Met een groep mensen hetzelfde model bouwen

jan brilman

Forum veteraan
Hé leuk, met een paar man samen een model bouwen. :p

Doel: elkaar steunen, helpen, motiveren, kennis uitwisselen, door een dalletje heen helpen, van die dingen.

Volgens mij moet dan aan een aantal voorwaarden voldaan zijn, wil dat een beetje leuk zijn en ook echt meerwaarde bieden.

De volgende schieten me zo te binnen.

1. Iedereen bouwt hetzelfde model, van dezelfde tekening/zelfde doos, zelfde schaal etc. Hetzelfde, dus.

2. Ieders bouw-skills liggen globaal op eenzelfde niveau.

3. De bouwtempo’s liggen ongeveer gelijk, en iedereen heeft ongeveer evenveel tijd te besteden, dus dat je echt samen op kunt bouwen/trekken.

4. Je moet een beetje dezelfde opvattingen hebben over ‘bouwen’.

5. Iedereen moet het model echt graag willen bouwen.

Mee eens? :?

Vergeet ik wat? :confused:

Wie heeft er ervaring? :D

Er is een paar man bezig met een Fokker, als ik me niet vergis. Hoe bevalt dat? (Laatste post is uit 2011! 8O )

(Ik heb wel een object op het oog . . . ;) )

jan.

welk object??

kan altijd leuk worden, ik denk dan wel eerder naar een racer model of iets met een wingspan max 2meter zodat het betaalbaar blijft voor iedereen, is ook mss haalbaarder voor een groter publiek dan, ik denk dan bv ook aan de electro mannen...

Hee ja dit deed ik in het verleden met een paar vrienden :p

Het kwam er aleen wel op neer dat ik het bouw werk deed voor 3 :(

look on the bricht side
Wel meer ervaring :rolleyes:

Op plastic en vrije vlucht fora hebben ze cook-up's. Vaak gaat het dan om één thema, waarbinnen de deelnemers verschillende modellen bouwen. Dat zou je ook kunnen doen i.p.v. allemaal hetzelfde model bouwen. Of je bouwt wel hetzelfde model, maar ieder met een andere beschildering.

Ook als je verschillende modellen bouwt, maar wel van dezelfde periode of herkomst, zullen er genoeg gemeenschappelijke details zijn waarmee je elkaar kan helpen.

Ik heb nu een aantal school en club projecten gedaan, of meegedaan. Bij al die projecten ging het erom dat iedere deelnemer zijn eigen model bouwde, maar wel allemaal hetzelfde model.

De school projecten waren van het Fantra project.

Bij de clubprojecten ging het om allemaal verschillende modellen. Op de meeste plaatsen hebben we Zagi's gemaakt, maar we hebben ook andere modellen gebouwd. Mijn ervaring hiermee is dat je je heel erg kan vergissen in de bouwkwaliteiten van sommige mensen.

Normaal zie je ervaren bouwers met eigen gebouwde modellen die perfect afgewerkt zijn, maar tijdens de verschillende clubprojecten kwam ik er achter dat die ervaren bouwers een tekening niet goed konden interemperen. Zo werden er vele bouwfouten en constructiefouten gemaakt die later bijna niet te herstellen waren. Sommige fouten waren zelfs dusdanig dat de modellen afgebroken moestenw orden omdat ze constructief niet sterk genoeg waren........ Daardoor kreeg ik vaak de twijfels of hun andere perfect uitziende modellen wel veilig en sterk genoeg gebouwd waren. En dat geeft geen goed gevoel als je ze er dan later mee ziet vliegen..........

.
Maken twee mensen een groep? ;)

De duo restauratie van de Toni Clark 1/4.8 DH-82A Tiger Moth G-AKUE en G-AGHY

full

Doel: elkaar steunen, helpen, motiveren, kennis uitwisselen, door een dalletje heen helpen, van die dingen.

Check! :thumbsup:

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt door een moderator:
In het verleden eens begonnen met 2 personen om ieder een Beech 18 te bouwen de eene begon met de vleugel de andere met de romp , zodat beide de moeilijke punten en problemen zouden oplossen en die met de ander te delen als die zover was.
Resultaat: die van mijn is bijna versleten ;) en de andere nog lang niet klaar :oops: (en ik ben echt geen snelle bouwer)

Een ander iets is dat ik graag een vliegtuig heb dat je niet vaak ziet op een show/fly-inn, dus om dan in groep allemaal dezelfde te bouwen niet voor mij ,
OF ja iets voor de fun, voor erbij, zoals jaaaaren geleden die piepschuim hercy's of een schijf met een fietsende Smurf, vliegende heksen oid

Toen ik nog lid was van DMV Betekom rond de jaren 80.
Waren er 10 idioten die elk een Curare 60 kochten.
Bedoeling was om in verband te gaan vliegen, van de 10 toestellen hebben er uiteindelijk 2 gevlogen, afzonderlijk, van de overige 8, nooit meer iets vernomen.
De planning is altijd leuk, de uitvoering minder.

Johan.

Volgens mij gaat het met de Fokker groeps bouw goed.
Gmvc heeft met succes een wwII toestel gebouwd, weliswaar een ARF.
Met de morderne media is cominicatie geen probleem meer lijkt mij, alleen de ham vraag is wie neemt het voortouw en wat komt er op de bouwplank en in welke schaal.

Je moet de juiste snaren bespelen, iets dat voor iedereen haalbaar is, wij hebben ooit het Phoenix team gehad met vliegende schotels, tientallen afgebouwd en het record is 12 ter gelijke tijd in de lucht.

Of dat met exotische vliegtuigen of schaalmodellen zal lukken weet ik niet. Dat is al niet meer voor iedereen haalbaar.

Stevo

Je moet de juiste snaren bespelen, iets dat voor iedereen haalbaar is, wij hebben ooit het Phoenix team gehad met vliegende schotels, tientallen afgebouwd en het record is 12 ter gelijke tijd in de lucht.

Of dat met exotische vliegtuigen of schaalmodellen zal lukken weet ik niet. Dat is al niet meer voor iedereen haalbaar.

Frank Planck heeft het met zijn eigen ontwerp gedaan met Wiebe, iedereen was er aan bezig en de onderdelen werden deels voorzien. (heb hier ook eentje die klaar is). Het kan dus wel maar hou het realistisch.

Stevo

Toch grappig.

Je gooit een steen in de vijver, en . . . :p

Zou je enthousiasme voor een bepaalde kist / bepaald model ook kunnen toenemen, juist omdat je het met meerere mensen bouwt?

Dat je mekaar een beetje aardig vindt, is dat ook een voorwaarde? (Voorwaarde 6.) :confused:

Of moet je het puur zakelijk zien? :rolleyes:

jan.

Zakelijk? bah nee maat....

Omdat het fun is des te meer lijkt me.

Ik zeg maar iets, een V1 buzzzbomb is gewoon voor iedereen te maken en schaal en ik wil die wel nog eens bouwen ook.

Zelfs als tie de grond in gaat is het nog schaal;)

Shoot! ik doe mee als het enigszins haalbaar is.

Stevo

Lijkt me best leuk hier te doen.
Doe het nu met een E-zwevers de Guppy, 1 vliegklaar, 2 aan bekleden toe , 1 is 75% klaar en
de 5e is 50% klaar en dat alleen maar op de donderdag bouwen.
Grappig is dat er 2 arf'ers nu ook over zijn naar houtbouw.

Jan , Misschien moet jij een selectie maken die we met zijn alle bouwen, jij natuurlijk ook en
zo trekken we jou met zijn alle over de streep om je model af te kunnen maken.

Ton

Tsja . . .

Moet er eens over nadenken.

Had me eigenlijk net verheugd op die Demon.

Als soort opvolger van de Pup die zo onfortuinlijk etc.etc.

Misschien is een kleine Bell X-1 een mooie kandidaat?

jan.

Back