MHZ Hotshot of wat anders?

Discussie in 'Speedboten' gestart door RoyV, 18 aug 2018.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    Een roer achter de prop heeft een enorm direct stuurgedrag tot gevolg en het roer moet lang zijn, om onder de turbulentie van de prop uit te steken.
    Alles wat bij een speedboot onder de romp uit steekt remt, hoe korter het roerblad, hoe minder weerstand.
    Een roer naast de prop gaat propwalk tegen (net als het rechts van de hartlijn plaatsen van de aandrijving) en staat in de niet verstoorde flow onder de romp door, het roerblad kan dus korter zijn, minder weerstand.

    Een roerblad met de koelwaterinlaat is wigvormig en aan de trailing edge minstens 4 mm dik, ook dit remt behoorlijk, daarom heb ik een drukloos koelsysteem in mijn boten, geen extra drag, ik gebruik een mes als roerblad, met 1,3 mm véél dunner dan een aluminium roerblad.

    Groeten, Jan.
     
  2. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Ik heb nu met 2 bootjes gevaren een hydromite en dit kleine monster. Als ik deze 2 rompen en het vaargedrag bekijk raken deze rompen nauwelijks het water.
    Nu weet ik natuurlijk niet hoe een 90 centimeter mono vaart maar kom je dan weg met een druk loos systeem?
    Of zal je deze dan zo dicht mogelijk tegen de spiegel moeten plaatsen?
    Anders heb je geregeld geen koeling lijkt mij.
    Een waterpickup in het roerblad lijkt mij dan zekerder maar misschien heb ik het mis. Mis nog de nodige ervaring met rompen van deze afmetingen.
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    Onze 80 cm Arowana's zijn ook uitgerust met het drukloze koelsysteem, deze boten varen op de laatste centimeters van de romp en hebben geen last van gebrek aan koelwater.
    De in en uitlaat zitten dan ook vlak tegen de spiegel aan, de foto's hiervan staan al in je Wasabi topic.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2018
  4. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Dit verhaal is mij volstrekt duidelijk Jan maar beantwoord mijn zelfde vraag eigenlijk niet genoeg,

    moet je een mono nou zoals meer ervaren boters zeggen altijd rechts lastig opbouwen?

    Wat zijn de regels/normen/waarden?
    Als je de smallere MHZ mono rompen ziet en dat zijn ze allemaal, Watersnake/titus/rapid/mistic behalve de Lizard deze is wel een stuk breder en zelfs deze word vaak met een lange roeruithouder van wel 110mm in het midden opgebouwd.
    Zie topic van Lizard zoals eerder genoemd.....

    Ben namelijk ook aan het verzamelen en hardware aan het kopen voor mijn venom king of shaves mono van 840 mm en dit betreft ook een slanke romp die origineel het roer in het midden heeft achter de prop .
    Mijn mening is dat dit dan het best zou zijn en ik liever niet ....rechts lastig.... op zou gaan bouwen.

    Wat te doen ?

    Wil graag veel onnodige gaten in de spiegel voorkomen.....

    Gr Gerjan
    1534962424518.jpeg 1534962573826.jpeg
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Gerjan,

    Bij wedstrijdboten zit het roer over het algemeen naast de prop omdat dat een beter sturende boot (het parcours is rechtsom) met zo weinig mogelijk weerstand oplevert.
    Jouw King of Shaves is geen competitieboot en hoeft dus niet volgens die criteria te worden opgebouwd, mooie boot trouwens.

    Je komt er vanzelf achter dat je met het roer achter de prop maar héél weinig roeruitslag nodig hebt om een bocht te maken.
    Zo'n smalle romp kan zichzelf heel goed op z'n dak varen als je bij vol gas voldoende (lees: te veel) roeruitslag geeft...

    De trimtabs die er nu achter zitten hebben elk een schegje; als er iets is dat een koerswijziging dwars zit, dan zijn het zulke schegjes, op snelheid zal het aanvoelen alsof je geen roeruitslag geeft, tot de boot ineens heftig zal reageren.
    Een boot van dat formaat heeft geen trimtabs nodig als de set-up deugt en de boot goed afgestemd is, ik zou ze er afhalen, indachtig de kreet: "Trimtabs are a bandaid for a poor set-up."

    Monohulls worden over het algemeen linkslastig opgebouwd, dat extra gewicht laat de boot in rust licht naar links overhellen, éénmaal op snelheid compenseert dat gewicht voor het koppel van de aandrijving, zodat de boot rechtop zal varen.
    Trim je de boot dusdanig, dat 'ie in rust mooi recht drijft, dan zal 'ie onder last op snelheid naar rechts hellen (en rechtaf willen varen).

    Groeten, Jan.
     
  6. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Mooie romp waarom ben je op zoek naar nieuwe hardware wat is er mis met deze opbouw?
     
  7. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Monohulls worden over het algemeen linkslastig gebouwd, dat extra gewicht laat de boot in rust licht naar links overhellen,......... er is mij altijd iets anders uitgelegd en dat is de plaats van het roer dus eigenlijk altijd rechts lastig en bij mijn mono dus in het midden.
    De hele opbouw af fabriek (vinnen) zou ervoor moeten zorgen dat ie zo goed mogelijk vaart is mijn mening.

    @ Jan en Roy bedankt voor het compliment.

    Wel zal ik hem dan ook zo op bouwen , de zwarte stinger heeft een kwaliteit van 0 en voor het raggen op 6s ga ik liever voor een 3/16 as met idem DD.
    Wel zal ik je tips op volgen en je veel gebruikte uitspraak is helder , zal het eerst eens zonder REMMEN proberen.

    Dank dank
     
  8. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Ik zag dat mijn roerblad niet helemaal haaks stond met de spiegel. De onderzijde stond er verder vanaf.
    Nu heb ik ooit wel eens iets over de effecten daarvan gelezen maar kan ik het niet meer vinden.

    Kan iemand mij vertellen wat het effect is van het roer en de hoek daarvan?
     
  9. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    Als het scherpe deel van het roer naar de neus gekanteld staat wil de boeg naar beneden.scherpe deel naar achteren is boeg omhoog.beter gewoon haaks zetten als startpunt.je kunt het roer ook inkorten.
     
  10. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Oke dat vermoeden had ik al. De boot loopt vrij los en het verschuiven van de lipo naar voren maakte bijna geen verschil.
    Daarna zag ik dat het roer niet haaks stond
     
  11. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    Ik zou dat denk zelf niet zoeken in dat roerhoek gedeelte.denk dat het beter is als je wat zoekt in strutverstelling.hoogte en hoek daarvan
    Ben benieuwd hoe dat gaat.grt Tom
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    Kun je een foto plaatsen waarop de ashoek en de hoogte waarop die uit de spiegel komt?
    Bij voorkeur vanaf de zijkant terwijl de boot op de step en spiegel rust en je kunt zien hoe ver de prop van de gedachte lijn van step naar spiegel staat.

    Op alle foto's is nét de plaats waar de as uit de spiegel komt niet te zien...

    Groeten, Jan.
     
  13. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Hierbij de foto's 20180915_152039.jpeg 20180915_152033.jpeg 20180915_151938.jpeg
     
  14. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    En nog een foto van de spiegel 20180915_152438.jpeg
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    Zoals het op de foto's lijkt, zit de as veel te laag in de spiegel, waardoor je overmatig veel lift hebt; de V stelling van de neus reageert en de boot zal wippen als een dolle.
    De ashoek en de positie van de schroefaskoker zou er meer zo uit moeten zien
    http://www.modelbouwforum.nl/media/ashoek.16278/full

    Groeten, Jan.
     
    RoyV vindt dit leuk.
  16. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Je verwijst volgens mij naar een diff van een auto
     
  17. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    Ik zie wel de as hoor
    Grt Tom
     
  18. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
  20. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere

Deel Deze Pagina