mikado logo 600 se probleem

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door h.m.j.dorenberg, 10 nov 2012.

  1. h.m.j.dorenberg

    h.m.j.dorenberg

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    272
    Locatie:
    sittard
    ik zal eens een nieuw setje geleiderollen bestellen
    zou best kunnen dat deze mischien door slippen


    ik vlieg altijd met cc regelaars incombinatie met scorpionmotors
    nooit problemen mee gehad
    heb nu wel timing ook eens verandert van normaal na low
    en 8khz
    stond op normaal5 en outrunner

    gr hub
     
  2. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    zou zelf ook eerder aan timing of in ieder geval regelaar gerelateerd denken.
    Hoe hoog staat de governor gain? daar al mee gespeeld? die kan met wisselende belastingen een tjilpend geluid veroorzaken als deze te hoog staat.
    Sowieso ook geen "outrunner" gebruiken in een heli.
     
  3. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    :confused: Moet ik al mijn motoren vervangen :confused:
     
  4. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    nee, ik bedoel de outrunner setting van castle, die moet je niet gebruiken
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb dat "tsjilpen" ook eens met een 450 gehad en ben er nooit achter gekomen wat daar de oorzaak van was omdat ik het helietje total loss vloog.
    Het getsjilp kwam ook sporadisch opzetten en was niet constant.
    De regelaar(kontronik) en motor heb ik opnieuw gebruikt en daar heb ik geen problemen mee. Ik denk dus ook dat het geluid van een spanrol komt. Het was een raar geluidje maar ik schonk er geen aandacht aan. Bij een Logo zou ik zoiets niet verwachten, maar je weet het nooit. Even een drupje olie in die spanrollen en dan vliegen, kijken of het geluid weer terugkomt.
     
  6. h.m.j.dorenberg

    h.m.j.dorenberg

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    272
    Locatie:
    sittard
    hoi bedankt voor jullie reactie's
    heb gisteren de kunstofriemgeleiderollen vervangen voor de alu rollen (update logo500-600)
    ga denkelijk zaterdag uitproberen
    hoop dat het probleem nu opgelost is

    p.s governor gain staat op 25

    gr. hub
     
  7. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    En? Nog gevlogen?
     
  8. h.m.j.dorenberg

    h.m.j.dorenberg

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    272
    Locatie:
    sittard
    hoi
    gister even geprobeert,een vluchtje brrr vond het wel heel koud
    maar ik denk wel dat het probleem opgelost is
    heb de hele vlucht geen gesjilp meer gehoord
    vind wel dat de allu geleiderollen wat meer geluid maken dan de kunstoffen
    heb de kunstofrollen nagekeken en er zitten wat vlake kantjes aan de ronding
    als of ie afentoe heeft stilgestaan
    lagertjes waren goed
    als het wat beter weer is zal ik nog een paar vluchten maken
    voor een definitief antwoord
    bedankt voor jullie meedenken


    gr hub
     
  9. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Goed om te horen. Post nog even je definitieve bevindingen als je er weer wat vluchten op hebt zitten. En het zat blijkbaar toch in de staart ;)
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hub, absoluut niet vervelend bedoeld, maar lees het bovenstaande nog eens goed door:

    Als de rolletjes vlakke kantjes vertonen alsof ze af en toe stil gestaan hebben (m.a.w. die vlakke kantjes zien er uit als slijpsporen zoals een autoband na een noodstop) dan KUNNEN de lagertjes niet goed zijn, en moet je jezelf "hercalibreren" voor wat betreft het beoordelen van of lagers al dan niet goed zijn.

    Anders ga je vroeg of laat een lagertje terugstoppen waarvan je denkt "het kan nog wel", op een plek waar het toevallig wel kwaad kan en dan zit je met de gebakken peren...

    Overschat de levensduur van lagers ook niet: in de toepassing van die spanrollen, en met een stevige vliegstijl kun je eigenlijk niet uitgaan van meer dan 50, mischien 100 veilige draaiuren (beetje fanatieke hobby vlieger pakt ongeveer 50 uur per jaar per heli). Reken 10 LiPoladingen per vlieguur, dan zit je aardig in de richting.
    Als je uitsluitend hoovert en rustig rondtoert haal je mischien 100 tot 200 uur. Daarna is het voor de meeste lagers wel afgelopen.

    Metalen rollen kunnen inderdaad wat rumoeriger zijn, kunststof dempt het geluid van de lagers wat meer.

    Groet, Bert
     
  11. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    En nog gevlogen?
     
  12. h.m.j.dorenberg

    h.m.j.dorenberg

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    272
    Locatie:
    sittard
    nee helaas niet de griep heeft me te pakken
    is dus afzien
    buiten dat is het eigelijk te koud
    er zouden voor het weekeinde weer temperaturen komen tussen -3 en -8
    mischien effe beter zo,om even wat te wachten
    leuk begint het te worden boven de 10 graden

    p.s bert je hebt wel gelijk
    lagers verhouden zich vaker ook anders belast of onbelast
    bij de upgrade na alu zitten de lagertjes er al in,zelf de afstand ringetjes

    gr hub
     
  13. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Beterschap
     
  14. h.m.j.dorenberg

    h.m.j.dorenberg

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    272
    Locatie:
    sittard
  15. h.m.j.dorenberg

    h.m.j.dorenberg

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    272
    Locatie:
    sittard
    hoi
    het probleem is nu opgelost
    hij sjilpt nu niet meer
    het zat hem toch in de kunstofgeleideroletjes
    had deze vervangen en doet het nu gewoon goed
    bedankt voor jullie hulp

    gr hub
     
  16. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Super! Mooi dat je de uitkomst nog even gemeld hebt.
     
  17. robbedoes

    robbedoes Guest

    Zo maar een vraagje; Waarom is iedereen zo hylarisch over het merk Mikado? Momenteel ben ik bezig met het bouwen van een 600 SE maar vindt het persoonlijk kwalitatief niet beter dan bv. Align. Ik vind de bijgeleverde bouwinstructies zeer pover en niet foutloos, Het geheel heeft een hoog plastic gehalte, Servo's die met zelftappers worden vast gezet (In een framehelft bij mij waren die schroefgaten nieuw in doos al lam) en zo kan ik nog wel ff doorgaan. En de prijs is toch een stukje hoger dan bv. Align. Zijn het dan de vliegeigenschappen die het uiteindelijk doen?

    Plaatjes.jpg

    Een voorbeeldje; de servo schroeven. Rechts wordt er bij geleverd en links zoals ik het maar gemaakt heb omdat aan een zijde de gaten fabrieksaf te groot en dus al dol waren in het frame.

    Plaatje_frame.jpg

    Plaatjes geplaatst in het frame.

    Ingebouwd.jpg

    Servo nu gemonteerd met M2 schroeven. Maar het zou toch eigenlijk niet mogen gebeuren voor een bouwdoos van dit kaliber toch?

    Groetjes Robert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2016
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    niet vergeten dat niet alles wat blinkt het beste is..

    Align is daar een meester in.
    carbon.. alu.. helemaal vol.
    Terwijl dat in principe lang niet altijd bijdraagt aan goede vliegeigenschappen.

    Kunststof heeft een slechte naam...
    wat met name gekomen is doordat fabrikanten verkeerde types gingen toepassen..
    Of op de verkeerde plekken wegstopten.
    Maar correct uitgedacht en ontworpen kunststof, doet echt niet zomaar onder voor de hedendaagse carbon/alu combinaties.

    Mikado heeft dit dus wel serieus goed voor elkaar.
    Gevolg is een frame met weinig onderdelen. En licht, maar toch gigantisch sterk.
    Alleen, je moet wel opletten hoe je de schroeven aandraait. je kan niet vastzetten, en dan nog ff stevig aantrekken.

    Als we ook internet in de gaten houden.. een goed verhaal wordt niet of 1 keer verteld, een slecht verhaal 10x (op internet zelfs 100x, heb ik wel eens het gevoel)..
    Dan zie je align vele malen vaker voorkomen dan mikado.
    Ander "nadeel" van align, ieder jaar brengen ze een nieuw type heli op de markt. Of 2x per jaar...
    lichtjes gewijzigd tov de vorige versie. Maar na 2 a 3 jaar is jouw onderdeel niet meer te vinden, en moet je jouw heli ombouwen naar een nieuwer type.
    En zo blijft dat bezig.
    Align heeft ook standaard een staartassembly die niet echt jofel is. standaard een prak speling...
    Of de manier waarop align de kop heeft verlaagd, met die harde linkjes. recept voor ellende op wat langere termijn.
    Of de standaard bouten die na 2 keer sleutelen de kop doordraaien. Of domweg gewoon vast blijven zitten..

    Toch is align gemiddeld genomen nog steeds een goed merk, het heeft alleen zijn standaard hick ups.
    Maar het vliegt wel gewoon goed, standaard. Eigenlijk 1 van de goedkopere waar je een serieuze verwachting van kan en mag hebben.

    Mikado is dan wel een paar stevige stappen omhoog.
    om even naar de auto's te kijken, ook een Mercedes S klasse heeft wel eens een lekke band..
     
    pach1977, Freddie1 en renetl50 vinden dit leuk.
  19. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    658
    Locatie:
    breda
    Tja en anders even op de club komen kijken, zijn meestal 6-10 logo's in het weekend met goed weer.
     
    Sven75 en helihenk vinden dit leuk.
  20. robbedoes

    robbedoes Guest

    Misschien heb je wel een punt maar ik zou als gerenomeerd bedrijf toch wel mijn uiterste best doen dat bv alleen de tekeningen al kloppen. Dit staat gewoon slordig en is zo aangepast lijkt mij. Tja Patch daar heb je gelijk in maar je moet zo'n ding toch ook uit de doos zo in elkaar kunnen zetten? En nu kom je toch allerlei punten tegen die niet geheel kloppen. Maar reken maar dat je me nog genoeg op de club zult zien met vragen :)
     
    pach1977 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina