorlijke snelheden... de mendelmax is 'af fabriek' een beter ontwerp dan de i3, veel meer rigide.

    Als ik wat ga verbeteren aan mijn printer, is het dat ik of overstap naar het mendelmax ontwerp (kost alleen maar de profielen, de rest kan ik printen of heb ik al) of (nog waarschijnlijker) naar een delta.
     
  10. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Hallo Micropuller,

    Waar heb jij die misumi profielen vandaan? Wil zelf gaan beginnen aan een MM 2.0 maar wil wel graag het meeste uit europa / nederland halen.
    De prints zien er wel erg netjes uit hoor!!

    edit: Oeps verkeerd draadje
     
  11. 2F@st4U.:[BE]:.

    2F@st4U.:[BE]:.

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Herentals, BE
    Zal dan maar antwoorden zeker. ;-)

    Misumi profielen de naam zegt het al .... bij Misumi. Ze versturen voor Europa vanuit Duitsland.

    Moet je wel een btw nummer hebben, of iemand eens vriendelijk aankijken in je kennissen kring.
     
  12. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Of als compleet pakket (alle profielen die je nodig hebt, op maat gezaagd, geboord en getapt). Ik geloof dat reprapworld ze wel verkoopt, anders even op Ebay zoeken.

    Edit: oh wacht, een MM2.0 Dat wordt iets lastiger. Dan inderdaad maar even kijken bij Misumi zelf.
     
  13. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
  14. 2F@st4U.:[BE]:.

    2F@st4U.:[BE]:.

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Herentals, BE
    Eureka ... single perimeter vase tot een goed einde gebracht. En zeker niet mistevreden over het resultaat.

    Nu dringend op zoek naar een E3D kopje. In nylon gaat het pas echt leuk worden.

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG]
     
  15. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Ziet er echt heel goed uit, proficiat!
    (hopelijk krijg ik ooit zo'n resultaten)
     
  16. 2F@st4U.:[BE]:.

    2F@st4U.:[BE]:.

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Herentals, BE
    Thx ...

    Die resultaten komen wel, gewoon blijven prutsen en prullen, het kan alleen maar beter worden. Veel lezen en blijven lezen. Als je op problemen stoot ... ze 1 voor 1 takkelen. Niet alles tegelijk want dan zie je door de bomen het bos niet meer.
     

Deel Deze Pagina