Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. De tweede foto is hoe het was en de eerste is de as los en kan ik hem opnieuw verlijmen. Denk dat het puntje van de as ongeveer 2mm onder de liniaal moet komen klopt dit?
Hoi Roy, Na het zien door Jan van het eerst filmpje van mijn mono 2 heb ik ook de as 3mm hoger uit de spiegel laten komen , mooi vergelijk zo ..... Ik houd het in de gaten
Ik heb zojuist gevaren hij vaart nu een stuk beter. Het water was redelijk vlak en het wippen was bijna weg. Alleen met een paar golfjes wipt hij nog een beetje en als ik naar links stuur begint hij ook wat afwijkend vaargedrag te vertonen. Beetje wippen of van links naar rechts beweging. Kon het nog niet goed plaatsen wat het was. Ik heb de setup vrij groot gepropt 34 k van graupner. Misschien is dit iets te, heeft veel last van propwalk enTorque roll tenminste ik denk dat je dat zo omschrijft bootje wil met optrekken om zijn as draaien maar op snelheid is het weg. Dacht dat het wel zou meevallen bij dit kleine bootje maar volgende keer as iets uit het midden plaatsen.
Hallo Roy, Goed te horen dat het hoger zetten van de as resultaat heeft. Wat betreft het vaargedrag bij naar links sturen; een forst roerblad oppervlak als op jouw Hotshot werkt ook als een hefboom die de boot op z'n linkerzijde wil drukken, dan werkt het tegen de wielwerking van de prop in, zowel propwalk als proptorque, dus is het geen wonder dat het vaargedrag er onder lijdt, zeker als dit bij vol gas wordt gedaan. Ik durf bijna te wedden, dat als je bij volgas vol linksaf stuurt, de boot onelegant op z'n dak terecht komt... Moet je tegensturen naar links om rechtuit te kunnen varen? Dan is het rechts van de hartlijn inbouwen van de aandrijftrein hét middel tegen ongewenst stuurgedrag. Door z'n formaat blijft het een boot die vooral op vlak water goed zal varen, mits goed uitgetrimd, bij ruwer water ligt het springen op de loer. Groeten, Jan.
Als ik het goed begrijp kan ik met een ander roer het gedrag van de boot aanpassen? Het beeld wat je schetst klopt precies met wat de boot laat zien. Maar ik blijf aanpassingen doen totdat hij goed vaart. Hier leer ik van voordat ik de Wasabi opbouw. Ik moet zeggen dat ik ook met een vrij force lipo vaar een 5400mah misschien heeft dat er ook wat mee te maken. Deze ligt aan de linker kant.
Hallo Roy, Hoe langer het roerblad, des te groter is de hefboomwerking als je stuurt, hoe kleiner de romp, hoe nauwer dit soort dingen luistert. Je zou een korter roerblad kunnen proberen en zien wat dat doet. Wat betreft het gewicht van de lipo aan de linkerkant, zolang de boot op snelheid recht(op) vaart is er niks aan de hand, de problemen beginnen als het water ruwer wordt en de boot 'air time' maakt, in de lucht zal het gewicht van de lipo de boot naar links laten hellen, wat op zijn beurt weer gedoe met het vaargedrag oplevert als de boot in deze positie het water weer raakt. Het blijft een compromis, want je hebt links wat gewicht nodig om het vloedkanaal betrouwbaar te laten werken... Groeten, Jan.
Misschien een iets korter roerblad proberen dan. Is daar ook een stelregel voor net als bijv de afstand vanaf de spiegel. Vloed kanaal zit er helaas niet in. Al overweeg ik wel om deze erin te gaan bouwen. Moet ik alleen wel met een kleine lipo gaan varen deze is 5400mah. Blijft weinig ruimte over.
Ik zeg het roer niet te ver inkorten ongeveer een propmaatje langer mag ie wel zijn. Een turnfin helpt ook wel op stabiliteit. Lichtere akku helpt ook zeker. Probeer vaker rechtsom te varen