Bouwverslag Millennium Falcon van Deagostini

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Elmastro, 28 okt 2018.

Tags:
  1. Elmastro

    Elmastro

    Lid geworden:
    28 okt 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Winschoten
    hallo,

    Ik heb een vraag. Ik ben een model aan het maken van de Millennium Falcon. Hierin ben led verlichting aan het maken. Nu wil ik graag weten:

    Ik wil een printplaat maken waarop ik mijn 9 volt smd ledjes kan monteren. En daarbij ook een 6 volt ledjes (die er standaard bij zitten) Hoe kan ik deze overbrugging maken? Zodat ik niet meerdere voeding punten hoef te maken maar alles via 9 volt kan lopen.

    Daarnaast zou ik graag willen weten welke weerstand ik moet gebruiken voor de volgende smd's zodat deze ook op een 9 volt aansluiting kunnen worden aangesloten.

    https://www.grandado.com/products/0...edrade-leads-smd-led-warm-wit-10-stks-laisdcc

    Groet,
    Elmastro

    file.jpeg file1.jpeg file-1.jpeg file1-1.jpeg file2.jpeg file2-1.jpeg file3.jpeg file3-1.jpeg file4.jpeg file5.jpeg
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Poeh Elmastro,

    Dat is niet zo 1,2,3 uit te leggen.
    De weerstand van de SMD leds ligt eraan hoe je ze aan gaat sluiten, serie of parallel.
    Hier staat een calculator waarmee je de weerstand uit kan rekenen.
    http://ledcalc.com/
    Voltage drop varieert per kleur, als je 2,5 a 3 volt aanhoudt zit je altijd wel goed.
    Als stroom zou ik 20mA aanhouden.

    Dan je printplaat vraag.
    Heb je kennis van electronica.
    Voor een printplaat moet je wel weten hoe dingen aangesloten moeten worden en als je een tekening (layout) gemaakt hebt dan moet je dat op koperplaat krijgen en dan de plaat etsen.

    Je zou een eilandjes bord kunnen gebruiken en dan met draadjes de verbindingen maken maar dat vind ik geen printplaat.

    Dus leg even uit hoe en wat je wilt.

    Gert-Jan
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Er bestaan geen 6V ledjes en ook geen 9V ledjes. Zoals GJVO al schreef is de spanningsval over een led afhankelijk van de kleur. Daarnaast ook deels van de stroom die er door loopt. Rode, gele en groene ledjes hebben een spanningsval tussen de 1,9 en 2,5V. Blauwe en witte ledjes hebben een spanningsval tussen de 3,3 en 3,9V.
    Leds zijn diodes, de stroom die door een diode gaat lopen wanneer hij "open" gaat moet je beperken om te voorkomen dat de diode kapot gaat. Er zijn meerdere systemen om die stroom te beperken maar een simpele weerstand wordt het meest gebruikt, is het simpelste en goedkoopste. Je zal dus altijd een weerstand in serie met de ledjes moeten gebruiken. GJVO heeft al een link gegeven naar een calculator waarmee je kan uitrekenen welke weerstand je nodig hebt.
    Succes.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ernst, er kunnen wel ledjes verkocht worden voor 6V.
    Dan zit er al een voorschakelweerstand aan gesoldeerd.
    Ledjes zijn niet zo heel erg gevoelig, ik heb ze regelmatig gebruikt op 3 tot 3,5 Volt zonder voorschakelweerstand.
    Het komt niet ten goede aan de levensduur maar het kan wel.
    Maar je zal eerst eens moeten weten of je ze in serie of parallel zet en dan moet je ook kijken of de 6 Volt ledjes een weerstandje aan een pootje gesoldeerd hebben.

    GJ
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Wat je schrijft klopt Gert Jan maar het zijn nog steeds geen 6V of 9V ledjes! Er zit een ledje in een houdertje met een serie weerstandje dat is berekend voor b.v. 6V. Maar er bestaan ook ledjes met een op de chip geïntegreerde stroombron zodat ze gebruikt kunnen worden van b.v. 5V tot 36V. Die dingen zijn niet goedkoop maar ze bestaan wel.

    Je moet heel erg uitkijken met het schrijven over een 6V ledje of welke spanning dan ook. Ook het aansluiten van ledjes zonder weerstand moet je niet zo "promoten". Het gebeurt heel veel dat weet ik ook wel maar dat is eigenlijk allemaal in goedkoop wegwerp spul dat maar korte tijd wordt gebruikt en dan wordt weggegooid. Je kent het wel, batterij leeg een nieuwe batterij is duurder dan een nieuw "lampje" dus in de vuilnisbak. Daar komt nog bij dat de inwendige weerstand van die batterijen zo hoog is dat er niet snel een te hoge stroom kan gaan lopen.

    Door er zo over te schrijven ontstaan er totaal verkeerde ideeën vooral bij niet elektronici en daar kunnen "ongelukjes" door gebeuren. Ik heb het meegemaakt dat mensen op deze manier vele ledjes hebben "opgeblazen" om dan met hangende pootjes te komen vragen: "Ze zeggen dat ledjes bijna oneindig lang mee gaan maar bij mij doen ze het maar een paar dagen/weken en dan zijn ze stuk. Het zijn 3,5V ledjes en ik sluit ze op een 1S LiPo aan. Die is maar 3,7V en mij is verteld dat die 0,2V niets uit maakt. Wat gaat er fout?"

    Het is net als door rood rijden op je fiets als je rechtsaf moet. Dat kan heel lang goed gaan tot het een keer fout gaat en dan roepen dat iedereen het doet en het altijd goed gaat. :rolleyes:
     
    wim eon en ron van sommeren vinden dit leuk.
  7. Elmastro

    Elmastro

    Lid geworden:
    28 okt 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Winschoten
    Bedankt iedereen, hier kan ik zeker wat mee. Ik heb de link gebruikt van @GJVO en die werkt perfect.
    De bestelling is gedaan bij Conrad en kan straks weer lekker knutselen :)
     
  8. Elmastro

    Elmastro

    Lid geworden:
    28 okt 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Winschoten
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Een Zener zou kunnen, je kunt ook een extra weerstand berekenen, 3v bij 20mA -> 150 ohm
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Je blijft over die 6V en 9V door gaan en dat klopt niet zoals ik al heb uitgelegd.
    Even alles op een rijtje:
    Je hebt een printje waar ledjes bij zitten. Wat voor printje is dat?

    Dat printje werkt op 9V begrijp ik. Een 9V batterij neem ik aan. Dit heeft verder niets met de ledjes te maken!!!

    Op die print zullen weerstandjes zitten die er voor zorgen dat de stroom door de ledjes niet hoger zal zijn dan goed voor ze is. Niet de spanning is belangrijk voor de ledjes maar de stroom die er door loopt!
    Je hebt extra ledjes besteld of je wilt ze bestellen. Je geeft in je eerste post een link naar ledjes bij een verkoper. Die ledjes "hebben' geen spanning, ze "zijn" dus niet 6V of 9V. Er zitten wel draadjes aan die ledjes maar op de foto's zie ik geen weerstandjes. Die zal je zelf moeten aanschaffen en in serie met elke led solderen. Ron heeft je DEZE link al gegeven. Daar vindt je hoe je de waarde van de benodigde weerstanden moet uitrekenen.

    Ga dat nu eerst eens goed bestuderen dan zal je zien dat je geen zenerdiode nodig hebt en dat het helemaal niet moeilijk is om de juiste weerstand te bepalen. Wanneer je het dan nog niet helemaal snapt stel dan gerichte vragen en ga niet allerlei wilde ideeën in je hoofd halen.
    Experimenteren is leuk en je kan er veel van leren maar hou er goed rekening mee dat je dan vrijwel zeker een led of ledjes zal "opblazen" om er dan achter te komen dat het al door anderen is gedaan en dat die gegevens overal te vinden zijn. Wij proberen je hier die gegevens aan te reiken maar het lijkt er op dat je toch alle fouten zelf wilt maken. Dat mag natuurlijk maar dan heb je onze hulp niet echt nodig. ;)
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Elmastro, kan je misschien een tekening maken van hoe het volgens jou zou moeten.
    Gewoon een kladje, hoeft niet een schema te zijn maar gewoon hoe je de draadjes denkt te laten lopen met de spanningen erbij.

    Bij ledjes moet je eigenlijk voltages vergeten maar ik snap dat dat makkelijker praten en meten is.
    Zoals ik al eerder schreef, ik heb zelf ook ledjes laten branden (echt jaren laten branden) op een spanning van 3 volt, zonder weerstand.
    Nu word Ernst weer kwaad omdat ik dat niet mag zeggen maar het werkt vaak wel.
    En ongelukken kunnen er niet gebeuren, er zal geen steekvlam of zo ontstaan, het enige is dat je ledje van 2 cent stuk gaat, boeie!
    Vanaf jongs af aan ben ik aan het experimenteren geweest, daar leer je van.
    Tot het echt duur gaat worden omdat je transistoren van een paar honderd gulden eruit blaast of nog erger, de radiocontroledienst langskomt en de boel in beslag neemt.
    Maar experimenteren is goed, ik heb mijn collega's ook zo opgeleid, doe maar en kijk maar wat er gebeurd als je het zo doet.
    Als het goed fout gaat dan vergeet je dat nooit meer.

    In jouw geval gaat het er alleen maar om om wat ledjes te laten branden.
    Dus even een tekeningetje maken en dan hier neerzetten.
    Dan kunnen wij wel aanpassingen doen.

    GJ
     
  12. Elmastro

    Elmastro

    Lid geworden:
    28 okt 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Winschoten
    Ik waardeer jullie input enorm ik hoop dat dit het wat duidelijker maakt

    alle paarse onderdelen zijn van de kit zelf en werken op 4x AA batterij
    alle oranje onderdelen moeten op 9 volgt werken (dit omdat er bepaalde SMD ledjes vooraf met weerstand gemonteerd zijn en anders niet fel genoeg branden).

    Ik wil eigenlijk dus 1 voeding gebruiken en niet twee dus de rode lijn moet de nieuwe voeding zijn voor de kit onderdelen
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb geen idee hoe het zit dus ik ben even gaan kijken wat het nu precies is.
    Best een enorm ding!
    Maar als ik het goed begrijp dan begin je vanaf deel 57 met verlichting, dan zit het moederbord erbij en leggen ze ook uit hoe de bedrading moet.
    Dus ik denk dat je helemaal niet hoeft te knutselen met printen en zo.
    Hier vanaf 4:52


    En hier staat de hele bouw, 113 videos:


    GJ
     
  14. Elmastro

    Elmastro

    Lid geworden:
    28 okt 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Winschoten
    jawel want in de kit zit maar zoveel licht ik voeg zelf ook nog heel veel licht toe door middel van SMD leds en plastic optic fiber. dit is dus bovenop leds die meegeleverd worden in de kit :)

    Maar ik ga kijken wat ik met jullie tips kan doen en hier en daar wat testen. Zoals jullie het ook al zeggen het gaat meestal maar om een paar cent :)
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oh ok,
    Dan zou ik uitgaan van de aansluiting van de 4x AA, dus 6 Volt.
    Daar trek je dan de voedingsdraden vandaan.
    Ik zou niet eens een printje maken maar gewoon hele dunne kabeltjes gebruiken.
    Weerstand per ledje tussen de 120 en 150 Ohm.
    Het makkelijkst is om elk ledje zijn eigen weerstandje te geven.
    Het kleinste nog normaal te solderen weerstandje is 1/8 watt, goedkoper zijn de normale 1/4 watt koolfilmweerstanden.
    Eventueel om alles te isoleren krimpkous erbij kopen van binnendiameter 2,5 a 3mm.
    En ledjes hebben een plus en een min (anode/kathode) dus als hij het niet doet zit dat waarschijnlijk verkeerdom.

    Wat plaatjes...
    In jouw geval is R1 dus tussen 120 en 150 Ohm
    Capture.JPG

    En de Anode en Kathode kan je zien in de led zelf.

    led.gif
    GJ
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Als aanvulling de lange draad is de aansluiting van de led die naar de + moet gaan, de korte draad moet naar de - gaan. De weerstand kan je in serie met de led zetten bij de lange draad maar ook bij de korte draad. Voor de werking maakt dat niet uit.
    Ga niet uit van de vorm van de elektrodes (de draden) in de led behuizing. Zoals GJVO het hier heeft getekend is het "kommetje" de min, maar dat kan ook de plus zijn! Ik ben daar zelf op m'n werk een keer mee de mist in gegaan. Ik moest 100 rode en 100 gele ledjes in een behuizing bouwen. De pootjes waren al kort afgeknipt met een knipmachine dus ik kon niet van de draadlengte uit gaan. Geen probleem dacht ik, het kommetje is de min. Ja dat klopte bij de rode led's maar bij de gele led's was dat dus precies anders om. Helaas zat toen de zwarte draad aan de plus en de rode draad aan de min. :eek::eek::eek: Kon ik alles weer uit elkaar halen. :(:(:(
     
  17. Elmastro

    Elmastro

    Lid geworden:
    28 okt 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Winschoten
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik deed het meestal met mijn tanden.
    Dat gaat prima.
    Tot er een keer ergens een stukje soldeer zat en ik een hoekje van mijn voortand aftrok.
    Maar bij nieuwe kabels gaat er niets boven de tanden (of je moet hele scherpe nagels hebben, dat lukt ook).
    Andere optie, minder mooi, vlammetje onder het uiteinde van de draad houden, dan krimpt de isolatie en komt het koper vrij.

    GJ
     
  19. Elmastro

    Elmastro

    Lid geworden:
    28 okt 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Winschoten
    Tanden :thumbsup: Ja werkt verdacht goed. Bedankt!
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Met de scherpe haakse hoek van de achterkant van een x-acto mesje.
    Of een aardappelschilmesje, als het maar niet te scherp is.
     

Deel Deze Pagina