Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Dunsz, 30 nov 2014.

  1. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De stoompoorten gefreesd in het verdeelblokje. Stonden niet op de tekening..... maar 2 oliegroefjes aangebracht.....

    P1011269.JPG
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2015
  2. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    En het armpje om aan te sluiten op de besturing.............

    P1011270.JPG
     
  3. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Het meest lastige klusje ...............:D het buigen van al het spagetti..............is ook gelukt :yes:

    P1011272.JPG
     
  4. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Giessenburg
    Ziet er keurig strak uit :thumbsup:
     
  5. heel erg mooi hoor :friends:

    Die "spagetti", heb je die in die openingen gesoldeerd of met een soort van nippeltjes gemonteerd?
     
  6. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Dank je Jan.
     
  7. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Hoi Peter, dank je.

    De spagetti pijpjes zitten nu nog onder (lichte) spanning geklemd zodat alles uit zich zelf blijft zitten/hangen. Ik moet ze nog
    solderen maar eerst nog het goede soldeer "shoppen". Ik heb laatst een tip gelezen om de gedeelten waar je geen vloeimiddel/soldeer wilt hebben dit in te smeren met Tippex. Zo schijn je het doorlopen van vloeimiddel en dus ook soldeer te kunnen voorkomen. Ga ik eerst eens uit proberen op een proefstukje .........................;)
     
  8. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Tandenstokers in de openingen/buisjes steken werkt ook.
    Rustig warmte toevoeren en de zaak vanaf 1 kant dicht vloeien.
    Verder erg netjes hoor, schiet nu echt op.
     
  9. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Alle vrienden van het Modelbouwforum en volgers een heel gezond en freubel-rijk 2016 gewenst :beer::yes:
     
  10. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Het nieuwe freubel-jaar voortvarend begonnen .....16 aansluitingen van de spagettie verbonden met de zijkanten met 270 graden leidingsoldeer ;). Heel zuinig met vloeipasta gewerkt en de soldeer eerst heel plat/dun geslagen om grote klonten te voorkomen. De "Tippex-tip" moet nog maar even wachten........................

    P1011273.JPG
     
  11. Dunsz,

    ik doe het je niet na, absoluut niet :koud: maar .......... om nu heel eerlijk te zijn vind ik het onderste linkerbuisje (zoals zichtbaar op de foto) niet helemaal voldoen aan wat ik - tot nu toe - bij je gezien heb en waarvan ik aannam dat dat "jouw standaard" - manier van werken was. :rolleyes:

    Soldeer eerst platslaan, wil je het nut daarvan eens uitleggen svp? En wanneer doe je dat dan?
     
  12. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Hoi Peter, tja..........................doe het maar eens na :D hahahahah. Die kleine onvolkomenheid zie je straks niets meer van.
    Daar komen allerlei onderdeeltjes naast, tussen en boven en alles krijgt nog een kleurtje....................
    Bovendien is het onderdeel op de foto veel groter dan in het echt en zijn de deukjes op de
    foto "uit vergroot" ten opzichte van het origineel.................

    Het 270 graden soldeer is 3 mm dik.........................de leidinkjes ook..................dus heb het soldeer op het aambeeld plat geslagen naar minder dan 1 mm en hierna schoongemaakt. Het gevolg hiervan is na het toevoegen van de juiste warmte je een heel dun stukje soldeer bij de leidinkjes hebt en goed kan verdelen zonder dat je van die enorme bonken soldeer achter laat.
     
  13. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Beginnetje gemaakt met de kleurstelling van het machientje ..........................

    P1011275.JPG
     
    Bert V vindt dit leuk.
  14. EddyK

    EddyK

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Heibloem
    Volg je project met belangstelling. Mooi werk!
     
  15. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Dank voor je compliment Eddy.
     
  16. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Mooi man
    Gespoten? gekwast? poederjasje en gebakken?
    Mooi gemaakt.
    Mvg Richard
     
  17. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Is gespoten met een spuitbus Richard. Maar voor ik ga spuiten behandel ik altijd alle metaaldelen eerst in de straalkast met glasparels (bij een motorvriend) Daarna alle resten met compressorlucht verwijderen en hierna alles ontvetten met remmenreiniger van de Action ( ;) lekker goedkoop) Daarna de onderdeeltjes op warmte brengen met een elec. kacheltje
    incl. de spuitbus en daarna spuiten...................
     
    Willy vindt dit leuk.
  18. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Met de lak erop het frame iets voorzichtiger in elkaar gefreubeld ;)...............

    P1011279.JPG P1011276.JPG
     
    Bert V vindt dit leuk.
  19. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Het was niet zo gepland :) maar het maat verschil tussen de zuigertjes en de bigend's (jes) was 3 mm zijwaards dus kon met het verlijmen met de 638 mooi gebruikmaken van de paralelset. Zuigertjes op de 3 mm en de bigend's op de 6 mm. Op de 3 mm schroefdraad zit wat speling en zo kon het mooi vlak en evenwijdig aan de zuigertjes worden verlijmd.
    Ook een extra groefje gestoken in de zuigertjes en in beiden een gedraaid teflon snoertje (op de Regner manier ;)) gedaan.
    Geeft een mooie bijna wrijvingsloze afdichting en de kleine groefjes/openingetjes die er nog zijn worden straks van zelf opgevuld met de achter gebleven stoomolie.................

    P1011281.JPG
     
  20. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Cilinder dekseltjes gemaakt en gemonteerd met 638. Alles gemonteerd en geolied en 15 min aan de boormachine laten indraaien. Het voelt dan als een klein compressortje ;). Toen aan de perslucht..........................alles werkte :yes:
    Via de regelschijf bovenop keurig voor en achteruit en goed regelbaar :thumbsup: 750 gram "schoon aan de haak" ................

    P1011283.JPG
     
    stockcartvr vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina