Mijn eerste GR130

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door MadRay66, 24 mrt 2012.

  1. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    vaasje

    Aha , dat is mooi , koop eerst maar een bosje bloemen voor vrouw lief en daarna in de draaibank met die vaas.
    Maar ik heb nog wel evt een uitlaat uitslag liggen kj66 type.buig je zo rond.

    [​IMG]
    By rmt at 2010-12-03
    Erg leuk je zo bezig te zien! ga zo door!!
    gr Rene.
     
  2. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Update

    Vandaag zijn de onderdelen voor m'n puntlasapparaat uit Hong Kong binnen gekomen. Ziet er zeer degelijk uit. Nu nog een mooi plekje vinden in de behuizing van het lasapparaat. Lekker knutselen van het weekend. Foto's volgen dan wel.

    Het afsteken van het vaasje in niet echt mooi geworden. Het RVS bleek maar 0,2mm dik :shock: ! Dus toch maar zelf de uitlaat maken van wat degelijker plaatmateriaal.
     
  3. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Plaat heb je nog? dikker plaat is beter ivm vervormen.
    ik heb nog evt uitslagen voor je.
     
  4. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Hallo Rene,

    Als je een setje kunt missen, neem ik je aanbod graag aan.
    Alvast bedankt.

    Gr. Raymond
     
  5. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    stuur het je wel ff .
     
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    0,2mm is perfect hoor, de mijne is zelfs 0,15mm. Je moet het ook niet afsteken, maar afslijpen met dunne slijp schijfjes. (Van die goedkope in een tonnetje), gaat vrij eenvoudig. Zo blijft je motor lekker licht...;)

    Groetjes,
     
  7. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Op het nippertje

    Dank je voor de tip Gerald. Net op tijd trouwens, ik had het spul bijna in de afvalbak gegooid. Dus toch maar afmaken en zien of het sterk genoeg is.
     
    freekt vindt dit leuk.
  8. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Inderdaad, beetje uitproberen help wel. Qua krachten hoeft het daar bijna niets te houden, het is louter een gelijder van de hete gassen en komen nauwelijks krachten op. Kunst is meer het bewerken en dusdanig installeren dat het goed blijft zitten.

    Dit is de uitlaat van mijn laatste GR180 en zit nu in m'n F16. Buiten cone opgebouwd uit 0,15mm rvs plaat. Binnencone is een 0,2mm dik vormpje met 3 M3 boutjes opgehangen binnen de buiten cone met behulp van dunwandige 4mm buisjes er tussen. Werkt prima! :D

    Groetjes,

    [​IMG]
     
  9. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Mocht het niet goed gaan kun je altijd vragen ,stuur ik je alsnog plaat.
    groetjes Rene.
     
  10. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Nieuwe uitlaat ontwikkelingen

    @ Rene: dank je voor de hulp, maar dat zal niet meer nodig zijn. Die 0.2mm conus vindt ik toch echt wat te kwetsbaar, maar gisteren heb ik bij een winkeltje in "prullaria" een peper en zout stel en een cocktail shaker gekocht.
    [​IMG]

    Uiteraard in RVS en, geloof het of niet, qua maatvoering precies de goede maat: buitendiameter peper/zout vaatjes 44mm (0.4mm dik) en binnendiameter cocktailshaker 71mm (0.7mm dik). Alletwee met een beginstuk van gelijke diameter, zodat er gemakkelijk een paar busjes tussen te monteren zijn om ze met elkaar te verbinden.
    [​IMG]
    Kontje uit de cocktailshaker slijpen (dank je voor de tip,Gerald), bevestigingslipjes eraan en presto: 1 turbine tail cone :D.

    Wordt snel vervolgd..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Hoi Raymond.

    Waar zit die prullaria winkel? hier in de buurt?
    Die 44mm peper en zout vaatjes hebben de goede maat voor mijn 44er, misschien ietsjes op strekken tot 45 of 46 mm maar dan past het als gegoten, en hoef dan niet te tobben om een mal te maken voor de stuwkone.
    Was van plan deze stuwcone te persen uit dun RVS buis.

    Groet Ger.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 mei 2012
  12. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    No worries

    Hey Ger,

    Bespaar je de moeite van die mallen maar. Als het schikt breng ik vanavond dat zoutvaatje wel even langs. Kan ik ook eens wat terug doen ;). Dat winkeltje is zo'n 2e hands uitdragerij aan de Voorstraat hier in Dordt (richting Merwekade) waar ze toevallig 1 zo'n setje hadden staan, helaas. Anders had ik er wel meer van meegenomen :(.

    Ik bel wel ff voordat ik in de auto spring.

    Gr. Raymond
     
  13. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Hoi Ray.

    Dat zou fijn zijn.
    Ik moet vanavond na 19.00 ergens zijn, als je voor die tijd even langs wilt komen dan zou dat mooi zijn.

    Groet Ger.
     
  14. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    En nu voor het serieuze werk ...

    Gisteren 3 uur rondgedwaald bij HBM in Moordrecht. Uiteindelijk naar buiten gekomen met deze:
    [​IMG]

    Een HBM 450 Compleet (dus met opspanplaat, 3-klauw, 4-klauw, vaste- en meelopende bril). Verder ook nog een meetklokje met hydraulisch statief, boorkoop en wat beitels in het boodschappenmandje laten vallen. Dit zou genoeg moeten zijn om een behoorlijke start te maken met de verspaning van de eerste onderdelen. En het mooiste is nog: het is een cadeau van mijn lieve vrouw !!

    Hij staat nu netjes op z'n plek:
    [​IMG]

    Inmiddels is de conserveringsolie verwijderd en staat alles lekker in de leibaanolie en het teflonvet. Morgen nog definief op z'n plek vastbouten en dan de losse kop uitklokken voordat ik met de as van de turbine kan beginnen.

    More to follow..:D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Mooi bankje Ray, daar kun je bijna alles op maken. Volgens mij is deze bijna dezelfde als de mijne.

    Groetjes,
     
  16. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Update

    Na enkele weken radiostilte, dan maar weer eens een update van mijn project. Het puntlasapparaat zelf is nu klaar en werkt ook mooi. Ik krijg met 6 wikkelingen een spanning van 6,3 V op de uitgang. Nou nog de lastang zelf afmaken en dan kan ik losbranden (of juist vast...hoe je het bekijkt ;) ).
    [​IMG]
    Duur van de laspuls instellen en op de knop drukken.. werkt perfect. Timer schakelt solid state relais dat de primaire spoel onder spanning zet.

    Ook het 3D ontwerp van de motor is nu zo goed als af:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De "startmotor pod" laat ik momenteel 3D-printen in kunststof (PA-12). Deze zou eind van de week klaar moeten zijn, dus dan volgen wel foto's.

    Het enige waar ik nog niet zeker van ben, is het opvangen van de thermische uitzetting, zoals eerder aangehaald door Gerald. De bedoeling was dat dit opgevangen zou worden door de schuivende verbinding (afgedicht met een O-ring) van de "can" op de diffusor. Maar de bevestiging van de gloeiplug lijkt me hier een beetje roet in het eten te gooien. Graag hoor ik jullie gedachten/suggesties etc.

    En als ik nou afgelopen weekend opgelet had met draaien, had ik mijn as niet vernaggeld. Maar een lagerpassing van 8 -0,028mm lijkt me toch iets te ruim, of niet..?

    Ik zie graag jullie reacties verschijnen.

    Groeten,

    Raymond
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    mac vindt dit leuk.
  17. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    3D printing

    Vandaag is het eerste 3D-geprinte onderdeel gearriveerd. Materiaal is aluminium versterkt kunststof, zgn. Alumide. Het is erg licht, 32 gram, redelijk stevig en temperatuurbestendig tot pakweg 80 graden. De structuur voelt een beetje ruw aan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Doel is hiermee de contour aan de binnenzijde te controleren, met name de passing met het compressorwiel. Zoals te zien is, is er nog een klein spleetje tussen compressor en deksel. Met inachtneming van de printer tolerantie is deze contour dus redelijk nauwkeurig. Exacte passing zal dus toch op het uiteindelijke aluminium diffusordeksel moeten plaatsvinden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kan niet wachten tot de "pod" voor de startmotor binnenkomt, maar dat zal nog even duren. Uiteraard t.z.t. weer nieuwe foto's.

    Gr. Raymond.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ziet er prachtig uit Ray. Dat 3D printen de toekomst gaat worden blijkt wel, mooi wat er inmiddels allemaal mee kan. 80 graden...., beetje aan de krappe kant maar ik zeg gewoon proberen. In het verleden is er veel met kunstof inlaat kelken gewerkt maar dat bleek het toch niet te zijn, ben benieuwd hoedit spul het houd.


    Sorry, afgelopen weken alleen maar aan huis verbouwing gewerkt.....;) 0,028 lijkt inderdaad wat veel, probeer het effe met een lagertje, deze mag niet te los zitten. Uiteindelijk wordt hij wel opgesloten en vast gezet met bouten maar wat speling kan funest zijn voor je balans.

    Wat die schuivende verbinding betrefd, je moet er gewoon één proberen, het zal allebei werken. Het gaat hier niet om milimeters hoor, hooguit een paar hondersten....dat maakt de plug niet zoveel uit.

    Groetjes,
    Gerald
     
  19. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    As perikelen

    Hoi Gerald,

    Bedankt voor je reactie. Ik hoop dat je verbouwing een beetje voorspoedig gaat. Leuk dat je toch nog tijd maakt op mijn draadje te reageren. Die speling op de as is toch echt te veel. Ik heb geprobeerd met een lagertje, maar dat zit toch te los. Er zit niks anders op dan een nieuwe te maken. Ook niet erg, oefening baart kunst zullen we maar zeggen. En eur 2,70 voor een nieuwe 12.9 M18x180 inbusbout zorgt nou ook niet echt voor nachtmerries :D.

    Meer nieuws, ook over de 3D geprinte delen, volgt t.z.t.

    Gr. Raymond
     
  20. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
    Hey Ray, waar haal jij die bouten voor die prijs? Alvast bedankt :)

    2
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015

Deel Deze Pagina