Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Dunsz, 30 nov 2014.

  1. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Het is echt andersom Stoompomp........;)......de verse stoom komt van boven via de sleuf/sparing in het midden en gaat naar de inlaat (rood) en de uitlaat (aan de rechterzijde van duim en wijsvinger) is de centrale boring met de gaatjes (blauw) en daar had ik de "dammetjes" moeten laten staan..................:D
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  2. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    De tekening is in elk geval juist en duidelijk.:thumbsup:
    Dirk
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Best jammer, maar succes.
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Sorry, ik had maar één "O' ring aan de voet had gezien en daarom nam ik aan, dat dit de druktoevoer was.
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  5. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Vind ik niet zo erg...................ik heb weer heel veel geleerd en nogmaals dank voor de tip (s) ;)

    In ieder geval...........de basis van het "pientere pookje" heb ik vanavond na het eten al weer gefreubeld :) Waarbij op de blauwe stukjes alleen een gaatje komt en het rode het zelfde blijft.

    P3221636.JPG
     
    Paul Konings en kaapstander vinden dit leuk.
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Maakt voor mij niet uit, principe gelijk.
    Petje af voor de tolerantie h6, 0, tot - 0,009 mm.
    Vraag over dichtingen, een "O" ring aan de basis, maar hoe aan de stem naar de servo?
    Vragen aan jouw is leren voor mij.
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  7. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De h6 passing tja, ik weet niet precies of ik binnen die tolerantie zit, Ik kan maar meten tot een 1/100-ste :D In dat soort gevallen probeer ik de betreffende maat van de onderdelen exact bij elkaar te brengen. Het past dan nog net niet (bijna een perspassing) en in dit geval het "pientere pookje" werk ik dan verder af met WP-schuurpapier korrel 600 in de 3-klauw. Dit is veel passen en proberen want voor je het weet ben je al weer te klein....................hoe beter de passing van dit onderdeel, des te beter zal hij reageren in de lage toerentallen ;)

    Voor het overzicht heb ik een afbeelding van een complete machine gevoegd. In het midden de handel voor de servo en daarboven de toevoer van/voor de verse stoom alleen die ga ik iets anders maken dan op de foto want dat vind ik niet mooi :eek:

    okw.jpg
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2018
    Bert V, Rutten, Paul Konings en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Allereerst, bedankt voor het opsturen van een totaalbeeld.
    De functie van de haakse tandwiel overbrenging is nu ook duidelijk, eveneens dat het een dubbelwerkende olie gesmeerde machine is. Vraag, ga je het mooie glazen condenssmeertoestel ook zelf maken?

    Over de tolerantie. Ik kan ook maar tot 0,01 mm meten. Ten eerste met een "ouderwetse" schroef micrometer, erg moeilijk om op kleine diameters reproducerend te meten. Het zou mogelijk moeten kunnen zijn, om de maat( in micro m) in te schatten in de stand tussen de markeringen.
    Verder een digitale schuifmaat tot op 0,01 mm. Het vervelende is, dat het laatste cijfer een relatieve waarde aangeeft.
    Je weet niet hoe de leverancier het afronden heeft geprogrammeerd, voorbeeld: Afronding naar de dichtstbijzijnde hele waarde:
    - meting 0,005 wordt afgerond 0.01 mm.
    - meting 0,014 wordt afgerond 0.01 mm
    Dit is een verschil van 0,009 mm, vandaar mijn opmerking bij passing h6, "Petje af".
    Opmerking, afronden naar beneden of naar boven geeft geen verschil t.o.v. de 0,009 mm.
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2018
    Paul Konings vindt dit leuk.
  9. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Ja................ik heb al eerder 2 varianten gemaakt en van de vierkante heb ik de basis onderdelen op voorraad om dat ik toen 2 setjes heb gemaakt .....ook om te oefenen ;)

    De 4-kant zit op de D10..............

    [​IMG]


    De ronde zit op de 4-cilinder en heb ik af gekeken van een Franse site en er verder m'n "eigen draai" aan gegeven en de maat aangepast :)

    http://daniel.brouard.pagesperso-orange.fr/JLS-graisseur-0002.jpg

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2018
  10. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Het pientere pookje (nu goed :D) afgemaakt en de geleidingen/afsluiters en de bedienings-handel die er bij horen gemaakt....................

    P3271637.JPG
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  11. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De uitlaat/aanvoer kant..................................;)

    P3271638.JPG
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  12. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De voor/achteruit bediening dichterbij................................

    P3271639.JPG
     
    kaapstander, Paul Konings en Stoompomp vinden dit leuk.
  13. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Een van de onder-cilinderdeksels....................rechts een half fabricaat. Ik heb eerst het "neusje" voor de schroefdraad gemaakt in de gewone 3-klauw (2 X) en daarna de schijven afgestoken en de andere bewerkingen zoals de dikte en het gat afgewerkt in/met de spantangen..............;)

    P3281640.JPG
     
    Paul Konings en kaapstander vinden dit leuk.
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik blijf het een mooi ontwerp vinden.
    Zelfs de lengte van de zuigers, deze vangt de krachten op welke ontstaan door het oscilleren van de cilinders.
     
  15. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Ik vond het ook een heel aparte machine.......;) het is weer eens wat anders om te bouwen.................:)
     
  16. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Voor de bovenste cilinderdeksels , die zijn 4.5 mm inclusief alle bewerkingen, heb ik m.n in het verleden gefreubelde stop maar weer eens van stal gehaald .............;)

    P3291641.JPG
     
    Paul Konings en kaapstander vinden dit leuk.
  17. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Eerst heb ik een soort kom spantang gefreubeld met een kamer van 3 mm waar de schijven voor de cilinder deksels van 5 mm strak in pasten..............

    P3291642.JPG
     
    Paul Konings en kaapstander vinden dit leuk.
  18. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Het resultaat met in het midden het hulpstukje/kom spantang die echt nodig was om die dekseltje te kunnen maken .........................

    P3291643.JPG
     
    Paul Konings en kaapstander vinden dit leuk.
  19. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Het "setje"compleet...................de volgende uitdaging is het boren en tappen van 24 gaatjes voor de M2 boutjes.......................:D

    P3291644.JPG
     
    Paul Konings en kaapstander vinden dit leuk.
  20. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Eerst de 24 makkelijkste gaatjes geboord..................:D en een beginnetje gemaakt met het huis van de voedingspomp en de plunjer.............;)

    P4011645.JPG P4011646.JPG
     
    renetl50, Paul Konings en kaapstander vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina