MHZ Hotshot of wat anders?

Discussie in 'Speedboten' gestart door RoyV, 18 aug 2018.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
  2. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt.
    De tweede foto is hoe het was en de eerste is de as los en kan ik hem opnieuw verlijmen.
    Denk dat het puntje van de as ongeveer 2mm onder de liniaal moet komen klopt dit? 20180916_195528.jpeg 20180916_195540.jpeg
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    Correct, dat was de bedoeling.

    Groeten, Jan.
     
  4. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    Kiekkkkk... Nou kom je er wel.
    Ben benieuwd of het lukt nu.
    Zou leuk zijn.grt Tom
     
  5. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Ga mijn best doen. Als ik deze goed varend krijg zou het mij met de Wasabi ook moeten gaan lukken.
     
  6. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Hoi Roy,
    Na het zien door Jan van het eerst filmpje van mijn mono 2 heb ik ook de as 3mm hoger uit de spiegel laten komen , mooi vergelijk zo .....
    Ik houd het in de gaten
     
  7. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Ik heb zojuist gevaren hij vaart nu een stuk beter. Het water was redelijk vlak en het wippen was bijna weg. Alleen met een paar golfjes wipt hij nog een beetje en als ik naar links stuur begint hij ook wat afwijkend vaargedrag te vertonen.
    Beetje wippen of van links naar rechts beweging. Kon het nog niet goed plaatsen wat het was.

    Ik heb de setup vrij groot gepropt 34 k van graupner. Misschien is dit iets te, heeft veel last van propwalk enTorque roll tenminste ik denk dat je dat zo omschrijft bootje wil met optrekken om zijn as draaien maar op snelheid is het weg.

    Dacht dat het wel zou meevallen bij dit kleine bootje maar volgende keer as iets uit het midden plaatsen.
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    Goed te horen dat het hoger zetten van de as resultaat heeft.
    Wat betreft het vaargedrag bij naar links sturen; een forst roerblad oppervlak als op jouw Hotshot werkt ook als een hefboom die de boot op z'n linkerzijde wil drukken, dan werkt het tegen de wielwerking van de prop in, zowel propwalk als proptorque, dus is het geen wonder dat het vaargedrag er onder lijdt, zeker als dit bij vol gas wordt gedaan.
    Ik durf bijna te wedden, dat als je bij volgas vol linksaf stuurt, de boot onelegant op z'n dak terecht komt...

    Moet je tegensturen naar links om rechtuit te kunnen varen? Dan is het rechts van de hartlijn inbouwen van de aandrijftrein hét middel tegen ongewenst stuurgedrag.

    Door z'n formaat blijft het een boot die vooral op vlak water goed zal varen, mits goed uitgetrimd, bij ruwer water ligt het springen op de loer.

    Groeten, Jan.
     
  9. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Als ik het goed begrijp kan ik met een ander roer het gedrag van de boot aanpassen?
    Het beeld wat je schetst klopt precies met wat de boot laat zien.
    Maar ik blijf aanpassingen doen totdat hij goed vaart.
    Hier leer ik van voordat ik de Wasabi opbouw.
    Ik moet zeggen dat ik ook met een vrij force lipo vaar een 5400mah misschien heeft dat er ook wat mee te maken. Deze ligt aan de linker kant.
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    Hoe langer het roerblad, des te groter is de hefboomwerking als je stuurt, hoe kleiner de romp, hoe nauwer dit soort dingen luistert.
    Je zou een korter roerblad kunnen proberen en zien wat dat doet.

    Wat betreft het gewicht van de lipo aan de linkerkant, zolang de boot op snelheid recht(op) vaart is er niks aan de hand, de problemen beginnen als het water ruwer wordt en de boot 'air time' maakt, in de lucht zal het gewicht van de lipo de boot naar links laten hellen, wat op zijn beurt weer gedoe met het vaargedrag oplevert als de boot in deze positie het water weer raakt.

    Het blijft een compromis, want je hebt links wat gewicht nodig om het vloedkanaal betrouwbaar te laten werken...

    Groeten, Jan.
     
  11. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Misschien een iets korter roerblad proberen dan. Is daar ook een stelregel voor net als bijv de afstand vanaf de spiegel.
    Vloed kanaal zit er helaas niet in. Al overweeg ik wel om deze erin te gaan bouwen.
    Moet ik alleen wel met een kleine lipo gaan varen deze is 5400mah. Blijft weinig ruimte over.
     
  12. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Ik zeg het roer niet te ver inkorten ongeveer een propmaatje langer mag ie wel zijn.
    Een turnfin helpt ook wel op stabiliteit.
    Lichtere akku helpt ook zeker.
    Probeer vaker rechtsom te varen
     

Deel Deze Pagina